Guest 4WDǸFEWER Posted September 2, 2010 Report Posted September 2, 2010 Hej, undrar om någon vet om några skivor och ok som är lämpliga att montera på sugga och 912ans axlar? Alla tips är välkomna!
Guest OBELIX Posted September 6, 2010 Report Posted September 6, 2010 Ska du besikta den med skivor så blir det svårt att hitta grejer som passar till en rimlig kostnad, ASB kräver ju att donatorbilen har minst samma vikt som bilen delarna ska sitta på. Då blir det väl lastbilsbromsar som är aktuellt. SKREV OBELIX
Guest offroader65 Posted September 6, 2010 Report Posted September 6, 2010 Det var ett reportage i 4wheel drive för länge sen då användes det lastbils skivor av nån sort?
Guest 4WDǸFEWER Posted September 6, 2010 Report Posted September 6, 2010 den ska inte besiktigas, det finns inga papper på den!
Guest 4WDǸFEWER Posted September 8, 2010 Report Posted September 8, 2010 Är det någon som vet vad dom använde för skivor och ok?
Guest 4WDǸFEWER Posted March 29, 2011 Report Posted March 29, 2011 ingen som har en ide på vad man kan få tag på för skivor som passar? besiktning och liknande skiter jag i vad dom säger men bromsarna får inte vara sämre än original bromsarna! den går i mycke vesa å vatten så trummorna är det lite dålig bromsverkan på en stund! 4WDǸFEWER2011-03-29 16:09:28
Guest klanen 1 Posted March 29, 2011 Report Posted March 29, 2011 om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan klanen 12011-03-29 16:44:11
Guest Ricke Posted March 29, 2011 Report Posted March 29, 2011 om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan Tanken är bra' date=' men det blir lite jobbigt OM man skulle dra en drivaxel eller en knut ånstans. Visserligen är suggans axlar bastanta, men om.... [img']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img]
Guest Ricke Posted March 29, 2011 Report Posted March 29, 2011 Tips på stora skivor är tex MB M-klass.. Finns på skroten för en 5-hundring, beroende på hur stora naven är på suggan kanske man kan använda en bakskiva md större nav pga handbromsbackarna.. Annars kan man ju montera skivan innanför navet.
Guest klanen 1 Posted March 30, 2011 Report Posted March 30, 2011 om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan Tanken är bra' date=' men det blir lite jobbigt OM man skulle dra en drivaxel eller en knut ånstans. Visserligen är suggans axlar bastanta' date=' men om.... [img'']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img] det är bara att slå i diffen
Guest 4WDǸFEWER Posted March 30, 2011 Report Posted March 30, 2011 vill ha bromsar på alla 4 hjulen!ska kolla upp det med mb bromsarna!
Guest eile Posted March 30, 2011 Report Posted March 30, 2011 gamla lt 35 or har kraftiga skivor och ok fram.
Guest Joniracing Posted May 24, 2011 Report Posted May 24, 2011 problemet är att det är för lita plats mellan fälg och nav för att bygga dit något som passar med orginal fälgar, jag har skivor från ösa 250 skogsmaskin tillsammans med volvo 240 ventilerade framok monterade runt om. Men mina fälgar är 24" så då ryms det. Funkar mycket bättre än leriga orginal trummor trots att jag ej använder broms servo, bara orginal startjeep huvudcylinder.
Guest 4WDǸFEWER Posted June 5, 2011 Report Posted June 5, 2011 Joniracing: jag kör med 24" som det är nu! ska kanske skaffa bredare senare men det beror på om jag får dit navreduktioner!
Guest Joniracing Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Har du koll på dom där navreduktionerna, passar det eller måste man ta mycket grejer från lasbils axeln för att det ska passa ?
Guest RobZon Posted June 16, 2011 Report Posted June 16, 2011 Har hört talas om att någon använt Volvo 611 bromssystem till suggan.Där är vikten minst densamma, men jag vet inte storleken på skivorna eller bultmönstret.
Guest 4WDǸFEWER Posted July 12, 2011 Report Posted July 12, 2011 Joniracing: jag har ingen koll på hur mycket som måste göras på axlarna men jag vet att det finns en startjeep med navreduktioner ifrån Volvo n88! men man måste ju ha tag på 2 st axlar med samma utväxling i reduktionerna för att det ska funka! ska ringa till lite lastbilsskrotar och se om man kan hitta några gamla axlar!har även lite planer på att bygga om drivaxlarna så man har en lös slinesad axelbit i Cv knuten som har samma splines som "drivlocket" på axlarna! så slipper man ju leta efter nya drivaxlar efter varje hård körning! någon som provat?RobZon: tackar för tipset! ska kolla på detta med...
Guest Beau Posted July 12, 2011 Report Posted July 12, 2011 jag vet att det finns en startjeep med navreduktioner ifrån Volvo n88! Hej du! Tror inte att det ligger så många Sugga axlar på lastbilsskrotarna tyvärr. Kan du kanske utveckla lite närmare för oss om det där med navreduktion och Volvo N88.
Guest 4WDǸFEWER Posted July 17, 2011 Report Posted July 17, 2011 det jag menar är att man användet navreduktioner (med samma utväxling) ifrån 2 st lastbilsaxlar och monterar på sugga axlarna! men idag börjar arbetet med att tillverka en ny drivaxeltapp som jag nämner ovan^^
4WDǸFEWER Posted July 23, 2014 Report Posted July 23, 2014 hallå där! ingen som har några tips på skivor till 912axlarna?
PederB Posted February 24, 2023 Report Posted February 24, 2023 Konsigt att efter alla dessa år och alla 912/915 som finns där ute att ingen har lyckats att få ihop ett sett
Recommended Posts