Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej gröna vänner.

jag har problem med min startmotor. 
den bara snurrar men drevet slår inte ut och drar runt motorn.

detta har jag gjort:

•fulkört startmotorn i garaget med startkablar och batteri (dock 12v)

då slår den ut och snurrar

•gjort rent polerna och kabelkopplingar på startmotorn

•har även en reserv startmotor som jag provmonterat, men med samma resultat. 
•dragit i lite o kablarna och kopplingsplintarna runt startknapp och nyckel. 

tacksam för tips och tricks

Posted

Har hittat att jordpunkten för flätan direkt efter batteriet sätt sina bättre dagar. Rost med rosthål. 
kan det störa?

Flätan till motorn har jag jord på hela vägen fram. 

Posted

Dålia förbindleser kan alltid störa... Dvs har du dålig kontakt så får du spänningsfall där och spänningen över själva startmotorn blir lägre. 

Posted
45 minuter sedan, JDW säger:

Dålia förbindleser kan alltid störa... Dvs har du dålig kontakt så får du spänningsfall där och spänningen över själva startmotorn blir lägre. 

tack för svar

ja den var riktigt dålig. När jag röck lite i fästpunkten så släppte hela fästpunkten, så den är ju helt lös. 

men borde inte startmotorn jorda i motorn när man bultar fast den? 
(är urkass på el och framförallt bil el) 

tänkte prova dra pluskabel direkt från batteri till startmotorn. Så får ja se vad som händer då 🤔? 🤷‍♂️

Posted

Dra minuskabel direkt till batteriet i stället...

Jovisst jordar (eller stomansluts) startmotorn i motorn, men motor ska ju också jordas....

Men lättast att få dålig kontakt i - kretsen, å se över hela vägen från batteriets - pol och se på kabel / flätor och inte minst kontakterna. Min var väldigt skavd där den ligger mellan kaross och ram. Jag drog nytt så att det är kabel/fläta hela vägen och bara bult genom karossen. Och sätt direkt i fästskruven för startmotorn, det är ju den som drar mest ström.

Posted

Hade liknande symptom för typ 10år sen

Jag montera en 12volts startmotor tills jag fann ny 24volts startmotor,detta funkar i nödfall men är absolut inte bra för startmotor eller batterier så klart

Jag inventerade i somras och fann den gamla trasiga 24volts startmotorn och upptäckte felet...det var den korta flätan mellan solonoiden och startmotorn som va lös

på startmotorn,den fick aldrig kontakt 

Gjorde rent och klämde in flätan och släppte lite loctite runt om för att säkra fast den,testkörd och funkar fint så nu har man en reserv

• Like 1
Posted
16 timmar sedan, JDW säger:

Dra minuskabel direkt till batteriet i stället...

Jovisst jordar (eller stomansluts) startmotorn i motorn, men motor ska ju också jordas....

Men lättast att få dålig kontakt i - kretsen, å se över hela vägen från batteriets - pol och se på kabel / flätor och inte minst kontakterna. Min var väldigt skavd där den ligger mellan kaross och ram. Jag drog nytt så att det är kabel/fläta hela vägen och bara bult genom karossen. Och sätt direkt i fästskruven för startmotorn, det är ju den som drar mest ström.

Yes ska prova det.

16 minuter sedan, LurK säger:

Hade liknande symptom för typ 10år sen

Jag montera en 12volts startmotor tills jag fann ny 24volts startmotor,detta funkar i nödfall men är absolut inte bra för startmotor eller batterier så klart

Jag inventerade i somras och fann den gamla trasiga 24volts startmotorn och upptäckte felet...det var den korta flätan mellan solonoiden och startmotorn som va lös

på startmotorn,den fick aldrig kontakt 

Gjorde rent och klämde in flätan och släppte lite loctite runt om för att säkra fast den,testkörd och funkar fint så nu har man en reserv

okej tack för tipset. Men eftersom jag har samma symptom på båda mina och båda fungerar när ”fulkör” dom på sidan. 
så tror jag att båda startmotorerna fungerar, ngn får gärna rätta mig om jag har fel här? 

Posted

Har du nån annan startmotor att prova med för att verkligen utesluta att det INTE är fel på dom?

Typ låna från någons fungerande bil/båt med b18/b20/b30 12/24volt?

Posted
12 minuter sedan, LurK säger:

Har du nån annan startmotor att prova med för att verkligen utesluta att det INTE är fel på dom?

Typ låna från någons fungerande bil/båt med b18/b20/b30 12/24volt?

Jag har 2st. 
båda fungerar när jag kör med startkablar i garaget. 
samt så fungerar ingen av dom när dom sitter i bilen. 

därför gissar jag att felet är i bilen?

men som jag sagt tidigare så får ngn gärna rätta mig här? 

