Gå till innehåll

Vinkons pebba!


Rekommendera Poster

En sån här måste man ju ha?: :)

image.jpeg

 

Efter 15 års väntan kom så äntligen rätt tillfälle! :)

2.jpg

3.jpg4.jpg6.jpg7.jpg8.jpg10.jpg11.jpg

 

Vagnen är av 1979 års modell tillverkad i Bulgarien, precis som alla andra Pbv 401 vi hade i försvaret.

Just denna har gått på I19 inredd för robottgrupp där skytten ställde sig knästående på motorluckan på en speciell dyna.

I bästa av drömvärldar hade jag fått tag i en vagn från I5, men alla de vagnarna gick till tuggen... :(

 

Med min vanliga tur så fick jag tag i ett exemplar av det tidigare utförandet, dvs ingen lucka ovanför föraren utan en fast kupol. Till och med Ryssarna fattade att det var kasst och tillförde senare lucka till förarplats, samtidigt med denna mod vände man även på luckan i mitten mellan förare och skytt/vagnchef. Tack och lov kapade den förra ägaren bort "bulan", annars hade jag nog gjort det själv. Blir att turista i nåt trevligt östland framöver med vinkelkapen :D

 

Nåt annat jag observerat är att min vagn även har den första varianten av förvärmare till motorn, något som inte ens ryssarna har reservdelar till längre...

 

Förra ägaren gjorde ett föredömligt jobb med att klä på bakdelen med tak och luckor. Tyvärr har det stått vatten i vagnen, typ en decimeter. Förmodligen när den stod utan tak och luckor efter avmilitäriseringen.

Naturligtvis hade jag inte samma tur som flera andra svenska pebbor jag sett på nätet som har väldigt intakta vagnar från avmilitäriseringen, några har till och med vapenhuven kvar(!).

 

Nåväl, man kan inte få allt :)

Tanken var att vara extra fyndig och lägga upp det här inlägget den 1a april, men jag hade varken tiden eller orken till det.

Jag tänkte även försöka beskriva mina strapatser på ett lite annorlunda sätt jämfört med bandvagns-tråden; nämligen att skriva från början till slut om ett delprojekt/fix, så allt händer inte nödvändigtvis i kronologisk ordning jämfört med andra inlägg (hoppas det var tillräckligt otydligt).

 

Målbild: uppfräschad pebba man törs visa sig på byn med utan att mamma skäms för hur illa det ser ut på insidan :)

  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet roligt!!:wub:

 

Hoppas stridsfordonshjälmen och spalfläkten kommer till användning:)

 

Ang skära i monstret har jag sett att på en del pebbor har man skurit upp (förstorat) gluggen till vänster om förarplattsen antagligen

för bättre sikt

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, LurK säger:

Galet roligt!!:wub:

 

Hoppas stridsfordonshjälmen och spalfläkten kommer till användning:)

 

Ang skära i monstret har jag sett att på en del pebbor har man skurit upp (förstorat) gluggen till vänster om förarplattsen antagligen

för bättre sikt

 

Ajjemän, på sikt är meningen att skaffa äkta skitfula rysshuvor :)

Just det. Dock känns det väldigt långt bort för min del att kapa upp ett hål där, dels är jag inte ovan pansarfordon och dels kommer jag säkert vara uppluckad 99% av tiden. :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Alltid trevligt med en 401, alla hade nog tornet bredvid när dom såldes sen har det nog försvunnit många på försvarets skjutmål :) har precis svetsat igen en 401 och monterat orginal luckor, va bara 36meter jag svetsade :)

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2023-05-23 på 08:03, yoda säger:

Alltid trevligt med en 401, alla hade nog tornet bredvid när dom såldes sen har det nog försvunnit många på försvarets skjutmål :) har precis svetsat igen en 401 och monterat orginal luckor, va bara 36meter jag svetsade :)

 

Kul!

Ingen i mitt närområde misstänker jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kul :wub:

 

När jag låg på I19 Pbat/trosskomp 2004-05 så hade vi 2st på rep.pluton, en Bgbv 4012 och en 401:a,

sen hade sjukvårdarna en 4020 med turbo som ven hela tiden.. 

 

 

Det  lilla jag läst så byggdes väl bärgarna om till Bgbv i Svensk regi, eller vet du om det var så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2023-07-29 på 20:24, Sune säger:

...

