spanings11 Posted April 30, 2023 Report Posted April 30, 2023 Hej igen, en av "mina" 30 bilar (hemvärnet) har en krånglig automatlåda. När jag kör växlar den utan problem men den gör bara ca 55 km/h vid 2500 varv. Det känns som att den saknar ett växelläge. Tekniker har kollat och hittar inget fel, vad tror ni?
SBA111 Posted May 7, 2023 Report Posted May 7, 2023 Till att börja med, Kolla om Mväxeln går i. Stillastående bil, tomgång och fastbromsad. Lägg i Bo, då ska motorn stanna.
spanings11 Posted May 28, 2023 Author Report Posted May 28, 2023 Jag har äntligen haft tid att kolla , och bilen tvär dör när jag testar.
SBA111 Posted May 29, 2023 Report Posted May 29, 2023 Låter bra det. Då har du mekanväxel både i lådan och elektriskt. Kolla att inte släpvagnsbromsen, spaken t.h. under ratten är nerdragen. Om bromsljus visas blir det ingen M-växel. Kan du prova med en annan styrenhet?
spanings11 Posted May 30, 2023 Author Report Posted May 30, 2023 Ska kolla på det, vad menar du med styrenhet?
JDW Posted July 1, 2023 Report Posted July 1, 2023 Det är själva "datorn" som styr växellådan, den är elektromekanisk så de har begränsad livslängd, finns flera trådar om nybyggda styrbox'ar på forat, exempelvis
Recommended Posts