Gå till innehåll

Batterier


Gäst Vildmannen

Rekommendera Poster

Gäst Vildmannen

Hej!

En kort och enkel fråga till expertisen här på forumet:
Vilket batteri skulle ni rekommendera till en 11 bil som rullar kanske en gång i veckan?

Sen blir det ju som ni säkert har märkt ganska kallt här i landet i bland, och då bilen förvaras inomhus men i en ej uppvärmd lokal, bör man då också ta med sig batterierna in i värmen då bilen står stilla upp emot en vecka och ibland även längre än så?

Det hade ju varit både roligare för mig, och bättre för bilen om jag kunde köra den lite oftare, men tyvärr så "bor" den 15 mil ifrån mig!
Mvh
/Vildmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Här kommer nog många tipsa om diverse dyra "värstingbatterier". Men jag tror att bara du har två likadana och relativt nya batterier så kan du vara lugn.

 

Kör bilen så den hinner ladda i vettigt efter varje start, och använd sen huvudbrytaren när du lämnar den.

 

Bror o jag har aldrig behövt starthjälp, och vi har aldrig haft det lättstartat (motormässigt) efter en tids uppehåll. Dock har vi väl haft ganska fräscha batterier, men absolut inga hokus-pokus-batterier.

Nu senast sattes väl rekordet, gissar på minst 2veckors uppehåll, enbart skitkallt hela tiden, sen skulle jag flytta på bilen. I runda -12°c.. Fick mala länge, sen hostade den igång, bara för att sura ner sig och dö igen. Satan vad jag fick mala efter det sen. Men batterierna bara jobbade på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bare henge meg på og si som FormerMazda....min 13 sto i 2 mnd og skulle flyttes i minus 22 og da hadde det vært så kaldt i to uker, men gamle 131 startet. Så med to friske batterier kommer du langt..

I 131:n sitter det to Sunack på 80Ah og i flakbilen har jeg to Varta på 95Ah.

Men...hjelper ikke med nye batterier om ikke dynamoen ikke lader PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vildmannen

Tack FormerMazda och speedy för era snabba svar!PDT_Armataz_02_43.gif

Visst laddar den, inga problem med den saken men då ett av batterierna helt har dött, måste jag ju köpa nytt lika förbannat!

Brukar helt enkelt lossa på minus polen då jag vet att den ska stå en längre tid, för att det fanns en huvudbrytare kände jag inte ens till...PDT_Armataz_02_15.gif 

Kul att se att det finns intresse för Knugens gamla bilar även i Norge förresten, jag jobbade uppe i Hammerfest i fyra år, och med tanke på vägnätet i Norge så kan jag nästan förstå varför!

Mvh
/Vildmannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Vildmannen, om vi pratar Volvo Valp så är det Norge som gäller om man vill ha tag på reservdelar. Valpen fasades ut för över 20 år sen i Sverige. Och i Norge används den väl än idag i försvaret- rätta mej om jag har fel nu!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Vildmannen' date=' om vi pratar Volvo Valp så är det Norge som gäller om man vill ha tag på reservdelar. Valpen fasades ut för över 20 år sen i Sverige. Och i Norge används den väl än idag i försvaret- rätta mej om jag har fel nu!

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Jepp du har fel OBELIX....Men det er nok ikke så mange år siden den ble byttet ut, med noe så tragisk som en Gelandewagon.....

 

Men det er store ulikheter hva karossen anngår på Svensk og Norsk valp, og det er jo litt snodig ettersom begge kommer fra Sverige i utgangspunktet. Jeg kan jo legge ned ruta og det kan vel ikke du ? (Frontruta)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neij! Min ruta är fast monterad! Den går ikke att fälla ner. Kan du ikke ta noen bilder på hur det ser ut på en Felt? Skulle vare kul och se! 

 

Hur länge sen är det norska försvaret slutade använda Felten? Tråkigt att den skulle bytas mot en Eländewagen. Men men, det är samma sak i Sverige. Många såna här med!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vildmannen

Jasså, ni åker Elendewagen i Norge nuförtiden?

