Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Mer regel än undantag nu: att saker och ting går åt helvete!
Helgen som var: (go'väder med "bara" -6 svala grader)
* Tog in presenningen för att täta skarvar
* Påbörjade byte topplock
53-1.JPG?raw=153-2.JPG?raw=1

Stötte på denna syn i termostathuset:
Vad är det? olja? vitt gegg
53-3.JPG?raw=1

Bytte sedan lock och smörjde upp pinnbultatna med Bosse-bildoktorns grundämne: kopparpasta.
Tappar dem hellre inne i vagnen än att riskera att dra av en rackare igen.
53-4.JPG?raw=1fc142010700151ce7.jpg
(kylkanalerna syns tydligt)

Bara slutmontering kvar då, då uppenbarar sig det första jävelskapet:
53-6.JPG?raw=1

Strax därefter uppenbarade sig det andra; vad är standardfelet när man just har bytt topp på B18/B20/B30?
Ledtråd: det visar sig gärna när man ska fylla på kylvätskan igen....
Precis, nu sitter alla som vet vad det rör sig om och hånflinar i ren skadeglädje. Det hade jag gjort iaf.

När jag tog av toppen tyckte jag att tätningarna höll måttet och såg fina ut, stack upp en bit ovan blocket och var inte alls ihoptorkade.
Att man aldrig lär sig!! PDT_Armataz_02_06.gif <- latjävel!

Jag stoppar hellre huvudet i snöslungan än river av toppen igen.
Ska istället tvinga på pumpen nya packningar, vare sig den behöver eller inte!
Tänkte även prova att transplantera en kylfläkt från en 240/740 när man ändå håller på.
Någon med erfarenhet?


Så till veckans bildfråga:
Varför har min original-topp till bandvagnen större termostathus med tillhörande extra skruvhål? (höger om termostaten)
Var/till vad används denna extra detalj?
Skruvhålet till "rem-spännaren" var också större, men det förstår man.
53-7.JPG?raw=153-8.JPG?raw=1(vänster: original. höger: den gamla nya)

I skrivande stund har jag en nyligen ankommen avgaspackning från cvi i min ägo, det dem förlorar i pris tar de igen på leveranstiden!
Jag har även en ny drivaxel här! Tack för tipset schäfer!!

Letar nu också efter "överfallen" till drivknutarna som ser ut som U-bultar.

Nu hoppas jag på positiva grader innan jul, det är ju mer än en månad sen sist man såg dem nu.
Man börjar ju bli lite knäpp(are)....

Vinkon2010-12-14 19:26:01

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att var negativ, men är det nån gång du riskerar att dra av bultarna så är det när du smörjer in dom med koppar/alu pasta. Momentet 30/60/90 Nm är beräknat på rengjorda och torra bultar och gängor i blocket. Med smörja så glider ytorna mycket lättare mot varandra och du får ett på tok för högt moment som riskerar både packning och bultar.

 

 

 

Annars ser allt ut att flyta på, kul att läsa och se dina bilder!

 

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att var negativ, men är det nån gång du riskerar att dra av bultarna så är det när du smörjer in dom med koppar/alu pasta. Momentet 30/60/90 Nm är beräknat på rengjorda och torra bultar och gängor i blocket. Med smörja så glider ytorna mycket lättare mot varandra och du får ett på tok för högt moment som riskerar både packning och bultar.

 

 

Annars ser allt ut att flyta på, kul att läsa och se dina bilder!

 

 

 

SKREV OBELIX

Aha, det visste jag inte. Eller har inte tänkt på.

Ska absolut tas i beaktande! PDT_Armataz_02_02.gif

 

Tack för den vänliga kommentaren också!

Många verkar läsa men inte kommentera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Letar nu också efter "överfallen" till drivknutarna som ser ut som U-bultar.

