Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen
Editerad och flyttad

Jag har hämtat ner/hem min "timmer/ved traktorvagn", som jag har haft utlånad i några år,
Innan jag lånade ut den, snickrade jag till en flake som passat att lägga på så den får en botten.
32789988.jpg
Denna går att lyfta av så det blir en ren ved/timmer vagn igen
32789989.jpg
Klassas en timmer vagn som efterfordon ? och i så fall vad blir det när flaken är på ? PDT_Armataz_02_38.gif
Om en timmer vagn inte klassas som efterfordon är det ju givetvis en båtvagn jag och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt misstag PDT_Armataz_02_40.gif
EDIT det är nu en BÅTVAGN trä flaken är som skydd för botten och stöttorna är sido vältnings skydd, hand vinchen har jag naturligtvis lös så de inte stjäl den PDT_Armataz_02_17.gif

Draget på den ut lånade ut vagnen, fixade kompis som hade behov av att dra den med kula om, så han svetsade dit en handske, jag funderade på att kapa bort den fast svetsade handsken och sätta dit en som är skruvad så jag kan använda både handske och sprint draget som finns kvar under PDT_Armataz_02_38.gif
32789990.jpg
Jag börjar bli klar med mitt "dublex" drag till 13 bilen föresten. nu sitter det på jobbet 11a, så vart det lite mer OT här PDT_Armataz_02_05.gif
32789987.jpg


H.Hansen2011-10-31 17:19:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja så var ALLA mina bilder borta, Får jag tid skall jag länka upp dem från en ny foto sida.

Nåja texten är kvar.

Jag har gjort lite små fix på bilen som byte av slav cylindrar vid bromsarna och nya belägg på alla hjulen. Svetsat lite på flaket, samt varit in och besiktigat och kom ut med blanka papper, och en last vikt på 2000 kg på flaket när jag har vinschen på, samt reservhjul samt verktyg sattsen och domkraft å lite spännband samt brandsläckare och sådant man brukar ha med för vinschning.

 

Har nu kört hem bil och skåp, men det börjar bli trång på garage uppfarten, jag får inte plats med 13 bil samt skåpet ställt brevid, det står ju 2 släpvagnar här och 2 st bilar till, Sen behövs ju lite plats att greja på utanför garaget, och brevid där ställningen står som jag har TGB 30 kranen hängande i, för att kunna lura ut hur jag skall bygga för att få på den på 13 bilen, samt testköra den, då jag inte kollat om den 24 volts drivna hydraulpumpen och ventilerna som styr kranen funkar som de skall, en dosa har jag fått tag i där jag skall klämma in sväng funktionen av kranen med en liten joystick; kopplings schemat har jag fått av en forums medlem, kabel och kontakt hade jag på hyllan

 

Draget fick jag inte regbesiktnings tid för,

Och jag skall byta ut fyrkants profilen som går från de kraftiga plattjärnen och till plattjärnet vid ramen, det ser lite klent ut när allt är byggt i 20X50 plattjärn och sedan går ner i en 60X60X5 klen fyrkantsprofil.

Så det blir 20x50 järn där också, med samma matreal som håller i hop det ute i ändarna.

 

Den 210 m långa och ca 50 cm i diameters tryckluft tank jag köpt och skall klyva för plog bygge, står kvar i Olerum, men skall väl hem snarast så jag hinner sno i hop något innan den värsta snön kommer.

Ja har som synes inte bestämt vart jag skall lägga mina foton och länka i från än efter pix box konkurs, men det kommer bilder vad det lider ;) .

Ha det gott folk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått på mej vinter kläderna och varit ute och kapas samt svetsat en kväll.

Så det jag störde mej på "draget" är ordnat

Godset från den 20mm tjocka bulten och in till plattan ovan kroken som manhakar i det hela i, är utbytt från 60x60x5 mm fyrkants profil till två st 20X50 mm plattjärn, samma som resterade drag är konturerat i,blattan bak blev ett vinkel järn på 10 mm där jag kapade till själva vinkeln så den går i hop där den möter plattjärnen.

