Gå till innehåll

Min TGB 30 och resan med den..


Gäst Björn

Rekommendera Poster

Gäst samlarsaker

Jag hittade inget scania nr på oringen.  Finns iaf. med i repsatserna.

 

Angående torkmedel så går det att torka i en ugn. Jag har läst det i rep.manual för högspänningsbrytare på jobbet, ( det står att man kan göra det i fält om nytt torkmedel ej finns att tillgå).  ca. 75-100grader.

 

kör för övrigt med torkmedel för brytare i tgb:n. Med gott resultat. 

 

Jag vet att torkmedel är känsligt för sprit och olja i mängder.

 

 

Men jag rekomenderar byte,  det har iaf. med bromsar att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Nej jag menar inte silicagel eller envirogel. 

 

Utan jag menar torkmedlet som sitter inne i gasisolerade (SF6) brytare.

 

Du syftar på torkmedlet som sitter i ventilationen på oljeisolerade högspännings produkter, vanligtvis transformatorer.  och som skiftar färg när den blir fuktig.  den typen har jag inte vågat prova... 
samlarsaker2011-03-16 00:48:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst SBA111

Du syftar på torkmedlet som sitter i ventilationen på oljeisolerade högspännings produkter ...
Ja det var det jag hade i tankarna!

 Det är ju som du säger en annan princip. Jag visste inte att adsorptionstorkmedel fanns i ASEAs grejor. I princip ska ju kulorna i lufttorken ha evigt liv, det är väl bara oljeförorening som kan döda dom. Det är enkelt att kolla funktionen, har man inte vatten i "våttanken" som är tank 3 så fungerar lufttorkaren. Det ska aldrig finnas kondens i någon av tankarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Det är som SBA111 säger,

Olja "dödar" torkmedlet.

Ingen kondens i någon av tankarna = Då behövs ingen åtgärd.

 

PDT_Armataz_02_30.gifMan ska dränera tankarna ofta vintertid & inte bara före besiktningen eller när man får problemPDT_Armataz_02_17.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

I dag har jag bytt olja och den spinner som en katt :)

 

För att komma åt oljeslungan tänkte jag fälla hytten, men utan lyckat resultat.

Min fråga: Går "hyttfällarepumpen" på samma olja som motorn? - Om så är fallet kanske det inte var lustigt att den inte fungerade något vidare eftersom jag han tömma motorn på olja innan.

 

ELLER, lever den enheten ett eget liv och skall/kan fyllas på med hydralolja?

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Finns ett vred på pumpen som du skall ställa om med pumpstången :) släpp hyttlåsen bakom hytten först bara  sen är det bara att pumpa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
I dag har jag bytt olja och den spinner som en katt :)

 

För att komma åt oljeslungan tänkte jag fälla hytten' date=' men utan lyckat resultat.

Min fråga: Går "hyttfällarepumpen" på samma olja som motorn? - Om så är fallet kanske det inte var lustigt att den inte fungerade något vidare eftersom jag han tömma motorn på olja innan.

 

ELLER, lever den enheten ett eget liv och skall/kan fyllas på med hydralolja?

 

MVH // Björn

 

[/quote']

Nu är jag inte 100% säker. men alla lastbilar med hydralisk fällbar hytt jag varit bort i, har då haft ett eget oljesystem för hytt lyften,
Och de jag fyllt på eller gjort service på har jag fyllt med hydralolja.
Har då inte fått några klagomål på det än i alla fall.

finns säkert olikarter av detta, men utan att se eller veta så tror jag inte att just de militära bilarna skulle vara krongligare, snarare enklare PDT_Armataz_02_12.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

Efter att ha lossat hyttlåsen ställde jag vredet i rätt läge och pumpade sedan mycket, med mycket litet resultat.

Att pumpa tillbaka de få centimeterna gick på nolltid.

 

Har någon fyllt på denna pumpenhet, i så fall vart?

 

ANNAN FRÅGA: Förarstolen är väldigt svampig och slår i botten.

Jag har pumpat upp ngt slags tryck, men så fort jag sätter mig går stolen i botten.

Vad ska jag tänka på här?

 

// Björn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst SBA111

Hytttipp:

Hydralolja fylls i "lådan"  som pumpspaken sitter på.

Systemet är i princip självluftande, Pumpa några slag, ställ om till ner, pumpa igen, ställ om till upp .... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ANNAN FRÅGA: Förarstolen är väldigt svampig och slår i botten.

Jag har pumpat upp ngt slags tryck' date=' men så fort jag sätter mig går stolen i botten.

Vad ska jag tänka på här?

[/quote']

Kommer inte ihåg just på militära men är ett vred att snurra eller en spak att "pumpa" med som du skruvar ihop en fjäder för att ställa "tyngden" på chauffören. KAN ju vara ett haveri på fjädern men jag antar att den inte är utsliten....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Det är vanligt att hyttlåsen kärvar, handtagen på både hö och vä sida skall lossas genom att föra dem uppåt.

