Gå till innehåll

Vilken ska man välja.


Gäst Drängen

Rekommendera Poster

Gäst Drängen

God kväll

 

 

 

 

Sitter och funderar på vilken av modellerna man skall välja. Jag har aldrig ägt en tgb eller kört någon för den delen heller, men jag skall köpa en. Frågan är bara vilken modell, jag vet så mycket iallafall att det blir en 11 eller 13 . Är en del tex bättre på att tugga igenom gyttja, klarar en del mer sidolutning,krånglar och rostar vissa modeller mer än andra osv.

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Drängen

Är inte både 20 och 13 lite klumpiga om det är mitt i skogen är det inte bättre med en 1111 eller en 111 men det kanske är en smak sak jag är som sagt ny i tgb sammanhang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Jag skulle nog tro att 1111:a är den smidigaste i skogen där det är trångt o speciellt på sommaren då man kan "cabba" ner den, sen är ju en vanlig 11:a inte större, mer än att skåpet kan vara lite ivägen där bak. En 6-hjuling är ju fräck på sitt sätt o har säkert bättre framkomlighet på andra ställen. Det bästa vore nog om du åkte med en sväng i skogen om du har möjlighet o se dom olika "in action".

 

Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lynghaug

Tycker inte att 13 är så mycket mera klumpig i skogen, åker själv 13 och upplever inte att kamraterna med 11 har det så mycket enklare (nja kanske lite då om jag ska vara ärlig), men jag verkar ha ett övertag då det gäller framkomlighet samt lutningar framåt och bakåt.

Detta är endast min personliga uppfattning, rekomenderar också att du kollar lite "live" innan du bestämmer dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Vart bor du? Det är träff i Borås nu på lördag. Bor du inte för långt bort så är det bara att komma dit o kika. Blir nog några 11:a bilar i alla fall. Kommer även en 13:bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Lynghaug. Jag kör åxå TGB-13. Går mycket lugnare när det är knöligt i terrängen, jämfört med TGB-11 (som hoppar och studsar mer över stock och sten...). Man har stort övertag med 6x6 vad gäller framkomlighet, särskilt över diken/tvära kanter.

 

 

 

En TGB-20 är ju lite bredare än TGB-13/11 pga flaket. Det har betydelse i skogen, även höjden är ett problem när det lutar i sida och man kör nära träd. Själv är jag helnöjd med min helkaross (TGB-131A) i skogen, för den har ju samma nätta yttermått som TGB-11, bara en meter längre men med två hjul till... dessuotom är TGB-13 lite lägre växlad, så det är lite lättare att köra sakta i skogen. Det enda man saknar är möjligen en ännu lägre utväxling när det är riktigt rassligt i skogen, samt eventuellt servostyrning om man skall köra mer än en hel dag bara i skogen.

 

 

 

// KlasKlas_B2007-01-25 08:42:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Håller med Lynghaug. Jag kör åxå TGB-13. Går mycket lugnare när det är knöligt i terrängen' date=' jämfört med TGB-11 (som hoppar och studsar mer över stock och sten...). Man har stort övertag med 6x6 vad gäller framkomlighet, särskilt över diken/tvära kanter.

 

En TGB-20 är ju lite bredare än TGB-13/11 pga flaket. Det har betydelse i skogen, även höjden är ett problem när det lutar i sida och man kör nära träd. Själv är jag helnöjd med min helkaross (TGB-131A) i skogen, för den har ju samma nätta yttermått som TGB-11, bara en meter längre men med två hjul till... dessuotom är TGB-13 lite lägre växlad, så det är lite lättare att köra sakta i skogen. Det enda man saknar är möjligen en ännu lägre utväxling när det är riktigt rassligt i skogen, samt eventuellt servostyrning om man skall köra mer än en hel dag bara i skogen.

 

// Klas[/quote']

 

Jag har märkt att vad det gäller bredden på 20bilen så gäller det att få igenom hytten,, sedan följer resten bara med så att säga, sedan håller jag med om att de 6hjuliga bilarna går MYCKET mjukare i terrängen, senast i bjurbäcken så åkte jag framför Andreas i elvan,, jag åkte på 2an låg och han fick använda kopplingen och stanna i bland för att inte åka på mig. 20bilen är (har jag för mig) lite längre än 13bilarna i hjulbas,, vet inte om det gör till eller från men,, har även funderingar på om tyngdpunkten ligger lägre på 20an än de andra? (jag har ju kapell)

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Tyvärr är det 14 år sen jag körde elva, så jag kan nog inte jämföra så bra. Men de elvor jag åkt med som passagerare upplever jag som smidigare eftersom de dels är en meter kortare och dels inte tvingas rakt fram av boggin när man svänger.

