Jump to content

Belysningsproblem

Eviltrain

Recommended Posts

Har ett jätteproblem. Ingen belysning fungerar på 1112-bilen. Varken halv/hel/park eller backljus. Inte heller varningsljus. Har tyvärr inget elschema då detta vore snabbt felsökt. Blinkers är det enda som fungerar. Känns dom 24V inte kommer fram. Är det någon med elschema kan lotsa mig rätt?

45 minutes ago, Eviltrain said:

Har ett jätteproblem. Ingen belysning fungerar på 1112-bilen. Varken halv/hel/park eller backljus. Inte heller varningsljus. Har tyvärr inget elschema då detta vore snabbt felsökt. Blinkers är det enda som fungerar. Känns dom 24V inte kommer fram. Är det någon med elschema kan lotsa mig rätt?

Titta under "Downloads" här på sidan. Ligger en del scheman där. Annars finns det elscheman i verkstadshandboken. 

Visst scheman och logisk felsökning är en bra metod, men när det gäller TGB är nästan alla el relaterade problem pga "dålig kontakt", både i matnings och "jord" kretsarna, så att rycka o slita i alla kontakter/kabelskor man ser brukar avhjälpa de flesta felen (ett tag i alla fall)......

Jag hade jordproblem med min backlampa, eller egentligen hela vänster baklykta.
Det var så enkelt att det skulle vara metall mot metall i fästena för lyktan för att få jord och där hade det rostat till den mängd att det inte längre fungerade.
Lite slipning gjorde susen där.

Fungerar körriktningsvisarna för dig? Isåfall bör det vara något med kablaget under knappen eller i knappen. Det är samma relä och lampor som körriktningsvisarna.

• 2 weeks later...

Ja så brukar kopplings boxen på ramen bak, som delar upp till bakljus och släpvagns koppling mm strula om det kommer in vatten i dem, och det gör det efter snart 50 år. 

öppna ock ta en kik där. kan vara boven till många el fel bak i alla fall. 

ALUZINK hytterna har de flyttat in den bredvid säkringarna på. finns nog en orsak till det då de gjorde det vid kaross byten mm. 

• 1 month later...
  • 10 months later...