Gå till innehåll

Studebaker T-24 1943


Gäst Myrsloken

Rekommendera Poster

Gäst Myrsloken

Ett nytt projekt kom hem till mig i gårPDT_Armataz_02_03.gif

En studebaker T-24 1943 .En förserievagn till M-29:an

 

Endast byggd i 1000 ex

 

Den är modifierad till bv 202 band men jag ska försöka bygga om den till orginal.

 

IMG_1010_Small.JPG

 

 

MVH Klas 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Vilken pärla! Fördelningslådan (diffklumpen) som fördelar ut kraften till banden är ett stycke ingenjörskonst på högsta nivå. Dessutom näst intill oförstörbar. Har själv en sådan låda (från M29C, dom är lika) på mitt lilla bandvagnsbygge, som jag nyligen renoverat. Planetväxlar som manövreras med bandbromsar till respektive band. När man styr växlas inre bandet ned och det yttre upp, så att genomsnittshastigheten förblir konstant. Vilket betyder att båda banden driver medan man styr. Hög/lågväxel direkt efter ingående axeln i lådan.

 

 

 

Studsklump_sm2.jpg

 

 

 

Kul att du skall återställa den till orginalskick, dock är orginalbanden av stålplattor och drivhjul av stål den svaga länken i den här konstruktionen.

 

 

 

DSC00337sm.jpg

 

 

 

Finns eftermarknadsband av gummi, orginal kan vara lite knepiga att få tag på i vettigt skick. Om du behöver Studs-delar så har jag kompletta drivaxellager, trumpeter och drivhjul liggandes... men för användbarheten är nog BV-202 banden ett driftsäkrare val. Men slå mig gärna en signal så får jag höra lite mer om dina planer! Nyfniken...

 

 

 

// KlasKlas_B2010-03-05 19:45:08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag instämmer i Klas inlägg.

Är den ombyggd för 202 band så kör på dom.

202 banden är driftsäkra och billiga.

Sen kan man ju under tiden  leta originalprylar och samtidigt köra av sig på

202 bandstället.PDT_Armataz_02_02.gif

Skall byta band på 206:an igen PDT_Armataz_02_06.gif nu på höger bak.

Den här vintern har slitit band  och slukat bensin, men roligt har det varit.

Slutligen lycka till med projektet.

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S

Kul att du skall återställa den till orginalskick' date=' dock är orginalbanden av stålplattor och drivhjul av stål den svaga länken i den här konstruktionen. 

 

 

Finns eftermarknadsband av gummi, orginal kan vara lite knepiga att få tag på i vettigt skick.

// Klas[/quote']

 

 

Det finns nytillverkade "orginal" grejor oxå... En belgare som tillverkar. Har för mig ett band kostade 3000-3500 euro eller nått sånt..  Han har även nya (om vulkade orginal??) drivhjul och allt annat. Allt finns.. det handlar ju bara om pengar o tid.. o intresse...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Myrsloken
Fint projekt! Är det orginal motor i den? fattas det mycket? PDT_Armataz_02_44.gif

 

Nu har jag inventerat vagnen och studerat fakta(visste inte vad en T-24 var för en vecka sedan).

 

Motor, växellåda, kardan,motorlucka,insrument saknas.

 

Det får bli ett långtidsprojekt huvudsaken är att den blivit rengjord torkat och kommit innomhus.

 

(Den stog utomhus full med tallbarr,kottar och snö)

 

MVH Klas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Strålande! Har själv letat en hel del efter detta digitalt men utan resultat... Det skall även finnas en verkstadshandbok/reparationsmanual, främst för slutväxeln... Går den åxå att "hitta"?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Gäst härje

har en hel del saker liggandes om du behöver instrumentering plåtar mm mm bara å maila trodde jag hadde sett dom flesta kedjelösningar men nu fick jag se en till PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej Klas,

 

Hur går det med T24:an?

 

Min har tyvärr fått en Volvo B30 med automat av tidigare ägare(pga växel låds problem)

 

Har du hittat kaross nummer och tillverknings nummer på din ?

 

Jag har kaross nr 322 och tillverknings nr 317.

 

/Mats

post-5738-0-99919700-1333961610_thumb.jpg

post-5738-0-21038400-1333961643_thumb.jpg

post-5738-0-96405400-1333961690_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!!

 

Tyvärr har jag inte gjort någonting med T24:an (Det har kommit flera andra objekt ivägen bla en stålbåt med tändkulemotor som Ing 1 haft och byggt broar med i Älvkarleby på 70-talet)

 

Men den står innomhus i alla fall.

 

Ingen plåt med tillvnr bara den här:

IMG_1038Medium.jpg

 

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...