Gå till innehåll

Kulor i Lufttorkaren?


Gäst SBA111

Rekommendera Poster

Läste i en annan tråd att torkkulorna byttes vid service. VHB säger inget om servicebyte,  byte görs bara när dom slutar fungera, dvs. det blir kondens i tankarna. 

Ska dom bytas efter viss tid eller mil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var på service hos Scania häromdagen rekommenderade de byte av kulor vartannat år, även om man bara kör lite. Det sitter en kraftig fjäder i kulburken, var mycket försiktig när du plockar isär den! Kulorna kostade typ 500:- + moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Hej!

Blåser liv i denna tråden. Har letat efter info om lufttork på 30 bil, men inte hittat något. Det jag vet om min är att den inte blir varm i botten när bilen går! Har inte hunnit med att kolla så det är ström fram, är det möjligen en säkring eller relä till den?

 

Vore fint att se en sprängskiss och lite beskrivning av torken. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Har nu laddat ner beskrivningar m m från Dokumentavdelningen och läst igenom dem. Det gick fin fint med den Svenska delen som bara rör den mekaniska biten, när det sedan blev på Engelska började det genast att bli svårare tyvärr.....!! (Har försvaret inte givit ut verkstadshandbok på Svenska för detta oxå?)

 

Så för att slippa ta mig igenom allt på Engelska och kanske inte förstå allt, undrar jag:

 

Som jag skrev tidigare värmer den inte, och vad jag vet skall den bli varm i botten för att torka bort fukten när det är kallt väder som nu?

Är det alltid konstant spänning (24v) när tändningen är påslagen, eller måste bilen startas först?

Nästa fråga blir: Var sitter termostaten som styr när den skall börja värma och mellan vilka gradtal är den aktiv och värmer ca +/- ?

 

Väldigt tacksam för svar på dessa frågor! (Blir säkert fler efter vägen är jag rädd...!)  :blush:

Gör det hela smidigare när jag skall börja mäta och leta efter felet!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmeelementet och termostaten sitter under ett lock i botten på torken. Termostaten och elementet kan ohm-mätas och ska slå till under 4 grader C och från över 32 grader C. Motståndet ska vara mellan 4 och 13 ohm beroende på vilket element som är monterat.

 

Ovan enligt Bendix servicemanual.

 

Lufttorken får ström när nyckeln är nedtryckt ("tändningen" på). Den går över säkring A8 som också ger ström till diffspärrarna och varningslamporna för laddning, oljetryck, mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...