Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det var länge sedan jag skrev något men när man kan kombinera intresse för gröna fordon med Rolls Royce så är det väl läge att göra det.

I somras kom jag över en Meteor i okänt skick. Jag var lite osäker på om IH:n skulle fixa att lyfta av 900kg motor från släpet men det klarade den galant. (Den uppmärksamme ser pallbockarna som räddar mina däck)

Den vanligaste frågan hittills är vad man skall ha en sån till men svaret på den är nog överflödig i detta forumet. Nu skall jag bara ha upp den på någon sorts vagn så att jag kan få in den i verkstan. Det är lite begränsande att bara ha 1,20 bred dörr in dit. Sen kräver den nog lite omsorg innan det kan bli något startförsök. 

Sen till den stora frågan, vad skall man stoppa in en 27 liters v12 i? Starta den är ju kul men på sikt vill man ju ha den i något som går att köra. Och, nej, en Centurion är inte ett alternativ. Jag tänker något på hjul som kanske kan få ner förbrukningen under 10 liter / mil.

IMG_4290.jpg

• Like 4
Posted

Sätt på klippagregat, mugghållare och hydrostatisk drift på några hjul så har du ju en gräsklippare av sällan skådat slag B)

Posted

Nja, det blir nog trångt att få i den i IHn, dessutom tror jag inte att framaxeln hade gillat vikten på motorn :)

Iden med gräsklippare är ju kul! Undra hur många knivar man kunde driva. Om man bygger en gräsklippare som är lika bred som gräsmattan så räcker det ju med ett svep över så är det klart :) Den hade förmodligen svept ner eventuella fruktträd som är i vägen.

Man skulle kanske bygga hotrod av en CCKW, sänkt, kortad, sänkt tak och förmodligen en skrämmande bensinförbrukning....

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

Båt är ju en kul ide!

Båtar brukar ju gilla bränsle från början och bygger man då en med en erkänt bränsleslukande motor så borde man få något med en häpnadsväckande förbrukning :)

• Like 1