joelf Posted April 9, 2023 Report Share Posted April 9, 2023 Vi har en tgb11. Ska sälja våran gamla älgdragare. Problemet som vi nästan alltid dragits med är att den går varm på låga varv. Står den på tomgång kokar den, om man då börjar varva så sjunker tempen ögonblickligen typ. När man har slagit av motorn så stiger också tempen. Så åker man runt på för hög växel stiger tempen. Växlar man ner är det lugnt. Förslag? Byt vattenpump och termostat. Fråga 2 vad är de värda? Besiktad, underrededsbehandlad, bra däck, kedjor. Fått några märken men inget värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted April 9, 2023 Report Share Posted April 9, 2023 Lägg ut den på facebook gruppen eller blocket du får mer än du tror för bilen, ang kylproblem och volvo med flera så är det inte ovanligt att man snålat och köpt teromstat billigare sort som inte passar riktgit och där då inte bypassaen i toppen stängs när motorn är öppet varm och då tappar den cirkulation och risken är att cylindrar längst bak blir dåligt kylda och toppen skev. Ett tips kan vara att permanet plugga bypassen med slangbit och skruv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelf Posted April 9, 2023 Author Report Share Posted April 9, 2023 41 minuter sedan, Volvo Laplander Camper säger: Lägg ut den på facebook gruppen eller blocket du får mer än du tror för bilen. Har du något riktvärde som man kan börja på? Finns inga annonser som jag hittar som indikerar värde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelf Posted April 9, 2023 Author Report Share Posted April 9, 2023 Angående värmeproblemet så har jag kört utan termostat och problemet fanns innan jag bytte termostat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted April 10, 2023 Report Share Posted April 10, 2023 Utan termostat så blir bypassen inte pluggad och cirkulation blir då riktigt dålig. Titta ner i hålet när du losat termostathuset så ser du vad jag menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelf Posted April 17, 2023 Author Report Share Posted April 17, 2023 Ja det kan ju vara värt att pröva, vart köper man termostater som är av god kvalité? Och om jag pluggar by passen för lite tester, kommer det inte bli knas då när termostaten är stängd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted April 18, 2023 Report Share Posted April 18, 2023 Det har funkar för mig i varamre klimat. På volvo pluggas den lättas med en slangbit och igängad skruv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelf Posted April 18, 2023 Author Report Share Posted April 18, 2023 ok tack, någon som har ett riktvärde? Den klarade just besiktningen och är därmed besiktningsbefriad för all framtid. Hyffsat skick + snökedjor. Lyftbar moms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Gladh Posted April 18, 2023 Report Share Posted April 18, 2023 Momsad alltså? Vart i Karlstad bor du, aldrig sett denna tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelf Posted April 18, 2023 Author Report Share Posted April 18, 2023 1 timme sedan, Robert Gladh säger: Momsad alltså? Vart i Karlstad bor du, aldrig sett denna tror jag. Bor i skattkärr, men 11 har levt i ekshärad fram tills nu. Så det är inte så märkligt att du inte sett den. Den är inte moms smittad. Då ingen "privatperson" ägt den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Gladh Posted April 19, 2023 Report Share Posted April 19, 2023 Ok får man komma och kolla på den, kan vara intressant. Skicka mig ett pm, går inte skicka till dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelf Posted May 7, 2023 Author Report Share Posted May 7, 2023 Pluggning hjälpte inte, flera förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted May 8, 2023 Report Share Posted May 8, 2023 Nå må du nok prøve en av denne (eller noe tilsvarende fra en konkurrent). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts