Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Gäst Ltgb912

Utöver det, så är det så, att dom många fordon och släp i Cph har försedds med punkterfria hjul. Min granna, som jag jobbar för i dennna sammanhäng, vet vad som  har fyllts i dessa hjul, mener det kallas Amercord. Koster skjorten, och hjulet kann inte återvändas, om något går galt. Om fäljen kan skilles, kan den återvändes. Jag återvänder (PDT_Armataz_02_25.gif)

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Reservdelskatalogen, naturligtvis. Man dum man är.... PDT_Armataz_02_10.gif

 

Ang Amercord, vad är vettigast att köpa?

Amercord att fylla däcken med eller köpa homogena däck.

Du råkar inte ha något prisupgift på Amercorden?

 

Tack än en gång för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Hej alla!

Gjorde eget smörjschema utifrån den engelska och norska.

Synpunkter efterfrågas skarpt!!! PDT_Armataz_02_02.gif

*stavfel' date=' otydlig bild. Allt av intresse!

 

http://alba.datafil.se/aramandi/sida1.jpg

 

http://aridus.datafil.se/anomid/sida2.jpg

 

Superbt gjortPDT_Armataz_02_43.gif Har laddat ner dom så jag kan skriva ut dom vid behov.

MVH Palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett gäng bilder från förra helgen och idag:

 

 

 

* Däcket för oss som kör riktiga fordon: PDT_Armataz_02_44.gif

 

d42011104817Pf260.jpg

 

 

* Förra helgen var det en lite snö framför porten till BVn.

 

En personbil hade varit rökt alla gånger.

 

En terrängbil törs jag inte uttala mig om. PDT_Armataz_02_10.gif

 

En bandvagns chans behöver jag inte ens kommentera..

 

0b2011104255Pce71.jpg

 

 

 

* Jag bytte även ett punkterat spännhjul.

 

Jag "tillverkade" en 'bandslackare m/ä' som underlättade oerhört mycket under arbetet.

 

6a2011104740P14a1.jpg

 

 

 

* Bildfråga!

 

Kan någon svara på vad följade hål mm är avsedda för?:

 

a32011104940Pdd1e.jpg2a2011105049P82b9.jpg282011105109P4e33.jpg

 

Den där sista gissar jag på är till för spett, men behöver man verkligen två då?

 

 

 

* Här kommer min fälg-special:

 

b32011105400P4724.jpg

 

Märker ut symmetriska punkter med dorn och borrar pilothål.

 

 

 

c42011105456P0bcf.jpg

 

Borrar upp hålen till 8 mm, samt gör ett litet "hack" på insidan mot mitten så

 

att jag vet hur halvorna hör ihop från början.

 

 

 

ec2011105629P1891.jpg

 

Här tog jag en bågfil/såg (?) och sågade upp svetsfogen i mitten.

 

Valet av verktyg föll på att det var det tunnaste i kap-väg jag hittade, ~0.5mm.

 

 

 

172011105835Pd698.jpg3f2011110008Pe31b.jpg

 

Tittar man noga här ser man att jag precis kommit igenom svetsen.

 

När jag kommit så här pass långt hela vägen runt klyver jag fälgen med en huggmejsel.

 

 

 

032011110034Paa34.jpg2f2011110057Pf1c1.jpg

 

Här filar jag ner de äckliga resterna av svetsfogen för att inte riskera skador på slangen.

 

 

 

712011110209P0ca9.jpgc82011110233P2c81.jpg

 

Fastsvetsning och provmontering. Verkar det lovande? Muttrarna ska senare bytas ut mot lås-m.

 

 

 

a42011110407P340c.jpg562011110427Pcb84.jpg262011110448P2ef7.jpg

 

Här testade jag mig själv att montera ihop den för första gången på tid.

 

Trasig ventil, helt nya erfarenheter, samt tagandet av sista bilden gjorde att

 

tiden landade på typ 15.5 min. En tid som jag lätt tror att jag kan halvera, minst.

 

 

 

När jag skruvade ihop halvorna ville jag undvika att klämma slangen, så jag fyllde den till 1 bar.

 

Gör om det om ni kan på det vanliga viset! PDT_Armataz_02_01.gif

 

 

 

8f2011110936Pe320.jpg

 

Enda nackdelen jag kan se just nu utan tester är att ventilen kommer lite nära ena extra-muttern.