Posted

Ok då måste det ju va som tidigare diskuterat det är kontaktfel med strömmatningen och jordpunkter

Felet går att hitta med lite tålamod och det brukar vara vara det man minst anar🤔

Posted

Nu har jag:

•ny jordkabel dragen direkt från batteri till startmotorn fästbult.

•ny pluskabel direkt från flatstiftet (tror den matar solenoiden?🤷‍♂️) på startmotorn direkt till batteri

•Ny pluskabel på startmotorn direkt till batteriet.

men den beter dig fortf. Lika. 
jävligt intressant detta🤯

Posted

Det här låter kvalificerat, säkert ett riktigt skitfel när du väl hittar det...

Inte nåt mekaniskt som håller emot?? Hade du testat + på solenoiden (dvs simulera nyckel + ?)

Posted
4 timmar sedan, JDW säger:

Det här låter kvalificerat, säkert ett riktigt skitfel när du väl hittar det...

Inte nåt mekaniskt som håller emot?? Hade du testat + på solenoiden (dvs simulera nyckel + ?)

Jo så är det säkert
kommer bli en ”aha” att jag inte tänkte på det.

När jag väl hittar det. bara kriga på.

Jag tänker mina nästa test kommer vara:

1. plocka alla plus kopplingar som jag på startmotorn. Tror det är 4(2st grova kablar samt 2mindre.

2. prova köra på ”bara” 12v i bilen med kablar direkt från startmotorn till det batteriet.

håll tummarna 😀

Posted

Inte jordens undergång om det är startkransen,ingen raketforskning eller svårt ta ner lådorna 🙂

Gott om plats och använd taket för att rigga vajerblock/spakblocken för att sen sänka ner lådorna 

Märk gärna kardanerna 😊

Ett svänghjul med fin startkrans borde finnas därute alt en ny lös startkrans

Tatanka borde kunna lösa detta

Posted
På 2024-11-30 på 20:32, LurK säger:

Inte jordens undergång om det är startkransen,ingen raketforskning eller svårt ta ner lådorna 🙂

Gott om plats och använd taket för att rigga vajerblock/spakblocken för att sen sänka ner lådorna 

Märk gärna kardanerna 😊

Ett svänghjul med fin startkrans borde finnas därute alt en ny lös startkrans

Tatanka borde kunna lösa detta

tack för den positiva inställningen 😀👍🏻

Tummen har fastnat och inte fått lös den än🫣, så jag har inte gjort några mer test. 

återkommer när energin är återfunnen

• Like 1
Posted

Har nu meckat lite mer.

startkrans ser bra ut samt inget skit ivägen 

IMG_3955.thumb.jpeg.76a32c490c8d9c44ceedfb545263ef8a.jpegSedan har jag tagit bort kablarna på startmotor samt dragit nya själv, dock ganska klena för det var det som garaget hade att erbjuda. 
ingen skillnad. 

provade även för sakens skull med 2 bättre beg. Ny laddade batterier

ingen skillnad då heller. 

nu luktar det som det blir paus tills varmare väder i mars ngn. Gång 

😭😭😭😢
om ingen har ngt mer tips? 

Posted

Ny tanke🤔

jag har ju valt att mata lilla flatstiftet (vad jag tror är solenoiden?)

Med ”egen” ström matning 

samt lika så har plus på startmotorn också en ”egen” matning

och dessa 2 kablar kör jag direkt på batteriet. 
blir det fel?🤷‍♂️

jag tänker när jag ”fulkör” och får startmotorn och göra det den skall på

sidan av bilen så kör jag bara med en mejsel mellan dessa ”plintar”

hoppas ni förstår hur jag menar? 

Posted

@Frestr6. Har du laddat ner den här filen?(den är stor!) I avdelning 33 hittar du en hel del om startmotorn. (elschema både på styr- och huvudkretsen och felsökningstips m.m)

När du testar på filmen jordar du inte på samma sätt som den jordas när den sitter på plats. (tror jag....) Kan det vara avbrott på 8? (förbindelseledningen) Bara en chansning. Det borde ju inte gälla båda två....

image.png

image.jpeg

Posted
På 2024-12-13 på 18:13, JDW säger:

Solenoiden ska du ju köra via nyckeln i "start" läget. Oavsett så borde du ju få funktion när det är spänning på det stiftet

Ska testa det få se

Posted
På 2024-12-13 på 19:57, Mats1111 säger:

@Frestr6. Har du laddat ner den här filen?(den är stor!) I avdelning 33 hittar du en hel del om startmotorn. (elschema både på styr- och huvudkretsen och felsökningstips m.m)

När du testar på filmen jordar du inte på samma sätt som den jordas när den sitter på plats. (tror jag....) Kan det vara avbrott på 8? (förbindelseledningen) Bara en chansning. Det borde ju inte gälla båda två....

image.png

image.jpeg

Nej den har jag inte koll på.

ska undersöka 

tack 🙏🏻