Det hela både ser och känns stabilare, kvar är att sätta ett lock av samma 20x50 mm järn framför där bulten går igenom, mest för att det skall se ändå stabilare ut, jag har ju svetsat plattjärnen på alla sidor där det ligger an mot vinkeljärnet, så skall ett till platjärn på 8 mm svetsas på baksidan av det stora vinkeljärnet, där en bit sticker upp och kapas ur så jag får något att dra upp det hela ur spåret man sänker ner det i, typ mellanlägg med handtag.

Jo jag skall se om jag får upp några foton, denna tråd börja bli tom på sådana ;)

2011-12-06 19.57.24.jpg Gamla och nya

2011-12-06 21.01.41.jpg Delarna som skall dit

2011-12-06 22.54.23.jpg Ja så var det på plats

 

men lite mer svets jobb kvar innan jag är 100% nöjd, så färg på det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja så har jag lyckats få en uppställningsplats för sjukvårds skåpet inför vintern.

Som jag sagt, så börjar mitt utrymme här mellan hus och garage bli väldigt begränsat, så att ställa av skåpet här skulle inte funka, om jag inte parkerade de andra bilarna på gatan.Och det funkar ju inte riktigt så i ett villa kvarter vintertid.

Nåja jag fick mej en anledning att ge mej ut och köra under vad jag trodde skulle bli första trevliga snö ovädret här.

har nu ställt av skåp hos svågern, som även inhyser min norska båt med tillhörande vagn.

Hoppas att det inte blir allt för starka vindar där, då jag lämnade skåpet uppställt på "full" höjd, Jag kan alltså bara backa in under och sänka det så är det lastat

2011-12-17 14.18.05.jpg

 

Nu måste jag bara bygga upp ställningen som kranen hänger i lite till, så kan jag börja se på hur och vart den eventuellt blir monterad :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade då på varför mina glödlampor gått i ett kör, Mätte upp en laddning på 28,9 v vid tomgångsvarv, Så gasade jag lite och mätaren drog upp till 35-36 v

Ett annat laddnings relä sattes i och vipps så låg laddningen på 27,2 vid tomgång och runt 28 v när jag gasade på.

tror nog att det inte skall brännas lika många glödlampor efter det bytet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har inte hänt så mycket under vintern.

Delar till kran fästes bygget och lite utforskning om hur det ser ut på 30 bilarna, samt många funderingar kring hur och vart den skall hamna på flak konstruktionen, har väl fått lite tid i alla fall, så en tanke börjar sakta klarna.

Annars har jag letat med ljus och lyckta efter ett takräcks objekt att sätta lite lampor i. Bekymmret är att det är lite högt mellan dropplist och själva taket.

Men jag hittade på något som jag kända att det var ok att slakta, nämligen en gammal tak korg från SAAB :P

32874516.jpg

Skruvade loss fästena från korgen och provade det mot taket, och letade på ett 30x30 fyrkantsprofil,

32874517.jpg

32874518.jpg

och det såg ut att funka om man svetsade lite. Så efter lite kapning och svetsing samt slipa bort ytrosten och måla på med zink färg började det ta form

32874519.jpg

Nu har jag inte hunnit köpa in massor av LED lampor än så mina volvo grävmaskins lampor åkte fram igen, Nu har jag bara 4 st sådan, så det ser lite glest ut, får ändra på det vad det lider

32874520.jpg

Det blir nog ett likadant för lampor framåt, då det sitter längst bak blir ljusbilden lite väl dålig om man riktar de rakt fram, så detta "räcke" får vara till sido och back lampor, För ljus på flaket kändes lite som ett prio.

