Jump to content

Recommended Posts

Guest 4WDǸFEWER
Posted

Hej, undrar om någon vet om några skivor och ok som är lämpliga att montera på sugga och 912ans axlar?

Alla tips är välkomna!

Posted

Ska du besikta den med skivor så blir det svårt att hitta grejer som passar till en rimlig kostnad, ASB kräver ju att donatorbilen har minst samma vikt som bilen delarna ska sitta på. Då blir det väl lastbilsbromsar som är aktuellt.

SKREV OBELIX
Guest offroader65
Posted

Det var ett reportage i 4wheel drive för länge sen då användes det lastbils skivor av nån sort?

Guest 4WDǸFEWER
Posted

den ska inte besiktigas, det finns inga papper på den!

Guest 4WDǸFEWER
Posted

Är det någon som vet vad dom använde för skivor och ok?PDT_Armataz_02_02.gif

• 6 months later...
Guest 4WDǸFEWER
Posted

ingen som har en ide på vad man kan få tag på för skivor som passar?

besiktning och liknande skiter jag i vad dom säger men bromsarna får inte vara

sämre än original bromsarna!PDT_Armataz_02_12.gif

den går i mycke vesa å vatten så trummorna är det lite dålig bromsverkan på en stund!PDT_Armataz_02_10.gif

4WDǸFEWER2011-03-29 16:09:28

Guest klanen 1
Posted

om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan klanen 12011-03-29 16:44:11

Guest Ricke
Posted
om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan

Tanken är bra' date=' men det blir lite jobbigt OM man skulle dra en drivaxel eller en knut ånstans. Visserligen är suggans axlar bastanta, men om.... [img']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img]

Guest Ricke
Posted

Tips på stora skivor är tex MB M-klass.. Finns på skroten för en 5-hundring, beroende på hur stora naven är på suggan kanske man kan använda en bakskiva md större nav pga handbromsbackarna.. Annars kan man ju montera skivan innanför navet.

Guest klanen 1
Posted
om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan

Tanken är bra' date=' men det blir lite jobbigt OM man skulle dra en drivaxel eller en knut ånstans. Visserligen är suggans axlar bastanta' date=' men om.... [img'']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img]

det är bara att slå i diffen
Guest 4WDǸFEWER
Posted

vill ha bromsar på alla 4 hjulen!ska kolla upp det med mb bromsarna!

• 1 month later...
Guest Joniracing
Posted

problemet är att det är för lita plats mellan fälg och nav för att bygga dit något som passar med orginal fälgar, jag har skivor från ösa 250 skogsmaskin tillsammans med volvo 240 ventilerade framok monterade runt om. Men mina fälgar är 24" så då ryms det. Funkar mycket bättre än leriga orginal trummor trots att jag ej använder broms servo, bara orginal startjeep huvudcylinder.

• 2 weeks later...
Guest 4WDǸFEWER
Posted

Joniracing: jag kör med 24" som det är nu! ska kanske skaffa bredare senare men det beror på om jag får dit

navreduktioner! :)

Guest Joniracing
Posted

Har du koll på dom där navreduktionerna, passar det eller måste man ta mycket grejer från lasbils axeln för att det ska passa ?

Guest RobZon
Posted

Har hört talas om att någon använt Volvo 611 bromssystem till suggan.Där är vikten minst densamma, men jag vet inte storleken på skivorna eller bultmönstret. 

• 4 weeks later...
Guest 4WDǸFEWER
Posted

Joniracing: jag har ingen koll på hur mycket som måste göras på axlarna men jag vet att det finns en startjeep med navreduktioner ifrån Volvo n88! men man måste ju ha tag på 2 st axlar med samma utväxling i reduktionerna för att det ska funka! ska ringa till lite lastbilsskrotar och se om man kan hitta några gamla axlar!PDT_Armataz_02_30.gif
har även lite planer på att bygga om drivaxlarna så man har en lös slinesad axelbit i Cv knuten som har samma splines som "drivlocket" på axlarna! så slipper man ju leta efter nya drivaxlar efter varje hård körning! PDT_Armataz_02_02.gif någon som provat?
RobZon: tackar för tipset! ska kolla på detta med...
Posted

jag vet att det finns en startjeep med navreduktioner ifrån Volvo n88!

Hej du!

Tror inte att det ligger så många Sugga axlar på lastbilsskrotarna tyvärr. Kan du kanske utveckla lite närmare för oss om det där med navreduktion och Volvo N88. PDT_Armataz_02_15.gif
Guest 4WDǸFEWER
Posted

det jag menar är att man användet navreduktioner (med samma utväxling) ifrån 2 st lastbilsaxlar och monterar på sugga axlarna!PDT_Armataz_02_44.gif men idag börjar arbetet med att tillverka en ny drivaxeltapp som jag nämner ovan^^

PDT_Armataz_02_41.gif

• 3 years later...
  • 8 years later...