Johan Josefsson Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Är det fritt fram att vinkla handsken på en vbg-dragstång eller skall det besiktas om på nåt sätt? Hur är det med att byta handske från ring till vbg och tvärtom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Är det fritt fram att vinkla handsken på en vbg-dragstång eller skall det besiktas om på nåt sätt? Hur är det med att byta handske från ring till vbg och tvärtom? Jag söker främst lösningar och fokuserar inte på problemen som i regel ändå uppstår. Antingen kommer jag köra med "kraftig" vinkel, byta till längre gavlar, eller böja handsken på släpet. Letar du efter problem så kommer garanterat polisen eller BP förse dig med sådana, och du kommer aldrig kunna framföra någon sorts fordonskombination... Sverige som land är känt för sin fantastiska byråkrati som är sund så länge den används på en sund nivå (Vilket sällan är fallet)... I dag har jag en 4-axlig släpvagn som jag ska dra efter nämnd lastbil ifråga. Handsken har en ring som är anpassad för VBG-drag, därav förstår jag inte din fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Anledningen att jag frågar är att jag har en myrslok med militärt drag och funderar på om det är värt jobbet med att bygga om till vbg för att kunna köra "andras" släp eller ha kvar det militära draget. Därför blir ju följdfrågan att har man någon nytta att ha ett vbg drag om draget sitter högre än standard? Just nu sitter mitt drag i "vanlig" höjd, men jag vill höja det till 30-bils höjd, så att min kärra hamnar plant. Jag har fått för mig att militären koppling med ringen är mer förlåtande med vinklar än ett vbg-drag, men det kanske är fel. Därav nästa fråga, om man har ett dragfordon med vbg, hur jobbigt är det då att montera militärens? För någon form av omtypning lär ju behövas? Mina frågor till dig är rent egoistiska för att jag har ett liknande "problem", inte för att krångla till det eller vara paragrafryttare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Kan förtydliga med att med ring menar jag den koppling som passar mot det militära draget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dick.Boström Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Hej Björn!! Jag behöver ju inte bry mig,och du har ju en lång tid på dig.............MEN!!! Efter 25 år i åkeribranchen så har jag då aldrig varit med om att BP tycker att man ska bryta i dragstången eller dragöglan. Tvärt om, hittar dom en böj/skada så är det ju byte direkt. Men det är ju bara att prova går det så går det. //mvh Dick 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Anledningen att jag frågar är att jag har en myrslok med militärt drag och funderar på om det är värt jobbet med att bygga om till vbg för att kunna köra "andras" släp eller ha kvar det militära draget. Därför blir ju följdfrågan att har man någon nytta att ha ett vbg drag om draget sitter högre än standard? Just nu sitter mitt drag i "vanlig" höjd, men jag vill höja det till 30-bils höjd, så att min kärra hamnar plant. Jag har fått för mig att militären koppling med ringen är mer förlåtande med vinklar än ett vbg-drag, men det kanske är fel. Därav nästa fråga, om man har ett dragfordon med vbg, hur jobbigt är det då att montera militärens? För någon form av omtypning lär ju behövas? Mina frågor till dig är rent egoistiska för att jag har ett liknande "problem", inte för att krångla till det eller vara paragrafryttare. Tack för att du släppte lite mer info om dig själv och vad du är ute efter! I mitt fall är det primära att enkom köra just mitt eget släp. Fungerar det inte rent tekniskt att köra med extra brant vinkel (utan hänsyn tagen till ev Sheriff med kunskap om de eventuella 6 graderna..) går jag vidare med tanken om att byta gavelsats eller böja draget.. Den dagen jag vet att jag ska köra andras släp och det verkligen inte fungerar med extra brant vinkel kvarstår således inga andra alternativ än att då byta gavelsats om inte redan gjort.. Den militära Nato-kopplingen är mer förlåtande, det VET jag av egen erfarenhet. Det är inte direkt jobbigt att montera Natodraget, men om det blir problem med en reg.besiktning VET jag inte. Jag TROR bara den kommer klassas som bogserkrok som fallet är idag (utan direkta frågor eller intyg). Med synnerligen vänliga hälsningar // Björn Hammarskjöld 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Hej Björn!! Jag behöver ju inte bry mig,och du har ju en lång tid på dig.............MEN!!! Efter 25 år i åkeribranchen så har jag då aldrig varit med om att BP tycker att man ska bryta i dragstången eller dragöglan. Tvärt om, hittar dom en böj/skada så är det ju byte direkt. Men det är ju bara att prova går det så går det. //mvh Dick Hej Dick! Det är inget eget påfund utan ett tips från BP´s egen tekniska personal. Om det i praktiken är ok enligt lagstiftningen har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på. Samma kille jag pratade med upplyste även om att de 6 graderna inte längre gäller utan att frihet under ansvar råder. Dock har VBG en annan uppfattning, just att de 6 graderna fortsatt gäller.. Även detta har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på. Här tillåter jag mig att vara lite rebell och nöjer mig med att agera enligt det svar jag skev till Johan. MVH // Björn Hammarskjöld Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 22 September , 2012 Rapport Share Postad 22 September , 2012 Glad nyhet! I onsdags denna vecka skrev jag de fyra teoridelarna för "Trafiktillstånd Gods", detta med rätt resultat! - Nu måste jag bara "ansöka" om tillståndet genom en blankett och erläggande av 3200kr. Det innebär att när min bil är klar med både kran, VBG-drag samt godkänd färdskrivare, kan jag erbjuda tjänster med allt vad den kommer kunna förmå - Helt lagligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 23 September , 2012 Rapport Share Postad 23 September , 2012 Så bra, bara miljöklassningen kvar då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 24 September , 2012 Rapport Share Postad 24 September , 2012 Så bra, bara miljöklassningen kvar då Veteranfordon är undantagna detta besvär som tur är! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 24 September , 2012 Rapport Share Postad 24 September , 2012 Grattis! Bara lite jobb kvar på bilen nu då... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 2 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2012 Bygget har påbörjats! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 3 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2012 Är det din verkstad Björn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 3 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2012 Är det din verkstad Björn? Nej då, den är inlämnad till "Per i Kimstad". Bör vara klar på måndag för att sedan få besiktigas * 2 på tisdag.. //BH 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 9 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2012 Hurra hurra, lastbilen klarade reg.bes. idag! Några trevliga fakta efter besiktning: Max lastvikt: 4160kg Max släpvagnsvikt: 26000kg Utrustning: Kran Riktigt trevligt är att flaket inte blev så våldsamt mycket kortare heller.. // Björn H 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 9 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2012 Jättesnyggt Björn!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 9 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2012 Ytterligare ett mera fulländat fordon ute på vägarna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 30 November , 2012 Rapport Share Postad 30 November , 2012 Problem med växellådan!? ..På väg hem från verkstaden där jag fått mina arbetslampor samt extraljus inkopplade, så säger det bara "litet klonk" och drivningen försvinner. Provar att trycka på alla knappar och vrider på reglagen, och till slut vrider jag i Terrrängläget, får driv, och kan ta mig hem om än i reducerad hastighet. Hur ska jag felsöka detta? Som vanligt stort tack för er hjälp! MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 November , 2012 Rapport Share Postad 30 November , 2012 Jag ska inte förstöra stämningen här, men.. Finns det NÅGON som är nöjd med sin växellåda / växlingsprogram på sin 30-bil?? Vad jag förstått krånglar dem hela tiden på varenda bil? Eller har jag så fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Hej Dick! Det är inget eget påfund utan ett tips från BP´s egen tekniska personal. Om det i praktiken är ok enligt lagstiftningen har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på. Samma kille jag pratade med upplyste även om att de 6 graderna inte längre gäller utan att frihet under ansvar råder. Dock har VBG en annan uppfattning, just att de 6 graderna fortsatt gäller.. Även detta har jag inte bemödat mig med att läsa in mig på. Här tillåter jag mig att vara lite rebell och nöjer mig med att agera enligt det svar jag skev till Johan. MVH // Björn Hammarskjöld Har ni sett, det ser ju kanonbra ut! MVH // Björn 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Jag ska inte förstöra stämningen här, men.. Finns det NÅGON som är nöjd med sin växellåda / växlingsprogram på sin 30-bil?? Vad jag förstått krånglar dem hela tiden på varenda bil? Eller har jag så fel? Jag är nöjd med våra 2st 30bilar och 2st 40bilar, de problem vi haft är småstrul med ärgade kontakter och gaspedal-kontakt, samt en styrbox pga. en klant kopplade hej vilt elsystemet. när man använder bilen så verkar det funka bra men när det stått stilla länge så...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Problem med växellådan!? ..På väg hem från verkstaden där jag fått mina arbetslampor samt extraljus inkopplade, så säger det bara "litet klonk" och drivningen försvinner. Provar att trycka på alla knappar och vrider på reglagen, och till slut vrider jag i Terrrängläget, får driv, och kan ta mig hem om än i reducerad hastighet. Hur ska jag felsöka detta? Som vanligt stort tack för er hjälp! MVH // Björn Kamrater, har ni några tips? MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Kamrater, har ni några tips? MVH // Björn Ja, det är ju en lite tunn felbeskrvning, men några tankar ...Gick det att få i T men inte V? Går det att växla mellan friläge och T? Antag att det är FD-lådan som hoppat i friläge, den styrs av en treläges tryckluftcylinder, dom lösa kolvarna sitter med spårryttare på kopplingsaxeln, låsringarna kan hoppa av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björn Postad 2 December , 2012 Rapport Share Postad 2 December , 2012 Ja, det är ju en lite tunn felbeskrvning, men några tankar ... Gick det att få i T men inte V? Går det att växla mellan friläge och T? Antag att det är FD-lådan som hoppat i friläge, den styrs av en treläges tryckluftcylinder, dom lösa kolvarna sitter med spårryttare på kopplingsaxeln, låsringarna kan hoppa av. Reglaget går att ändra från V till T men jag får endast driv när reglaget är i läge T. Jag kan växla från N till D och får således driv när jag har läge T istället för V. Vart sitter FD-lådan, ska jag fälla hytten? Tack // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 2 December , 2012 Rapport Share Postad 2 December , 2012 Om du inte har verkstadshandboken, ladda ner den från "dokumenter" på detta forum. Där finns bilder och annat. FD-lådan sitter under flaket. För att V ska gå i krävs ström från styrboxen, hel magnetventil, tryckluft, hel manövercylinder etc. Försök följa kedjan och se var det missar. Det skumma är att V hoppade ur under körning! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.