Det gjorde vi i kolonialpolisen(utlandsstyrkan) nere i Kosovo minns jag.
Det gick ju inte så fort, men betydligt snabbare än med Mercedes Sprint, för den gick ofta inte alls!

/Vildmannen 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neij! Min ruta är fast monterad! Den går ikke att fälla ner. Kan du ikke ta noen bilder på hur det ser ut på en Felt? Skulle vare kul och se! 

 

Hur länge sen är det norska försvaret slutade använda Felten? Tråkigt att den skulle bytas mot en Eländewagen. Men men' date=' det är samma sak i Sverige. Många såna här med!

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Når vi byttet til Gelandewagen vet jeg ikke..Det er ingen ting ved den bilen som sier meg "vil ha" PDT_Armataz_02_37.gif

Det som er litt kul med den Norske valpen er at jeg kan vippe ruta ut slik som på TGB'n...men jeg kan også legge ned hele ruteramma å få vind i håret. Jeg kan "ta bort" alt over ramma for å si det slik.... PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
men då ett av batterierna helt har dött' date=' måste jag ju köpa nytt lika förbannat![/quote']

Appapp! Spara dig själv pengar och köp två nya likadana.

Tips från coachen, det är känsligt det här med att ha två 12v i serie med olika spänning i dom. Vilket du får med två olika batterier. Så köp två nya. Biltema duger finfint!

 

Brukar helt enkelt lossa på minus polen då jag vet att den ska stå en

längre tid' date=' för att det fanns en huvudbrytare kände jag inte ens till...[img']smileys/PDT_Armataz_02_15.gif[/img]

Jorå, den finns med största säkerhet även på din 11:a. Sitter framför batterierna, på ryggen till förarplatsen så att säga. Kolla vid batterierna så ser du.

Du borde även ha ett handtag vid förarplatsen att dra i för att via vajer koppla ur huvudströmmen.

Men minuspolen är ett bra knep! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick mala länge' date=' sen hostade den igång, bara för att sura ner sig och dö igen. Satan vad jag fick mala efter det sen. Men batterierna bara jobbade på!

[/quote']

I princip samma fenomen med min 11 idag,fast lite kallare (-15).

Malde på ett bra tag utan att det märktes på batterierna.

Kör med 2x Biltema 67 Ah som har suttit i bilen i ganska så exakt 2 år.

Har för mig att dom kostade runt 600-650 kr/st när jag köpte dom.
Bajon12010-01-08 17:58:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kanske inte hel rätt då detta gäller batterier, men jag har 2 st rutramar till valpen, gjorda för att öppna fram rutan, och hålen för fästena är förborrade men pluggade på min hytt.

Robban ena kommer ju från din bil.

 

Angående battrina se till att du får tag i battrin med någorlunda mycket Ampere i . Runt 80- 90 Amph är nog att rekommendera, om du har en generator som kan leverera det.

Har 85 Amph i valpen nu och en 70 amp generator, så egentligen skulle jag behöva en starkare generator, men det lirar bra i hop ändå, så jag kör på med det så länge generatorn håller sen blir det nog en 90 Amp generator.

Startade fint trotts runt - 20 i kväll PDT_Armataz_02_30.gif Men att trycka ner kopplingen samtidig som man startar kan jag rekommendera, då slipper man dra runt den kalla oljan i lådorna också och det snurrar på lite bättre PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Att man behöver köra länge på starten beror oftast på att bränslet gått tillbaka, har haft det problemet på både 903 o 11 bilen. När väl bränslet är framme startar det direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att ge mig in i diskussionen om storlek på batterier med en liten historia.

 

Visst är det så att större batterier ger mer reserv men för att ta ett exempel. Jag har som många här vet en gammal BM600. För de som inte vet sitter det en trecylindrig diesel på 66hk SAE. Startmotorn är på 4hk. I den har jag tills helt nyligen haft ett 60Ah Biltemabatteri (original vill jag minnas är på 160Ah) och generatorn är en gammal Bosch växelströmmare på 55A om jag inte minns fel men den är i alla fall inte större än så. Traktorn används numera i huvudsak bara till snöröjning så den kan ibland stå ett halvår utan att köras.

