Gå till innehåll

Vattenpumpen läcker.


Gäst Ola W

Rekommendera Poster

Gäst Ola W

Börjar på en ny tråd eftersom den gamla har en missvisande rubrik. Stor glädje idag, motorbytet verkar ha fallit väl ut. Motorn tände efter en stunds enträget provande. Fläktkåpan har jag lyckats justera så att fläkten inte tar i då den går runt. Problemen som kvarstår är att justera kopplingen/lufta systemet så att jag kan få i växlarna och läckan, någonstans från vattenpumpen, som jag inte lyckats lokalisera eller avhjälpa. Bytte samtliga packningar (gummi och den mellan blocket och pumpen) idag men det läcker fortfarande..PDT_Armataz_02_13.gif Var noga med att "böja upp" pumpen mot förlängningen av toppen då jag skruvade dit den. Läckan började efter att motorn hade börjat gå runt. Sedan rinner det ner från någonstans och droppar från nedre delen av remskivan. Börjar bli lite vanzinnig.. PDT_Armataz_02_11.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_08.gif Det är ju lite trångt och svårt att se. Undrar just om det finns något vanligt läkageställe på pumpen? Tacksam för svar... /OlaPDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Hej och tack för svar. Pumpen köpte jag som ny. Att det fanns ett skvallerhål visste jag inte. Packningssatsen som sitter i är helt ny. Det är ju lite svårt att se vad man gör då motorn redan är på plats. Bytte till ovanstående pump men tog packningar från den gamla som satt på för att de såg fräscha ut. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att packboxen skulle vara kaputt på en ny är ju ovanligt... om den inte torkat... prova lossa skruvarna lite och bänd inte -utan tryck hela pumpen uppåt så mycket du orkar och dra åt en skruv med andra handen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Längtar inte direkt efter att behöva skruva bort fläktkåpan och fläkten men vad ska man göra.. Tyckte att jag var noga då jag skruvade dit pumpeländet. Men tack för tips! /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kolla även att pacningar ligger rätt och inte fått någon skada när du moterat den tidigare.

Om pumpen är ny så borde ju packboxen rimligtvis vara hel, men om det rinner rakt ner från pump till remskivan på vevaxeln så kan man ju mistänka att det är där det spökar, då de sitter rakt ovan varandra.

 

Se till att rengöra anlägningsytorna på både pump och motor samt alla anslutningar så att packningarna ligger rätt.

Dra skuvarna som på en fälg växelvis, så du får in den med rakt och med gämt tryck så inte godset på själva pumpen skadas.

 

Hoppas det löser sej nu för dej Ola PDT_Armataz_02_02.gif du har ju jäklats och hållt på med moton en tid nu, kan tänka mej att du är sugen att ta ut valpen i skogen PDT_Armataz_02_39.gif

ha det gott Mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Jorå sugen är jag alltid. Tog bort pumpen idag efter att ha konstarerat att det måste vara skvaller hålet som läcker. Satte fingret för hålet och då slutade det droppa. Kanske skulle kunna köra så? Gäller bara att hålla handen borta från fläktenPDT_Armataz_02_04.gif. Köpte pumpen i god tro av en kille på Tradera, f*n vet hur bra det egentligen var. Fundera på att ta min gamla pump men med de nya packningarna. Den ser lite rostig ut på insidan men ändå ganska fräsch. Synd att jag inte har verktygen för att kunna ta isär den defekta och pussla ihop en juste. Kunde i alla fall inte tagit mig någonstans för jag har ännu inte luftat manövercylindern.

 

*Suck*

 

Nu får kärran stå i två dagar (jobbar torsdag+ fredag men är sedan ledig till onsdag) och skickar gumman till Biltema till att köpa bromsluftar-kitet till kopplingen. Ha en trevlig midsommar och tänk på att låta bilen stå dagen efter. /Ola
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Har du varmkört motorn efter att du bytt vattenpumpen? När jag bytte vattenpump på min b30 så läckte det i skaller hålet.Men efter varmkörning så var den tät.