Det kan vara så att man behöver vara två som hjälps åt, hålla spärrarna uppåt och samtidigt pumpa upp hytten.
Rost lösare och smörja kan behövas. 
Om läckage har uppstått syns det tydligt att olja har läckt ut vid pumpstället eller hyttkolven som sitter vid hö framhjul bakom bromsklockan emot ramens utsida.
Skulle det saknas olja fyller man på hydraulolja genom insexskruven vid pumpstället.

Stolen var en revolution 1976 i förarkomfort. Handtaget på vä sida har ett svart plasthölje, drag ut höljet och vrid åt önskat håll om du skall pumpa upp eller ned.
Man pumpar både upp och ned sitsen med samma spak. Bara till att dra ut plasthöljet och välja om du skall upp eller ner.

Det brukar stå + eller - åt vilket håll det är. Det kan vara så att du har pumpat ner. 

Stolen skall klara stora tyngder och man skall sitta bekvämt i en sådan komfortvagn när man glider fram som en kung.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Justerskruv för torsionsfjäder.                                       Påfyllningshål i hydraulpumpen

Hårdheten i stolsfjädringen.                                           för hydraulolja.
tgb_40_stol.jpg  tgb_40_stol_i.jpg

Hydraulkolven är dubbelverkande, det innebär att hytten skall pumpas både upp och ned. Vistas EJ under  uppfälld hytt utan stöd. Lösa delar avlägsnas ifrån hytten före fällning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

Uppdatering min TGB 30-resa:

 

1) Nu har jag skickat in faktura + signerat utdrag från försvarsmaktens fordonsregister avseende Ursprungskontroll, samt betalat 700kr för denna procedur. När denna är åter i hamn ska det i princip bara vara att boka registreringsbesiktning och slutligen en kontrollbesiktning.

Var det egentligen något annat praktiskt att tänka på till/vid besiktningarna?

 

2) Nu är min övningskörningshandledare godkänd och klar, så förhoppningsvis kan det bli lite övningskörning till nästa helg :D

 

// Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
Krävs det inte nån dispens från Scania på bromsarmarnas funktion också? Har jag läst nånstans....

 

SKREV OBELIX
En trevlig tråd som handlar om registreringsbesiktning av TGB 40. http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4961&title=sbat-111-snlek-sid-3-100206

 

bullet.png Posted: 13 Nov 2009 at 21:01

 

Snälla vänner. Detta har vi ju vänt ut o in på ett antal gånger.
 
I typintyget för fordonsmodellen (för alla Scania SBA 111, dvs oavsett om de hamnade på den civila marknaden eller i Kronan) så anges bla att:
 
"Automatisk bromsjustering saknas. Dispens finns för 1976 års modell"
 
De dispenser som faller i och med överförandet från Försvaret till det civila, är endast de dispenser som försvaret själv sökt. Dvs de som inte omfattas av typningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Björn

Hej Alla,

 

Nu har jag lagt i flera växlar avseende att ta körkort C.

Jag fick ett ryck tidigare som snabbt ebbade av, men nu jxxxxr ska det bli åka av.

 

Jag övningskörde i söndags för första gången skarpt så att säga. Det blev en budkörning från Norrköping till Kista-mässan T&R. Stort tack till Stefan, god vän tillika övningskörnings-handledare.

 

Eftersom jag kört mycket lätt lastbil, samt långt och brett E-kortssläpp för personbil, upplevde jag inga problem med vart jag hade bilens hörn samt att hålla fordonet rätt i körfältet.

 

Dock blev det lite motorikövning då man nu skulle hålla koll på "hög" resp "hel & halv" avseende växelhantering.

 

TGB30.jpg

 

Det blir till att inom kort ta 2-3 heldagar i anspråk för att intensivläsa, så att teoriprov snarligen kan avläggas med godkänt resultat.

 

Frid // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Om du har möjlighet att avlägga för-prov på dator på nån bilskola så kan jag rekommendera det,

Det underlättar rejält när det skarpa provet skall avläggas,

gjorde alla proven ända från B-C-CE förra våren,, hade jag endast läst i böckerna hade jag garanterat inte fixat det på utsatt tid,, frågorna omformuleras från prov till prov så man måste verkligen LÄSA frågorna varje gång de kommer upp, PDT_Armataz_02_02.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Jag håller fullkomligt med Danne. Det spar mycket tid i läsningen då man får kvitto på vad man redan kan och var man har kunskapsluckor samt vilka sidor i boken svaren står att finna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Björn

Hurra Hurra, jag klarade teoriprovet © idag!

 

 

 

Jag tog "ledigt" måndag & tisdag och läste intensivt, vilket räckte gott och väl.

 

Jag köpte 20st internetprov vilket fungerade jättebra och förberedde mig väl till det riktiga i dag avlagda provet.

 

Om denna metod passar alla ska jag låta vara osagt.

 

 

 

Nu ska det bara övningsköras 2ggr ytterligare, för att sedan kunna köra upp inom två veckor ;)

 

 

 

 

 

Onsdagsfrid // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...