Gå till innehåll

Stegrelä TGB 11


Gäst Jorand

Rekommendera Poster

Någon som vet var stegrelät är placerat? Den har position 22 i elschemat.

Mitt heljus fungerar inte korrekt. Det skall ju "fastna" när man trycker på blinkerspaken och man har ställ ljusomkopplaren (den blåa tryckknappen längst upp till vänster) i rätt läge. Skulle kunna tänka mig att stegrelät är problemet. Det är för kallt att sitta och leta efter relät i bilen PDT_Armataz_02_03.gif. Det sitter 6 relän ovanför säkringarna men de är samma typ allihop så där kan det inte sitta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter 6 relän ovanför säkringarna men de är samma typ allihop så där kan det inte sitta.

 

 

 

Nej nej, ett är av annan typ, har för mig att det är andra från höger. Viktigt att få tillbaka rätt relä på rätt ställe i socklarna. Det är det relät som får ditt heljjus att stanna kvar... Så ta upp elschemat igen och läs så ser du vilket det gäller.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det sitter 5 relän av samma typ på en rad ovanför (framför) säkringarna, jag kan inte räkna!

Det är fyra som heter Bosch 0332014213 och ett som heter 0332204201. Om man vänder på dessa så ser man vad uttagen/stiften heter på "bosch språk" 30, 86, 85, 87 och 87a och så står det faktiskt på alla fem.

Klas du har rätt, ett av reläna har en annan beteckning i alla fall men det kan inte vara stegrelät, pos 22 i elschemat. Nu till stegrelät. Det ska ha följande uttag/stift 56, 81a, 15, 31b, 56b och 56a. Och Bengt något blankt relä under säkringarna hittar jag inte. Kan man se det uppifrån eller skall jag åla in under intrumentbrädan ovanför värmepaketet eller var??

Ser man i Elscemat så skall det faktiskt finnas sex identiska relän, 20, 21, 23, 24, 25 och 26 (jag läser i ett elschema där det står aluzink utförande, om det nu har någon relevans) så varför har jag bara 5? Det kanske sitter något på ett annat ställe. Eller så har man moddat bort ett relä vid någon revision. Hade det inte varit så kallt hade jag kunna leta mig fram längs kablarna // Jörgen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom 5 reläna sitter på rätt ställen, och är av rätt typ (dvs ett skall vara växlande, dom andra dragande) så skulle jag misstänka dålig kontakt i säkringshållren och/eller korrosion på säkringarna. Jag hade en massa elfel på min ena 13-bil http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=3524&PN=2&title=projekt-myrmonstret, bland annat samma fel med helljuset som du beskriver. Böt samtliga relän, ingen skillnad. Böt strömställaren för hel/halv/parkljus, ingen skillnad. Men det visade sig att det var ärg i säkringshållaren, jag hade bokat plats på psyk men fick hjälp av en god kollega här på forumet. Så jag slapp den ryggknäppta tröjan den gången. Kolla >> http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=5958&title=elfel

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Ang de 6 lika reläerna så vill jag minnas att de är placerade enl nedan:

 

- 4 i säkringspanelerna. Totalt fem men den i mitten(?) är växlande som sagts ovan

 

- 2 st finns under instrumentbrädan, typ framför rattstången. Vet inte till vad.

 

 

 

Som också sagts ovan syns ett stort relä om man öppnar passagerardörren. Det är ganska stort och påminner om blinkrelä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan lite spännande detta med det försvunna helljusreläet. Det ska ju finnas runt decimetern från kylarvätskebehållaren. Om det verkligen inte finns där, så kan du ju alltid kolla efter några lsöa kablar, eller ett kontaktstycke (svart och stort) Reläet kanske saknas ;)

Kan ju säga att jag helt klart gillar elfel höhö (speciellt ABS-elfel på lastbilar) de första va sant, det sista man man ju ta med en näve salt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan pinsamt, men nu har jag hittat relät. Framför näsan på en. Såg inte ut som jag hade tänkt mig. Det måste bli några grader varmare innan jag kan börja mäta mig fram. Nu har jag kring 20 minus. Kan kanske bli nollgradigt i helgen. Måste bygga mig ett garage.

Körde på lite 5-56 på säkringarna så får vi se vad som händer. Det kanske blir tvångströja till helgen vem vet. Just nu håll kylan mig på avstånd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inte var det något fel på stegrelät. Har kommit fram till att det var Bosh 0332204201 som krånglade. Verkar vara avbrott i spolen. Den udda varianten som sitter i mitten.

Och var hittar man ett nytt sådan relä?

Fick en träff på en USA firma som säljer för ca 8 USD.

startmotor.se säljer för 164kr

Har skickat en fråga till Tatanka.

Var brukar ni handla dessa relän?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde ett relä i dag för 200 spänn på MECA. Skulle komma från något centrallager i natt. Kunde hämta upp det i morgon bitti 07:00. 200kr tycker jag var saftigt för ett "gammalt" relä men det är väl antikvärde på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86
Nää men jag jobbar i Borås å där finns en MECA butik granne med jobbet' date=' mycket bekvämt å bra.[/quote']

hehe en mycket bra butik som jag handlar mycket av, och får fram det mestaPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jorand

Jag beställde metall men fick en i plast. Den verkade var lite billigare för det landade på 175kr.

Och hör och häpna, nu fungerar helljuset igen som det ska. Utan att det blev tvångströja :)

Bara och beställa en ny tid på bilprovningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...
På 2011-02-23 på 01:00, Gäst Jorand säger:

Nästan pinsamt, men nu har jag hittat relät. Framför näsan på en. Såg inte ut som jag hade tänkt mig. Det måste bli några grader varmare innan jag kan börja mäta mig fram. Nu har jag kring 20 minus. Kan kanske bli nollgradigt i helgen. Måste bygga mig ett garage.

 

Körde på lite 5-56 på säkringarna så får vi se vad som händer. Det kanske blir tvångströja till helgen vem vet. Just nu håll kylan mig på avstånd.

Vart satt det då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du loss handskfacket så syns det bättre. (På min iofs AlZn 12V 'are sitter det på höger "gavel")

 

Men glöm inte att göra de mest effektiva kommandorörelserna när det gäller elfel på TGB, ryck o slit i kontakterna några gånger. Har "åtgärdat" felet många gånger.....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...