Gå till innehåll

Min TGB 30 och resan med den..


Gäst Björn

Rekommendera Poster

Är det fritt fram att vinkla handsken på en vbg-dragstång eller skall det besiktas om på nåt sätt?

Hur är det med att byta handske från ring till vbg och tvärtom?

Jag söker främst lösningar och fokuserar inte på problemen som i regel ändå uppstår.

Antingen kommer jag köra med "kraftig" vinkel, byta till längre gavlar, eller böja handsken på släpet. Letar du efter problem så kommer garanterat polisen eller BP förse dig med sådana, och du kommer aldrig kunna framföra någon sorts fordonskombination... Sverige som land är känt för sin fantastiska byråkrati som är sund så länge den används på en sund nivå (Vilket sällan är fallet)...

I dag har jag en 4-axlig släpvagn som jag ska dra efter nämnd lastbil ifråga. Handsken har en ring som är anpassad för VBG-drag, därav förstår jag inte din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag frågar är att jag har en myrslok med militärt drag och funderar på om det är värt jobbet med att bygga om till vbg för att kunna köra "andras" släp eller ha kvar det militära draget. Därför blir ju följdfrågan att har man någon nytta att ha ett vbg drag om draget sitter högre än standard? Just nu sitter mitt drag i "vanlig" höjd, men jag vill höja det till 30-bils höjd, så att min kärra hamnar plant. Jag har fått för mig att militären koppling med ringen är mer förlåtande med vinklar än ett vbg-drag, men det kanske är fel.

Därav nästa fråga, om man har ett dragfordon med vbg, hur jobbigt är det då att montera militärens? För någon form av omtypning lär ju behövas?

 

Mina frågor till dig är rent egoistiska för att jag har ett liknande "problem", inte för att krångla till det eller vara paragrafryttare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!!

 

Jag behöver ju inte bry mig,och du har ju en lång tid på dig.............MEN!!!

Efter 25 år i åkeribranchen så har jag då aldrig varit med om att BP tycker att man ska bryta i dragstången eller dragöglan.

Tvärt om, hittar dom en böj/skada så är det ju byte direkt.

Men det är ju bara att prova går det så går det. //mvh Dick :):wub:-_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag frågar är att jag har en myrslok med militärt drag och funderar på om det är värt jobbet med att bygga om till vbg för att kunna köra "andras" släp eller ha kvar det militära draget. Därför blir ju följdfrågan att har man någon nytta att ha ett vbg drag om draget sitter högre än standard? Just nu sitter mitt drag i "vanlig" höjd, men jag vill höja det till 30-bils höjd, så att min kärra hamnar plant. Jag har fått för mig att militären koppling med ringen är mer förlåtande med vinklar än ett vbg-drag, men det kanske är fel.

Därav nästa fråga, om man har ett dragfordon med vbg, hur jobbigt är det då att montera militärens? För någon form av omtypning lär ju behövas?

 

Mina frågor till dig är rent egoistiska för att jag har ett liknande "problem", inte för att krångla till det eller vara paragrafryttare. :)

Tack för att du släppte lite mer info om dig själv och vad du är ute efter! :)

I mitt fall är det primära att enkom köra just mitt eget släp. Fungerar det inte rent tekniskt att köra med extra brant vinkel (utan hänsyn tagen till ev Sheriff med kunskap om de eventuella 6 graderna..) går jag vidare med tanken om att byta gavelsats eller böja draget..

Den dagen jag vet att jag ska köra andras släp och det verkligen inte fungerar med extra brant vinkel kvarstår således inga andra alternativ än att då byta gavelsats om inte redan gjort..

 

Den militära Nato-kopplingen är mer förlåtande, det VET jag av egen erfarenhet.

Det är inte direkt jobbigt att montera Natodraget, men om det blir problem med en reg.besiktning VET jag inte. Jag TROR bara den kommer klassas som bogserkrok som fallet är idag (utan direkta frågor eller intyg).

 

Med synnerligen vänliga hälsningar // Björn Hammarskjöld

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!!

 

Jag behöver ju inte bry mig,och du har ju en lång tid på dig.............MEN!!!

Efter 25 år i åkeribranchen så har jag då aldrig varit med om att BP tycker att man ska bryta i dragstången eller dragöglan.

Tvärt om, hittar dom en böj/skada så är det ju byte direkt.

Men det är ju bara att prova går det så går det. //mvh Dick :):wub:-_-

Hej Dick!

