Christer_tgb Posted August 8, 2024 Report Posted August 8, 2024 Hej Jag har fått möjligheten att ta hand om en tgb40 för att efter reg- och kontrollbesiktning ta hem den. Den har stått i över 10 år så jag har känsla av att det kommer behövas fixas en del först. Det som jag vet behöver fixas med är: Innertaket i hytten har trillat ner, behöver ersättas. Länkarmen från gaspedal, till den fjädrande armen, är av då en av kulorna på en vinkellänk har rostat av. Hyttlåset på vänster sida sitter väldigt fast i låst läge, misstänker att det kommer behövas mycket rostlösare och att sedan försöka vicka armen fram och tillbaka. Tips mottages gärna. 🙂 Den varnar för lågt bromstryck, med både summer, blinkande röd lampa på instrumenteringen i mitten samt på lamptablån till höger, detta trots att den pyser när den fått stått på tomgång en stund. Tips på hur jag enklast felsöker/identifierar vilken/vilka bromskretsar som behöver jobbas med? Få med mig en liten men bra kompressor för att fylla däcken runt om. Provade med slangen som följde med, men det hände inte mycket när motorn går på tomgång (eftersom gas och handgas ännu är ur funktion) Genomgång av belysning och byta trasiga glödlampor Ni får gärna komma med förslag på andra saker som ni vet är bra att kolla status på. Det var allt för nu, uppdatering kommer med foto och status 4
JDW Posted April 26, 2025 Report Posted April 26, 2025 1 finns det mycket om på fora't, vart man får tag i hålmasonite och impregnerar den så den inte blir tvättsvamp. 4o5 kanske indikerar att du inte får något tryck i tryckluftsystemet?? Om du öppnar dräneringsventilen när du kört ett tag så borde det "märkas" om du har nån luft... Kommer inte ihåg om det sitter en knapp för att trycka bort bromsblockeringen när du fått upp trycket? Styrdatorn för växellådan är ett annat hett ämne här
Recommended Posts