Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

har sökt runt en del på forumet men 

hittar inget, mesta dels handlar det om vakuum klockan. 

framhjulsdriften har gett upp på 11:an. 
efter en fastkörning i mycket snö. 
låter ingen illa när jag kör idag från framaxel

Kardan från fördelningslådan snurrar men inte hjulen. 😴

Tips mottages bifogar sprängskiss som disk.  underlag. 
kan det vara nr 27 som gett upp🤷‍♂️

IMG_4663.png

Posted

kommer förmodligen låta urdum nu🙈

Men mitt test av kardan kanske vart fel🤔

jag gjorde det rullande på väg alltså när jag kör sakta frammåt så snurrar kardan. 

letat sprängskisser på tatanka och vad jag kan se så allt ihop från framaxel-diff-kardan, vilket då borde betyda att kardan skall snurra?

då är jag förmodligen samma problem som flera av er andra med vaccuum klocka problem

Posted

Det är kardanaxeln som är dum, den vet ju inte om det är växellådan eller hjulen som drar tunt den..

Så bästa sättet att testa nu är uppsöka nåt isigt ställe o sen vad som vill snurra.. (är ett bekymmer med vacuum'et, man vet ju inte om diff spärrar och / eller 4wd som spökar om det inte sköter sig som det ska. Det brukar ju pysa om i varje fall 4wd går in eller ur, men mycket som kan krångla i den kedjan.

Köra in framänden i en snöhög är ju också ett sätt.

Så nåt isigt ställe o testa med H/L, 4WD o diff in/ur så brukar men få nån indikation på vad som funkar.

Posted

Tack tips ”JDW”

har testat det du skriver och den driver bara bak i alla lägen. 

öppnade vaccum klockan på fördelningslådan för att kolla justermuttern där (samt justera den) fick psykbryt när jag försökte återmontera klolåsningarna till vaccumklockan och gick in, vila nerverna en stund så skall jag prova igen

Posted

Är troligt att det är inkopplingen på fördelningslådan. Förutom vakumstyrningen är elfel för inkopplingen av framhjulsdriften vanligt men det brukar leda till att det inte går att koppla ur framhjulsdriften