 

Men trettonbilen tar sig gärna över enmeterhöga släta klippkanter där elvan fastnar och istället måste ta sats. Det är hela tiden en axel som knuffar på eller drar bak på boggin.

 

Den extra axeln och längden gör att den är trevligare att köra vid ordentliga nerförslut än elvan. Också sagt efter att ha SETT elvor åka där jag kört själv. Elvan lyfter gärna på nåt av bakhjulen när det är ojämnt och även om det kanske inte är nära, så ser det ut som att den är på väg att slå över framlänges. Boggin på tretton och tjugo är upphängd på ett mycket flexiblare sätt, så vid de situationerna är ALLA hjul på marken.

 

Men som Klas skriver, en servostyrning vore inte fel...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

11: 6:1 axelutväxling

13: 7.1:1

20: 7.56:1 (har jag för mig)

 

20 har dessutom MARGINELLT lägre växlad etta 3.92:1 i st f 3.85:1 i elva och tretton.

 

11: 230 cm hjulbas

13: 230+105cm

20:272+105cm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Äääh, 11orna lyfter väl aldrig på bakhjulen!?smiley2.gif

 

20070125_092732_pic8.jpg

 

 

Skämt åsido, det är som det står ovan, 6hjulingarna går lugnare över ojämnheter och går i många fall fram bättre än 11an, det beror naturligtvis mcyket på föraren också. Nackdelen med 6hjulingarna är längden som kan ställa till det ibland, 1 m låter inte mycket men det är mycket i skogen helt klart, sen skall det B-reggas eftersom de orginal går som tung lastbil och det är det lite pyssel med, inget omöjligt dock. Det är "många" här på forumet som gjort detta. Du kanske har c-kort föresten?

 

Både jag och bror är skitnöja med 11an, det tror jag du också blir om lotten faller på den. Försök att provköra och känn efter så blir det bra vilket som du än köper. Ska du ha en 11 enbart för terränglek och så så skule jag satsa på en 1111 (caben), mycket smidigare i terrängen när man kan ta av kapellet.

 

Lycka till! :)

/Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Visst ja, det kan ju vara värt att veta. Om du inte redan visste det, Drängen, så är det på de flesta offroadträffar begränsat till fordon med max 3.5 tons totalvikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Drängen

Ja som sagt alla varkar ha för och nack delar och Körkorts klasserna är ju inga problem. Jag får helt enkelt åka till borås på lördag och kolla på dom jag bor utanför värnamo så det tar inte så långtid.Vet nån när det är samling.

 

MVH Robin

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick som en dans att regga min 13.

För delen blir att man bara besar vart annat år+att försäkringen är billigare.

Folk flyttar på sig i stan, när man kommer;-)))

Ser lite manligare ut, men det är mer delar som kan gå i sönder.

Lycka till med vad du än köper.

/combat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Körkorts klasserna är ju inga problem" -jamendåså...slå till på en TGB30 tipp/kran m.m verkar ju gå att få monterat...eller varför inte en TGB40 på en gång...smiley31.gif

 

kan bli knepigt att få köra på träffar men det verkar ju som att de flesta övningsområdena blir avstängda i en nära framtid smiley7.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Drängen

 

 

Jag känner mig som en skol elev på praktik,kan ingenting.

 

Jag vill ju ha en bil som jag kan köra med oavsett väder.Bra att ha när man jagar eller i skogen,men också för för att leka med i terrängen så därför lutar det åt en 131a lite lagom stor och manlig som combat säger även om jag alldrig sett någon i terräng så tror jag att pengerna faller på en sådan.

 

En 30,40 är ju lastbil och det kör jag tillräckligt på vardagarna, men det vore ju tufft ändå.

 

Mvh Robin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst rymdskunken

tror att det finns en anledning till at flera har tgb 11 än tgb 13 dels att man inte får köra den på  på vägen med vanligt körkort,sen är 11 lite smidigare med men har man  rätt bokstäver på sitt körkort så blir väll valet lite svårare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Visst ja' date=' det kan ju vara värt att veta. Om du inte redan visste det, Drängen, så är det på de flesta offroadträffar begränsat till fordon med max 3.5 tons totalvikt. [/quote']

 

Borås Jeepklubb (och säkert flera) har ändat sina träffregler, så att det numera är tillåtet med max 3500 kg TJÄNSTEVIKT. Innan jag visste detta förundrades jag över en rejäl Unimog lastbil i säkert fem-tons-klass som kravlade runt på Bråt, synbarligen utan att nån av arrangörerna protesterade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...