3uba296 Postad 26 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 26 Oktober , 2015 Ytterligare en bil med Cooper STT 315/75 R16 "klar" 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 26 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 26 Oktober , 2015 Tjusigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hanole Postad 9 November , 2015 Rapport Share Postad 9 November , 2015 Hei Er det noen her som har erfaring med creepy crawler på vinteren? Vurderer 37x14,5 som helårsdekk, midtseipet og med skrupigg på vinteren. Bilen er en tgb 11 som ruller mest på asfalt, men offroadegenskapene er førsteprioritet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 9 November , 2015 Rapport Share Postad 9 November , 2015 Halt! Dom funkar skapligt i kall/torr snö. Men packad snö på vägen eller när det blir tös/blöt snö vid snösmältning eller plusgrader så tappar dom greppet totalt och bara glider. Antar att man skulle kunna dra i mycket skruvdubbar i dom och använda dom skapligt på "vintervägar" där man klarar sig bra med enbart dubbar som greppar. Sen är dom lite stora så att lägga på kedjor tror jag inte går med tanke på utrymmet på insidan (främst bak) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hanole Postad 9 November , 2015 Rapport Share Postad 9 November , 2015 Takk for svar Det er dessverre slutt på god vintervei selv i nord-norge, de fleste veiene jeg kjører på blir jevnlig saltet. Er klar over at det aldri vil bli et godt vinterdekk, men at det er godt nok til å rusle avgårde på treff noen ganger gjennom vinteren hadde vært en fordel. Tenker at med ca. 150 pigg i hvert dekk i tillegg til seiping bør vell det begynne å hjelpe? I fjor kjørte jeg tsl bogger i 35x12,5 med skrupigg, det var ikke en god løsning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 November , 2015 Rapport Share Postad 19 November , 2015 Efter att ha gamat i denna tråd några år så är det dags att bidra. Nu fick jag dubbel uppsättning + reserv när jag hämtade JDW 2006, även om CrossCountry'na var dryga 10 år då. O ja, de har varit segslitna (men kanske inte världens grepp alla gånger). Efter 2 punkteringar o lite skiften pga slitage så började jag intensifiera min spaning i denna tråd under fjolåret.... Man slås hur svårt det är att söka däck i â€ungefär†standardstorlek på div hemsidor! 285/75/16 vart huvudspåret, Beckers tips om 285/85/16 Ställde till det då de är mest lika original, men det fanns bara Silverstone MT 115 att välja på. Jag kör ju en del asfalt... Nåväl priset på Däckleader var ca 1200spänn så jag bestämde mig för Silverstone MT i 285/85/16. Vart en del jobb med köksbyte så jag hann inte beställa söndag kväll utan loggade in på Måndag, då var de uppe i 1600... Snåljåpen slog till o avvaktade. Slökollade löpande och efter nån vecka o slog till när priset var nere på 5 277,80/4st igen. Kollade igen efter nån timme o anade att jag nog trotts allt beställt dom i 285/75/16! Gick in på Dackleader kontaktsida o ville häva köpet.Fick efter nån dag beställningsbekräftelse via mail, o den returnerades direkt o jag ville annulera. Tyvärr var svaret att det var för sent, men jag kunde returnera för den facila kostnaden av EUR 25/kolli, dvs 1000 spänn.. Dvs Dackleader tillämpar inte Svensk konsumentköplag.Nåja, var väl bara o inse misstaget o va noggrannare nästa gång... Efter några dar låg däcken i Örebro, och efter nån dag ytterligare lapp i brevlådan att däcken fanns hos Postnord på andra sidan Karlstad. Goooglade o letade öppettider, men hittade ingenting. Jag ringde o träffade trevlig tjej som efter 10 min väntan kom med besked, terminalen var inte öppen, utan det var en terminal för utkörning! Hon fixade även att de 2 st 13 tumsdäcken till kärran jag köpt samtidigt skulle åka med trotts att det inte ingick. Guldstjärna På måndag förmiddag ringer Postnord chaffis o jag skickar hem honom till sambon som jobbar kväll, han försöker dra in dom i garaget, men palltruck på gårdsgrus är ju ingen höjdare så hon lovade honom o släppa dom halvvägs. Visade sig att de skickat fel däck också: Tja, man kan ju inte vara gnällig utan får bita i det sura äpplet Jag tyckte jag även skulle kosta på slangar ( ja överkurs, men jag tyckte så). Kollade runt utan att hitta nåt nånstans, inte ens på Däckonline som jag