32874523.jpg

El kopplingen blir inte riktigt som tänkt från början, jag skulle behöva en originalknapp med 3 funktioner på, vet ej ens om det finns sådana, nu är kablarna dragna i pvc rör fastsatta i räcket och sedan in i bilen och till en sådan blå brytare som varit till ljusfunktionen man använder när man inte kör på halvljus automatik. så vid en funktion är både bak och sido belysningen påslagen och på nästa enbart de bakåt, Jag skulle vilja kunna koppla in så de som kommer framåt sedan satt på samma brytare men med möjlighet att enbart ha de på, samt även resterande, men det måste nog bli en separat brytare till dem, då de även skall kunna fungera med hel ljuspåslaget

 

Ja så glömde jag ju något viktigt, men det hela skall ju av och målas igen, Jag glömde slipa bort SAAB texten på fästena, och de kan jag ju inte ha kvar ;)

Nåja lite ljus i vintermörkret har det då blivit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar en som har tre lägen på. Av-på-på-på

Ja det blir kanske en fyr läges knapp då :)

Vore trevlig att ha bara lamporna fram på vid första läget, och alla lampor på vid läge två, så bara de bak vid läge tre, ja så ett läge där alla lampor är avstängda då

Vet att det kan vara irriterande att inte bilen framför eller bakom kan slå av en eller två uppsättningar belysningar, när man kör flera tillsammans i mörkret.

Nu tänker jag ju ändå ha möjligheten att slå på de främre lamporna samtidigt som man slår på hel ljuset, men det skall även gå att slå på hel ljuset utan att extra ljusena tänds.

Lite tankar då för många lampor kan dra ur strömmen, om man tex vinschar i mörker,

Klart köper man bara LED funkar det säkert att ha alla på, även om man står och vinschar eller använder 24V elhudraliken i mörkret

 

Det är lite dåligt med foton på hur jag satte fast spiralerna, jag hittade dessa 2 nu när jag letade lite snabbt, har säkert fler och kan väll ta nya när det blir ljust ute annars,

Här ett foto på när det var montering på gång, med fjäderspännare och domkraften som pressar i sär fjäderpaketet från ramen

32716315.jpg

Så ett foto när spännarna och domkraft är borta

32716316.jpg

Jag hade tydligen tur och fick tag i spiraler till en volvo 140-145 tidig årsmodell, där båda ändarna är indragna till mitten av spiralerna, och på ena ändan var de slipade så de var helt plan när man ställde de mot plattan som genomslagsgummit skall stanna mot. uppe vid ramen där genomslags gummina satt, använde jag stora brickor och en bult och drog fast spiralen mot ramen genom bult hålet som gummit satt i.

Nere på plattan som stoppade genomslags gummit stannade mot, tog jag lämpliga kjedjelänkar och kapade till så de passade över spiralen, tre st på varje spiral, så svetsade jag dem på plats.

Lite bökigt att svetsa de inne i spiralen. men med flustråd på svetsen gick det att få det skapligt, fick ta bort gashylsan på svetshantaget och svetsa med tråden ute ca 2-3 cm där det var som jäkligast att komma åt,

Kan villigt säga att det inte blev snygga svetsar på insidan, men de är snart täck med lera och skräp, så det gör inget, bara de sitter ordentligt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I dag förvandlade jag 13 bilen lite snabbt till transport bil.

Skruvade av bra att ha lådan på flaket, och dit lite aludurk där hjulen på min "servicebuss" skulle stå.

Så i väg till närmsta lastramp 500 m bort, backa emot och köra på bilen samt surra den,

Det var snart gjort, nu är jag redo att flytta bilen till dess nya parkering och har fordon med att köra hem med igen

2012-02-22 15.11.36.jpg

Blir inte lika lätt att få av den men det löser sej, då maskinparken där jag skall lossa är rejäl B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog med mej "båtvagnen" kopplad till kroken genom "special" kopplingen som behövs för att dra vagnen. den som ser ut som ett avtagbart drag :ph34r:

efter ha inhandlat nya reflexer till vagnen på ö&B var jag redo att ta den nu nästan 11 mil långa turen till Olerum.

Det blev ca 2 mil längre att köra småvägarna "rakt över" mot olerum än att köra motorvägen mot norrköping och åka tillbaka mot Olerum sen

2012-02-23 10.06.19.jpg

Lossningen av bilen gick smärtfritt, jag backade ner i ett dike mot en slänt och hade 2 st 1,5 m limträbitar med att köra av på.

