Gå till innehåll

Rumstermostat för att styra varmluftsaggreagat.


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik L

 Jag är på jakt efter en rumstermostat med on/off funktion.

Sådana finns det drivor av, problemet är att jag vill ha ställbar hysteres eller möjligtvis en fast hysteres på 3 grader.

Jag har finkammat nätet och bara hittat en mekanisk Frico termostat som skulle kunna fungera men den var väl dyr.

Någon elektronisk 12V termostat med ställbar hysteres har jag inte hittat.

 

Är det någon som har något tipps?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Bygga själv om kunskapen finns? Eller köpa byggsats på elektronisk termostat.

Kolla wellemans sortiment. Jag ska snegla lite på en IC jag har hemma. Vet att den är programmerbar, men om det går att ställa hysteres eller inte vet jag inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har använt mig av jagers termostat brulkar kosta 100-200 på varuhusen till både E-sprakare och vebastos brukar ändra dem något med att sätta dit en microbrytare från claes olson så man får on off utan att behöva ändra sin inställning. har nog en lös liggande nånstans om du vill ha en bild på just den modell som brukar funka bra

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Bygga själv om kunskapen finns? Eller köpa byggsats på elektronisk termostat.

Kolla wellemans sortiment. Jag ska snegla lite på en IC jag har hemma. Vet att den är programmerbar' date=' men om det går att ställa hysteres eller inte vet jag inte.[/quote']

 

Har kollat lite på dom byggsatser som finns men jag har bara hittat en som har ställbar hysteres fast den är gjord för 230 så man får modda lite.

Fast helst köper jag en färdig produkt om det nu finns.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
har använt mig av jagers termostat brulkar kosta 100-200 på varuhusen till både E-sprakare och vebastos brukar ändra dem något med att sätta dit en microbrytare från claes olson så man får on off utan att behöva ändra sin inställning. har nog en lös liggande nånstans om du vill ha en bild på just den modell som brukar funka bra

 

 

 

Har kollat på nätet efter jaegers termostater men har inte hittat något använbart.

Har du lust att kolla vad din modell heter vore det kalas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PA206660.JPG

 

just denna hade inte någon microbrytare utan vanlig omkopplare men är säker på att det är ett jaeger  made in france JA är stämplat och beteckning TA53001   klara någ någon amp.

hyffsat känsligt, gasbubbla har varit lagom till varmluftsprakare.  har du får snållt i temp området sotar värmaren igen.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Kan inte styra inblåsningstemperaturen.

Det är start/stopp jag vill fjärrreglera, för att göra det behöver jag en on/off termostat med ställbar eller fast hysteres på ca 3 grader annars kommer värmaren att starta och stoppa hela tiden.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det är till ett varmluftsaggregat 11A som jag ska ha termostaten.

Aggregatet kommer att stå på utsidan bilen med en slang in genom rutan.

Även på lägsta effektläget är det troligt att det blir aldeles för varmt därför vore det kalas med en termostat i bilen.

Inkopplingen på aggregatet är inga problem men termostaten måste ha några graders skillnad mellan start och stopp.

Termostater med en hysteres/kopplingsdifferans på 0,5-1 grad finns det i drivor av men det verkar vara värre med inställbara.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du tänker göra och förstår inte din fjärr manuvrering men om det är värmare typ vebasto eller ebersprächer så finns brytpunkterna inbyggda i själva aparaten och istället för en knapp on off lägger du ett rumstermostat på lämplig plats. jag brukar sätta den diagonalt från utblås och i bålhöjd  detta har funkat perfekt i de bilar jag byggt och ger en lagom gångtid.  gissar det termostat som jag hade på bild har en dif på några grader ca  3-5  och sitter den en bit ifrån värmaren tar det en stund innan värmen når dit.

 

ex min valp hade värmare i vänsterkanten på motorkåpan en mycket liten eberspräcker ca 1-1,5kw insug vid golvet utblås vid ovankanten på kåpan termostat på ht bakväg funkade utmärkt.

 

Vilken värmare är det du vill styra? 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Även om man kan koppla in sig på styrboxen till brännaren så är den lägsta brytpunkten fortfarande på styvt 3 kw, dvs egentligen för mycket om det inte är en gäng minus.