 

Det batteriet har funkat alldeles utmärkt tills det gav upp i somras men då var det över tio år. I sin krafts dagar drog det igång den till ca -10 grader men sen gick det för trögt.

 

Vad jag egentligen vill säga är: Följ FormerMazdas råd. Du behöver inte skjuta över målet för friska vanliga batterier kommer funka alldeles utmärkt.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke,

Det jag vill se är ju hur själva gångjärnet ser ut på rutramen, det som skiljer mellan SV och NO valparna. Det ska ju gå att fälla även ramen- inte bara rutramen på dom, Det är det jag vill se....

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det finns en laddare, ctek 2400 eller var det 3600? Ah, det är i alla fall en intelligent laddare för 24v som kan sitta i med underhållsladdning året runt. Men det kräver ju förstås att det finns el i kallgaraget :-)

 

 

 

Sedan finns det visst speciella laddregulatorer att ha i bilen som ska ladda bra vid korta körningar. Heter TWC?

 

 

 

Sedan finns ju startgas också att spetsa med direkt om det är kallt om man inte vågar mala på starten. Kanske den billigaste lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke' date='

Det jag vill se är ju hur själva gångjärnet ser ut på rutramen, det som skiljer mellan SV och NO valparna. Det ska ju gå att fälla även ramen- inte bara rutramen på dom, Det är det jag vill se....

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Jeg skal ta noen bilder til deg Robban PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vildmannen

Oj!

Så kul att se att min enkla frågeställning fick så många svar!

speedy, kaenner dokke anledningen till att  Norke haeren ville ha slik kontruktion med fällbar kaross på sina Valpar?
I Sverige utvecklade man ju i nästa fordonsgeneration tgb 1111 med liknande konstruktion, men de bestyckades ju också med pansarvärnskanon och senare pv robot, så varför valde man att göra så här på Norska bilarna?

/Vildmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grunnen som oppgis er at Feltvognen skulle fram raskt  over store avstander med dårlige veier. Norge har som kjent mye fjell og fjorder, så distansene er mye større enn det ser ut på kartet. Det norske forsvaret var generelt ikke stort da heller, og ville være raske og fleksible for å kompensere manglende slagkraft. Kunnskaper om terreng, vær og evne til å utnytte det var viktig. Derfor skulle feltvognene transporteres med Herkules fly. Porten inn i lasterommet er lav. Derfor måtte ruten felles ned. De ble normalt transportert i to høyder på tog og lastebiler, men grunnen til frontruten var altså å kunne benytte fly i stridssituasjoner.

 

Det er sies å være endel andre forskjeller også, men jeg vet ikke hva. Har hørt at motorblokkene var ferdig montert, men at alt annet kom i løse deler og ble bygget sammen på Kongsberg. Hengslet (gångjärnet?) på frontruten ble visst også laget der. Det er en ganske enkel løsning. Det burde gå fint å lage samme løsning på en SE valp selv, om man vil ha den med på flyet søderut for å leke i den store sandkassen (Sahara). PDT_Armataz_02_11.gif

 

Stein

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett (kör ju civilt) ~100Ah B-tema ca ett år (då ett mostvarande batt stals, detta funkade bra).

 

I somras helt plötsligt så vart "startmomentet" betydligt sämre, dvs motorn gnuggar så sakteliga o tänder lite då å då, prexis som om det är på upphällningen.

 

Nu i kylan tuffar det på ganska länge (så det är definitivt inte "dåligt") o den tuffar igång så småningom. Som i morse med -25 o stått några dygn ( o frusit i kylarn) men efter torrtugg länge (full gas + choke) o enstaka tändningar rasslar den helt plötsligt igång!

Började innan startmotor raset som jag hade i höstas.

 

Skall sätta bateriet till Minn-Kotan i båten o köpa ett märkesbatterie till C3'an...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I somras helt plötsligt så vart "startmomentet" betydligt sämre' date=' dvs motorn gnuggar så sakteliga o tänder lite då å då, prexis som om det är på upphällningen.[/quote']

 

Det kan vara som så att du har kortis i en cell. Fäljden blir att du har ett friskt 10V-batteri. Det var det som hände med mitt och det funkade när det var varmt men när det kylde på räckte det inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...