Guest Göran N. Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Hej. Är det någon som har bra koll på BV 206. Jag är behov av en ny motor, gärna originalet ford 6:an det måste finnas massor av nya motorer nånstans. Problemet jag har med denna är troligen topparna, för den går men den går illa, och så försvinner det vatten ur kylaren. /Göran N./
Guest clas1113 Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Kan stämma att det är topparna då jag hört att det varit krångel med sprickor i dom. Jag har en motor liggande som det varit förgasarbrand i men du kanske vill ha en ny? Sen kommer jag att dieselkonvertera en till hösten med så då blir det en till motor ledig. MVH Clas
Guest PKN Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Intressant. Vad tänker du använda för motor ?
Guest Vinkon Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Hej. Är det någon som har bra koll på BV 206. Jag är behov av en ny motor' date=' gärna originalet ford 6:an det måste finnas massor av nya motorer nånstans. Problemet jag har med denna är troligen topparna, för den går men den går illa, och så försvinner det vatten ur kylaren. /Göran N./ [/quote'] Deiselkonvertera, det vinner du mycket på. Känner en gubbe som jobbade på miloverkstan gotland, de fick byta toppar på V6orna i högervarv. Enligt honom tidernas sämsta motor. Enligt en på hägglunds så var V6an andrahandsvalet, då volvo slutade med B30n.
Guest Göran N. Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Jag hade tänkt att använda en originalmotor... Eller har du nåt annat förslag som inte medför för mycket x-tra arbete. För jag sjäv är en dålig mek. Göran N.
Guest clas1113 Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Jag har i tidigare trådar lovordat Isuzu av flera anledningar. *Billig i inköp ( beg upprostade Campo /trooper). *Motorn är kort ca 550mm (samma som V-6an). *Ekonomisk i drift. *24 Volt kompatibel då den sitter i ett flertal entrepenadmaskiner. Själv har jag använt både 4JG2 samt 4JB1TC( 4cyl turbodiesel med intercooler) Effekt 108-117 hk vrid 235-255 nm. Tanken var att använda den motorn i 202:an men det föll på att sprängkåpan krockade med främre kardan. Så det fick bli MB OM602 i den vagnen. Militären har haft problem även med sin MB-diesel. Därför får det bli andrahandsvalet. Jag tänker testa att använda ZF4HP22 lådan mot Iszun. MVH ClaS
Guest JDW Posted July 29, 2010 Report Posted July 29, 2010 Milmac borde ju ha drivor med originalmotorer
Guest Vinkon Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 En alternativ sajt: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=136&pc1=120&vc[0]=136145100&vcx1=2462&vcx2=1709&pc[0]=120101100 Militären har haft problem även med sin MB-diesel. Därför får det bli andrahandsvalet. Hur krånglade den för dem?Vinkon2010-07-30 15:14:32
Guest Göran N. Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Hej. Göran här igen.... Någon har sagt till mig att det inte är samma motorer som sitter i fordbilar. Det ska varken vara 2.6 l eller 2.8 l. Är det någon som vet med säkerhet. Eller passar topparna från 2.8l modellen iallafall... Göran N.
Guest clas1113 Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Jag kan inte tänka mig att det det skulle vara andra toppar på BV-n. Det är Granada 2,8 L motorn. Sen vet jag inte vad det satt för förgasare i dom tidiga Fordarna innan insprutningen kom. /Clas
Guest Hassefan is back Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Nu är det så här att det är fords 2,6 V6 industri motor som sitter i Bv206
Guest Göran N. Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Jaha... nu har vi två bud vad det är för motor i BV 206... Är det någon mer som har förslag ? Är det samma toppar på båda motorerna ? Sen är jag behov av en ny vattenpump, den som sitter på höger sida fram på motorn för den läcker. Jag vill ha en ny.... är det någon som har eller vet var det finns nån. Det finns ett nr. på den gamla 10-35124-1. Vad gör den för nytta, för det finns ju en till... är den till för bakvagnen ? Göran N.
Guest Bajon1 Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Jag skulle lyssna på vad Hassefan säger. Han pillar ju på sina Bv 206 nästan var och varannan dag
Guest bv Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Jag vill inte röra till det men, när jag köpte luftfilter till min bv206 visade det sig att motorn skall vara exakt samma som i Ford Granada (enligt en gammal kunnig Volvohandlare), men själva luftfiltret och hållaren är av en annan typ, som denna Volvohandlare fann på sina microfishfilmer (eller vad det heter). Filtret fanns alltså inte i det datoriserade systemet. Filtrets typnummer har jag tidigare skrivit om i nån reservdelstråd för tgb 13 vill jag minnas.
Guest clas1113 Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Den yttre pumpen (vid sidan om ) pumpar vatten genom växellådskylaren samt motoroljekylaren oberoende av termostaten. /Clas
Guest clas1113 Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Vatten pumpen finns hos Milmac priset är 3340+ moms. http://www.milmac.se/index.php?page=external-water-pump&hl=swe Ang topparna så finns det gott om skrotade Granador så det är väl bara att kolla. Skulle tro att det som skiljer kan vara kamaxeln mellan Bv motorn och bilen. Inte verkar det som att det sitter förstärkta toppar på 206:an iallafall Sen Kollade jag instr-boken och enligt den heter motorn Ford2658E och är på 2,792liter. /Clas clas11132010-07-30 22:44:26
Guest Hassefan is back Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Fel av mig ang motor volym efter koll i instrbok + reservdels katalog. Men det är ingen vanlig "bil"motor, dom hade aldrig hållt för det varvtalet timme ut o timme in......jag ligger på 4800RPM / 55Km/h med max last i vagnen och på släpen.... det pallar ingen bilmotor. Motorn ÄR en industrimotor. Mvh Hasse Bv206 ollare
Guest Hassefan is back Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Milmac borde ju ha drivor med originalmotorer Tror jag inte att dom har då det är en Tysk firma som gör jobbet med konverteringarna
Guest Hassefan is back Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 Jag vill inte röra till det men' date=' när jag köpte luftfilter till min bv206 visade det sig att motorn skall vara exakt samma som i Ford Granada (enligt en gammal kunnig Volvohandlare), men själva luftfiltret och hållaren är av en annan typ, som denna Volvohandlare fann på sina microfishfilmer (eller vad det heter). Filtret fanns alltså inte i det datoriserade systemet. Filtrets typnummer har jag tidigare skrivit om i nån reservdelstråd för tgb 13 vill jag minnas. [/quote'] Alla Bv206 inom FM idag har misab filter
Guest Hassefan is back Posted July 30, 2010 Report Posted July 30, 2010 ANg remspänning så är det 10-5-10 10mm på fläktremmen, 5mm på generator remmen, 10mm på yttre vattenpump remmen......dessa jävla hitepå pumpar bytar vi jag i parti o minut på våra Bv´s Remen til den yttre vattenpumpen är Jävulusiskt viktigt att man inte spänner för hårt...då rasar lagrena i den och det tar exakt 30 sec att tömma vagnen på vatten " egen erfarenhet"
Guest Vinkon Posted October 17, 2010 Report Posted October 17, 2010 http://www.blocket.se/orebro/Bandvagn_206_toppar_29432641.htm?ca=3&w=3
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now