Gäst Kjell Niklasson Postad 19 December , 2010 Rapport Share Postad 19 December , 2010 Lite info om Merca glödrelä 31 (svart grov) - jord 15 (röd/ljusröd) - tändning 50 (lila) - start solenoid signal Brun - tempsensor LA (svart smal) - Glödlampa Nja, lite fel där. Det sitter en anslutning för en grov kabel, skall sitta fast me m6 mutter. Den kabeln skall till plus på batteriet, och bör vara ganska tjock. Är röd på mercor original. I den lilla kontakten med 4 eller 5 kablar: Brun - skall jordas. (Är ofta två stycken, bägge skall jordas.) Svart - Till glödlampa i instrument. Andra änden av lampan skall jordas. Lila - Tillslaget på startmotorn. Är till för att det skall sluta glöda när man kör på starten. Röd/ljusröd - Tändning. Och om det finns en 5'e kabel i den kontakten, så skall den till en extra tempgivare på motorn. Den skall isåfall ha vit färg på kabeln. Om den inte finns, så har glödrelät en inbyggd tempgivare. I kabelmattan mellan glödrelä och glödstift ligger även en grön tunn kabel. Den är inte till glödningen överhuvudtaget, men är dragen i samma kabelmatta. Den är till tempmätaren i instrumentet. Så den skall kopplas på en tempgivare som sitter i topplocket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dieselharry Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Tack! Någon som är sugen att se de bilderna jag har tagit ? I så fall får någon hjälpa mig, för jag, och min dator är ordentligt osams, och den är inte medgörlig ett dugg.. Den fräser åt mig när jag närmar mig soffan, och den står på soffbordet, så jag behöver nog hjälp sitter med kameran inkopplad här nu, men den säger (eehplump) när jag trycker på knappen file upload, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Visst vill vi se dina bilder Men det första du ska göra är att ta ner bilderna till en nivå som forumet klarar- 80 Kb. Det finns massor av sätt att göra det på, färdiga program att använda- men sånt kan inte jag. Först kollar jag storleken på bilden, säg att den är på 450 Kb som exempel, sen öppnar den i programmet paint. Då blir den JÄTTESTOR och får inte plats på skärmen. Då går du upp i menyn och klickar på "bild" klickar på "ändra storlek" i rullgardinsmenyn som öppnas då. Sen skriver du in 40 % på både höjden och bredden och trycker på retur. (450 Kb x 40% x 40%=72 Kb) Vips så är bilden på 72 Kb och den är färdig att sparas för att kunna laddas upp på TGB-net. Sen borde det funka att lägga ut bilden här -OBS- Det kommer upp nån varningsskylt om att bilden inte kunde hittas, men det är bara att skita i- för det är nåt programfel nånstans, och bilden laddas upp så fint ändå, åtminstone är det så för mej. När bilden har laddats upp så ser du den till höger i en ruta- och då är det bara att trycka på okej. GOOD LUCK SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dieselharry Postad 22 December , 2010 Rapport Share Postad 22 December , 2010 Det gamla bensin aset blev sparkad redan första veckan... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dieselharry Postad 22 December , 2010 Rapport Share Postad 22 December , 2010 Och dessa bilderna visar på hur den motor jag valt inte passar som handen i handsken.. Detta trodde jag skulle bli smidigt att lösa, possitiv som jag va veckan innan flytten, men det fick vänta dryga halvåret... Det fick byggas om en del Tills vidare så är detta (urvalt av 29 bilder) de bilder jag har att bjuda på, detta är vad som kunde åstadkommas innan jag bytte bostad, och efter det har kameran används, ja, inte en enda gång.. Och tyvärr har det mest spännande hänt efter flytten, det är då bitarna kommit på plats, men jag ska ta bilder på allt jag kommer åt, och visa för er vid ett senare tillfälle, dock blir det bara när det är färdigt, skulle ju varit roligt att ha före/efter bilder, men kameran är inte det viktigaste att hålla reda på när man ska skruva som en gud.. Då är man duktig om man håller koll på sej själv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 6 Januari , 2011 Rapport Share Postad 6 Januari , 2011 Hej, Det blev en liten sväng med dieseln idag. Bottenvridet är grymt bra, dock saknar jag lite effekt på högre varv. Jag har dock något för litet avgassystem sistan biten för jag skarvade bara ihop det med orginalsystemet pga tidsbrist i sommras. Tror det kan ge några hp till att göra om detta. Bara det blir lite väder nu i helgen blir det nog att dra upp en landningsbana för modellflyget på skön och sen ut och flyga lite. Jag har bara en 22 liters plasttank nu och det räcker ju faktiskt =)) Vi hörs alla BV fans Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 16 Januari , 2011 Rapport Share Postad 16 Januari , 2011 Hej, Laddade upp en film så ni får höra hur den låter Så här brukar det se ut när jag kör ut i skogen. Alltid bra att ha med sig en nödockelbo om man skulle köra fast eller om nåt går sönder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 3 Februari , 2011 Rapport Share Postad 3 Februari , 2011 Farlig tråd det här, man blir ju bara avundsjuk... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 4 Februari , 2011 Rapport Share Postad 4 Februari , 2011 Helt underbart med livbåten Ekipaget väcker verkligen habegär! Hoppas på att få se en film med mer action snart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 11 Februari , 2011 Rapport Share Postad 11 Februari , 2011 Ett tag sen man var på 202:an nu. En drös nya projekt är på gång (Dieselkonvertering så klart) Tanken är att köra på 206_linjen nu. Så har någon lust att ta vid och fortsätta utveckla detta fordon så är den till salu. Det mesta är dokumenterat i denna tråd och det som återstår är att snygga till eldragning samt att montera varvräknare på den. Vid intresse så kan ni PM:a mig för info. MVH Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 22 Maj , 2011 Rapport Share Postad 22 Maj , 2011 Hej alla! Man börjar närma sig allt mer ilyft av dieseln och har således en fundering kring motorkuddarna. Ska man ha kvar original-kuddarna eller de som satt på B20n? Eller rent av köpa annat? Kunskap, åsikter och skvaller är av intresse! