Gå till innehåll

starkaste winchen


Gäst mud boy

Rekommendera Poster

Gäst mud boy

Jag undrar vilken vinsch som är starkast tex pto vinschen är ju mekanisk men på papperet inte så stark.Jag har provat ett flertal kina vinschar på 5,9ton men inte så imponerad.Om man sitter i en myr med myren ända upp till framlyserna vad ska man då välja??Fixar en pto vinsch det?Eller vad har ni för erfarenheter,dela gärna med er.Skriv gärna vad era vinschar har dragit uppPDT_Armataz_02_02.gifJag kan börja att skriva att jag hadde kört fast i en myr och skulle dra loss mig ganska tungt men inte xtremt.PANG!! växellådan gick sönder på vinschen.Fick en ny på garani.Sedan vågar man inte dra utan att blocka.Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

tror de e bäst att dra bakåt om det är upp till lysena... blir en del att schakta bort, och genast behövs det mera dragkraft.  ptovischen drar runt 2 ton, så blocka 2  gånger (om det är praktisk möjligt med träd) så bör det ju gå, sakta, men borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Pto winchen på c303 drar 3 ton när vajern är ute såpass att man har ett lager kvar på rullen, om den nu är frisk vill säga.

Största frågan är väl hur man räknar fram dragkraft för en 303 winch ska ha en vajer på 12mm och dom flesta kina winchar jag sett har haft knappt 8mm och då med en dragkraft snudd på det dubbla.

Vill minnas att c202 låg på 2ton på sin winch och då med 10mm vajer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag är inte säker på hur vinschar specificeras i dragkraft, men det blir en sjuhelsikes skillnad att tala om dragspänning i lina eller vikt på rullande fordon dragen uppför en lutning. En vinsch som klarar tre ton dragspänning i lina lyfter i princip en 13-bil "rakt upp i ett träd". En 6-tonsvinsch specad för att klara att dra en sex ton tung bil som rullar med en friktionskoefficient på 0.15 uppför ett plan som lutar 30 grader får en dragkraft i linan på 1.8 ton (om jag räknat rätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad jag glömde skriva i posten ovan gäller ju hur vinschen får sin kraft övr huvud taget. En PTO-vinsch behöver motorn igång för att fungera, en elektrisk kräver att batterier lämnar ström och att ledningar, kontakter och reläer klarar att göra sitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O fö den eltkriska då som Erik skriver, vad är spänningen över elmotorpolerna...

 

"bäst" är väl att inte det är vxl lådan som är svagaste länken, brytpinne, wire, krok o krokinfästning är ju "billigare".

 

Fast bäst är ju att INTE ligga i detta häradet utan blocka av o smyga sig tillbaka till fast mark.

 

Dvs inte bara en bra winch utan block o extra wire att ha att ta kroktag om
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kan som gamal bärgare hålla med om detta med att blocka, i dessa lägen.

Vissa typer av matrial håller fast det som ligger i det och då skall det gå sakta när man drar, så tex myren hinner släppa och rinna in bakom/under det man drar i, Bättre att seg dra upp grejorna än att rycka.
Sen har väl väldigt många en hi jack med sej. Som med allt annat är ju förberdelserna A&O när man gör ett bra jobb, så är den ända möjligheten att vinscha sej framåt, försök att få upp fronten med hjälp av hi jacken och förbered sedan med slanor eller något för att öka bärigheten och få till något rampliknade så att hjulen hjälper till att lyfta bilen.  Spelar nog inte så stor roll om man har en Orginal PTO eller en ca 12000 lbs kina vinsch, om inte förutsättningarna är rätt, detta med grovleken på wire är ju väldigt viktig, hellre en kort 12 mm wire än en lång 8 mm, Sen finns ju även de av olika kvalitet
på min vinsch sitter det en 10 mm wire som ej var specad när jag fick med den, den skulle jag inte våga blocka mer än en gång och mata på max med 12000 lbs vinschen på. ja och sedan stå i närheten i alla fall.

På bärgarna visste vi ju vad wiren skulle tåla "ny" och oftast, ja på de bilar vi hade satt det en tryck mätare, så man såg hur mycket man belastade vinsch och wire med.
Något sådant lyx finns ju inte på de grejor vi använder, så innan man maxar gäller det nog att vara säker på att wire och annat är i gott skick, och förbereda så att man behöver så lite kraft som möjligt för att få det att röra på sej.
Nu i dag så slarvar jag allt för mycket när jag håller på, mot när man jobbade med det dagligen, 
Det skall gå fort och man vill i väg och köra igen, Där felar då jag ofta och inte förbereder ordentligt och chanser för ofta. 