2012-02-23 14.13.10.jpg

Nu är då både 13 bil och "båtvagn" på plats vid huset i olerum. bara att ta de 200 metrarna till körområdet när andan faller på, och fixa med spåren för årets körningar, skall använda båtvagnen att kör ut lite nerblåsta träd med så det blir fint runt banorna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Nu var det et tag sedan jag skrev eller lade in några foton här, Så skärpning på mej.

 

Har trixat en del med skåpet och fnulat på lösningar på kran monteringen,

 

Men nu i helgen när jag var ute på en camping tur, vart jag pinsamt medveten om en sak, jag hade monterat barnstolen mellan sätena och hade min dotter sittandes där, det funkade kanon, men så hade jag även en till med som rese sällskap i passagerar stolen.

Jag passerade en kontroll efter vägen, men blev inte invinkad, men ändå fick jag kalla kårar i ryggen, hade ju totalt glömt av att jag bara får ha en passagerare med i hytten, och även om min dotter på ca ett och ett halvt år inte är specielt stor, var hon ju ändå en passagerare, och jag körde alltså omkring på "semester" med två passagerare i hytten :unsure::ph34r: ,

Då jag inte får ha någon med i skåpet under färd. får jag nog ta och funderar över mitt användande av bilen,

Antingen acceptera en passagerare och inreda skåpet därefter, eller börja se mej om efter en annan bil, allt sätta på en hel kaross och regbesiktiga om den med fler passagerare och mista kod 60 behörigheten.

Projekt terräng camper för familjen fick sej ett rejält bakslag.

 

Nåja jag skall uppdatera vad jag sysslat med förutom att köra bilen snart.

Så får jag fundera lite över användningen och mina motorbytes tankar och annat jag har på gång en stund till :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den länken tackar jag för :)^_^

Både stol och fastspänning är godkäda, och monteringen är gjord i befintliga fästen för bältena, så där borde jag klara mej, sen finns det ju faktiskt 7 st bältade platser i skåpet och lösa bälten för en liggande. skåpet var hos militären godkänt för 8 st personer och den är definitivt tagen i bruk före 1 maj 2006 :P:)

 

Ja då ser det lite ljusare ut, denna skall jag skriva ut och lägga med i hytten B)

 

Antalet passagerare

Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:

  • Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
  • Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.
  • Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har ett lite ljud i min bil som jag inte kunnat lokalisera, Att det varit motorvarv påverkat har jag då kommit fram till.

Så jag har funderat lite innan jag började krypa och leta fel, och funderingarna for runt fläkten och dess axel,

 

Jodå mycket riktigt så har jag vid något tillfälle fått in en pinne eller liknade i fläkten så några av vingarna är skadade :angry: .

Då ingen elfläkt inhandlats än, så blir det att byta :( ,

Ja vart får man tag i en sådan då ?? :ph34r: ,

 

Jo det visade sej finnas närmare än jag trodde, ca 100 meter från verkstaden där vi hålls och skruvar, står ju en 13 som axlarna är till salu på. Så jag frågade om fläkten var till salu, det var den inte, men jag kunde få byta om jag satte dit min som var lite trasig :)

Så nu blir det ett par skruvar dagar innan september då klubbens stora träff är :P

 

Skall passa på att klyva den monster tryckluft tank som jag köpte av Obelix förra året samtidigt, och börja på plogbladet.

Har kollat lite på bakaxel upphängningen och funderar om jag inte kan använda de stagen mellan blad och bil,

Håller de axlarna på plats borde de tåla lite snö på bladet i alla fall,

Skall bara göra ett där jag kan knuffa undan plogbrinken mm, inget väghållningsfordon ala plogbils storlek.

 

Då jag bara behöver halva tanken ca 210 cm utan de rundade gavlarna och runt 45-50 cm hög, tjocklek ? ja jag tippar på runt 5 mm.

