Vinkon Posted May 2, 2023 Report Posted May 2, 2023 En sån här måste man ju ha?: Efter 15 års väntan kom så äntligen rätt tillfälle! Vagnen är av 1979 års modell tillverkad i Bulgarien, precis som alla andra Pbv 401 vi hade i försvaret. Just denna har gått på I19 inredd för robottgrupp där skytten ställde sig knästående på motorluckan på en speciell dyna. I bästa av drömvärldar hade jag fått tag i en vagn från I5, men alla de vagnarna gick till tuggen... Med min vanliga tur så fick jag tag i ett exemplar av det tidigare utförandet, dvs ingen lucka ovanför föraren utan en fast kupol. Till och med Ryssarna fattade att det var kasst och tillförde senare lucka till förarplats, samtidigt med denna mod vände man även på luckan i mitten mellan förare och skytt/vagnchef. Tack och lov kapade den förra ägaren bort "bulan", annars hade jag nog gjort det själv. Blir att turista i nåt trevligt östland framöver med vinkelkapen Nåt annat jag observerat är att min vagn även har den första varianten av förvärmare till motorn, något som inte ens ryssarna har reservdelar till längre... Förra ägaren gjorde ett föredömligt jobb med att klä på bakdelen med tak och luckor. Tyvärr har det stått vatten i vagnen, typ en decimeter. Förmodligen när den stod utan tak och luckor efter avmilitäriseringen. Naturligtvis hade jag inte samma tur som flera andra svenska pebbor jag sett på nätet som har väldigt intakta vagnar från avmilitäriseringen, några har till och med vapenhuven kvar(!). Nåväl, man kan inte få allt Tanken var att vara extra fyndig och lägga upp det här inlägget den 1a april, men jag hade varken tiden eller orken till det. Jag tänkte även försöka beskriva mina strapatser på ett lite annorlunda sätt jämfört med bandvagns-tråden; nämligen att skriva från början till slut om ett delprojekt/fix, så allt händer inte nödvändigtvis i kronologisk ordning jämfört med andra inlägg (hoppas det var tillräckligt otydligt). Målbild: uppfräschad pebba man törs visa sig på byn med utan att mamma skäms för hur illa det ser ut på insidan 7 1 1 Quote
LurK Posted May 2, 2023 Report Posted May 2, 2023 Galet roligt!! Hoppas stridsfordonshjälmen och spalfläkten kommer till användning Ang skära i monstret har jag sett att på en del pebbor har man skurit upp (förstorat) gluggen till vänster om förarplattsen antagligen för bättre sikt 1 Quote
Vinkon Posted May 3, 2023 Author Report Posted May 3, 2023 23 timmar sedan, LurK säger: Galet roligt!! Hoppas stridsfordonshjälmen och spalfläkten kommer till användning Ang skära i monstret har jag sett att på en del pebbor har man skurit upp (förstorat) gluggen till vänster om förarplattsen antagligen för bättre sikt Ajjemän, på sikt är meningen att skaffa äkta skitfula rysshuvor Just det. Dock känns det väldigt långt bort för min del att kapa upp ett hål där, dels är jag inte ovan pansarfordon och dels kommer jag säkert vara uppluckad 99% av tiden. 1 Quote
LurK Posted May 3, 2023 Report Posted May 3, 2023 Ja och det ska va lite utmaning köra,sen ser det ju coolare ut att stå med huve upp genom luckan 2 Quote
yoda Posted May 23, 2023 Report Posted May 23, 2023 Alltid trevligt med en 401, alla hade nog tornet bredvid när dom såldes sen har det nog försvunnit många på försvarets skjutmål har precis svetsat igen en 401 och monterat orginal luckor, va bara 36meter jag svetsade 3 Quote
Vinkon Posted July 19, 2023 Author Report Posted July 19, 2023 På 2023-05-23 på 08:03, yoda säger: Alltid trevligt med en 401, alla hade nog tornet bredvid när dom såldes sen har det nog försvunnit många på försvarets skjutmål har precis svetsat igen en 401 och monterat orginal luckor, va bara 36meter jag svetsade Kul! Ingen i mitt närområde misstänker jag? Quote
H.Hansen Posted July 20, 2023 Report Posted July 20, 2023 Vinkon du är kung, Tusan vilken fräck en 1 Quote
Sune Posted July 29, 2023 Report Posted July 29, 2023 Kul När jag låg på I19 Pbat/trosskomp 2004-05 så hade vi 2st på rep.pluton, en Bgbv 4012 och en 401:a, sen hade sjukvårdarna en 4020 med turbo som ven hela tiden.. Det lilla jag läst så byggdes väl bärgarna om till Bgbv i Svensk regi, eller vet du om det var så? Quote
Vinkon Posted July 29, 2023 Author Report Posted July 29, 2023 (edited) På 2023-07-29 på 20:24, Sune säger: ... Det lilla jag läst så byggdes väl bärgarna om till Bgbv i Svensk regi, eller vet du om det var så? Vad jag vet kom de så från östtyskland iaf och hette då MTP-LB. I Sverige hade vi två varianter av dem; Bgbv 4012 och Bgbv 4012 CHASSI, chassi var till skillnad mot den riktiga bärgaren helt tom på verktygssatser och svets osv. Det är därför det finns förhållandevis ganska gott om fd 4012, eftersom inte alla var "riktiga" bärgare även om alla hade vinsch och markförankring. *EDIT* Efter att ha läst på så vet jag nu att Bgbv 4012 Chassi var helt tom på vkt-/rd-satser osv, dvs tvärt emot det jag skrev först. Edited December 12, 2023 by Vinkon 2 Quote
