Gå till innehåll

Storlek på bilder...


Gäst Ricke

Rekommendera Poster

Gäst Ricke

Satt och funderade lite när jag skrev ett nytt inlägg i min tråd med lite bilder osv.. Vilken storlek är att föredra? Vilken storlek gillar ni mest?

 

De bilder jag lägger upp skalar jag om till 800x600 direkt på photobucket.com.. Och då fyller de ju i princip hela fönstrets bredd. Har sett att andra kör med mindre bilder tex 640x480 och några kör klickbara miniatyrer..

 

Vilket föredrar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Jag gillar 800x600 mest för då är bilden tydlig och bra. Jag tycker mindre om klickbara bilder eftersom man måste "jobba extra" för att se bilderna och blir det att jag inte klickar på dem för att jag är för lat PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker 80k är lite lågt om storleken är 800x600. Man får komprimera ganska hårt för att komma ner till 80k. "High" jpg (60% kvalitet) i Photoshop (CS3) brukar landa på ca 130k vid 800x600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke

Fast jag lägger aldrig några bilder på terrangbil direkt, utan länkar bara alla bilder.. Dels så belastar jag inte siten och dels går det smidigare att göra nya inlägg med massa bilder genom att bara copy/pastetill andra forum..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag har min kamera inställd så bilderna blir mellan 300 kB och 500 kB. Det blir tydliga bilder med helt okej skärpa, samt tar inte en hel dat att ladda ur kammeran till datorn. Går rätt fort att ladda över till pixboxen också tycker jag. Dom bilder jag vill visa på forumet öppnar jag i paint sen, och förminskar till 40% storlek- då hamnar dom på 60- 85 kB. Därefter lägger jag dom i en mapp kallad terränbil.net. Sen är det bara att lägga ut dom till allmän beskådan här.

 

 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon

Personligen kör jag alltid med miniatyrer för inte göra tråden "tung" och större/längre än nödvändigt.

Själv tycker jag att det är bekvämt att välja vilken bild som ser ut att vara intressant, istället för att överösas med stora ev ointressanta bilder.

Bilderna jag länkar till är normalt sett 640x480.

 

Enligt god nätetikett som jag fick lära mig i gymnasiet och efterhand så ska man undvika att; göra en tråd "tung" i onödan, ladda upp bilder som man måste skrolla i sidled för att se samt "quota" andra utan att ta bort bilden i deras text.

 

smaken är som baken....

 

Vinkon2010-07-25 00:13:58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 11 years later...

De flesta bildvisningsprogram, tex Faststone, Irfanview, XNView och liknande har enklare möjligheter för justering av storlek, kontrast och färgmättnad osv.

Vill man kunna göra lite mer finns GIMP, samt exempelvis paint.net. paint.net är något mindre avancerat än GIMP, men klarar av en hel del (det klarar exempelvis editering i lager). Båda är gratis och bara att ladda ner och testa.

Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns Darktable.

Jag har en XPPen Deco MW drawing pad i A5, en rätt lagom storlek. Det jag använder den till är främst Gimp (går även att använda iställer för mus, såklart). Det blir mycket lättare att markera, färglägga, rita osv än med en mus. Mycket bättre precision.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...