Efterssom jag inte vill ändra för mycket i aggregatet så är det lättast att bara låta den gå på lägsta effekten och om det blir för varmt stänga av den med termostaten som även startar brännaren igen när temperaturen sjunkt med ca 3-4 grader.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Fast jag tror att de flesta rumstermostater har en ganska bra hysteres ändå. Tänker på den som sitter i husvagnen, det är bra många grader mellan till och frånslag.

Men, till och med oavsett det så borde trögheten i värmen gör att det inte vållar problem med en termostat med en hysteres på 1grad. Prova! Hittar du många med den hysteresen så hittar du nog nån billig?

Kul värmare annars, skulle sitta fint i thv'n! PDT_Armataz_02_01.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De jag använt är små värmare typ B1 mfl och vid något enstaka tillfälle i buss någon på någrafler kw.

1 kw räcker långt i ett litet utrymme och det är inte huvudströmmen man brytar utan bara tillslaget sen går värmaren sina egna cykler med efterbränning mm.  värmaren du länkar till räcker väl att ställa på parkeringen bredvid bilen om du nu inte planerar för att bygga bastu.

1 kw har klarat några övernattningar runt nyårshelg med runt 20 minus som kallast.

 

ta ett gasmekansikt rumstermostat vrid det fram och tillbaka lyssna på klicklägena oftas några graders diff bör räcka fölr de flesta värmare annars sätt termostatet på en kall oisolerad vägg i bilen och det slår inte av förän hela karrosen är uppvärmd.

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Självklart kan man inte bryta strömmen till den bara.

Känns som vi inte får fram något mer vettigt här..

Vad jag ville ha var tipps om termostater med ställbar hysteres.............
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill krångla till det lite så kan man ta två termostater och koppla till ett relä med hållkontakt,

den ena termostaten står för tillslaget och den andra termostaten för frånslag.

Då kan man ha vilken hysteres som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fredrik har du kommit fram till en lösning?

Jag håller på just nu att montera en 11A i min valp. Min svär far är duktig på elektronik och relä så han ska se vad han kan hitta på. 

Min ska användas för kupévärme samt motorvärme. Jag vill ha en styrreglage framme samt en timmer så att den slår på vid bestämt tid....

Återkommer med lite bilder ikväll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Nja tanten tyckte den väsnades för mycket så jag letar efter en nyare modell typ webasto air top 2000.

Själva inkopplingen är inga större problem och jag hittade en frico termostat med ställbar hysteres, tyvärr kostade den runt tusenlappen, längre än så kom jag inte.

Jag tyckte det var en bra lösning efterssom man kan ta med sig den och använda till annat men det är ju inte jag som bestämmer PDT_Armataz_02_21.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är lufttanken tillfälligt borta för att omplaceras någon annanstans i bilen.

11A:n är fastmonterad på golvet och avgas/förbränningsluftsslangen draget igenom golvet.

Det som kvar står är att ta två hål, en på varje sida, av motorkåpan för att blåsa in luft på motorn. Jag har köpt en extra kåpa från en 202 så jag kan behålla min original kåpa hel. Fundera på att fixa det så att jag kan blåsa varmluft in i kupén samtidigt.

Just det 12v uttaget som följde med ska också omplaceras men jag vet inte vart just nu....

IMG_1668.jpg

IMG_1672.jpg

IMG_1673.jpg

IMG_1675.jpg

 

 

Teddan2009-01-04 22:23:08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fint byggt Ted... ska bli intressant att se om effekten på värmarn är olika med diesel resp lysfotogen som bränsle.. med tanke på att avgaserna är mycket renare med lysfotogen som vi upptäckte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruva upp effekten på max så har du en mobil bastu PDT_Armataz_02_05.gif

Precis! På max effekt så ska den ge 150 graders luft! Så kommer du till Sthlm ta med dig lite björkris och en handduk. PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fint byggt Ted... ska bli intressant att se om effekten på värmarn är olika med diesel resp lysfotogen som bränsle.. med tanke på att avgaserna är mycket renare med lysfotogen som vi upptäckte....

Tack Larsa. Skönt att vi kom fram till varför den inte ville tända från början. Nu är den direktkopplad mot batteriet som den ska så nu blir det absolut inget spänningsfall. 

Ska hälla i lika mycket av båda bränsle sen och se om man får olika körtider.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...