 

Så man får väl skydda den med eltejp eller krympslang.

 

 

 

* Bildfråga igen!

 

512011111141Pcb4f.jpg

 

Vad är det främre fästet till? En extra "mörker-pos-lyckta? Och i så fall, varför?

 

Eller är det en vanlig människas iniativ?

 

 

 

* Här byter jag min "mörker-pos-lyckta", eftersom den verkade så pass skabbig.

 

Vilket skulle visa sig.

 

b72011111442P0c13.jpg8a2011111814P5767.jpg

Blä!  :angry: 

 

 

 

 

812011111511P9aed.jpg

 

Ersättaren monteras, ny i kartong och allt! Kostade mig 50kr på Old & Company

 

i Östersund. Han har en hel hylla kvar... PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

752011112104P6c2c.jpg

 

Tadaaa!!

 

 

 

* Sist, montering av ny mörkerkörningslycktan:

 

082011112217P24e1.jpg532011112238Pe1ce.jpg

 

Före och efter!

 

Under monteringen upptäcktes skarvhylsor (!) som avlägsnades med kraft som den

 

pest de är och ersattes med nya friska trevliga och sunda kablar! PDT_Armataz_02_18.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej alla!

Gjorde eget smörjschema utifrån den engelska och norska.

Synpunkter efterfrågas skarpt!!! PDT_Armataz_02_02.gif

*stavfel, otydlig bild. Allt av intresse!

 

http://alba.datafil.se/aramandi/sida1.jpg

 

http://aridus.datafil.se/anomid/sida2.jpg

Superbt gjortPDT_Armataz_02_43.gif Har laddat ner dom så jag kan skriva ut dom vid behov.

 

 

 

MVH Palme

 

 

Tackar tackar! Säg till om du ser några fel motsv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalasfint blir det!

På närbilden ventil vs. mutter ser det ut som att fälgen har "stora ventilhålet" och slangen den klenare typen. I så fall finns det adapterringar i plast som centrerar ventilen (och då kommer den nog lite längre ifrån muttern med), men det kanske bara är opumpat på bilden?

Fästena i bak trodde jag först var för högantenn, men de fästena är väl fällbara och sitter lite högre upp?

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalasfint blir det!

På närbilden ventil vs. mutter ser

det ut som att fälgen har "stora ventilhålet" och slangen den klenare

typen. I så fall finns det adapterringar i plast som centrerar ventilen

(och då kommer den nog lite längre ifrån muttern med)' date=' men det kanske

bara är opumpat på bilden?

Fästena i bak trodde jag först var för högantenn, men de fästena är väl fällbara och sitter lite högre upp?

/Anders

 

[/quote']

Slangen är pumpad.

Ok, då börjar min jakt efter adapterringar.. PDT_Armataz_02_01.gif

 

Det första hålet är till gummi stopp för luckan. Det

andra Sitter det en krok i. Det tredje skall spettets ovandel förankras

i.

MVH Palme
Ok' date=' nu börjar jag förstå varför jag inte förstår. [img']smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]

Min vänstra stötfångare är identisk med den högra...aha.

Men den där kroken kan jag inte hitta någon bild på, vad är den till för?

Tack för svar killar!

 

I helgen hände inte mycket av intresse egentligen.

Jag fick utöva riktig terrängköring när ägorna skulle inspekteras lite,

högst stimulerande upplevelse! PDT_Armataz_02_44.gif

Vinkon2011-02-07 23:27:19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vackert jobbat och kul att se bilder på vad du gör.

Har Elfving på Old & Co öppet på vintern i Lungvik

eller har han fler ställen?

Tackar! PDT_Armataz_02_15.gif

 

Han har väl "typ" öppet på vintern...

Du har pm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen.

Egentligen borde man vara totalt j*vla förbannad!?

Egentligen.

 

Kanske är det mina tidigare erfarenheter som lugnar mig.

Som tex att råka parkera en lastbilsbärgare i en kosovoalbansk trädgård,

men i den gröna firman råder det ju sällan brist på resurser.

Till skillnad mot nu, som enskild civilist.

 

Vad har då hänt?

Jag begav mig ut på min första långfärd med bandvagnen.