handlat en massa däck från. Via Googel †Tyre Tubes†hittades Special tube TR 13 280/85 R16 på Däckonline! Tryckte fel kontokortsnummer, men det gick inte att ändra! Men annulera ordern o sen googla fram igen o beställa med rätt kort nr så kom dom hem på trappen för 1292SEK/4st! Har ju vart en del med köksbyggande under tiden, och inte minst tändningsstrul http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11828-b30-g%C3%A5r-illa-sotar-t%C3%A4ndstift-o-svartr%C3%B6k/?hl=b30 Har dock gjort lite forskning för Er skull:FÖRE Mätt inne i kupen vid 70km/h på hastighetsmätarn Ska försöka få dom krängda under helgen så får vi se hur det blir 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 November , 2015 Rapport Share Postad 22 November , 2015 Då fick jag Mina "Silverstone MT" krängda i em! Dels började CrossCountry'na bli slitna, och ganska hårda... Så det blev att lasta släpkärran db mätning dit Och på samma raksträcka, ca 70km/h (en subjektiv skillnad, och en annan, men 6dB är ju ganska mycket..) topp Var ju inget fotoljus när jag kom hem Sommardäcken till kärran började bli lite saggade, så jag tog med dom o fick dom avkrängda för fälgrep under vintern, Vinterdäcken är Qualitetsregumeerat 87, så de får väl gå över vintern... ( ena var ganska platt när jag lastat, skulle kolla trycket på andra sidan, o naturligtvis frös det i ventilen, men lossnade när jag fyllde igen puh) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 23 November , 2015 Rapport Share Postad 23 November , 2015 En sänkning med 6 dB motsvarar en fjärdedel av den ursprungliga ljudstyrkan. För varje minskning med 3 dB så halveras ljudstyrkan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 November , 2015 Rapport Share Postad 23 November , 2015 Snygga sulor, jag harlikadana liggande som jag inte hunnit få på ännu. BF M/T. Funkar de hjälpligt i snö? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 23 November , 2015 Rapport Share Postad 23 November , 2015 En sänkning med 6 dB motsvarar en fjärdedel av den ursprungliga ljudstyrkan. För varje minskning med 3 dB så halveras ljudstyrkan. Förlåt en ljudtekniker Man brukar säga att en ökning med 10dB upplevs som en fördubbling av ljudstyrkan. 3dB är en fördubbling av effekten. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jojje Postad 24 November , 2015 Rapport Share Postad 24 November , 2015 Fedima Scirocco 285/75-16 inköpta på Auto-gum i gdansk pålaggda o klart Juli 2015 på bilen 8123 kr inkl. moms. Attans kan inte hitta hur man lägger in bild. Mina 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 27 November , 2015 Rapport Share Postad 27 November , 2015 Snygga sulor, jag harlikadana liggande som jag inte hunnit få på ännu. BF M/T. Funkar de hjälpligt i snö? Får avvakta med svar ( fjunet som låg i Söndags räknar du antagligen inte). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 27 November , 2015 Rapport Share Postad 27 November , 2015 Förlåt en ljudtekniker Man brukar säga att en ökning med 10dB upplevs som en fördubbling av ljudstyrkan. 3dB är en fördubbling av effekten. Jag vill minnas att man sa att en ökning med 3db upplevdes som en fördubbling av ljudet, men nu var det ju på 1800 talet som jag var som mest aktiv inom bilstereo byggandets "träsk" men googlade lite och fick denna länk som träff överst i listan. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi_xo_hn7HJAhUBpiwKHa6HCfAQFggfMAA&url=http%3A%2F%2Faxbom.se%2Fljud-och-decibel&usg=AFQjCNHGprH88YiNTyBjT0hS8w46l6isAw&sig2=8Ip75aiHq1YELVWhMK13zw Nu var det väll inte så himla noga hur det är, det viktiga är att göra sig av med kronans däck för att spara både öron/händer och maskineri Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 3 December , 2015 Rapport Share Postad 3 December , 2015 Mina däck börjar bli lite väl slitna så det närmar sig för mig att köpa nya. Jag är mest intresserade av allround-däck i storleken 9R16 eller 9.00R16 eller 255/100R16. Är det fler som går i tankarna på att köpa sådana däck? