Gå till innehåll

Dieselkonvertering Bv202


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Gäst Kjell Niklasson

Lite info om Merca glödrelä

 

31 (svart grov) - jord

15 (röd/ljusröd) - tändning

50 (lila) - start solenoid signal

Brun - tempsensor

LA (svart smal) - Glödlampa

 

Nja, lite fel där. Det sitter en anslutning för en grov kabel, skall sitta fast me m6 mutter. Den kabeln skall till plus på batteriet, och bör vara ganska tjock. Är röd på mercor original.

 

I den lilla kontakten med 4 eller 5 kablar:

 

Brun - skall jordas. (Är ofta två stycken, bägge skall jordas.)

Svart - Till glödlampa i instrument. Andra änden av lampan skall jordas.

Lila - Tillslaget på startmotorn. Är till för att det skall sluta glöda när man kör på starten.

Röd/ljusröd - Tändning.

 

Och om det finns en 5'e kabel i den kontakten, så skall den till en extra tempgivare på motorn. Den skall isåfall ha vit färg på kabeln. Om den inte finns, så har glödrelät en inbyggd tempgivare.

 

I kabelmattan mellan glödrelä och glödstift ligger även en grön tunn kabel. Den är inte till glödningen överhuvudtaget, men är dragen i samma kabelmatta. Den är till tempmätaren i instrumentet. Så den skall kopplas på en tempgivare som sitter i topplocket.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

PDT_Armataz_02_03.gif Tack!

Någon som är sugen att se de bilderna jag har tagit ?

I så fall får någon hjälpa mig, för jag, och min dator är ordentligt osams, och den är inte medgörlig ett dugg.. Den fräser åt mig när jag närmar mig soffan, och den står på soffbordet, så jag behöver nog hjälp :)

sitter med kameran inkopplad här nu, men den säger (eehplump) när jag trycker på knappen file upload,

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst vill vi se dina bilder icon_biggrin.gif

Men det första du ska göra är att ta ner bilderna till en nivå som forumet klarar- 80 Kb. Det finns massor av sätt att göra det på, färdiga program att använda- men sånt kan inte jag. Först kollar jag storleken på bilden, säg att den är på 450 Kb som exempel, sen öppnar den i programmet paint. Då blir den JÄTTESTOR och får inte plats på skärmenicon_cry.gif.

 

Då går du upp i menyn och klickar på "bild" klickar på "ändra storlek" i rullgardinsmenyn som öppnas då.

 

Sen skriver du in 40 % på både höjden och bredden och trycker på retur. (450 Kb x 40% x 40%=72 Kb)

 

Vips så är bilden på 72 Kb och den är färdig att sparas för att kunna laddas upp på TGB-net.

 

Sen borde det funka att lägga ut bilden häricon_wink.gif

 

-OBS-

 

Det kommer upp nån varningsskylt om att bilden inte kunde hittas, men det är bara att skita i- för det är nåt programfel nånstans, och bilden laddas upp så fint ändå, åtminstone är det så för mej.

 

När bilden har laddats upp så ser du den till höger i en ruta- och då är det bara att trycka på okej.

 

GOOD LUCKicon_smile.gif

 

SKREV OBELIX

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

14.jpg23.jpg

Och dessa bilderna visar på hur den motor jag valt inte passar som handen i handsken..

Detta trodde jag skulle bli smidigt att lösa, possitiv som jag va veckan innan flytten, men det fick vänta dryga halvåret... Det fick byggas om en del :)

 

Tills vidare så är detta (urvalt av 29 bilder) de bilder jag har att bjuda på, detta är vad som kunde åstadkommas innan jag bytte bostad, och efter det har kameran används, ja, inte en enda gång.. Och tyvärr har det mest spännande hänt efter flytten, det är då bitarna kommit på plats, men jag ska ta bilder på allt jag kommer åt, och visa för er vid ett senare tillfälle, dock blir det bara när det är färdigt, skulle ju varit roligt att ha före/efter bilder, men kameran är inte det viktigaste att hålla reda på när man ska skruva som en gud.. Då är man duktig om man håller koll på sej själv :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst laukermarcus

Hej,

 

Det blev en liten sväng med dieseln idag. Bottenvridet är grymt bra, dock saknar jag lite effekt på högre varv. Jag har dock något för litet avgassystem sistan biten för jag skarvade bara ihop det med orginalsystemet pga tidsbrist i sommras. Tror det kan ge några hp till att göra om detta.

 

Bara det blir lite väder nu i helgen blir det nog att dra upp en landningsbana för modellflyget på skön och sen ut och flyga lite.

 

Jag har bara en 22 liters plasttank nu och det räcker ju faktiskt =))

 

Vi hörs alla BV fans PDT_Armataz_02_03.gif

 

terrang.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst laukermarcus

Hej,

 

Laddade upp en film så ni får höra hur den låter :)

 

 

Så här brukar det se ut när jag kör ut i skogen. Alltid bra att ha med sig en nödockelbo om man skulle köra fast eller om nåt går sönder PDT_Armataz_02_02.gif

IMG_2910.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst clas1113

Ett tag sen  man var på 202:an nu.