Vi åkte vintervägen över till stugorna vi övernattade i,

på vägen dit fastnade jag på ett träd med det löste sig.

 

På vägen hem, havererar den. Typ 3 mil hemifrån, 4 km in i skogen på en oplogad skogsbilväg med typ 60-70 cm i snödjup.

Den vägar att starta igen, tänder till ibland utan vidare resultat.

Kollar allt möjligt. Kollar till och med ventilspelet.

Tro inte på f*n att en lyftare är "borta"?

Trots detta är det inte just det felet som begränsar framdrift, utan förgasaren!

Denna j*vla förgasare, ska banne mig skjuta den i huvet! PDT_Armataz_02_37.gif

 

Efter timmar av alternativ-letande och patetiska försök till att skotta sig fram får man ge sig för dagen.

Den startade en gång senare, men la av igen efter ca 300 meter. Grenröret illrött, mager blandning?

Det var igår, så inatt har den jäkeln fått skämmas i sin ensamhet i skogen. I ca 20 minus.

 

Ikväll ska jag byta förgasare i hopp om att det räcker för att få den ner till vägen.

Annars får man börja blanda in fler lokala entreprenörer i detta inferno, en har redan sagt ifrån.

 

Sen ska motorn besiktas förstås, men det är ett annat problem just nu.

Dock är jag förbaskat nyfiken på hur motorn kan svälja en lyftare, utan att skada varken stötstången eller resten av kamaxeln då både de andra ventilerna och tändning fungerar? PDT_Armataz_02_08.gif

 

Skönt att det finns värre problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Fan vilken skit avslutning på en körningPDT_Armataz_02_06.gif. Råkade skälv utför att min vagn tvärdog efter att jag lastat av den innan en träff. Det var varvtals regulatorn som var trasig.

 

Det löser sig skall du se MVH Palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

865201111011854f5.jpg

Här är en bild som illustrerar min oerhörda glädje att återse mitt fordon i fråga.

Bytte förgasare, men det räckte inte riktigt. För lite kräm i batterierna för att kunna dra nån slutsats.

Lite liv fanns det ju, så helt omöjligt kanske det inte är. Men motorn lät lite styggt (konstigt PDT_Armataz_02_01.gif )

Tog hem batterierna för laddning och ska prova imorrn igen.

 

Tack för kommentarerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Det inger respekt - jag har inte träffat någon som kört så våldsamt att ventillyftarna försvinner.PDT_Armataz_02_10.gif

 

 

 

Funderade lite på detta vad som blir konsekvensen. Är det insug eller avgasventil? Om det är avgasventil påverkar det då blandning och insug till övriga cylindrar eftersom blandningen borde tryckas tillbaka.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en insugsventil.

Knepiga är ju att lyftarna står ju på kamaxeln och stötstången är hel. (jag fattar noll)

 

Tog promenaden igen på typ 4 km, dock med två fräscha batterier på ryggen. PDT_Armataz_02_10.gif

Fast jag glömde startgasen, så det blev två vändor. PDT_Armataz_02_42.gif

 

Kunde absolut inte få igång vagnen idag, tände ibland en sekund eller två men inte mer.

Gav således upp och fixade bandtraktor-hjälp till söndag.

Konfererade lite med snubben med bandtraktorn om B20n.

Han hade varit med om ett liknande problem/symptom.

 

Troligt scenario: (rättelser mm efterfrågas)

Lyftaren gör av någon anledning en joe labero och slår kamaxeln på käften innan han försvinner.

Denna smäll på kamaxeln fortplantar sig till kamaxeldrevet i det futuristiska materialet backelit.

Däremot går inte drevet sönder, utan att stålnavet i mitten blir förskjutet.

Detta föranleder då att tändningen blir helt åt tidaholm.

 

Detta betyder då att förgasarbytet var onödigt och förklarar samtidigt varför den helt plötsligt är så svårstartad.

 

Ska dra av ett annat backelit-drev imorrn.

Visar det sig att ventilernas "vägningar" inte stämmer

överens med remskivans graderingar på vevaxeln så har man beviset, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera ett i stål istället. Sitter samma drev på b30(ståldrev). Jag bytte förra året efter att bakelitdrevet började glappa i gjutningen.