Det  lilla jag läst så byggdes väl bärgarna om till Bgbv i Svensk regi, eller vet du om det var så?

Vad jag vet kom de så från östtyskland iaf och hette då MTP-LB.

I Sverige hade vi två varianter av dem; Bgbv 4012 och Bgbv 4012 CHASSI, chassi var till skillnad mot den riktiga bärgaren helt tom på verktygssatser  och svets osv.

Det är därför det finns förhållandevis ganska gott om fd 4012, eftersom inte alla var "riktiga" bärgare även om alla hade vinsch och markförankring.

 

*EDIT*

Efter att ha läst på så vet jag nu att Bgbv 4012 Chassi var helt tom på vkt-/rd-satser osv, dvs  tvärt emot det jag skrev först.

Redigerad av Vinkon
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Tänkte försöka få ur tummen och skriva lite vad jag hann med i år med vagnen, sista dagen på året :)

 

Ett återkommande besvär jag haft är växellådan.

Allt ifrån att ena styrbromsens justermutter absolut vägrade lossna, så det blev kapning och lån från reserv-växellådan.

Naturligtvis en pryl man måste ta bort helt och hållet för att justera och sen återmontera :wacko:

image.jpeg

image.jpeg

 

En annan ytterst märklig grej är att växelläget för 3 & 4:ans gaffelaxel är förskjuten, så hur jag än justerar slutar det med att jag får välja om jag vill kunna lägga i 3:an eller 4:an...

Så det har blivit en hel del skruvande på länkage osv, naturligtvis sitter varenda pryttel fast med saxpinnar...

Så jag valde 3:an, så nu kan jag hoppa från den till 5:an för att sen lägga i 6:an. Totalt livsfarligt :)

Så markeringarna för 3 & 4:an stämmer inte och den är ommarkerad för 1 & 2:ans gaffelaxel en gång förut:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

(smart upptag av hål så man inte behöver ta bort hela panelen för göra småjusteringar)

Detta i kombination med att vagnen helst gärna bara svänger åt ena hållet (ett förmodat trött lamellpaket), samt att 3 & 4:ans synkringar verkar ofinnas gör att jag planerar att byta ut lådan med extralådan som följde med, den skaffades väl av en anledning inbillar jag mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dag möttes jag av den här synen:

image.jpeg

Flera liter kylvätska på golvet vid förarplats...

 

Så det var ju bara att öppna så många luckor som möjligt för att försöka hitta nåt, till och med kylarjalusiet åkte av i ren desperation:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Kylarn såg ut som att nån ryssjävel hoppat jämfota på den, så det blev att rikta flänsar mitt i allt.

Efter att ha lagt ut ett gäng bitar wellpapp kunde jag till sist lokalisrera läckaget till nånstans innanför luckan bakom föraren.

image.jpeg

Jag var länge övertygad om att det var den bakre flänsen till förvärmaren som kylvattnet kom ifrån, dock insåg jag att den tätade mot växellådans oljetank och inte kylvatten. Så efter ännu mer letande och till och med filmande hittade jag det:

image.png

Det var en av alla tusentals slangklämmor som inte var åtdragen, va i helv---

 

Och så till följdverkningarna:

image.jpeg

image.jpegimage.jpeg

Det blev att byta ut avslagna, krokiga och i allmänt skadade skruvar för luckorna under vagnen, samt lite riktande av hålens öppningar.

Kan säga att jag invensterade i flera storlekar av gänginsatser för att så många gängade kutsar var bara skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning på följdverkningar:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Kylarjalusiets dragspel som ska stoppa splitter från kärnvapen och förbaskade utbrytarrepubliker består av brickor och en hävarm som alla sitter fast i en skena kopplad till en spak vid föraren så man kan stänga igen den när det blir spännande eller efter användning. Det kändes rappligt och oljades upp lite, kan vara välbehövligt att gå över och renovera dessa framöver.

