Gå till innehåll

Köpa militär färg


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

svar från MILMAC enligt ovan:

 

Vi har olivgrön 325H på 5 liters hink den

kostar 1000 sek +moms

och hämtas här.

 

 

 

Vad jag vet har Milmac gjort en sådan beställning (500 liter) med färg från Wedevåg eftersom det är svårt att köpa mindre volymer.

1000:- + moms för 5 liter är 250:- per liter

Säg att det kostar 100:- per liter om man köper 500 liter på en gång så blir det ju billigare per liter, men då får man investera 50 000:-

Jag har själv köpt färg från Milmac och tycker att det är beundransvärt att någon köper på sig den mängden och dessutom säljer vidare till oss som behöver.

 

Så varför inte stötta ett sådant initiativ och köpa "riktig" färg istället för att krångla själv?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar från MILMAC enligt ovan:

 

Vi har olivgrön 325H på 5 liters hink den

kostar 1000 sek +moms

och hämtas här.

 

 

 

Vad jag vet har Milmac gjort en sådan beställning (500 liter) med färg från Wedevåg eftersom det är svårt att köpa mindre volymer.

1000:- + moms för 5 liter är 250:- per liter

Säg att det kostar 100:- per liter om man köper 500 liter på en gång så blir det ju billigare per liter' date=' men då får man investera 50 000:-

Jag har själv köpt färg från Milmac och tycker att det är beundransvärt att någon köper på sig den mängden och dessutom säljer vidare till oss som behöver.

 

Så varför inte stötta ett sådant initiativ och köpa "riktig" färg istället för att krångla själv?
[/quote']

Vacker tanke men det är just den där sista raden från MILMAC som gör det så krångligt (hämtas här). Ska jag ta båten över till fastlandet och bila till MILMAC kostar det mig 1500 kr + en hel dags resande. Får nog försöka fixa lite färg från miloverkstan istället...

 

/Harri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Harri, känner du ingen på Visby bilgods?

Det finns ju några tgb-intresserade pers där som nog skulle kunna tänka sig att frakta en färghink mot en wienerbrödslängd eller något. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som jobbar på Schenker men han är pappaledig just nu, dessutom kör han bara på Gotland och färgen måste hämtas på fastlandet. Ska försöka fixa färg via försvaret istället...

 

Harri2011-10-08 17:55:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Pittbull

Om man ska ha 326M så är det bara att köpa en hink av någon av Wedevågs återförsäljare.En 20-liters hink kostar endast 2375:- och de får hem den på några dagar.Den är enormt dryg,har målat 3 bilar och det är iallafall  minst 15 liter kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Är den färgen samma som militären använt/använder. Eller är det bara samma färg och nyans?

Nu kan inte IR-egenskaperna är så viktiga, men mattheten är ju viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här posten under TGB 30/40 och tänkte att den borde finnas här med...

 

Inte original men jag åkte ner till färgaffären som med en spektrometer (?) mätte originalfärgen med hänsyn till blekningen och blandade de fyra färgerna till mig i var sin 3-litersburk. Alcro täckfärg "Bestå", vattenbaserad akrylatfärg för utomhusbruk:

 

brun: Y 117, RO 42, SV 42, W 6

mgrön: Y 144, RO 6, SV 49.5, W 12

lgrön: YG 84, YO 120, BS 69, SV 9

svart: SV 105

 

En färsk bild, inte helt färdigmålad: IMGP2236.JPG

 

IMGP2236.JPG

 

 

PS var tog bilden vägen?, vore trevligt att se hur den såg ut.

Redigerad av Andreas.E
Bilden finns inte längre hos NejTillBilTull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Materialutjämning:

Har ett överskott på brun 507M  i 1 litersburkar som jag önskar byta mot ljusgrön 322M och svart 093M

Typ en burk av varje räcker och jag kan köpa rakt av om du inte vill byta.