En drös nya projekt är på gång (Dieselkonvertering så klart)

Tanken är att köra på 206_linjen nu.

Så har någon lust att ta vid och fortsätta utveckla detta fordon så är den till salu.

Det mesta är dokumenterat i denna tråd och det som återstår är att snygga till eldragning  samt att montera varvräknare på den.

Vid intresse så kan ni PM:a mig för info.

MVH Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Vinkon

Hej alla!

 

Man börjar närma sig allt mer ilyft av dieseln och har således en fundering kring motorkuddarna.

Ska man ha kvar original-kuddarna eller de som satt på B20n?

Eller rent av köpa annat?

 

Kunskap, åsikter och skvaller är av intresse!

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Tja, jag kör med orginalkuddarna som är ganska stumma, den skakar lite mer på tomgång, men annars märks det inte. Jag ville samtidigt inte ha för mjuka kuddar eftersom det är ganska tight på vissa ställen, så man vill inte den ska veva omkring för mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon
Tja' date=' jag kör med orginalkuddarna som är ganska stumma, den skakar lite mer på tomgång, men annars märks det inte. Jag ville samtidigt inte ha för mjuka kuddar eftersom det är ganska tight på vissa ställen, så man vill inte den ska veva omkring för mycket![/quote']

 

Ok, tack för synpunkten!

 

Var förbi nya ägaren av mercan idag och tog reda på kuddarna.

Typiskt att man kommer på sånt efter ägarbytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst laukermarcus

Hej Vinkon, jag hoppas du inte missförstod mig. Jag kör med BV originalkuddarna som är mycket mindre och lättare att rymma. Jag tror och mercakuddarna är mjukare och låter motorn röra sig mer, vilket jag inte ville när det är nog trångt. Den kanske vibrerar lite mer på tomgång, men det är absolut inget problem. Volvokuddarna är dessutom universaltyp som kan köpas nästan var som helst.

 

Hoj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Någon som provat att installera stötdämpare på sin diesel?

Tänkte på tex såna där billiga saker från jula exempelvis, avsedda för små atvs.

Eller är inte hoppandet/vibrationerna så vilda som jag tror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej,

 

Har inte blivit så mycket jobb med vagnen i sommar. Men hann iaf med att bygga klart avgassystemet. Blev också tvungen att byta ut originalkylaren mot en kylare med elfläkt och termostatstyrning (från Audi 100 2.3E) Verkar fungera kanon nu även fast jag kört i +25, jag kommer dessutom mest att använda min vintertid. Tog upp ett hål i fronten som jag inte hunnit sätta galler för ännu. Det fina med elfläkten är att man inte är så bunden till motorns längd. Jag skulle tex nu kunna sätta in en 300D och bara behöva bygga om en liten del av avgassystemet. Motorfästen, adapterplatta, kylning är ok =)

post-5992-0-50803500-1345496212_thumb.jpg

post-5992-0-14526200-1345496320_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@laukermarcus:

Snyggt jobbat! :excl:

 

Jag har också tänkt att montera elfläkt med termostatstyrning som dig.

Dock ska jag försöka att behålla original-kylaren, får se om den räcker till när det är dags bara.

 

Sen hoppas jag att du är medveten om att du inte kan posta en sådan här upphetsande sak utan att visa bilder på motor-rummet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tyvärr glömde jag fota under huven och nu står den 100mil bort från där jag håller hus. Problemet med originalkylaren är att in och utlopp är ganska smått för en dieselmotor, så det blir relativt lågt vattenflöde genom den. Du kommer nog också måsta flytta fram den pga platsbrist. Det innebär i sin tur ombyggnad av luftintaget och ett mindre luftintag, detta gjorde att det inte fungerade för mig. Så det jag gjorde senast sparar en hel del tid =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meh :(

Åk hem! :D

 

Ok, ska kolla på in/ut-loppen vid tillfälle.

Jag tror jag ger mig på den avancerade lösningen om så blir fallet; bredda kyl-luftschaktet och bredda hålet i huven.

Jo, förstår att det var enklast. Men jag vill behålla min amfibiska förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Hej

E de någon som har lastat in en komplett lösning med dieselmotor och tillhörande växel (ev. automat)- och fördelningslåda från någon "japs elr. jänkare i en BV 202 ?

 

Jag är också nyfiken på detta.  Tar man sig besväret att byta motor så vill man ju även ändra totalutväxlingen så att dels maxfarten blir högre men framförallt så att en lagom marschfart hamnar kring ca 2000 rpm där vridet och bränsleekonomin finns. Är sugen på att lägga i en VW 1,9 TDI men då återstår problemet med låg utväxling.

 

Har kollat på Pajero som ger 0,819 i utväxling jfr 1,36 original på högsta högväxel samt lika låg lågväxel som nu men en 5e växel och inte lika tätstegat. Pajeropaket blir dock en ruskigt lång historia. Bild från nätet

post-8592-0-71739200-1400176186.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...