Gå till innehåll

Demontering av portal Tgb 11/13/20


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Gäst Bajon1

Demontering "The easy way".

 

Passade på att dokumentera lite när jag bytte damasken på vänstersidan idag.

Mycket enkelt om man gör det enligt "Hasses Metod".

 

Gör så här:

 

Börja med att slå till diffspärren och se till att den går i.

Gör ni detta så går det mycket lättare att få i drivaxeln vid återmontering.

 

Demontera däck och tappa av oljan ur portalen.

Fortsätt sedan med att demontera hållaren till bromsslangarna/rören (2 bultar)......

01.JPG?psid=1

 

....och sedan styrleden.

02.JPG?psid=1

 

Därefter lossar man muttrarna på baksidan av trumman (7 st).

03.JPG?psid=1

 

När muttrarna är lossade drar man bara ut hela trumman med drev och allt och lägger vid sidan.

04.JPG?psid=1

 

Nästa steg är att lossa bultarna på baksidan (8 st) för att få loss själva portalhuset.

05.JPG?psid=1

 

Sedan drar man ut hela portalen och gör det man ska göra.

Själva damaskbytet går jag inte in på i detalj eftersom det redan finns här på forumet.

Vid återmontering följer man bara instruktionrena baklänges.

 

Använd det lilla drevet i portalen till att snurra på axeln när den ska i splines:en

Kom även ihåg att lägga på lite packning på tub när ni monterar ihop.

Använde "Permatex ultra blå",en tubpackning som jag har bra erfarenhet av.

06.jpg?psid=1

Redigerad av Andreas.E
Bilderna ligger inte på Terrängbil.net servern, utan på en extern och våran kontroll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Gutt Bajon1PDT_Armataz_02_44.gif

Ja man slipper klyddet med att lufta bromsar.  Och ingen större tyngd

Och så kan man utför det i fält hur enkelt som.

Bara man har grejor med sig

 

Mvh Arnberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Det enda man behöver i verktygsväg är: blocknyckel 11,18 och 19 mm,en bred mejsel att demontera damasken med,en hammare och en bred dorn eller liknande att knacka i den nya med. Bajon12009-04-11 22:52:12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Varför kan jag ej se bilderna? Istället för bilder så är det ett litet kryss i övre vänstra hörnet i ramen för varje bild. Klickar jag på krysset så får jag svaret att sidan kan ej visas,du är ej ansluten till internet och bla bla bla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Bilderna e inklistrade från mitt Skydrive,där dom ligger i en "offentlig" mapp så alla på nätet ska kunna se dom.

Varför vissa inte kan se bilderna vet jag ej vad det beror på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Delar man portalen så har man mindre tyngd att släpa på dvs man kan lätt demontera portalen själv.

Monteringen går också mycket enklare än att hålla hela portalen uppe och sikta i drivaxeln.

Och påfyllningen av olja går fortare än att lufta bromsarna och du bör va 2 man för att lufta (om man nu inte har en bromsluftare).

Hela denna metoden går ut på att göra arbetet med att byta damask mindre tungt och att en person ska kunna göra detta själv utan en massa grejer för att hålla upp portalen eller redskap för bromsluftning.

Tidsmässigt tar det mellan 20-30 minuter att göra ett damaskbyte med denna metoden.

Du riskerar heller inte att dra av några luftningsnipplar eller rör om du måste göra detta bytet mitt i terränglådan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bajon1,

 

Såna här tips är helt suveräna, nu har jag ingen bil ur den serien- men informativa och faktamässiga tips vill jag se fler av. Men en fråga: behöver man verkligen slå i diffspärren? Jag trodde dom var vacuumstyrda och så fort motorn stängs av så försvinner vacuumet och bilen blir både 4-hjulsdriven och diffspärrad med automatik så att säga?

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Diffspärren måste inte i,, men du får inte ihop det utan en massa krångel om du struntar i det,, PDT_Armataz_02_01.gif

Gaffeln som lägger i spärren håller nämligen inte fast diffringen så den ramlar ner på höger fram,

och vacuum tankarna håller i allafall i några timmar på min bil,, men det kkan ju skilja på bilarna,

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vakuumfrånfallet aktiverar bara framhjulsdriften. Spärrarna är ur vakuumlöst och i med vakuum. Omvänt med andra ord och förvirrande för den oinvigde så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

i helvete PDT_Armataz_02_04.gif 

har just demonterat både portalarne på et annat - betydligt klumpigare - set !

Måste kolla dette forum oftare,kanske 10-15 gange i stâllet for 5-10 gange om dagn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

Det är ju det jag menar- Jag är ju helt klart oinvigd i detta fallet- därför frågar jag. Och säkert finns det fler som funderat på det här! Bättre att fråga och verka dum- än att låta bli- och förbli dum..........

 

Fjolle,

Vad menar du? Har du inte terrängbil.net som startsida? Det trodde jag alla nu levande varelser hade!

 

SKREV EN HUNGRIG OBELIX

-Ursäkta fröken, kan jag få beställa? Ett vändstekt vildsvin och en fåra potatis? tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

Fjolle' date='Vad menar du? Har du inte terrängbil.net som startsida? Det trodde jag alla nu levande varelser hade![/quote']

 

Selvklart PDT_Armataz_02_02.gif har tyvärr ingen forbindelse til värkställen,det ligger ½mil ifrån mit trådllöse net PDT_Armataz_02_04.gif Hmm for vel fixe de någon gang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta forum är underbart, man lär sig nåt nytt varje gång man läser nåt här :)

 

Alltså, jag har gjort det på det klumpiga sättet 1 gång, men borde jag nu alltså inte få någon spärr på höger fram om jag inte haft i spärren när jag demonterade?

 

Tack för alla svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Klart att mitt sätt är det ända rätta när till o med militären har undrat vad dom hittat på med efter en visning jag har gjort för dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Detta forum är underbart man lär sig nåt nytt varje gång man läser nåt här :)

 

Alltså, jag har gjort det på det klumpiga sättet 1 gång, men borde jag nu alltså inte få någon spärr på höger fram om jag inte haft i spärren när jag demonterade?

 

Tack för alla svar

----

 

Helt rätt,, men jag är å andra sidan inte säker på att alla ringar sitter lika löst på alla bilar,, bara min tgb20 och föreningens 11bil,, sedan e ja inte säker på att du får i drivaxeln alls om ringen ramlat ner,, tror inte den får plats under drivaxeln så du har nog haft tur som en gnu!

Det hade jag åsså på min förra tgb11, för då visste jag inte att det såg ut som det gör i axeln,

så där la jag inte i några diffar, men det funkade ändå,

Ringen kan nämligen vara lite svår att få på plats igen om den ramlar ner,,

 

Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Gäst Karl XI

Då blev det damask mek en solig och varm dag som idag

 

 

 

 

Damasken på höger sidan bytes jan 09 och har gått ca 500 mil

Finns inga sprickor och ser ut som ny. Köpt av morgan på Fmv 4x4

 

Mvh Arnberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Jag passar även på att fråga någon Admin/moderator om det finns möjlighet att nåla fast denna tråden i toppen på forumsdelen

så den inte försvinner med tiden och andra inlägg,då denna tråden är högst aktuell för

de flesta medlemmarna på detta forumet som äger en 11,13 eller 20-bil.

 

Mvh: Per.

 

Bajon12010-06-27 22:43:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

i661_IMG1262.JPG

 

Damaskbytte i Finnland under Lapland Tropy forige uke... Jobben tok 3 timer inkl øldrikking og kompisprat. Var mye myr rundt, så no ekstra arbeid ble det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...