 

Du jag kan nog leta lite jag också, har för mej att jag har sådana i röran här, om det är samma som till valp och det har jag för mej att det är. 
tror det mesta gick till Smedjan men några små detaljer som tex sådana kan ha blivit kvar i min fält reservdelslåda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Många verkar läsa men inte kommentera.

 

Jag är en sån PDT_Armataz_02_15.gif 

 

Men jag tycker det är jättekul att läsa om' date=' så bara fortsätt uppdatera! [img']smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar nu också efter "överfallen" till drivknutarna som ser ut som U-bultar.

 

Du jag kan nog leta lite jag också' date=' har för mej att jag har sådana i röran här, om det är samma som till valp och det har jag för mej att det är. [/i']
tror det mesta gick till Smedjan men några små detaljer som tex sådana kan ha blivit kvar i min fält reservdelslåda

Det borde väl vara likadana överfall/u-bultar som till Amazon?

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar nu också efter "överfallen" till drivknutarna som ser ut som U-bultar.

 

Du jag kan nog leta lite jag också, har för mej att jag har sådana i röran här, om det är samma som till valp och det har jag för mej att det är. 
tror det mesta gick till Smedjan men några små detaljer som tex sådana kan ha blivit kvar i min fält reservdelslåda

Okej, va bra! Ta det lungt efter olyckan bara...

Värsta uppslutningen här, rätt va det var...

 

Veckan som varit: (jävelskaper, bara jävelskaper)

 

Bland annat så har man ju bytt avgaspackningen nu:

59-1.JPG?raw=1

Samt tinat upp spolarvätskebehållaren:

59-2.JPG?raw=1

 

Jag har även bytt till mig en mercedes 5cyl 300D:

95222010105498c63.jpg

 

Varmkörning och efterdragning:

5b22201015223e726.jpg

 

Fläkt:

Jag har även fyndat dessa två på skroten för en hundring, såg även en likadan topp som satt original i vagnen. 300 pengar om jag skruvade loss den själv, men orkade inte allt besvär för den lilla skillnaden.

59-5.JPG?raw=1

 

"Ringen" är typ 36.5 cm i diameter:

59-6.JPG?raw=1

Fläktdiametrar:

59-7.JPG?raw=1

org: typ 36 cm

59-8.JPG?raw=1

5-blad: typ 36.5 cm

59-9.JPG?raw=1

8-blad: typ 40.5 cm

59-10.JPG?raw=1

7-blad: typ 39 cm

Ingen annan fläkt än original (än så länge) som passar,

förutom den 5-bladiga som inte behövde en pump för att hålla den på plats:

59-11.JPG?raw=1

 

Pumpen: (jävelskap)

När jag ändå hade tänkt att demontera vattenpumpen istället för att ta av toppen igen tänkte jag passa på att byta packning, tätningar och brickor.

Demonteringen var typ enkel, förutom det undre röret på pumpen (tillbakavägen från kylaren) som är fastskruvat på ett synnerligen jävligt sätt. Eftersom jag aldrig kom åt den så böjde jag ut den lite, hade den gått sönder hade jag flera andra b20-bilar som fått donera isf.

Demonterad. Bort med tätningarna till rören, de var närmast som svarta gamla lakritsbitar, de bara sprack och gick av. Pumpen var även ordentligt skitig och brickorna tänkte jag ju byta så varför inte ta av remskivan och få allt riktigt gjort? (retard-varning hädanefter)

Stoppskruven var ju bara skit och satt fast.

Då togs beslutet att slå av remskivan, utan våldsamt större ansträngning.

Pumpen rengjordes:

a922201013105a246.jpg

59-13.JPG?raw=1

 

Försök att få bort stoppskruven påbörjades.

Naturligtvis var skruven hårdare än materialet runt om den,

vilket bara resulterade i kattskit. Jag borrade då ett nytt hål på andra sidan och gängade denna och tillverkade en ny stoppskruv:

e622201013348a26c.jpg

Fin va?

