Gå till innehåll

Min TGB 30 och resan med den..


Gäst Björn

Rekommendera Poster

Bild 1 visar en vanlig 30/40 pto den sitter bak på lådan och är beroende av växelläge/drivhjulsfrånkoppling,

bild 2 visar var pto sitter på brandbilar oberoende av växel går direkt på motorn, men man måste dela motor och låda

för att demontera/montera (tror jag) :ph34r:

388086_403911426323493_2060187539_n.jpg578927_403911512990151_449051695_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild 1 visar en vanlig 30/40 pto den sitter bak på lådan och är beroende av växelläge/drivhjulsfrånkoppling,

bild 2 visar var pto sitter på brandbilar oberoende av växel går direkt på motorn, men man måste dela motor och låda

för att demontera/montera (tror jag) :ph34r:

388086_403911426323493_2060187539_n.jpg578927_403911512990151_449051695_n.jpg

 

Aha,

 

1) Jag har fått tag på ett kraftuttag från en brandbil (drev tidigare en vattenpump), dvs utan hydralpump.

15 000 kr + moms (då ingår iofs växellådan den redan sitter monterad i).

 

2) Jag har även fått tag på kraftuttag + pump från en TGB 40 med kran.

10 000 kr + moms.

 

Spontant låter det inte så jobbigt om man "måste" ställa om växelväljaren varje gång man ska använda kranen - tror att man i regel ändå står still när den sak nyttjas.

 

Vad tror/tycker du/ni är rätt väg att gå i detta fall?

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du inget uttag till vinschen nu eller planerar du att plocka bort den ?

Är inte så hemma på 30-40 bilarna, men jag hade för mej att vinschen drevs genom fördelningslådan.

 

Det blir nog väldigt bra med en kran, har själv en liggandes, "lilla" TGB 30 kranen med 24V hydralpump.

Väntar på att en bekant skall svarva upp ett ämne åt mej som kranens svänganordning, Ja det som nedre röret på kranen passar i.

Tar tid att få saker tillverkad gratis i bland, men jag skall klyva pumpen och renovera den innan allt åker på.

Det sprutade ut olja ur den när jag provkörde, hade inte kollat det vid köpet :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du inget uttag till vinschen nu eller planerar du att plocka bort den ?

Är inte så hemma på 30-40 bilarna, men jag hade för mej att vinschen drevs genom fördelningslådan.

 

Det blir nog väldigt bra med en kran, har själv en liggandes, "lilla" TGB 30 kranen med 24V hydralpump.

Väntar på att en bekant skall svarva upp ett ämne åt mej som kranens svänganordning, Ja det som nedre röret på kranen passar i.

Tar tid att få saker tillverkad gratis i bland, men jag skall klyva pumpen och renovera den innan allt åker på.

Det sprutade ut olja ur den när jag provkörde, hade inte kollat det vid köpet :angry:

 

Hej,

Enda uttaget jag har är eluttaget jag använde till min f.d. kran = den lilla Hiab-kranen som jag sålt.

 

Ja det verkar vara så att kraftuttaget till 40-bilen med "stor-kranen" aktiveras via fördelningslådan.

Stor som liten lyftkran är alltid förenat med glädje!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kolla med bilprovningen först så att där rätt EU-nummer på draget, sen behöver du nog ett tågvikts-intyg från Scania.

Jodå, det är en både godkänd balk, gavelsats samt drag enligt 94/20. Intyget från Scania ligger här så fint och bara väntar på tjänstgöring. Även har jag intyg från VBG att få klossa 2+25mm mellan balk och gavelsats. Med vänlig hälsning, Björn H

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu behöver en vinklad handske så blir väl inte släpet användbart för en vanlig bil? Vad är fördelen med vbg kontra standard terrängbilsdrag? *nyfiken*

-Att lagligt kunna framföra sin egen fordonskombination på vägen.. Sedan KAN man köra ett vanligt släp med sin egen bil å andra sidan.

Vill bara förtydliga att för mig är bibehållen god terrängegenskap hela poängen med en TGB, därav ev extra arbete med att böja handske om det visar sig nödvändigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn

och grattis till intyget, vad fick dom att ändra sig?? :o

 

Om du tar längre gavelplåtar (100mm) så kommer draget på "rätt " höjd,

minns inte vad dom heter nu men det är inga problem att fixa.