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 9 December , 2015 Rapport Share Postad 9 December , 2015 Det var smalt, jag velar själv mellan 285/75R16 där snökedjorna går på, eller 315/75R16 med större rullomkrets som ger lägre varvtal på landsväg men då går inte kedjorna på. Priset skiljer ju dock med nästan en tusenlapp per däck på de Cooper STT jag tittat på, fördelen med de bredare är att man har bättre grepp över lag, inte bara när man tänkte efter före och monterade kedjorna i tid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 10 December , 2015 Rapport Share Postad 10 December , 2015 Kedjor kan man korrigera bara hjulen/däcken inte är för breda så kedjorna tar i någonstans. Samt att man behöver liknande kedja att hämta mera material ifrån om dom behöver göras längre. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 10 December , 2015 Rapport Share Postad 10 December , 2015 Svetsar du ihop länkarna? Vad är det för däck och dimension? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 10 December , 2015 Rapport Share Postad 10 December , 2015 Jo jag kapar upp dom och lägger igen dom med miggsvetsen. Det har funkat toppen bra på dom kedjor jag gjort än så länge. Jag minns inte riktigt dimensionen på hjulet på bilden men det är en kund som ville anpassa sina kedjor till hjul han hade på sin TGB11. Jag vet dock att dom var väldigt höga och aningen smalare jämfört med original hjulen. tror jag har en post på dom här någonstans.... Jo här är en bild av däcksidan Edit: jag tycker nästan att den bilen som dom här hjulen sitter på går lite väl fort/ blir lite för svag även på lågväxel och 1an men jag är lite väl Crawler inspirerad kanske 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 10 December , 2015 Rapport Share Postad 10 December , 2015 Passar bra med TGB13-utväxling då. :-) För min expeditionsvamper så verkar de vare den perfekta däckstupen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 14 December , 2015 Rapport Share Postad 14 December , 2015 Såg svaret jag sökte i annan post.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 27 December , 2015 Rapport Share Postad 27 December , 2015 Tänkte följa upp med en rapport om Enlig teorin så ska skillnaden mot 280/85/16 vara Lite "ventenskapliga" mätningar, 50km/h förbi skola (under lov) Lite landsvägskörning, jmf instrumentbrädan o Ifån GPS med Run Log app* Dvs håller jag ca 80 på mätarn går det i 70 och en rätt behaglig (?) ljudnivå. Har inte dokumenterat, men har kollat med CC mot GPS ibland och div ljustavlor, och den visade ganska xakt då. Och för den uppmärksamme: TRIP mätarn nollad en dryg mil efter att jag tankat: Efter ca 37 mil mestadels landvägskörning så tankade jag i och får i ca 1,9lit/mil! o JDW som inte velat vara nåt långt under 2,5 nån gång... Vart ju lite test av lite halare väglag i dag, nu var ju mina kära Cross Country ganska hårda, så jag är ju van att ta det easy, men för att sammanfatta så kan vi säga att med bakjhulsdrift så var vinteregenskaperna totalt jävla värdelösa, noll snökedjor av fem möjliga... (Sen när jag skulle lägga i 4WD så bara drog ventilen o lampan blinkade men sen släppte det, vet inte om det är nån slang eller klockan, framdiffen gick i UA iaf). *) en app gjord för hurtbullar, men ganska bra för att mäta skogspromenader o körningar, koll på vägval, höjd o annat... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 28 December , 2015 Rapport Share Postad 28 December , 2015 Guys ! I feel very sorry, but what one Swedish mile equals? Different sources gives different figures. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 December , 2015 Rapport Share Postad 28 December , 2015 It's a very Swedish measure, 1 mil (note not mile..) is 10km or equals 6,2 mile's 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 28 December , 2015 Rapport Share Postad 28 December , 2015 Thank you! In this case, if the speedometer 82 136 kilometers it? A mil, for ease of calculation? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 December , 2015 Rapport Share Postad 28 December , 2015 No, spedometer shows 82km/h "actual" speed due to iPhone GPS 71,2km/h ( i have changed tyres from originlal 280/85/16 to 285/75/16, and the spedometter are stupid and counts revolutions/km as if it was 280/85/16.) The awerage gasoline use are/was often calculated as litres/mil equal to litre's / 10km. Conclusion: my new tyres with "wrong" dimension has the consequence that the spedometer is showing wrong and the gas consumption has decreased. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.