Gå till innehåll

Skivbromsar Sugga+912


Gäst 4WDǸFEWER

Rekommendera Poster

Ska du besikta den med skivor så blir det svårt att hitta grejer som passar till en rimlig kostnad, ASB kräver ju att donatorbilen har minst samma vikt som bilen delarna ska sitta på. Då blir det väl lastbilsbromsar som är aktuellt.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst 4WDǸFEWER

ingen som har en ide på vad man kan få tag på för skivor som passar?

besiktning och liknande skiter jag i vad dom säger men bromsarna får inte vara

sämre än original bromsarna!PDT_Armataz_02_12.gif

den går i mycke vesa å vatten så trummorna är det lite dålig bromsverkan på en stund!PDT_Armataz_02_10.gif

4WDǸFEWER2011-03-29 16:09:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke
om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan

Tanken är bra' date=' men det blir lite jobbigt OM man skulle dra en drivaxel eller en knut ånstans. Visserligen är suggans axlar bastanta, men om.... [img']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke

Tips på stora skivor är tex MB M-klass.. Finns på skroten för en 5-hundring, beroende på hur stora naven är på suggan kanske man kan använda en bakskiva md större nav pga handbromsbackarna.. Annars kan man ju montera skivan innanför navet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1
om du inte ska bes så skulle jag satsa på sivbroms på utgående axel från fördelningslådan

Tanken är bra' date=' men det blir lite jobbigt OM man skulle dra en drivaxel eller en knut ånstans. Visserligen är suggans axlar bastanta' date=' men om.... [img'']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img]

 

 

det är bara att slå i diffen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Joniracing

problemet är att det är för lita plats mellan fälg och nav för att bygga dit något som passar med orginal fälgar, jag har skivor från ösa 250 skogsmaskin tillsammans med volvo 240 ventilerade framok monterade runt om. Men mina fälgar är 24" så då ryms det. Funkar mycket bättre än leriga orginal trummor trots att jag ej använder broms servo, bara orginal startjeep huvudcylinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst 4WDǸFEWER

Joniracing: jag kör med 24" som det är nu! ska kanske skaffa bredare senare men det beror på om jag får dit

navreduktioner! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Joniracing

Har du koll på dom där navreduktionerna, passar det eller måste man ta mycket grejer från lasbils axeln för att det ska passa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst RobZon

Har hört talas om att någon använt Volvo 611 bromssystem till suggan.Där är vikten minst densamma, men jag vet inte storleken på skivorna eller bultmönstret. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst 4WDǸFEWER

Joniracing: jag har ingen koll på hur mycket som måste göras på axlarna men jag vet att det finns en startjeep med navreduktioner ifrån Volvo n88! men man måste ju ha tag på 2 st axlar med samma utväxling i reduktionerna för att det ska funka! ska ringa till lite lastbilsskrotar och se om man kan hitta några gamla axlar!PDT_Armataz_02_30.gif
har även lite planer på att bygga om drivaxlarna så man har en lös slinesad axelbit i Cv knuten som har samma splines som "drivlocket" på axlarna! så slipper man ju leta efter nya drivaxlar efter varje hård körning! PDT_Armataz_02_02.gif någon som provat?
RobZon: tackar för tipset! ska kolla på detta med...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 jag vet att det finns en startjeep med navreduktioner ifrån Volvo n88!

 

Hej du!

 

Tror inte att det ligger så många Sugga axlar på lastbilsskrotarna tyvärr. Kan du kanske utveckla lite närmare för oss om det där med navreduktion och Volvo N88. PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 4WDǸFEWER

det jag menar är att man användet navreduktioner (med samma utväxling) ifrån 2 st lastbilsaxlar och monterar på sugga axlarna!PDT_Armataz_02_44.gif men idag börjar arbetet med att tillverka en ny drivaxeltapp som jag nämner ovan^^

PDT_Armataz_02_41.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...