Fördelen med en el vinsch på våra bilar är att man har åtminstone ett par drag på sej att få upp bilen ur vatten eller andra tråkiga ställen, "Ja kanske mer eller mindre beroende på batteri och deras kondition", så man kan komma åt att rengöra och fixa för att starta upp bilen och kunna hälpa till med både drivning och ladda batterierna igen.

Jo så tillbaka till vilken som är starkast, det beror ju helt på vilka modeller vi diskuterar, det är svårt att gämföra en el med en mekaninsk eller hydralisk driven vinsch. 
Jag tror nog att vi som bilägare får ta vad som passar oss bäst personligt och sedan kolla över detta med vad man drar med som hållbahet på wire och block mm.
Kollar man på militärens block för 1500 kg och det jag har som lovar 8500 kg, så skiljer det minst 10 kg i vikt mellan militärens jätte klump som "bara" tar 1500 kg och mitt lilla som skall ta 8500 kg, 
Och deras 3000 kg bogserings wire är 4-5 gånger så tjock som den de leverat med min vinsch som skall ta ca 5400 kg på enkel lina , det skulle inte ens gå att linda på den på min vinsch 

Något urspårat men ett ämne som berör oss alla i denna hobby kan nog inte diskuteras för mycket PDT_Armataz_02_12.gif

H.Hansen2011-01-01 23:22:47

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sepson.webdoc.nu/files/produktdatablad/Product%20data%20sheet%20H70W%206256-045%2C%20-046.pdf

Har aldrig lämnat mig eller någon annan sittande i skiten, dock är det en tung klump med sina 115 kg plus 65 m 12mm wire.......

Måste använda den med både förstånd och respekt,annars går nånting rejält åt H-vete.

Lämplig som motvikt till snöbladet är den i alla fall.....PDT_Armataz_02_11.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sepson.webdoc.nu/files/produktdatablad/Product%20data%20sheet%20H70W%206256-045%2C%20-046.pdf

Har aldrig lämnat mig eller någon annan sittande i skiten' date=' dock är det en tung klump med sina 115 kg plus 65 m 12mm wire.......

Måste använda den med både förstånd och respekt,annars går nånting rejält åt H-vete.

Lämplig som motvikt till snöbladet är den i alla fall.....[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

 

 

Vad kostar den där mellan tummen & pekfingret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PU 3314-68

Sitter där andra valpar har soppatanken, dvs mellan rambalkarna längst bak.

Plessey 48cc på kraftuttaget,luftmanövrerat ventilpaket,radiostyrt..

Bilderna har legat uppe på forumet tidigare,tyvärr avvecklade Telia hemsidorna jag hade......

Ska kolla om jag har dom kvar på hårddisken nånstans.

 

Runt 25-28 papp kostade dom sent 80-tal nya från Sepson beroende på variant....jag har mekanisk frikoppling av trumman.

Dexxas2011-01-03 05:54:46
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Vad tycker ni om FMV4x4's 24v winsch?  http://www.fmv4x4.com/?page_id=38

Jag och bror min har skaffat 13-bilar och ska börja winscha till våren! : )

Ja själv skulle jag nog kolla på de från England med samma utseende lite starkare motor på 24 voltarna. 10 mm wire och du får med exakt samma trådlösa fjärkontroll som de skall ha 495 kr extra för här 
För runt 3500 kr inklusive frakt och med ett år garanti.
Man får ju nästan 2 winschar för priset av en där, 
Tycker det är jättebra att fler säljer här i Sverige så kanske priserna kommer ner på nivå som de samma ligger i Tyskland och England samt andra EU länder även här snart.

Klart vill man ha närmare tillgång till reservdelar eller service så kan det kanske vara värt de extra 3000 kr för att köpa i Sverige
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mud boy

Jag har en vinsch från fmv 4x4 och den har funkar klander fritt.stark och bra,kan rekomendera.har en mer än dubbelt så dyr vinsch också och den har krånglat sedan dag ett.skulle dock vilja ha en starkare vinsch fram.Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Det lät inte dumt alls.  : )  Har du några länkar man kan titta på?

Jo jag skall leta på dem PDT_Armataz_02_02.gif.
Här är en som är pålitlig och har bra service.
Just i dag var det inte så många vinschar ute men massor av tillbehör. Dock värd att hålla koll på om man letar vinsch

Och en till pålitlig med vinschar till salu nu
Har haft fullt upp med tillökningen i familjen PDT_Armataz_02_30.gif

 

H.Hansen2011-01-07 20:38:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...