Men vem vill inte ha brun?PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket snack om täckfärg, men vad ska man lägga som grund? Då jag har aluzink kaross borde ju någon typ av zinkprimer vara lämplig, tex. CRC Zink Kallgalv eller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Någon som provat bilfärg.se då? På deras sida står följande,

 

 

Bilfärg mätning! Nu kan vi erbjuda våra kunder en ny tjänst!. Vi kan nu ta fram färg på fordon/föremål som inte har någon färgkod . Kunden skickar in föremålet de vill ha mätt (kopierat) till oss t.ex. ett tanklock. Vi mäter (kopierar) färgen och därefter kan vi blanda till den mängd kunden önskar.

 

Här är länken: http://www.bilfarg.se

 

Jag är själv på jakt efter militärfärg och jag mailade vedevåg och fick till svar att 200 liter är det minsta man kan beställa från dom. Bläh PDT_Armataz_02_13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Beställde färg till våra fordon "ca 150L" och alla burkarna hade leverantör, färgnummer mm...... så imorrn kan jag susa ut och ta bilder på ettiketerna om intresse finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf
Det är mycket snack om täckfärg men vad ska man lägga som grund? Då jag har aluzink kaross borde ju någon typ av zinkprimer vara lämplig, tex. CRC Zink Kallgalv eller...

 

När jag blästrade rent och lackade om för 3 år sedan så använde jag vanlig kallgalv på sprayburk och än har jag inte sett till någon rost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1
Det är mycket snack om täckfärg men vad ska man lägga som grund? Då jag har aluzink kaross borde ju någon typ av zinkprimer vara lämplig' date=' tex. CRC Zink Kallgalv eller...[/quote']

 

När jag blästrade rent och lackade om för 3 år sedan så använde jag vanlig kallgalv på sprayburk och än har jag inte sett till någon rost.

 

Tänk på att om ni använder försvarets orginal matta färger att ni grundar ordentligt då dessa färger inte har någon som helst skyddande egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111
Beställde färg till våra fordon "ca 150L" och alla burkarna hade leverantör färgnummer mm...... så imorrn kan jag susa ut och ta bilder på ettiketerna om intresse finns

 

Här är i alla fall en som är intresserad PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

mjrn >> Angående mätning av militär färg så förhåller jag mig skeptisk. Har testat att mäta upp dom militära IR-säkra nyanserna (ljusgrön, mörkgrön bla 326M, brun och svart) i M90-cammon hos en "kompetent" lokal färgåterförsäljare. Och resultatet var klart nedslående. Alla IR-säkra färger i M90 blir för mörka och för blanka om man mäter dom optiskt. Därför måste man ha orginalreceptet på blandningen från underleverantören för att få rätt matthet och nyans. Om nån har gamla "vanliga" gamla analoga färgfoton på militära fordon så syns skillnaden tydligt på dessa, IR-säkra färger blir avsevärt mörkare på fotot eftersom färgmätning och även analog färgfilm är känsliga även för dom för ögat osynliga IR-nyanserna på det reflekterade ljuset.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

En fråga till om grundfärg. Vilken kallgalv använde du? Jag har inte hittat någon sprayfärg som tål att målas över med thinner/xylén baserad färg. Det vore lagom kul om färgen börjar bubbla sig.

 

Jag har också haft problem med att få täck färg att fästa på kallgalv efter som den är "porös" och släpper lätt. Är det något som ni andra upplevt?

 

Min tanke är att dra på grundfärg för att skydda den nakna plåten mot fuktig sommar luft i garaget vartefter jag blir klar med olika delar av karossen för att sedan gå på med mer grund och sen täckfärg ovanpå det. Det vore skönt att slippa kladda med färgspruta bara för att göra små ytor.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Nån som har ideer om den äldre gröna  M325 H,

orginal till 903 å andra tidigare fordon ?

 Ska lacka min 9031 å vill ha den så rätt som möjligt !

 

  Hare !
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ryden

Är det ingen som har tillgång till en NSC färgatlas?

Om vi bara hade rätt NCS-nummer för färgerna skulle vilken färghandel som helst kunna blanda ihop färgen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...