jeep_tom Posted December 11, 2023 Report Posted December 11, 2023 Kul att du kommit till PBV Världen med Vinkon 2 Quote
Vinkon Posted December 12, 2023 Author Report Posted December 12, 2023 22 timmar sedan, jeep_tom säger: Kul att du kommit till PBV Världen med Vinkon Tack tack Så rackarns typiskt att när jag väl fick tag i en så la du en på annons nästan nästgårds Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Tänkte försöka få ur tummen och skriva lite vad jag hann med i år med vagnen, sista dagen på året Ett återkommande besvär jag haft är växellådan. Allt ifrån att ena styrbromsens justermutter absolut vägrade lossna, så det blev kapning och lån från reserv-växellådan. Naturligtvis en pryl man måste ta bort helt och hållet för att justera och sen återmontera En annan ytterst märklig grej är att växelläget för 3 & 4:ans gaffelaxel är förskjuten, så hur jag än justerar slutar det med att jag får välja om jag vill kunna lägga i 3:an eller 4:an... Så det har blivit en hel del skruvande på länkage osv, naturligtvis sitter varenda pryttel fast med saxpinnar... Så jag valde 3:an, så nu kan jag hoppa från den till 5:an för att sen lägga i 6:an. Totalt livsfarligt Så markeringarna för 3 & 4:an stämmer inte och den är ommarkerad för 1 & 2:ans gaffelaxel en gång förut: (smart upptag av hål så man inte behöver ta bort hela panelen för göra småjusteringar) Detta i kombination med att vagnen helst gärna bara svänger åt ena hållet (ett förmodat trött lamellpaket), samt att 3 & 4:ans synkringar verkar ofinnas gör att jag planerar att byta ut lådan med extralådan som följde med, den skaffades väl av en anledning inbillar jag mig. Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Ingen som vet vad den här strömmatande anordningen har varit till för?: Den verkar ha suttit på höger motorrumsvägg i gruvgången. Inget verkar beskriva den i nån dokumentation heller. Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 En dag möttes jag av den här synen: Flera liter kylvätska på golvet vid förarplats... Så det var ju bara att öppna så många luckor som möjligt för att försöka hitta nåt, till och med kylarjalusiet åkte av i ren desperation: Kylarn såg ut som att nån ryssjävel hoppat jämfota på den, så det blev att rikta flänsar mitt i allt. Efter att ha lagt ut ett gäng bitar wellpapp kunde jag till sist lokalisrera läckaget till nånstans innanför luckan bakom föraren. Jag var länge övertygad om att det var den bakre flänsen till förvärmaren som kylvattnet kom ifrån, dock insåg jag att den tätade mot växellådans oljetank och inte kylvatten. Så efter ännu mer letande och till och med filmande hittade jag det: Det var en av alla tusentals slangklämmor som inte var åtdragen, va i helv--- Och så till följdverkningarna: Det blev att byta ut avslagna, krokiga och i allmänt skadade skruvar för luckorna under vagnen, samt lite riktande av hålens öppningar. Kan säga att jag invensterade i flera storlekar av gänginsatser för att så många gängade kutsar var bara skit. Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Fortsättning på följdverkningar: Kylarjalusiets dragspel som ska stoppa splitter från kärnvapen och förbaskade utbrytarrepubliker består av brickor och en hävarm som alla sitter fast i en skena kopplad till en spak vid föraren så man kan stänga igen den när det blir spännande eller efter användning. Det kändes rappligt och oljades upp lite, kan vara välbehövligt att gå över och renovera dessa framöver. Samma sak här; skadad skruv och gäng. När jag satte ihop allt igen så satt inte ens några skruvar rakt, vilket jag först tog bevis på att jag var kass tills jag insåg att ingen av de skruvarna kan ha suttit rakt även innan. Så planen är att i framtiden när jalusiet gås över så byter jag äver kutsarna och sektionerar jalusi-plåten så det blir bra på riktigt. Eftersom jalusiet var i dåligt skick hjälpte jag dem på traven med en brytspak medans jag öppnade upp dem med spaken från insidan, och naturligtvis gick en av de dåliga hävarmarna av.. Knappt så man kan visa sig på byn ju... 1 Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Lite städning hanns även med i somras, hyfsat mycket skit som lagrats under åren: Så efter att ha öppnat så många luckor i balkarna jag hittade och spolade ur så kom det ur åtskiliga kilon. Obligatoriskt fynd i form av lösplugg och en krona. 