 

MVH Palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Motorn gick inte så länge för jag måste ställa tomgången + att jag inte riktigt av någon anledning fick i den mängd vatten som ryms i systemet. Vet inte om jag har en luftficka eller om jag inte lyckades tappa ur allt innan motorbytet. Kärran står tyvärr kvar på vår gamla tomt som än så länge inte är såld. Har nyligen flyttat till ett annat hus pga grannar som platsar i Ascbergs program "Grannfejden". Skulle ju vara kul att kunna flytta på kärran för egen maskin och samtidigt "flytta" på grannj*velns häck som står på vägsamfällighetens mark. Ta det sista med en nypa salt. Nu är pumpen borta och måste justera så att jag kan lägga i växlarna innan jag kan rulla. Kul i alla fall att motorn tände. Har ju liksom aldrig bytt motor i någon bil. Tur att man hade verkstadshandböcker till hands + hjälpsamma vänner (verkliga såsom virtuella). Ha de! /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Vatten expander ca 5 % toppfyller man kylet måste övertrycket ut någonstans antingen att locket släpper ut via övertrycket eller att det åker ut ur skvalhålet.  Tips: toppfylinte kylet.   Expansionskärl.   Eller lägg något i kylarlocket så det inte tätar så bra tex en 5 krona.  

 

Letat vattenläcka en gång på min när bilen var ny och satte ett lätt övertyck på kylet och det var inte mycket pumpen klarade innan den läckte.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Eile att alla bilar tål inte det övertryck som bildas. Jag har en bil med Renault dieselmotor som inte tål att ha locket till expansionskärlet hårt åtdraget. Sitter det lit löst försvinner inget vatten. Skulle kanske borra ett litet hål i locket.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övertrycket gör å andra sidan att motorn kokar vid en högre temperatur.

Så vad ska man välja? ja det beror på din bil, din körstil m.m

 

Har inte hundra koll men jag har för mig att 50/50 glykolblandat vatten kokar vid 105 och vid normalt övertryck ca 120.

105 grader är inte svårt att komma upp i om man pressar en 11-13-20.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man behöver ju inte ha en motortemp på 100 grader eller däröver, på c202 kör jag öppet system och lagt det på runt 80 grader.

 

Jag har många gånger funderat på att se hur en motor beter sig om man istället ändar kylsystemet och kör med olja som kylmedel och ligger på en motortemp runt 150-180 grader.

Det som är skadligt vid höga temperaturer är små kocket i toppar med gasutfällningen som får dem att spricka men detta fenomen försvinner med olja.

 

Behövde sträck köra några gånger riktigt långa sträckor i riktigt varmt klimat och lät motortempen ligga på max vad vattenglyckolblandning klarade dvs över 100 strecket och bilen gick rejält billigt och motorn kändes som den gick lättare, samt hade en rejäl tomgångsökning.

 

Men olja som kylmedel kanske inte passar vårt kalla klimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det med oljekylning. Suzuki(gamla gsxr) och BMW(boxermodeller) har ju använt olja som kylmedel i flera mc-modeller,

Kombinationen var då Luftkylning/oljekylning där större delen av kyleffekten skapades med oljan som kylmedel.

Nu hade man inte någon specifik kylmantel där oljan strömmade som i en vattenkyld motor utan lät oljan flöda rikligt inuti motorn och sedan vidare till ett oljekyl.

På senare tid har man övergått till vattenkylning även på BMW:s boxermodeller för att möta krav på utsläpp och ljud.

Som jag förstått det behövdesstörre kolvspel vid oljekylning då man lät temperaturen variera mera i motorn, med vattenkylning kan man reglera temperaturen noggrannare och därmed tajta till spelen och får då mindre oljud, bättre förbränning osv. Oljekylning i separata kanaler borde ju ge samma effekt.

 

Smokey Yunick laborerade väl med kraftigt höjd motortemperatur och fick ut högre effekt med lägre förbrukning så Eiles reflektion om lägre förbrukning och piggare motor vid högre temp kan nog stämma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert möjligt och i vissa fall fördelaktigt att köra en motor med extremt hög temperatur. Givetvis måste spel och toleranser vara anpassade därefter. Frågan är vem som orkar vänta tills motorn är varm innan man kör till jobbet på morgonen. Det är nog mycket få motorer som går att belasta från kalla till extremt varma. Jag orkar i alla fall inte vänta på att motorn skall "koka" innan jag åker till jobbet eller till affären.

Redigerad av Johan Josefsson
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...