 

MVH Palme

Jo, tanken har väl slagit mig, men jag hade för avsikt att inte investera mer på denna bensinbest.

Då jag ändå ska byta till diesel.

 

*********************************

 

Jahapp, hur gick det igår då?

Åt helvete hade kanske en del uttryckt sig?

Jag blev nog mest nedstämd.

 

Traskade upp de cirka 4 km och påbörjade felsökningen.

"När 4ans ventiler väger så ska 1an tända och graderingen på vevaxelns gradskiva ska stå på 0".

Om nu min tidigare teori ska stämma ska den alltså inte stå på 0.

Men det gjorde den, konstigt nog.

Och om den nu glappat, sedan snurrat runt och stannat på exakt samma ställe som när den är hel,

kändes otroligt osannolikt.

 

f28201163926P8ebf.jpg

2ans insugsventil

 

Gjorde sedan lite fler observationer:

278201164803Pd682.jpg

3ans Tändstift, typ

 

f58201164847P6411.jpg548201164902Pb7f6.jpg

Lätt bränd rotor

 

898201164933P6fce.jpg

Tyckte även att 3ans avgasventil så konstig ut.

Den är nämligen högre är vad de  ska kunna vara obelastade.

Dvs riktigt död ventil (/topp?)

 

Allt detta plus att när man drog runt motorn hörde man hur det knastrade

och ramlade runt "grus" därinne PDT_Armataz_02_21.gif

 

Jag struntade i att byta drevet med andra ord PDT_Armataz_02_01.gif

 

Den blir nerdragen på söndag iaf.

 

3e8201165321Pf40b.jpg

En del av problemet.

50-60 cm halvpackad snö

 

 

Någon annan som känner en doft av diesel?......

 

Vinkon2011-02-18 18:54:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Hej Vinkon!

Ser ut som om antingen kamaxeln har gått ner sig eller att lyftarna har gett sig. Eftersom stötstången har ett så stort avstånd till vipparmen på tvåans cylinder och att det är väldigt stort avstånd mellan vipp armarna och ventilerna på treans cylinder, (om du inte lossat på vipparmsbryggan), så ser det ut som om du råkat ut för ett kamaxel haveri. Det måste ha klapprat rätt så mycket om den motorn när den gick. Har du övervarvat den? Råkade själv ut för detta på en motor när jag växlade ner för tidigt och övervarvade, en av lyftarna tålde inte detta utan gav upp. På ca 1 mils körning fick jag justera ca 10 mm på skruven för ventiljusteringen. Men förmodligen har det hänt mer saker med den motorn. Överslaget på rotorn har du haft en tid och det kan vara det som gjort att treans tändstift ser ut som det gör. Den borde ha gått orent under en längre tid. Lyfter du på toppen hittar du kanske även en trasig kolv och en lös ventiltallrik utan skaft.

 

Mvh Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vinkon!

Ser ut som om antingen kamaxeln har gått ner sig eller att lyftarna har gett sig. Eftersom stötstången har ett så stort avstånd till vipparmen på tvåans cylinder och att det är väldigt stort avstånd mellan vipp armarna och ventilerna på treans cylinder' date=' (om du inte lossat på vipparmsbryggan), så ser det ut som om du råkat ut för ett kamaxel haveri. Det måste ha klapprat rätt så mycket om den motorn när den gick. Har du övervarvat den? Råkade själv ut för detta på en motor när jag växlade ner för tidigt och övervarvade, en av lyftarna tålde inte detta utan gav upp. På ca 1 mils körning fick jag justera ca 10 mm på skruven för ventiljusteringen. Men förmodligen har det hänt mer saker med den motorn. Överslaget på rotorn har du haft en tid och det kan vara det som gjort att treans tändstift ser ut som det gör. Den borde ha gått orent under en längre tid. Lyfter du på toppen hittar du kanske även en trasig kolv och en lös ventiltallrik utan skaft.

 

Mvh Håkan
[/quote']

Tack för svar!

 

Grejen är att alla övriga vipparmar och ventiler har helt okej spel. 3ans lossade jag då jag såg tändstiftet.

Själv tycker jag inte att jag har övervarvat den, klapprat har den gjort lite. Men det har ju i princip försvunnit då man justerat ventilspelet så jag hade inte funderat så mycket mer efter det.

