Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

1911: Jag har 315/75-16 (Cooper Discoverer ATR) på mina originalfälgar sedan i mars och så långt fungerar det utmärkt. Jag var tveksam innan jag körde dem första gången, om fälgen skulle vara för smal, men det har inte visat sig några tecken på det än i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ved terengkjøring sitter dekket godt på en smal felg. Det er ikke så fort å slå dekket løst fra felgen.

Hvordan fungrer felgene om man vil montere uten slange???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå  1911! Du måste ha slang, då dom saknar den lilla bulan som fälgar för slanglöst har. Det funkar med original slangarna. Fick själv en uppsättning Creepy crawlers 37x12,5x16 i dag. Monteras i morgon på original fälgar. Skit kul!

 

MVH/Kim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört med mina Mudzilla 35" i ett år snart UTAN slang. 0,5-0,7kg bak samt ca 0,8-1,0kg i fram utan att det krängt. Har ändå klättrat å kört i Borås bland alla stenar mm. I fram så har jag balanserat med balanserings silikat. Fungerar jättebra. Har inte förståelse för att man måste ha slang i däcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du nog haft tur. Har krängt av däck otaliga gånger i skogen o då har det varit fälgar avsedda för slanglöst. Mardrömmen är att kränga ett framdäck i en rondell eller någon kraftig kurva. Det var då  väldigt lätt att pressa av krondäcken från kanten i går när jag skiftade däck. Jag rekomenderar ej att köra utan slang på original fälgarna.

MVH/Kim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Så har mina 38.5x14.5x16 Maxxis Creepy Crawler kommit// Klas

 

De ser fina ut!

 

Två frågor:

 

Har du verkligen mätt så att de får plats i boggien även när axlarna vrider sig i kurvor och/eller går ihop lite när axlarna hänger ned i länkarna vid körning i bulig terräng?

 

Gör du något med utväxlingen eller räknar du med att bilen orkar ändå? Vad jag förstått säger de som provat att 38,5" Boggers är för stort för att 11-bilar skall orka spinna mönstret rent.

 

Inte för att bråka, jag funderar själv på hur stora däck jag kan ha på min 13-bil. Just nu lutar jag åt Irok fram och Boggers bak, båda med 36,8" verklig diameter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vurderer å montere uten slange. Limer dekket fast til felgen med Sikaflex. Siden dekket er så bredt i forhold til felgen regner jeg med det bør sitte bra. Har kjørt med 12,5" brede dekk på 8" felg før å det satt som bare fy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wilsby >> Mycket relevanta frågor.. har själv funderat på båda innan jag köpte 38.5:orna.

 

 

 

1. Har mätt lite grann på axelavstånden samt länkarmarnas infästning, det är ju dom som definierar axelns rörelser i terrängen, yttergränserna sätts av fjädringsstoppen (vajrarna samt gummistoppen). Jag kom fram till att det var lite marginal mellan ytterdiametrarna (ca 50 mm) och att inte däcken kommer att ta i varandra vid fjädring. Frigången mot ramen blir heller inget problem, då jag breddar fälgarna lite utåt. Framaxeln är väl det jag oroar mig mest för, kommer att höja den något med extra spiraler mellan ram och bladfjädrar, ger 4-5 cm höjning och lite frigång då axeln kommer jobba längre ifrån karross och ram. Sen har jag sett en annan TGB-13 med Mickey Thompsson Baja Claw 38.5x16. På det ekipaget var det frigång, tog heller ej i varken ram eller mellan hjulen i knölig terräng.

 

 

 

2. Utväxlingen. Min orginal TGB-131A tycker jag går lite för fort på låg-ettan, och med 38.5 tums hjul kommer ju bilen att gå ca 9-10% fortare jfrt orginalhjulen. Orkar gör bilen absolut även med större däck, så länge det inte handlar om lera. För i lera och för att tömma däcken krävs mer effekt än en orginal B30. Med lera i överkant på hjulen har ju en TGB-13 svårt att rensa mönstret även på orginalhjulen. TGB-11 är ju högre växlad (axelutv 2.91:1) än TGB-13 (3.44:1) så där kan jag förstå att det är svårt att få effekt att rensa, särskilt Boggers som ju rensar bättre ju mer man spinner... Så vad gäller rensa däcken på en TGB-13 med 38.5 Creepy så behövs nog mer effekt, det är min slutsats.

 

 

 

Utväxlingen skulle jag vilja åtgärda ändå för att kunna krypa riktigt långsamt i stenig terräng. Det finns ju några lösningar på det med, tex att transplantera axlar (eller kronhjul och pinjong) från TGB-21 (lägst växlad i C300 serien med axelutv 3.67:1), dreva ned lågväxeln i fördelningslådan (finns lite utrymme för det), eller dreva om portalväxlarna (tråkigt tillverka 6 st nya kugghjul, samt nya lock till hjulväxlarna), eller att använda en lägre växlad huvudlåda.... Nån som har fler förslag på lägre utväxling?