Det är inget eget påfund utan ett tips från BP´s egen tekniska personal. Om det i praktiken är ok enligt lagstiftningen har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på. Samma kille jag pratade med upplyste även om att de 6 graderna inte längre gäller utan att frihet under ansvar råder. Dock har VBG en annan uppfattning, just att de 6 graderna fortsatt gäller.. Även detta har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på.

Här tillåter jag mig att vara lite rebell och nöjer mig med att agera enligt det svar jag skev till Johan. :)

 

MVH // Björn Hammarskjöld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad nyhet!

I onsdags denna vecka skrev jag de fyra teoridelarna för "Trafiktillstånd Gods", detta med rätt resultat! :) - Nu måste jag bara "ansöka" om tillståndet genom en blankett och erläggande av 3200kr.

 

Det innebär att när min bil är klar med både kran, VBG-drag samt godkänd färdskrivare, kan jag erbjuda tjänster med allt vad den kommer kunna förmå - Helt lagligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Problem med växellådan!?

 

..På väg hem från verkstaden där jag fått mina arbetslampor samt extraljus inkopplade, så säger det bara "litet klonk" och drivningen försvinner.

Provar att trycka på alla knappar och vrider på reglagen, och till slut vrider jag i Terrrängläget, får driv, och kan ta mig hem om än i reducerad hastighet.

 

Hur ska jag felsöka detta?

 

Som vanligt stort tack för er hjälp!

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Dick!

Det är inget eget påfund utan ett tips från BP´s egen tekniska personal. Om det i praktiken är ok enligt lagstiftningen har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på. Samma kille jag pratade med upplyste även om att de 6 graderna inte längre gäller utan att frihet under ansvar råder. Dock har VBG en annan uppfattning, just att de 6 graderna fortsatt gäller.. Även detta har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på.

Här tillåter jag mig att vara lite rebell och nöjer mig med att agera enligt det svar jag skev till Johan. :)

 

MVH // Björn Hammarskjöld

 

Har ni sett, det ser ju kanonbra ut! :)

 

MVH // Björn

post-6337-0-59246000-1354359841_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte förstöra stämningen här, men..

 

Finns det NÅGON som är nöjd med sin växellåda / växlingsprogram på sin 30-bil?? Vad jag förstått krånglar dem hela tiden på varenda bil? Eller har jag så fel?

 

Jag är nöjd med våra 2st 30bilar och 2st 40bilar, de problem vi haft är småstrul med ärgade kontakter och gaspedal-kontakt,

samt en styrbox pga. en klant kopplade hej vilt elsystemet.

när man använder bilen så verkar det funka bra men när det stått stilla länge så......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med växellådan!?

 

..På väg hem från verkstaden där jag fått mina arbetslampor samt extraljus inkopplade, så säger det bara "litet klonk" och drivningen försvinner.

Provar att trycka på alla knappar och vrider på reglagen, och till slut vrider jag i Terrrängläget, får driv, och kan ta mig hem om än i reducerad hastighet.

 

Hur ska jag felsöka detta?

 

Som vanligt stort tack för er hjälp!

 

MVH // Björn

 

Kamrater, har ni några tips?

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamrater, har ni några tips?

 

MVH // Björn

Ja, det är ju en lite tunn felbeskrvning, men några tankar ...

Gick det att få i T men inte V? Går det att växla mellan friläge och T?

Antag att det är FD-lådan som hoppat i friläge, den styrs av en treläges tryckluftcylinder, dom lösa kolvarna sitter med spårryttare på kopplingsaxeln, låsringarna kan hoppa av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju en lite tunn felbeskrvning, men några tankar ...

Gick det att få i T men inte V? Går det att växla mellan friläge och T?

Antag att det är FD-lådan som hoppat i friläge, den styrs av en treläges tryckluftcylinder, dom lösa kolvarna sitter med spårryttare på kopplingsaxeln, låsringarna kan hoppa av.

 

Reglaget går att ändra från V till T men jag får endast driv när reglaget är i läge T.

Jag kan växla från N till D och får således driv när jag har läge T istället för V.

Vart sitter FD-lådan, ska jag fälla hytten?

 

Tack // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har verkstadshandboken, ladda ner den från "dokumenter" på detta forum. Där finns bilder och annat. FD-lådan sitter under flaket.

 

För att V ska gå i krävs ström från styrboxen, hel magnetventil, tryckluft, hel manövercylinder etc. Försök följa kedjan och se var det missar.

 

Det skumma är att V hoppade ur under körning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...