Så den andra halvan är över om någon fler letar plogämne :P . Halva tankpriset blir 250 kr då står jag för kapningen/delningen av den :unsure: Mer noggrannare mått kommer när jag klyvt den .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag var det koll av tanklocks tätningen. Bytte ju lock efter att ha kommit på att det andra inte höll tätt och bensinen flödade ur då det lutade lite bakåt eller åt höger.

Jag fick borra ur sprinten som låser locket, men en M4 med låsmutter fick det på plats igen.

Så först en koll vid verkstaden, där hade verkstads ägaren precis grävt ur diket, så det var perfekt att köra ner i och kolla ;)

IMG_20120902_173844_0.jpg

Sen om han blir så jätte glad för nya spår i hans fina diken får jag nog höra senare :unsure:

Jag får smyga dit och ta traktorgrävaren och snygga till det efter mej :ph34r:

Nåja det lutade så att tidigare hade det runnit ut bensin.

IMG_20120902_173813_0.jpg

Så lång ser det bra ut.

IMG_20120902_173822_0.jpg

Bara en sista koll, ut i skogen och köra där det lutade värre och kolla efter sedan.IMG_20120902_182541_0.jpg

Allt var torrt och fint . Så nu kan jag leta ny packning till det andra locket i lugn och ro :) .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja det händer lite med min bil även om jag varit dålig på att uppdatera det här. Lite mer om vad som händer både på bilen och med den har jag skrivit i min "blogg" här på forumet.

 

Men det som står på önskelistan och att göra listan nu är.

1.Byte av damask på främre kardanen + nya knutkors på den :Status: köpta och skall bytas i helgen som kommer nu.

2.Byte av kylarfläkt, då bladen är lite skade på min . Status: fläkt ligger och väntar på att bytas, även den kommer på plats under helgen som kommer nu, då jag ändå är där fram och skruvar.

3.Rengörning av bromsar och justering av dessa . Status Hoppas jag hinner det i helgen.

4:Montering av extra belysning bak på skåpet, då den jag har blir skymd då skåpet är på: Status: Led lampor-sladd-brytare inhandat. skall på innan 12-11-07.

5:Fixa tätringar till bromstrummorna : Status: 3 eller 4 ordnade, men inte hämtade än, jagar 2 eller 3 kompletta till.

6:Fixa och få på kranen, på flakbygget: Status Pumpen under renovering och rörhylsan till kranfoten beställd hos svarvaren.

7:Nya däck: Status: Nya däck prisförhandlade och bokade.

8.Lackering av bil + skåp: Status : färgval klart, det blir en blandning av Vit Grå och Svart. letar lämplig lokal att slipa och lackera i under vintern.

9: Dra en del el både i skåp och hytt: Status : Pågående och fortlöpande :P

10: Bygga ett plogblad, Modell enklare med vinschen som lyft anordning: Status: Det mesta material in skaffat. "BARA jobbet kvar :ph34r:

11: Skaffa en termostat till webastovärmaren: Status: Har möjligen en eller två termostater som är lämpliga. noggrannare koll av dessa behövs :unsure:

12: Landström + 24 v laddare : Status: vissa delar in skaffade behöver dock bygga lämplig låda för detta och skaffa lite mer saker.

13. Byta ut strålkastar glasen fram mot andra med H4 fattning: Status: under utredning.

14: Byta ut arbetsbelysning till LED lampor : Status: måste inhandla minst 4 st LED lampor. får nog vänta ett tag.

15: Få på en vettig förvarings låda på flaket mot hytten till: Status. Vettig låda inskaffat. men det behövs byggas upp lite över motorn för att få lådan på plats

Ja det finns nog en hel del mer. blir man någonsin klar om man tänkt behålla bilen -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helg i garaget till, skulle ju byta några knutkors som jag trodde var upphov till vibrationer i bilen, samt en damask på en kardarn . Rena semetser jobbet kan man tycka.