Samma sak här; skadad skruv och gäng. När jag satte ihop allt igen så satt inte ens några skruvar rakt, vilket jag först tog bevis på att jag var kass tills jag insåg att ingen av de skruvarna kan ha suttit rakt även innan. Så planen är att i framtiden när jalusiet gås över så byter jag äver kutsarna och sektionerar jalusi-plåten så det blir bra på riktigt. :)

Eftersom jalusiet var i dåligt skick hjälpte jag dem på traven med en brytspak medans jag öppnade upp dem med spaken från insidan, och naturligtvis gick en av de dåliga hävarmarna av.. :( 

Knappt så man kan visa sig på byn ju...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite städning hanns även med i somras, hyfsat mycket skit som lagrats under åren:

33.jpg

 

34.jpg

35.jpg

36.jpg

Så efter att ha öppnat så många luckor i balkarna jag hittade och spolade ur så kom det ur åtskiliga kilon.

Obligatoriskt fynd i form av lösplugg och en krona. 2 st 7,62, förmodligen från en en ksp 58.

Uppenbart dåligt vårdad vagn efter övning :)
Och innan nån ringer socialen så har jag redan tömt ut krutet :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klåfingrig som jag är pillade jag på generatorns ena anslutning som verkade medfaren och dåligt fastsatt.

Så när jag skruvade loss den för att kolla så föll den isär i händerna på mig :(

 

IMG_20230307_161734.jpg

IMG_20230307_165436.jpg

IMG_20230307_165449.jpg

44.jpg

45.jpg

46.jpg

 

Sjukt simpelt uppbyggd; skala kabeln och trä igenom och vira runt den så hålls det på plats när man drar åt muttern. Kabelstrumpan kläms fast med två koniska brickor.

Tyvärr ville inte bakeliten längre vara med, men eftersom jag hade kvar alla bitarna gick det att limma ihop igen.

 

47.jpg

Sjukt fältmässigt, det var inte många verktyg jag behövde heller.

Sen verkar det vara standard att många kablar är lite längre än vad som behövs, det underlättar både om man behöver laga igen eller lättare jobba med kontakten.

Det är ju inte skit bara för att det är ryskt. Dock hade det inte volymmässigt funkat i ett modernt pansarfordon, är ju lite mer signaler som ska hanteras numer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här slangar och alla de ni sett i inläggen innan gör att jag överväger skarpt att lyfta ur motorn för att gå över alla anslutningar så jag faktiskt har koll på vagnens status, som det är nu törs jag inte lita på den.

48.jpg

Och då kan man ju även passa på att fixa de gängade kutsarna till bottenluckorna när man ändå håller på där.

Aaa, va jobbit det kändes nu :ph34r:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mark_Ellis säger:

 

That Belly plate looks very thin and flimsy. Is there no armour plate underneath?

Not really, a big and sharp stone can be enough to puncture it.

The design was originally intended as an artillery tractor, so the aerial burst-protection was good enough.

During their use in our army the infantry had to disembark 200 meters prior to the "attack target" (anfallsmål) due to the low level of protection.

 

The thickest plates in the front is 14 mm.

The yanks call them "battle taxis" for good reason :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago, Vinkon said:

Not really, a big and sharp stone can be enough to puncture it.

The design was originally intended as an artillery tractor, so the aerial burst-protection was good enough.

During their use in our army the infantry had to disembark 200 meters prior to the "attack target" (anfallsmål) due to the low level of protection.

 

The thickest plates in the front is 14 mm.

The yanks call them "battle taxis" for good reason :)

 

Many thanks for that.

When Sweden bought the first two Pre production Stalwarts (101 A), they asked for a second skin on the belly - in case it was damaged by rocks when entering or leaving the water. You can see it bolted on in this image.

 

A thicker belly plate was used on the Production models because of this request.

 

PV4-1-bellyplate.thumb.jpg.ba31c456105002a453186fb29052ea42.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Mark_Ellis säger:

 

Many thanks for that.

When Sweden bought the first two Pre production Stalwarts (101 A), they asked for a second skin on the belly - in case it was damaged by rocks when entering or leaving the water. You can see it bolted on in this image.

 

A thicker belly plate was used on the Production models because of this request.

 

PV4-1-bellyplate.thumb.jpg.ba31c456105002a453186fb29052ea42.jpg

 

 

Interesting.

So was this thicker belly also applied to later British versions?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Vinkon said:

Interesting.

So was this thicker belly also applied to later British versions?

Sorry, I wasn't very clear.

The two Swedish Stalwarts 101 A are Stalwart chassis numbers 4 and 5. Italy bought number 6.

Shortly after these were made, because Sweden asked for the thicker belly plate - ALL further Stalwarts had a thicker metal plate used for the whole belly plate. So an extra layer was not necessary. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...