Tror du att det var ett lyckoskott för dig oxå eller kommer det att gå fler gånger.

Tänker på om man skulle prova med en 40:a någon gång.

Mvh// Dick Boström :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn

och grattis till intyget, vad fick dom att ändra sig?? :o

 

Om du tar längre gavelplåtar (100mm) så kommer draget på "rätt " höjd,

minns inte vad dom heter nu men det är inga problem att fixa.

Tror du att det var ett lyckoskott för dig oxå eller kommer det att gå fler gånger.

Tänker på om man skulle prova med en 40:a någon gång.

Mvh// Dick Boström :) :)

 

Bästa Dick,

 

Efter att de (VBG) bjudit upp till dans att påstå att de aldrig utfärdat/ kan utfärda ngt intyg så fick jag således vaska fram en kopia på dokumentet från den station där du reg-besiktigade.. :) I och med denna kopia och lite envishet (läs: fick mala genom flera i hierarkin) så gick allt som en dans till slut.

Med det sagt så ska det inte vara några problem för nästa kamrat som vill ha ett VBG-drag på sin 30 eller 40-bil.

Gött att veta att det bara är att byta gavlar om den ska vara "riktigt civilt anpassad" om behov skulle föreligga. Dock är min uppfattning att det är bara att köra oaktat vinkel då draget inte precis tar någon skada.

 

MVH // Björn H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn!!

Tror du att det blir godkänd på bilbekämpningen om du kommer med ditt släp och 30:ian om du har "fel" vinkel???

Jag menar...............om du reggar nu ,och sen kommer och ska besikta släpet får du igenom kombinationen då???

kanske bättre att ta dom längre gavelplåtarna på en gång, dom heter EDL eller EDM //mvh Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkla draget är väl både dumt o svårbesiktigat. På ex vis rastkojjor är det vanligt med n dubbel led så kulan blir justerbar. Har bilder på elverk i jobbdatorn. Har Vanlig pbil kärra själv o kulan är ju inte 42cm över asfalten så är det inte slätt så är den bökig att koppla loss. Å andra sidan behöver man aldrig dra upp stödhjulet heller....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkla draget är väl både dumt o svårbesiktigat. På ex vis rastkojjor är det vanligt med n dubbel led så kulan blir justerbar. Har bilder på elverk i jobbdatorn. Har Vanlig pbil kärra själv o kulan är ju inte 42cm över asfalten så är det inte slätt så är den bökig att koppla loss. Å andra sidan behöver man aldrig dra upp stödhjulet heller....

 

Jaha, startat jobdatorn då:

 

Det franska originalet som var enligt specificerat, "justerbart"

 

post-4978-0-51759400-1348241312_thumb.jpg

 

 

 

Var ju bara o bygga om, men om man struntade i mellanbiten så slapp man förlänga sladdarna:

 

post-4978-0-54971400-1348241459_thumb.jpg

 

Ja, det ÄR bäst o göra allt själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn!!

Tror du att det blir godkänd på bilbekämpningen om du kommer med ditt släp och 30:ian om du har "fel" vinkel???

Jag menar...............om du reggar nu ,och sen kommer och ska besikta släpet får du igenom kombinationen då???

kanske bättre att ta dom längre gavelplåtarna på en gång, dom heter EDL eller EDM //mvh Dick

Hallå Dick,

 

Jag räknar med att böja till handsken och på så vis få rätt vinkel. Detta föreslog t.o.m. teknikerna på bilprovningen vara en gångbar lösning.

-Ska dock överväga längre gavlar men har ändå till 1/7 2013 på mig.. :)

 

MVH // Björn

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hallå Dick,

 

Jag räknar med att böja till handsken och på så vis få rätt vinkel. Detta föreslog t.o.m. teknikerna på bilprovningen vara en gångbar lösning.

-Ska dock överväga längre gavlar men har ändå till 1/7 2013 på mig.. :)

 

Förtydligande: Jag ämnar böja till "handsken" på släpvagnen, inte montera draget snett vinklat.

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...