Sanningen om hur andra sidan ser ut tar jag med mig i graven... PDT_Armataz_02_40.gif

 

Tyvärr slutar det inte där. När remskivan sedan skulle monteras med fläkt och allt så sprack distansen naturligtvis! Att det var frågan om så små toleranser och att att mina slag utvidgad remskivan såpass hade jag aldrig kunnat gissat. PDT_Armataz_02_06.gif

Nu är det mest det estetiska man vill reparera, samt samvetet.

Söker därför en ny remskiva. Distansen går nog att köpa tror jag.

Så går det! När man är dum i huvudet!

 

Rostlagning:

Sista riktiga hålen blir åtgärdade:

59-15.JPG?raw=1

59-16.JPG?raw=1

Kapat och klart + gukk i ena "stolpen" (jippii)

 

Sedan gav kameran lämpligt upp i ovärmen så någon bild på fult ditsvetsad plåt uteblir.

Kanske ska man blästra bort all skit i hörnet där man inte kommer åt med rondellen? hm...

 

Styrning:

Efter rostlagningen (ej grundat PDT_Armataz_02_40.gif ) tänkte jag belöna mig själv i all den fina snön som kommit!!

Kommit kanske 2 dm den senaste veckan och det ger typ 40-50cm totalt!!

(bara puder-dynga men iaf)

 

I alla fall: Den skulle köras, men levde om så in i helsike. Men bara när jag styrde!.

Kollade olje-behållaren och den var nästan tom, runnit ut en massa olja den senaste månaden som totalt gått en förbi. Vätskan såg närmast ut som jordgubbs-milkshake.

Någon som känner till något klassiskt ställe där det gärna smiter ut?

Får kolla alla anslutningar nästa gång...

 

Förgasaren: (jävelskaper)

Jag noterade att choken hade hemskt dålig funktion.

Vid närmare granskning saknade den flera viktiga delar för att stänga spjället:

7922201015419dd18.jpg

Utifrån googlade bilder så saknar jag; en fjäder, nylonbricka typ, mindre bricka och saxpinne motsv.

Och här har man dragit i reglaget i sin värsta enfald, fet blandning är väl det enda man lyckats med typ.

 

Antagligen därför som någon dragit startgas-ledning från kupén till förgasaren.

Så här ser innanmätet ut:

ed22201015646850a.jpg1b222010157105fc5.jpgad222010157350306.jpg

 Obs vacuum-anslutning.     Primär helt OK           Sekundär inte OK

 

Försökte att leta fram någon ny fjäder igår samt justera gas-länkage, men vädret hejdade mig.

Hade även planerat en mindre åktur efteråt.

Men -29°C var tillräckligt för att inte småpilla utan handskar. PDT_Armataz_02_06.gif

 

Så kan det gå, göra dumma saker bara för att man vill va noga och ha så mycket som möjligt i bra skick.

Vinkon2010-12-22 14:06:53

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Vilket tålamod att gå från elände till elände och ändå hålla humöret uppe.

Min vagn var i otroligt bra skick så det var bara att putsa till lite.

Ingenting mot det arbete du lägger ner.

Roligt att du fotodokumenterar  med sånt gillar viPDT_Armataz_02_02.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Det är lite trångt att mecka vatten pump. Jag lyfte ur hela kyllådan så kunde jag sitta i motorrummet och mecka. Motgångar är inge vidare tänk på att vi alla har det i bland.

Kul med bilder!

MVH Palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Underbart att se att du orkar fortsätta. 