Dock hade jag gott sällskap av en viss Murphy :mellow:

Först plockade jag ner främre kardarnen, tyckte inte det kändes som det var några fel på knutkorsen, men pressade ur de gamla ändå. så skulle jag då ta bort damasken. Men när jag började syna den hittade jag inte vart den var trasig :huh:

Lite fundersam klättrade jag ner i smörjgropen och började kolla de andra damaskerna, och den främre av dom bakre var det som damasken var trasig på :angry:

Nåja jag skulle ju undersöka vart vibrationerna kom i från också, så jag körde i väg utan främre kardarnen, men det var ingen skillnad det durrade lika jäkligt ändå :mellow:

Ok jag var ju tvungen att skruva bort den mellan fördelningslådan och mellan axeln ändå, men även där kändes knutkorsen ok. men jag pressade ur även dem för säkerhets skull och delade på kardanen, nu hade jag lite tur för hålet i damasken var mitt emellan de två plast avdelare eller vad de heter som sitter i damasken, så inget vatten eller skit hade nått själva splines delen :) Bara bakåt och ner, så det låg lite skit vatten i det bakre röret, det kommer in genom ett litet hål som var borrat på insidan av damasken och in i röret av någon anledning, möjligt att det är just för att vatten skall ha någon stans att ta vägen.

Allt rengjordes först med trasor för att ta grov skiten och sedan tryckluft och olika omgångar med WD 40 sprayande och dieselbadande och tryckluft, slutligen torkades allt av med rena trasor.

IMG_20121021_140044_0.jpg

 

Det hela plockades i hop igen fylldes med nytt fett och skruvades tillbaka.

Så ut på en provtur igen utan främre kardanen men vibrationerna var exakt lika, tycktes de kändes i ratten, så in i garaget och hissa upp framaxeln, börja nurra på hjulen och lyssnade, Inget konstig ljud hördes, men jag fick fram ett litet glapp när man bände på hjulen, ok lager ras ändå var första tanken, men så tog jag ett brytjärn och kände på spindel lederna och hittade lite glapp på båda sidor, kunde detta vara orsaken till vibrationerna ? båda sidorna revs ner och några shims brickor avlägsnades, så ut och provköra igen. men nä fortfarande vibrationer och möjligen en shims bricka för mycket bort taget, så där blir det gör om gör rätt, det visade sej att uppmätt glapp på lederna inte stämde med att plocka bort lika många mm shims, måste han något med den rundade formen att göra :ph34r:

IMG_20121021_180638_0.jpg

Ja det var bara att ge sej på den sista kardarnen då, bort med den och lika där knutkorsen kändes helt ok och inget glapp vid splinesen, men det var bara att ge sej ut på test tur nr fyra. och hålla alla tummar att det var bra nu, men nej då det vibrerade så gott så att ja jag nämner ingen, men några hade nog gillat det ;)

 

Vad nu då att kolla ? ja en kopp kaffe och lite fundrande senare så klurade jag ut att när jag ändå hade alla kardarner borte utom en, kunde jag ju sätta snurr och känna på ett av de bakre hjulen i taget,

Här började turen vända, domkraften stod närmast mellan axeln, så jag hissade upp ett av hjulen där och började bryta och bända på det, men inget glapp, så dags att sätta snurr på det och lyssna igen. Men nu jäklar lät det och nu såg jag vart durret kom i från handbromstrumman slog ca 5 mm längst ut.

Så in i bilen och starta, lade i fyran hög och släppte upp kopplingen, nu vibrerade hela bilen igen och kardanen slog så man inte såg den tydligt.

vad tusan for det igenom tomknölen har jag missat något när jag bytte trumman för ett år sedan. körde ju sönder den mot en sten då, och satte dit en annan.

Det var bara att skruva bort kardarna och lossa på trumman, när jag kände på mutern som håller medbringarenvar den lite lös, JAAA nu då skruva åt och det blir bra ^_^

Men nä, när jag körde det hela på högfyran helt utan kardaner slog hela medbringaren :(

Nu hade jag tillbringat lördagen åt lite små el och från kl 08 på söndagen till kl 20 i garaget. och var ordentligt mör.och väldigt utråkad på det hela,

Det vart en snabb sväng in till garage ägaren och förklarade läget för han, att jag skulle försöka hanka mej hem med en kardan och sedan söka en axel till lådan eller en annan fördelningslåda.