 

Dagen innan turen var tändstiftet hur fint som helst.

Förmodligen så har den förmodade avslagna ventiltallriken dödat tändstiftet också.

 

Vad händer när en lyftare "ger upp"? hur ser den ut osv?

När jag kollade 2ans ventil så är det ju tydligt att den är "borta" men jag tyckdes

ändå känna "suget i skålen".

Vinkon2011-02-20 18:12:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser ut som du har en trsaig ventiltalrik på 3:ans insug och lyftaren har gått av vid midjan på lyftaren och även en bit av blocket vid lyftarlagringen är borta på 2:an

Bara en idè, ska bil intresant att se hur motorn ser ut inuti.

En eloge till din järnvilja, har de varit min vagn så har den fått stå till våren PDT_Armataz_02_33.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Hej igen Vinkon!

 

Så här ser ventillyftarna ut på B18 och B20 motorerna.

Ventiltryckare_volvo_B18.jpg

Lyftaren sitter monterad som den övre vänstra i motorn.

Vad som händer när en ventillyftare går ner sig är att den nedre släta ändan slits bort. Har väl den härdade ytan slitits bort går detta mycket fort. När den har slitit ner sig till mitten finns det ett hålrum i den som gör att den kan ställa sig på tvären och då kan den kila fast kamaxeln så att drevet gär sönder. Eller så kommer kamaxeln att fungera som en stenkross och mala sönder lyftaren. Att du känner suget i stötstången är för att du fortfarande har kvar den övre delen med skålen för stötstången. Lyfter du av toppen och lyckas få upp den lyftaren så kommer den förmodligen att vara ganska så söndertuggad i botten.

För modligen har även nocken på kamen blivit nersliten dom brukar följa varandra i graven.

 

Mvh Håkan

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Vinkon!

 

Så här ser ventillyftarna ut på B18 och B20 motorerna.

[bild]

Lyftaren sitter monterad som den övre vänstra i motorn.

Vad som händer när en ventillyftare går ner sig är att den nedre släta ändan slits bort. Har väl den härdade ytan slitits bort går detta mycket fort. När den har slitit ner sig till mitten finns det ett hålrum i den som gör att den kan ställa sig på tvären och då kan den kila fast kamaxeln så att drevet gär sönder. Eller så kommer kamaxeln att fungera som en stenkross och mala sönder lyftaren. Att du känner suget i stötstången är för att du fortfarande har kvar den övre delen med skålen för stötstången. Lyfter du av toppen och lyckas få upp den lyftaren så kommer den förmodligen att vara ganska så söndertuggad i botten.

För modligen har även nocken på kamen blivit nersliten dom brukar följa varandra i graven.

 

Mvh Håkan

Hej igen håkan.

 

Vet inte riktigt om jag har gett ifrån mig ett obildat/oerfaret intryck eller inte...

Lyftare och det ikring vet jag jag vad det är' date=' samt funktion.

 

I min förra post fiskade jag egentligen efter en bild el motsv på hur ett sådant haveri kan tänkas se ut,

eftersom jag aldrig varit ute för denna typ av problem/haveri förut.

 

Hoppas att du inte uppfattar mig som dryg eller liknande nu,

men det är inte alltid lätt att få alla intryck utifrån enbart text.

Så jag ursäktar även mig själv för att ha skrivit otydligt och ej utförligt.

 

**********************************************

 

Dagen (inte-) D!!

Utebliven "bärgning", skjuts på obestämd framtid.

Slut.

 

[img']smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]

Vinkon2011-02-20 20:10:30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Hej Vinkon!

 

Nej, jag uppfattar dig inte som dryg.

Ber om ursäkt för att jag missuppfattat dig. Ibland kan man inte hjälpa att man rycks med i en tråd som man läser och då misstolkar det som någon skrivit. Jag håller med dig om att man inte alltid kan få fram allt med enbart text.

 

Tråkigt att du inte fick hem bandvagnen idag, hoppas att det löser sig snart för dig.

 

Mvh Håkan

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86

kan nog ordna en bild på ventillyftar ras. i mitt fall drog det med sig kamaxel. men jag hittade min lyftare i trågetPDT_Armataz_02_08.gif men satsar på diesel i min c202a b20a i all ära men det är något med dieselPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...