2 st 7,62, förmodligen från en en ksp 58. Uppenbart dåligt vårdad vagn efter övning Och innan nån ringer socialen så har jag redan tömt ut krutet 1 Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Det gamla regnumret skrapades fram en fin dag: Så om nån har bilder på min 203450 från sina glansdagar i Boden är jag såklart intresserad Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Klåfingrig som jag är pillade jag på generatorns ena anslutning som verkade medfaren och dåligt fastsatt. Så när jag skruvade loss den för att kolla så föll den isär i händerna på mig Sjukt simpelt uppbyggd; skala kabeln och trä igenom och vira runt den så hålls det på plats när man drar åt muttern. Kabelstrumpan kläms fast med två koniska brickor. Tyvärr ville inte bakeliten längre vara med, men eftersom jag hade kvar alla bitarna gick det att limma ihop igen. Sjukt fältmässigt, det var inte många verktyg jag behövde heller. Sen verkar det vara standard att många kablar är lite längre än vad som behövs, det underlättar både om man behöver laga igen eller lättare jobba med kontakten. Det är ju inte skit bara för att det är ryskt. Dock hade det inte volymmässigt funkat i ett modernt pansarfordon, är ju lite mer signaler som ska hanteras numer. Quote
Vinkon Posted December 31, 2023 Author Report Posted December 31, 2023 Såna här slangar och alla de ni sett i inläggen innan gör att jag överväger skarpt att lyfta ur motorn för att gå över alla anslutningar så jag faktiskt har koll på vagnens status, som det är nu törs jag inte lita på den. Och då kan man ju även passa på att fixa de gängade kutsarna till bottenluckorna när man ändå håller på där. Aaa, va jobbit det kändes nu 3 Quote
Mark_Ellis Posted January 2, 2024 Report Posted January 2, 2024 On 12/31/2023 at 4:48 PM, Vinkon said: ... Red lipstick. What a fantastic find 🤣 1 Quote
Mark_Ellis Posted January 2, 2024 Report Posted January 2, 2024 On 12/31/2023 at 4:29 PM, Vinkon said: ... ... That Belly plate looks very thin and flimsy. Is there no armour plate underneath? Quote
Vinkon Posted January 2, 2024 Author Report Posted January 2, 2024 15 timmar sedan, Mark_Ellis säger: That Belly plate looks very thin and flimsy. Is there no armour plate underneath? Not really, a big and sharp stone can be enough to puncture it. The design was originally intended as an artillery tractor, so the aerial burst-protection was good enough. During their use in our army the infantry had to disembark 200 meters prior to the "attack target" (anfallsmål) due to the low level of protection. The thickest plates in the front is 14 mm. The yanks call them "battle taxis" for good reason 1 Quote
Mark_Ellis Posted January 2, 2024 Report Posted January 2, 2024 53 minutes ago, Vinkon said: Not really, a big and sharp stone can be enough to puncture it. The design was originally intended as an artillery tractor, so the aerial burst-protection was good enough. During their use in our army the infantry had to disembark 200 meters prior to the "attack target" (anfallsmål) due to the low level of protection. The thickest plates in the front is 14 mm. The yanks call them "battle taxis" for good reason Many thanks for that. When Sweden bought the first two Pre production Stalwarts (101 A), they asked for a second skin on the belly - in case it was damaged by rocks when entering or leaving the water. You can see it bolted on in this image. A thicker belly plate was used on the Production models because of this request. 1 Quote
Vinkon Posted January 2, 2024 Author Report Posted January 2, 2024 44 minuter sedan, Mark_Ellis säger: Many thanks for that. When Sweden bought the first two Pre production Stalwarts (101 A), they asked for a second skin on the belly - in case it was damaged by rocks when entering or leaving the water. You can see it bolted on in this image. A thicker belly plate was used on the Production models because of this request. Interesting. So was this thicker belly also applied to later British versions? Quote
Mark_Ellis Posted January 2, 2024 Report Posted January 2, 2024 1 hour ago, Vinkon said: Interesting. So was this thicker belly also applied to later British versions? Sorry, I wasn't very clear. The two Swedish Stalwarts 101 A are Stalwart chassis numbers 4 and 5. Italy bought number 6. Shortly after these were made, because Sweden asked for the thicker belly plate - ALL further Stalwarts had a thicker metal plate used for the whole belly plate. So an extra layer was not necessary. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.