Jag känner igen det lite med att det skall gå, oavsett hur jävligt det är. 
Ja just nu har jag tappat lite av det, men är klart imponerad av att du kämpar på i kylan.
Jag skall ta och rota lite i hobby rummet, där är det värme i alla fall, har tömt ut 3 st stora lådor med bra att ha skruvar mm på golvet för ett halvår sedan, och i denna röra skall det också finnas överfall till knutkorsena. 
Jag har då hittat lite små grejor som kan vara av intresse för valp och B 18-20 ägare. 
Får återkomme till det efter jul. så överfall kan du sluta söka sådana är jag övertygad om att det finns, frågan är hur många du behöver PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Jul och sånt på er!




så överfall kan du sluta söka sådana är jag övertygad om att det finns' date=' frågan är hur många du behöver


 
Jag är mer än nöjd om jag kommer över typ 4st. Pm:a när du hittar dem! PDT_Armataz_02_02.gif
 

*************************

 

Favorit i repris; Förgasaren:

 

Svängde förbi Jula och köpte ett helt fjäder-sortiment för att komma åt en av dem! PDT_Armataz_02_11.gif

Gick väl på 56-59 kr nånting.

Samt lite eget jox i form av brickor mm som man tvingat dit på chocken,

nu verkar funktionen fungera fullt ut! PDT_Armataz_02_44.gif

f7252010918144135.jpg

Eftersom fjädern bakom reglage-"armen" också var skit, så böjdes den till för att kunna återfjädra.

Den orkade dock inte fullt ut och fick hjälp av en ytterligare fjäder.

(vilken tur att man har ett fjäder-sortiment PDT_Armataz_02_11.gif )

 

Noterade ett annat ställe som saknade en typisk fjäder...

En så att sekundär-spjället bara rör sig på slutet och inte när den behagar, som nu tydligen.

13252010929123fe9.jpg

(vilken tur att man har ett fjäder-sortiment PDT_Armataz_02_11.gif )

 

Förgasaren ska justeras på riktigt vid nästa tillfälle....

 

Igår på Julafton ville jag åka bandvagn, men icke.

-25 eller strax under hejdade mig. Eller fastighetens proppar snarare....

Så här ser den finnurliga "motorvärmaren" ut som någon innan gjort;

63-3.JPG?raw=1

Allra helst hade man väl haft en i tråget kanske, hm.....

 

Sen har man även gett sig själv en julklapp också:

63-4.JPG?raw=1

En utskrivt av forumets verkstadshandbok i pärm!

(tyvärr saknas dock sida '13-17', ingen som har?)

 

Och grädden på moset.

Jag fick igång bandvagnen idag i go'vädret (-15) och tog mig en ordentligen åktur.

Som sagt måste jag justera förgasaren mer, och kopplingen.

Men, sådana löst underbyggda påståenden måste ju ha bildbevis förstås:

63-5.JPG?raw=1

(nästa gång tar jag bilden i terrängen, så att ni inte tror att jag burit in snön i garaget... PDT_Armataz_02_10.gif )

 

Bandvagnen sjönk väl ner 2-3 decimeter i denna ohyggliga pudersnö PDT_Armataz_02_13.gif

Således bjöd den på ett herrans motstånd hela tiden.

 

Roligast var dock när jag körde på vägen och mötte någon i sin bil,

skulle vara kul att veta vad han tänkte när han mötte en "bil" som helt plötsligt kör ut i tvär-diket med full fart och bara fortsätter! PDT_Armataz_02_07.gif

Joxade med helljuset gjorde han iaf..

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

64-1.JPG?raw=1

Mer båt än bandvagn kanske....

Naturligtvis hängde sig tutan när man körde genom byn också.

Vi fick ju typ en extra decimeter och drivsnö det senaste dygnet. PDT_Armataz_02_11.gif

Över-knä-djup nu. (yes!)

 

Nu har man inte upplevt plusgrader sedan den 1a November,

lite grinig blir man ju. Däremot är man ju glad när det är typ -10.
Vinkon2010-12-26 22:47:52

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte vara i närheten när jag tutar med min bv hoppas inte din låter lika högt.

Här är det -10 också vist är dom underbara att köra.