 

 

 

// KlasKlas_B2008-02-02 18:09:59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, diffklumpar från Tgb 20/21 går ju, men nu börjar det likna det dyrbara och krångliga fjattandet som gäller för "vanliga" 4x4 och som jag hoppades slippa med 13:bilen. Köpa tre extraaxlar för att vinna 6% utväxling när det större däcken ger 10% upp...

 

Man vinner visst 2% på ettan genom att ta huvudlådan från 20/21 ockå, men är det värt besväret?

 

Om du tänker tillverka kugghjul för att dreva ned lågvväxeln så är jag spekulant på en uppsättning.
Wilsby2008-02-02 18:25:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, mycket väsen för lite ull... och dyrt blir det åxå för några få %. Tar man TGB-21 lådan som är lite längre så får man det tvivelaktiga nöjet att flytta den bakre vakuumtanken samt fästena för fördelningslådan... så min slutsats är att det nog inte är värt besväret. Sen skulle jag egentligen vilja ha en automat bakom B30:n, då kanske läget blir ett annat om man vill åka långsamt. Andra alternativ skulle kunna vara att montera lösa reduktionsväxlar på båda utgående axlarna från fördelningslådan, samt korta kardanerna i motsavarande grad... Nu spekulerar jag rätt friskt, typ industriväxlar är ju inte så dyra...

 

 

 

Edit: Jo, jag är bra sugen att slakta min reservfördelningslåda och mäta upp hur stort lågväxeldrev man kan få in i huset och mellan lådans axlar. Det bör kunna ge minst 10%, även om drevet kommer att kosta flera tusen är det ändå billigare än att byta tre axlar etc. etc. Fler som är sugna ifall man konstruerar och tillverkar ett nytt drev?

 

 

 

// Klas

 

 

 

Klas_B2008-02-02 18:32:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

Ni som bytt ut era gamla krondäck mot nya terrängdäck t.ex. Bogger, Hur upplever ni körbarheten på landsväg med ljudnivå och kursstabilitet? Hur påverkar landsvägskörning slitaget på däcken? Verkar dom hålla eller ser det ut att slitas fort?PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Ljudnivån med maxxis mudzilla var avsevärt lägre än krondäcken,,

Troligen slits de fortare då de är mycket mjukare men detta vet jag inte så mycket om då jag bara kört ca200mil med dem,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en uppsättning Mudders 38,5" på en 903, rullade mest landsväg i 7000 mil innan det var dags för en ny omgång.......

Kursstabiliteten är bra om inte lufttrycket är för lågt, under ett halvkilo i dom började en väghalva bli smal i 70....PDT_Armataz_02_10.gif

Ljudnivån betydligt högre än normaldäck, pga grovt mönster....
Ytterspeglarna och karossidorna alltid skitiga då hjulsidan låg ca 80-100 mm utanför karossen med de 15" whitespoke fälgar jag hade...

Wobbelvarning med fälgar som breddar för mycket utåt, svårt att få till en nog stadig styrdämpare.
Perfekta i skogen med 0,2-0,4 bar.

Mvh//Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Wilsby
Äntligen! Så har mina 38.5x14.5x16 Maxxis Creepy Crawler kommit... Ja' date=' som syns på bilden är det 12 st, men jag ska inte ha dubbelmontage, det är kompisen som ska 6 av dessa...

 

Kvar att göra är att bredda fälgarna, det blir däckslås (beadlocks) i 6 mm plåt när man ändå är igång med svetsen...

 

Mönstret ser mycket lovande ut, klackarna har 40 mm utstick längst ut på slitbanan, i mitten 22 mm. Jämfört med kronans pildäck med 18 mm klackar borde det bli lite skillnad. Sen har ju Creepy rejäla "sidebiters" som skyddar däckets sidostomme mot vassa stenar. Dock lite besviken på bredden, 14.5 tum borde vara 368 mm. Vad jag kunde mäta var själva slitbanan ca 320 mm i genomsnitt. Dock kommer nog totalbredden att hamna ganska nära 14 tum (355 mm) monterat på rätt fälgbredd och med luft i. Omonterade är ju däckssidorna lite smalare, samt att dom varit ganska hårt packade på pallenn...

 

 

[img']uploads/15/DSC05439_sm.JPG[/img]

 

DSC05440_sm.JPG

 

DSC05443_sm.JPG

 

DSC05444_sm.JPG

 

// Klas

 

VAr köpte du dem, och vad kostar de? (Kanske står någonstans i tråden, men hag hittar inget)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Köpte 12 st av Mayerosch Off Road Reifen Gmbh & Co KG i Tyskland, via www.offroadreifen.com. 6 st till mig och 6 st till kompisens TGB-13. Styckpriset 252 EUR och 445 EUR för frakten då dessa är skrymmande, blev väl ca 16 tkr totalt för 6 st med frakt och då stod däckpallarna hemma på min gård. Mycket bra service via e-post och kort leveranstid, då denna dimension fanns i lager.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wilsby

