Halfsafe Postad 11 September , 2018 Rapport Share Postad 11 September , 2018 On 8/31/2018 at 6:28 PM, kristaga said: I Nederland har flere Michelin XZL 325/80-16 på bilene sine. That would be XML 325/85R16 They look good but are not as nice on the road as XZL or XL 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 11 September , 2018 Rapport Share Postad 11 September , 2018 Hvorfor skriver alle engelsk plutselig? Det er flere firmaer som selger militære dekk i Nederland. Jeg trur at Vrakking er det største: https://www.vrakking-tires.com/14-16-inch?id_category=14&n=48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 12 September , 2018 Rapport Share Postad 12 September , 2018 Vrakkings aktuella priser: Product Price 255/100R16 (9.00R16) Michelin AT retread € 245,00 255/100R16 (9.00R16) Michelin XZA retread € 245,00 0 255/100R16 (9.00R16) Michelin XZL DOT 2013 € 390,00 255/100R16 (9.00R16) Michelin XZL nice used € 225,00 255/100R16 (9.00R16) Michelin XZL Retread Cold retread € 245,00 255/100R16 (9.00R16) Michelin XZL Used € 175,00 11.00R16 Michelin XZL DOT 2016 € 650,00 11.00R16 Michelin XZL Nice Used € 325,00 11.00R16 Michelin XZL Retread looks like XZL profile € 400,00 Transport for 6 tires cost +/- €195,- total. 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 5 Juli , 2020 Rapport Share Postad 5 Juli , 2020 Dessa var rätt trevliga att åka på efter vanlig väg. Samt att mönstret ser riktigt skapligt ut även för terräng. Och även lite mönster som skydd på däcksidorna. Något att rekomendera åt dom som letar något motsvarande original i storleken på däck. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 5 Juli , 2020 Rapport Share Postad 5 Juli , 2020 Ringde om just dem i fredags till gtb företag kan du mäta exakt höjd enl spec ska de vara högre än bf 285'or. https://th-pettersson.se/sv/artiklar/dack/sommardack/index.html#{"FVarum":"toyo","F53":"255","F45":"85"} Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 5 Juli , 2020 Rapport Share Postad 5 Juli , 2020 Skulle säga att dom är 84cm i diameter. Möjligen max 84.5 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 6 Juli , 2020 Rapport Share Postad 6 Juli , 2020 Hur var Toyon att balansera? Runda även om de stått någon dag ? Lugna i hastighet runt 90 ? Kollade du på andra 255'or ? Om någon söker 9.00x16 xzl michelinare så stötte jag på en gubbe här i småland som för många år sen köpt fel däck och har 4 st helt nya liggande, dock är nackdelen om man kör sönder ett går det aldrig att ersätta. 9.00 försvann runt milleniumet skiftet och blev millimeter mått 255 mm och ändrat mönster (en extra klack) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 6 Juli , 2020 Rapport Share Postad 6 Juli , 2020 Vet inte hur dom var att ballansera, det är en kund/bekant till mig som köpt däcken på en annan firma i våras. Han fick sina dåvarande däck utdömda hos bilprovningen pga lite torrsprickor. Nu har hans bil stått rätt länge men det kändes inte något märkligt i däcken nu när jag åkte iväg med bilen från honom. Däremot så spöregnade det rejält så jag åkte inte fortare än 60-70 ca men det fanns inga konstigheter vad gäller köregenskaperna på dom. Jag kör själv på 295/75 General grabber AT2 eller Creepy crawler 37x14.5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 6 Juli , 2020 Rapport Share Postad 6 Juli , 2020 Klart intressant med 85 profil hur kändes och lät de om du jämför med dina AT Grabbler? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 6 Juli , 2020 Rapport Share Postad 6 Juli , 2020 Mina AT grabber går ju som ett vanligt bildäck på vägen typ. finns inget däckljud alls och perfekt stabilitet samt ingen obalans eller annat, så där är dom rätt oslagbara. Men dom är inget att använda i skogen dom är för mjuka och ömtåliga speciellt i sidorna. Jag kör dom enbart som vinterdäck numera och det är dom också toppen bra till. Enda gången jag kör dom i skogen numera är när jag har kedjor monterade på vintern. Då inbillar jag mig att dom är mera skyddade. Men Toyo däcken kändes helt ok, kan göra mera utförlig test o jämförelse om någon dag om du vill. Ska byta en damask i portalen fram på vänster sida samt montera motorvärmare dom kommande dagarna efter jobbet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 6 Juli , 2020 Rapport Share Postad 6 Juli , 2020 Tror många är intresserade av delade erfarenheter om däck. Toyo ska även ha ett AT däck som har mt sido stomme men snällare slitbana, dock ingen här som säljer. Måttade på mina och nu slitna är de 90cm höga så vad man än väljer blir det ju lägre och dieseln får varva mer. Just Toyo ska hålla angivit höjdmått såg på autodoc att de fanns även dubbelmärkta med tum 33x10 /r16. Så fort vädret tillåter utomhus jobb ska jag försöka kränga av och prova att rikta en av fälgarna, blev troligen skev när jag förra året väjde och panikbromsade på motorleden, får se hur mycket som då rättar till sig av ruskandet och obalansen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Juli , 2020 Rapport Share Postad 7 Juli , 2020 Är inte Pil däcken och trelleborgarna ca 84 cm höga, det blir mer som 35 tum än 33. Kör med BF Godrich KO 2 . 