MVH Palme

Den låter hemskt..bra. PDT_Armataz_02_10.gif

Annars är man ju van hesa dova skrällen på så pass gamla fordon.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har haft riktigt tråkigt nu ett tag och har således funderat;
Varför inte dela en fälg till bärhjulen? (är ju så hemsk tråkigt och omständigt att lägga om dem ju)

Konstruktionen i grunden ser ut att utgöra två halvor med en svetsfog emellan.
Varför då inte öppna upp svetsen, samt tillföra 5st skruvar till.
Dessa för att kompensera lite för utebliven svetsfog samt hålla ihop halvorna så att
hjulet inte ramlar isär i onödan. Skruvarna svetsas fast i skallen på baksidan av ena halvan.
Mina bilder/idéer på detta:
67-1.jpg?raw=1

Original

 

67-2.jpg?raw=1

Extra skruvhål

 

67-3.jpg?raw=1

Fälgen delad

 

67-4.jpg?raw=1

Genomskärning

 

67-5.jpg?raw=1

Monterat och klart!


Konstruktiv kritik efterfrågas!

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ifall du inte har tenkt på det' date=' er det slange i dekket? Eller massiv gummi? Om ikke, får du vel ikke den felgen lufttett, uten en pakning imellom?

 

[/quote']

Det är slang.

Tänkte även ordna något ev skydd av slangen på insidan också, som på tex cross-fälgar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla Vespor har precis sådana fälgar' date=' inget skydd inuti, och de håller hur bra som helst

[/quote']

Mhm, då kanske jag klarar mig utan då....

Vinkon2011-01-26 16:53:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jahapp, då var man "klar" med rostlagningen!

72-1.JPG?raw=1
Monterat och klart, fint va?
Notera den "nya" reflexen som jag köpt på swedol och modifierat lite för att passa.

Så har vi även förra veckans nyförvärv:
a16201145614Pe342.jpg

Tanken är:
* att klä stolarna med galon motsv.
* bygga löstagbar ram för varje stolspar.
* genom att variera vilka stolspar man har monterat kan man
även av samma anledning variera lastutrymmet inne i vagnen med
nät motsv i samma fästen.
* klä/inreda insidan av bakvagnen, så det blir lite snyggare iaf.

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Gjorde eget smörjschema utifrån den engelska och norska.

Synpunkter efterfrågas skarpt!!! PDT_Armataz_02_02.gif

*stavfel, otydlig bild. Allt av intresse!

 

http://alba.datafil.se/aramandi/sida1.jpg

 

http://aridus.datafil.se/anomid/sida2.jpg

 

 

*Tillägg: utskrifterna är avsedda att förvaras i plastfickor

då bilderna ligger väldigt nära papprets kant.

Sida1 kan med fördel förstoras vid utskrift.*

 

Vinkon2011-02-08 19:43:03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är vitsen med dubbla brytpinnar?

Den övre leden på en av mina spännhylsor var även den brytpinne. (modell ä?)

Däremot var det inte likadant på min spörschalvagn där det är en homogen bult.

 

Eftersom jag inte förstår vitsen med 2 st gissar jag på att någon stoppat

dit en brytpinne som inte hör hemma där. Därmed tänker jag tillverka en homogen

bult att ersätta den med.

 

Någon som tror annat?

Säg något nu folk,

känns som om man för värsta monologen utan att veta om man har rätt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Snälla, venligst kolla vad som finns på det här unika forum! Nä, ursäkta, Vinkon, jag är bara en sur, gammal mann, som har glömt bort sina glasögon på et sk*tkallt monteringsjob i Köbenhamns Lufthamn. Därför har jag lite svårt att läsa vad som står på figur 1303-1 på dethär innomhus link:

 

 

Här ses det (jag hade ett glas kvar från ett annat par glasögon, som trampades i hösten), att överste pinne är rak/homogen, varemot den nederste är svak. Skulle tro att man ochså kunne använda en bult i stället, men att det kanske går fortare att ta sönder strammaren utan värtyg, när den går söndet.

 

Bäste hälsningar

Bent

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...