Fick till svar att det finns ju en låda här, Jo det visste jag han har en 13 bil som är till salu hel eller i delar, så vi får förhandla om priset på fördelningslådan från den vart mitt svar, Nänä inte den, kolla på pallen i garaget där vi samlat i hop skrot som skall gå till metall återvinningen,

Så det gjorde jag Ser ni samma sak som mej ?

IMG_20121021_205646_0.jpg

Ja på pallen står ju en växelåda med fördelningslåda fastskruvad på :) Nu hade det nog blivit för sent och för mycket även för murphy, så han hade lämnat lokalen :P

vid närmare koll så såg det ok ut

IMG_20121021_205655_0.jpg

IMG_20121021_205703_0.jpg

Det visade sej att de kört ras på den vanliga lådan och bytt hela paketet, sen har det blivit liggandes på golvet i ett hörn i några år, och nu skulle det bort.

Men fördelningslådan är hel och ok vad de visste, de har bara plundrat den på trumman och bromsdetaljerna. så den skall jag kolla över. då varken packbox eller lager är synbart eller kännbart trasiga på min låda, så kan jag säkert plocka i hop en ok låda av de två om det visar sej att lager och annat är dåliga på den fördelningslådan.

 

Ja det var sent och jag hade mer att göra samt en tid hos kirurgen dagen efter, så jag städade och plockade i hop, åkte hem till torpet, Medveten om allt extra jobb detta skulle innebära, men glad att det fanns en lösning så nära.

Nära kl 24 rullade jag in i Skänninge och kunde spola av mej det värsta.

Och dag satte de skalpellen i min fot som jäklats en tid.

Nu skall jag vila några dagar innan jag knallar i väg till garaget för att för säkerhets skull byta de övriga knutkorsen, shimsa tillbaka spindelederna, och ge mej i kast med fördelningslådan.

 

Uppdaterar här och på bloggen ha det gott folks :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fint när man hittar på det oavsett vad det är :) .

Har legat vaken halva natten, så tid att fundera har funnits, jag tror nog jag skall börja med att bara kolla och byta medbringare, möjligt att det enbart är den som fått sej en törn.

Tycker det är underligt om axeln är sned och både lager och packbox är hela :unsure:

Har precis lagt i CD skivan med verkstadhandboken på 1600 någonting sidor, där finns garanterat en spräng skiss och annat bra att veta för axelbyte i fördelningslådan annars :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse hur yttrade sig vibrationerna för dig?

Jag har kraftiga vibrationer när jag ligger i 70+ och släpper gasen. Så länge motorn driver på är det lugnt.

Har kollat och avfärdat axlarna och kardanerna så det bör vara f lådan som stular för mig oxå, det är därför jag har en köpes annons ute.

Kan iofs renovera den jag har men eftersom jag kör med den varje dag har jag inte tid med några längre reparationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom där vibrationerna kan vara svåra att beskriva, MarkX har också vibrationstrubbel och jag oxå. På min bil uppstår problemet över 50km/h, och BARA när bilen "rullar" utan acceleration eller motorbromsning, kliver man på gasen eller släpper gasen slutar vibrationerna. Vad fan är problemet i mitt fall då? Jag tänker kardanaxlar/knutar i mitt fall, vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att plocka av kardanen till framaxeln och provkör.

Är det fortfarande problem monterar du tillbaka kardanen och demonterar kardanen till tredje axeln åsså provkör du igen.

Kvarstår vibrationerna återmonterar du kardanen och lossar kardanen till mellanaxeln åsså provkör du igen.

 

Om det fortfarande vibrerar bör problemet ligga i någon av växellådorna.

 

Inte lätt med sådana problem men man får prova sig fram

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...