Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Äntligen fått fart på bilen, nu är däcken bytta. Storleksskillnaden mot oslitet original var inte så stor trots allt. Tror att det skulle kunna gå att få på kedjor faktiskt.

315/75 R16 Cooper STT på bilen och bästa original däck intill.

Otroligt mkt tystare i bilen, passade på att låta firman justera hjulinställningen också. Billigt sätt att få en ny bil :D

Nu får jag ta och göra något åt den där högljudda fläkten, så här kan man ju inte ha det......

 

Edit: bommade bildrotation, sorry, såg bra ut på telefonen.

post-6435-0-04350300-1423082308_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Et lite utvalg av dekk: Askim gummivarefabrikk «Viking knobby» 8.90-16 (standard på Volvo L3314N i det norske forsvaret), Goodyear «Studded suregrip» 280/85-16, Hankook «Dynapro MT RT03» 315/75-R16 og Petlas «NT/3» 9.00-16.

 

Høyda på Viking knobby er 34,5 tommer, Goodyear 32 tommer, Hankook 34,5 tommer og Petlas 34 tommer.

 

Jeg skal sette Hankook-dekkene på C303-en min bare jeg får tak i fire nye felger.

 

post-6519-0-35907900-1423842466_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag slipar alltid bort rosten på alla stål fälgar som jag monterar slanglöst på, även personbil har varit med om att det läckt någon gång på någon fälg om man inte har slipat, brukar använda slipnylon rondeller som du har till borrmaskin eller vinkelslip & sedan blåsa på lite rostskyddsfärg & bodyspray ovanpå färgen, så håller det rosten borta några år iallafall :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej 

 

jeg var heldig at få 7 cooper discovery STT til den gode pris a 1500 dkr på daekleader da Becket gjorde opmærksom på det. Tak for det Becket.

ganske god pris med fri levering .. men ville høre lidt om andres erfaringer med disse dæk ?  de er nu monteret og balanceret men kører jeg over 70kmh så bulre de enormt.. fået dem balanceret 2 gange med samme resutat. inget slør i hjul lager osv... hvad erfaringer har i ?

under 70kmh er de perfekte , inget sand/granulat men almindelige balansklodser

 

tak 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar maskin på Bilvården Vadstena, vanlig bil däck maskin brukar kunna ta 35 or utan bekymmer. har nog plockat på typ ett 40-50 tal Trelleborg och pildäck där samt satt på Fedima däcken, ingen balansering då en trasig nabb ute på däcket  väger mer än vikten inne vid fälg så skulle jag få göra om det så fort jag bråkat för mycket i skogen.

Måste ha bra fälgar för jag har ingen obalans alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På landsväg kan du ligga på 3-3,5 bar.

I skogen får du känna dig fram, det beror mycket på hur styva däcksidorna är.

 

På mina hankook dynapro kör jag med 1.1 fram och 0,9 bak. Har man innerslang kan man gå lägre.

 

tak for svaret , blir der ikke mer ubalans med så høgt et tryk ? frågen er kun på landvej ikke skov.

 

en annen fråge . kør en MT dæk bedst på væg med høgt tryk så det bara kør på mit delen af dækken eller lågt tryk så han kør på hele mønsteret.?

 

kjens liten som at dækken måste være lidt ned trykket (blød) for ikke at bulre.

 

høgt tryk er bættre for bensinen men jeg vil ha komforten 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur är väghållningen på snöig/Isisg asfalt på de olika alternativ som diskuteras här?

 

Då jag räknar köpa nåt som originalkedjorna går på, men ändå vill kunna köra vintertid på landsväg i stan. Nu är väl inte mina nuvarande stenhårda CrossCountry nåt man ger sig ut med i halka ändå, men vill ha nåt som funkar, ja ni fattar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra väg året runt samt tänka dig att lägga på kedjor om du ska köra i skogen i snö så är mina General Grabber AT2 helt suveräna. Dom är dock sämre vad gäller seg lera då blir dom som "slipstenar" och dom är väldigt tunna o fina i sidorna så dom tål nog inte så hård körning med "vassa" föremål tex vassa stenkanter.

Sen måste kanske kedjorna modifieras lite beroende på vad du har för kedjor vilket jag fick göra med mina men det går ju ganska fort och så är det kul att svetsa :)

 

Men för vanlig väg och lättare körning i skogen är dom toppen :) här är dom bredvid mina Creepy 37"

 

"edit" dom har fin fint fäste även utan dubben på vintern men dubbarna hjälper till fint när det är isigt :)

 

nokia%2020130301%20006.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...