32/10,5-15 på min Narvana . de är åt helskotta för små för en valp. Tror det var 35/10-16 på TGB 13 jag hade, de var nästan lite små i modellen, Dock ett annat märke. Fedima Sirocoo . Även de kändes lite små, 900-16 är nog perfekt, men som Eile skriver , dem säljer de inte här längre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 7 Juli , 2020 Rapport Share Postad 7 Juli , 2020 Riktiga 35 tummare blir 89 cm höga dock ljuger de flesta tillverkare om höjden om man ska tro youtube. tex BF ligger en hel del under i storlekarna mot angivet. toyo, nitto ska hålla måttet något bättre. 9.00x16 är lite knepigt att jämföra med. De är högre än angivet 9+9+16=34 tum. När michelen fick gå över ett metric system blev de 255/100 x16 tum dvs 255+255+ 406= 916 = 36 tum Gick ut och mätte på ett 9.00 michelen x helt nedslitet på valpfälg, 89 cm högt nya 255'or ska ha mönster djup på 2x16 mm så monterat och klart ligger ett nytt närmre 37 tum. Men 9.00 väger dubbelt mot vanliga däck sliter bromsar hårt, mina fälgar är riktigt varma efter några ärenden på stan, jag tror även att de sliter lager en hel del på min har jag ju genom åren bytt samtliga hjullager och båda sidor av framaxel har varit avkörda. Men höjden på 9.00 är en stor fördel mot tex 285/75/r16 vilket ger lika mycket som ett halvt växel steg tror det är därför man ser tyskar mfl åka på 9.00(255)x16 och tom 11.00x16 Jag tror fler däck i högre profiler kommer och vad som sagt så verkar även på dessa högprofil med mer gummi bli billigare än de lägre profilerna. Modet ändras och högprofilens fördelar tar över. Samma gäller nog mönstren där hybriddäck börjar komma, ser ut som ett mt men beter sig som ett at om man ska tro youtube. Sen verkar bärigheten i förhållande till lager ha ändrats alla har nästan samma bärighet en del tillverkare behöver 10 lager för att klara det medans några gör det på 8 lager , ett 8 lagers dvs vad man förr kallade c däck blir såklart mjukare och följsammare att åka på än ett styvare 10 lagers. mycket intressanta jämförelse mellan de förekommande märkena https://garbee.net/~cabell/photos5.htm "The 9.00R16 XZL is 36.5" tall and 10.3" wide with an 8ply, Load Range D rating (5290lbs at 50psi). Speaking of size comparisions "Here are a couple shots of the 11.00x16 Michelin XL next to a 38" Swamper. The Michelin is 38.7 high as it is supposed to be while the 38" Swamper barely makes 36"." 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 8 Juli , 2020 Rapport Share Postad 8 Juli , 2020 På 2020-07-07 på 08:29, H.Hansen säger: Är inte Pil däcken och trelleborgarna ca 84 cm höga, det blir mer som 35 tum än 33. Kör med BF Godrich KO 2 . 32/10,5-15 på min Narvana . de är åt helskotta för små för en valp. Tror det var 35/10-16 på TGB 13 jag hade, de var nästan lite små i modellen, Dock ett annat märke. Fedima Sirocoo . Även de kändes lite små, 900-16 är nog perfekt, men som Eile skriver , dem säljer de inte här längre. Hansen mät dina 32'or så får vi se hur mycket jänke tummen stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 8 Juli , 2020 Rapport Share Postad 8 Juli , 2020 Test kört däcken och bilen på omväxlande underlag. Tycker däcken känns helt ok som en bra kompromiss mellan landsväg och terrängdäck. Tysta på asfalten och plockar inte upp allt för mycket stenar på grusvägar. Dom är ballanserade med mellan 80-150 gram per sida på fälgarna vilket kanske inte säger så mycket. Dom känns fina även i högre farter på vanlig väg i alla fall. Nu har jag inte testat däcken i gjyttjan men grusgropen klarade dom av galant. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 15 Juli , 2020 Rapport Share Postad 15 Juli , 2020 Ang balanseringskulor hittade jag detta tips på tyskt forum på hur man enklast får i dem , men fråga frun först om lov. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 14 Augusti , 2020 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2020 Äntligen testat sand i ett däck 200gram och det fungerade riktigt bra men man behöver gasa på lite så det lägger sig till rätta sen var det bättre än blyvikter, prövade på v fram fälg något skev ej riktad, resvervfälgen som däckfirman ratade när de la på de 4 första cooper jag köpte, så möjligheterna var inte gynnsamma för att det skulle lyckas men blev riktigt bra även däckmurret vid 90 försvann och verkade borta prövade lite över 100 inget muller. Ska pröva alla 4 hjul vid senare tillfälle, dock varnade däckfirman som gett mig sanden att den kan klumpa vid ålder och vid för mycket fukt från kompressorn . 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.