Tack för det! Det betyder att man får valfritt Super Swamper för ungefär samma pengar, och då lutar det nog åt dem för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst t80t80

I skiten finns inget bättre än traktormönster, Pungt... Testa öststatsdäck Fbel-160 eller JA-190 det är orginaldäcken till belarus traktorn orginaldiameter, så kan tänkas att kedjorna passar, och man kan, även om det står 30 km/h åka i 120 med dom.. Själv skulle jag tänka mej "buss eller långtradarmönster" av typ regummering 39"-40" och kedjor som passar till dessa, slänga bort pengar på märkesdäck till TGB, som dessutom blir fort nerslitna på asfalt neee... Det finns en en anledning att traktordäck är förbjudna i dom flesta tävlingarna... 

t80t802008-03-30 15:28:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

ALLA har slutat köra med traktordäck i trialen. Anledningen var att det var för dåligt grepp. Möjligtvis greppar dom bra i lera, men på sten fungerar dom dåligt.

Traktordäck är förbjudna pga hastigheten som dom inte tål (även om det går att köra 120), inte för att dom var för bra.

 

Så som vanligt blir det ju en kompromiss beroende på vilket underlag man vill köra på mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Att dom är förbjudna PGA hastigheten dom inte tål... Den förklarningen gör man som man vill med, antingen tror man på den eller så tror man inte på den. Tänk en TGB i 120 km/h mellan träden i skogen. Sen finns det tävlingar som BARA!! traktordäck är tillåtna i, dom har tydligen en annan syn på det där med tävlingar och vanlig trafik, där traktordäck givetvis är förbjudna i hastigheter över 30 km/h.. Arangörerna av tävlingar bör inte lägga sej i hur man transporterar dit sitt fordon, det är ett jobb för ändast polisen. Visst har traktordäck sina svaga sidor, särskilt träsk där dom sågar ner sej, på sten så sänker man ringtrycket till nästan 0, "dom står sej" bra ändå. I terrängen överlag på blandat underlag där hastigheten är lite lägre, inte "Rally" Är dom ändå bäst i snitt, och allra bäst i skiten dvs leran.. Dom är i ena änden av en kompromiss så att säga.. En kompromiss som har TRE ändar,(eller möjligen fyra, beroende på hur man ser på saken) i ena änden traktordäck i andra ändan asfaltsdäck och i tredje ändan balongdäck med flytförmåga.. Där imellan kan man kombinera hur man vill, vilket också görs..t80t802008-03-30 17:16:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Får väl tillägga att traktordäck är tillåtna i trial, men används inte för gummiblandningen är för hård vilket leder till dåligt grepp. Detta gäller alltså när man ska gå grepp på sten, berg, hala rötter, skogsmark osv.

I lera kanske dom funkar ok. Men det har hänt en hel del i däckvärlden de sista 10 åren, förr var Monster mudders däcket som "gällde", idag vill ingen ha det för att gummiblandningen är för hård, oavsett om man inte har någon luft i däcken. Måhända kanske det finns traktordäck med annan gummiblandning nuförtiden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Visst finns det olika hårt gummi i traktordäcken också, lätt traktor oftast mjukare gummi o bättre grepp i mönstret, tung traktor oftast hårdare gummi o mindre grepp i mönstret dvs mer åkyta på däcket för ekonomins skull, tar längre tid att slita ner, belarus traktorn är ganska lätt = gummiblandningen mjukare, har förstått att blandningen inte får vara för mjuk även i trial på sten, för att vassa stenkanter kan slita däcken i bitar, är det fråga om "mjuka" runda stenar blir det lite annat på en gång. Där ett "balongdäck" med kletmjukt gummi borde vara bäst.. Användningsområdet är o andra sidan väldigt begränsat, till ett specifikt område i terrängen, orginaldäcken till tgb är mer ett traktordäck med asfaltsegenskaper och mer åt det medel ekonomiska hållet dvs dom slits så det märks eller hur man nu ska beskriva det..PDT_Armataz_02_10.gift80t802008-03-30 17:53:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Visst är TGB-däcken lite åt traktorhållet. Stenhårda med dåligt grepp.

Gummiblandningen ska vara så mjuk som möjligt i trial, det finns ju till och med competition-gummiblandning på de redan mjuka Iroken och maxxis 8090 som är ännu mjukare. Men å andra sidan körs ju aldrig trial i lera där traktormönstret säkert är helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
I skiten finns inget bättre än traktormönster' date=' Pungt... Testa öststatsdäck Fbel-160 eller JA-190 det är orginaldäcken till belarus traktorn orginaldiameter, så kan tänkas att kedjorna passar, och man kan, även om det står 30 km/h åka i 120 med dom.. Själv skulle jag tänka mej "buss eller långtradarmönster" av typ regummering 39"-40" och kedjor som passar till dessa, slänga bort pengar på märkesdäck till TGB, som dessutom blir fort nerslitna på asfalt neee... [/quote']

 

Du verkar inte ha förstått att det här en kul hobby för många av oss och då får det kosta lite.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...