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 23 Maj , 2011 Rapport Share Postad 23 Maj , 2011 Tja, jag kör med orginalkuddarna som är ganska stumma, den skakar lite mer på tomgång, men annars märks det inte. Jag ville samtidigt inte ha för mjuka kuddar eftersom det är ganska tight på vissa ställen, så man vill inte den ska veva omkring för mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 23 Maj , 2011 Rapport Share Postad 23 Maj , 2011 Tja' date=' jag kör med orginalkuddarna som är ganska stumma, den skakar lite mer på tomgång, men annars märks det inte. Jag ville samtidigt inte ha för mjuka kuddar eftersom det är ganska tight på vissa ställen, så man vill inte den ska veva omkring för mycket![/quote'] Ok, tack för synpunkten! Var förbi nya ägaren av mercan idag och tog reda på kuddarna. Typiskt att man kommer på sånt efter ägarbytet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 3 Juni , 2011 Rapport Share Postad 3 Juni , 2011 Hej Vinkon, jag hoppas du inte missförstod mig. Jag kör med BV originalkuddarna som är mycket mindre och lättare att rymma. Jag tror och mercakuddarna är mjukare och låter motorn röra sig mer, vilket jag inte ville när det är nog trångt. Den kanske vibrerar lite mer på tomgång, men det är absolut inget problem. Volvokuddarna är dessutom universaltyp som kan köpas nästan var som helst. Hoj! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 3 Juni , 2011 Rapport Share Postad 3 Juni , 2011 Ahaaa.... Vagnens original... ok, uppfattat! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Maj , 2012 Rapport Share Postad 7 Maj , 2012 Någon som provat att installera stötdämpare på sin diesel? Tänkte på tex såna där billiga saker från jula exempelvis, avsedda för små atvs. Eller är inte hoppandet/vibrationerna så vilda som jag tror? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
laukermarcus Postad 20 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2012 Hej, Har inte blivit så mycket jobb med vagnen i sommar. Men hann iaf med att bygga klart avgassystemet. Blev också tvungen att byta ut originalkylaren mot en kylare med elfläkt och termostatstyrning (från Audi 100 2.3E) Verkar fungera kanon nu även fast jag kört i +25, jag kommer dessutom mest att använda min vintertid. Tog upp ett hål i fronten som jag inte hunnit sätta galler för ännu. Det fina med elfläkten är att man inte är så bunden till motorns längd. Jag skulle tex nu kunna sätta in en 300D och bara behöva bygga om en liten del av avgassystemet. Motorfästen, adapterplatta, kylning är ok =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 21 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2012 @laukermarcus: Snyggt jobbat! Jag har också tänkt att montera elfläkt med termostatstyrning som dig. Dock ska jag försöka att behålla original-kylaren, får se om den räcker till när det är dags bara. Sen hoppas jag att du är medveten om att du inte kan posta en sådan här upphetsande sak utan att visa bilder på motor-rummet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
laukermarcus Postad 21 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2012 Hehe, tyvärr glömde jag fota under huven och nu står den 100mil bort från där jag håller hus. Problemet med originalkylaren är att in och utlopp är ganska smått för en dieselmotor, så det blir relativt lågt vattenflöde genom den. Du kommer nog också måsta flytta fram den pga platsbrist. Det innebär i sin tur ombyggnad av luftintaget och ett mindre luftintag, detta gjorde att det inte fungerade för mig. Så det jag gjorde senast sparar en hel del tid =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 21 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2012 Meh Åk hem! Ok, ska kolla på in/ut-loppen vid tillfälle. Jag tror jag ger mig på den avancerade lösningen om så blir fallet; bredda kyl-luftschaktet och bredda hålet i huven. Jo, förstår att det var enklast. Men jag vill behålla min amfibiska förmåga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
quadra Postad 29 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2012 Hej E de någon som har lastat in en komplett lösning med dieselmotor och tillhörande växel (ev. automat)- och fördelningslåda från någon "japs elr. jänkare i en BV 202 ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Hej E de någon som har lastat in en komplett lösning med dieselmotor och tillhörande växel (ev. automat)- och fördelningslåda från någon "japs elr. jänkare i en BV 202 ? Jag är också nyfiken på detta. Tar man sig besväret att byta motor så vill man ju även ändra totalutväxlingen så att dels maxfarten blir högre men framförallt så att en lagom marschfart hamnar kring ca 2000 rpm där vridet och bränsleekonomin finns. Är sugen på att lägga i en VW 1,9 TDI men då återstår problemet med låg utväxling. Har kollat på Pajero som ger 0,819 i utväxling jfr 1,36 original på högsta högväxel samt lika låg lågväxel som nu men en 5e växel och inte lika tätstegat. Pajeropaket blir dock en ruskigt lång historia. Bild från nätet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Varför saknas alla bilder på de inledande sidorna i den här tråden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Varför saknas alla bilder på de inledande sidorna i den här tråden? För att denna tråden är bevarad från det gamla forumet och tyvärr så kunde inte all data/bilder följa med till det nya. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Om man ber snällt, kan Admin nog hämta in bilderna? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.