Gå till innehåll

Inredning för Bår.


Einhead

Rekommendera Poster

Jag har sett att det emellanåt dyker upp kit med fästen etc. för bårplatser till TGB11:an..  och tänkte att det kanske kan vara kul att installera.. typ.. men hur skall de sitta och användas?

 

Har någon bilder att visa på hur det ser ut när fästen och annat sitter installerat? Vore kul att se.

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg bilden.. men vad är det för ställning som sitter längst in i skåpet.. verkar som om främre ändarna a bårarna hänger i den..  är det nåt som sätts in separat.. eller är den fast monterad? Vart hittar man den?

 

Och hur sitter "årkultarna" fast?  (bild från Tradera) 

Någon som har en instruktion eller reservdelskatalog med dessa prylar inkluderade?

 

Bårfästen TGB.jpg

post-5421-0-73703900-1374780326_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årklykorna sitter i rör på väggarna i bilen. Remmarna hängs i fästen i taket och spänns i golvet. Närmast i bild. Främre tror jag bara hänger löst. Årklykorna på bilden tror jag är en uppdaterad variant med ett stopp (fjädrande?) som måste öppnas för att båren skall tas ur fästet. I många bilar sitter liknande årklyka men utan stoppet. Den främre 'ställningen' är ett rör som förvaras oavnför dörren till bagaget när den inte används.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har några fler bilder på i detalj hur arrangemanget ser ut i framskåpet.. dessa rör, vart kan man hitta dem?  ... om rörställningen längst fram är en förutsättning för att kunna installera orginal bårplatser är de ju väldigt intressanta..

 

Nån som har sparat dessa och kan tänka sej att avyttra dem?

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Jag har plockat bort lastförskjutningsskyddet men byggt en liten träram som stabiliserar karossen. Tror det var någon i forumet som menade att det kommer att bli svårt att få dit metallramen när karossen rört på sig. Bra att hänga saker i. Mina upphängningsremmar fungerade inte, fästena rappade (kanske felmonterat?) så vad gör man istället.

Köper fyra helt vanliga spännremmar på ca 2,5 gör ett dubbel varv mellan bår och tak. Fungerar klockrent såvida man inte längtar efter original "stylish". Upplaget längst fram är kompletterat med två träpinnar så det ligger lite bättre på fästena framtill.

 

Jag kan fotodokumentera om någon behöver.

/Ps i morgon är det dags att utmana bilbesiktningen och se om mitt CO får grönt ljus.

återkommer/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Lasse303 säger:

Jag har plockat bort lastförskjutningsskyddet men byggt en liten träram som stabiliserar karossen. Tror det var någon i forumet som menade att det kommer att bli svårt att få dit metallramen när karossen rört på sig. Bra att hänga saker i. Mina upphängningsremmar fungerade inte, fästena rappade (kanske felmonterat?) så vad gör man istället.

Köper fyra helt vanliga spännremmar på ca 2,5 gör ett dubbel varv mellan bår och tak. Fungerar klockrent såvida man inte längtar efter original "stylish". Upplaget längst fram är kompletterat med två träpinnar så det ligger lite bättre på fästena framtill.

 

Jag kan fotodokumentera om någon behöver.

/Ps i morgon är det dags att utmana bilbesiktningen och se om mitt CO får grönt ljus.

återkommer/

Håller tummarna för dig kompis! Blankt papper denna gång !^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...