Gå till innehåll

Försvaret vs.polisväsendet...


Gäst Svana

Rekommendera Poster

Gäst Defender1

Hej Svana

Lider med dig

När köpet gjordes, betalade du kontant, post/bankväxel eller till något konto ?

Hur fick ni initialt kontakt innan köpet ? Tel, mail.....?

Svara gärna via pm, jag kanske kan försöka hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag fick ett nummer av en gammal bekant, som tyvärr gick bort i samma veva PDT_Armataz_02_06.gif

numret leder till ett kontantkort som inte nås längre. PDT_Armataz_02_06.gif

 Vi betalade kontant, min mor lånade ut pengar och överföringen till mitt konto gjordes kvällen innan köpets datum och det kan jag visa polisen genom ett kontoutdrag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affären gjordes inte upp hos säljaren, han dök upp där jag befann mig den dagen och det var därför affären gick så snabbt. Normalt sett är jag mycket försiktig men han nämnde att det fanns en annan intresserad person på bilen, och därför bestämde jag mig snabbt att köpa den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett är jag mycket försiktig men han nämnde att det fanns en annan intresserad person på bilen' date=' och därför bestämde jag mig snabbt att köpa den.. [/quote']

Klassiskt! Alla har vi väl fallit för den finten...PDT_Armataz_02_20.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska plisen kan uppenbarligen inte ens stava till stress, det är helt säkert! Bilen skulle beslagtagits för snart 2 veckor sedan..man jag har inte ens fått nåt tel.samtal än. Kul att behöva gå och vänta och vänta!

 Jag tror jag börjar få ett hum om varför så få brott klaras upp nuförtiden..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman
Som petewedi föreslog. Kan du inte byta ramnummer med en rostig skrotram och låta dem skrota den istället? Du får bil, polisen får nåt att skrota, alla blir nöjda.
Toolman2011-08-31 13:19:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Som petewedi föreslog. Kan du inte byta ramnummer med en rostig skrotram och låta dem skrota den istället? Du får bil' date=' polisen får nåt att skrota, alla blir nöjda.
[/quote']

Inte särskilt lämpligt eftersom det är olagligt och detta är ju redan ett polisärende.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Humlegaard skrev..försvaret har mina uppgifter om vilket fordon det gäller, eftersom det började med att jag själv kontaktade dem för att be att få reg.bevis-kopia eftersom jag inte fick papper på bilen vid köpet.

 Alltså lite svårt att krypa sig ur i detta läget. Hade jag därimot  vetat hela historien bakom fordonet vid inköpet..då hade det funnits helt andra chanser att byta ramnummer mm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
 En del av er trevliga likasinnade vet om mitt problem' date=' andra ska få höra min soppa nu..

 

 Jag började offroadkarriären (nja, vi kallar den så..) tror det va 2004, fick en volvo valp av min dåvarande chef, en blå L3314 som OBELIX här på tgb.net numera är ägare på.

 

 För över ett år sedan fick jag nys om en 13-bil helkaross i alu/zink och tyckte det va en jädra häftig skapelse. Jag fick tag i mannen, köpte den med kvitto och underskrift  och han skulle sända papper och reg.skyltarna på bilen med post eftersom dom låg på hans arbete (sade han).

 

Hans underskrift blev för slarvlig för att se efternamnet på och gubbjäveln försvann..

 

 Efter en månad när jag inte fått tag i han ringde jag försvaret för att få någon typ av kopia att göra ett ägarbyte på. DÅ fick man minsann ett frågetecken i den andra luren, "fordonet är ju fortfarande i tjänst här hos försvaret!".

 

Hoppsan...!!

 

 Och sedan dess har jag varit på förhör hos polisen, jagat en hel drös med poliser i Sthlmsområdet och likaså inom försvaret för att få reda på om jag får behålla pärlan eller inte. Inget händer och alla skyller på varann, men jag har fått bekräftat att jag EJ är misstänkt utan endast blivit grundlurad (Jag vet, tänker aldrig mer lita på någon nåt mer!!)

 

Det enda jag fått reda på av försvaret är att min 13-bil troligen va på väg till skroten och försvann under transporten för många år sedan. Och ingen visste något om att den ens saknades.. bra koll hos försvaret må jag säga! 

 

 Så, vad tror ni.. hur låga är oddsen att få behålla bilen? Och isåfall få papper på den också?

 

 Fler av er som varit med om detta?? [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]PDT_Armataz_02_06.gif  /Svana

Wow! 

Dina problem får mina att blekna kraftigt!

Hela din historia minner mig om en episod från min ungdoms glada dagar då jag köpte ett helt lass med studio-elektronik (musikstudio) på annons från en som sa sig företräda ett konkursbo. 

Platsen för själva köpet var ett magasin.
Jag behöver antagligen inte berätta vad som hände senare, det kan nog alla här gissa...

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig.
Om inte annat så kan du antagligen kräva ersättning för den tid som du "förvarat" godset. 

(Från det datum som polisen sa att de skulle ta bilen i beslag till det datum de faktiskt kommer och hämtar den.)

Kanske klen tröst för dig, men det kan ge tillbaks lite pengar av det denna saken kostat dig.

Jag är verkligen ledsen på dina vägnar då jag läser detta. Om du någon gång finner den som sålde dig bilen hade det varit ett nöje att arrangera en liten utflykt för denna individen till "camp justice" eller "boot-in-@ss camp" för att höra vad han har för förklaring och sedan förklara hur dessa saker kan påverka en människa i vardagen. Kanske rent av är fler här som har lust att möta upp?

Är det något jag föraktar djupt är det folk som lurar andra, vanliga människor.
Underslag och bedrägeri generellt är illa, men när det drabbar privatpersoner är det extra illa i mina ögon.

Den som sålde dig bilen är ju helt uppenbart klar över att det skulle skapa problem för dig. Kanske det var en individ som själv blivit blåst, kanske det var den som skulle ha skrotat bilen och såg chansen att göra sig några snabba tusenlappar. Det spelar ingen roll i mina ögon. Han har oavsett satt dig i en knipa som är en blandning av passion och ekonomi.

Jag vet allt för väl hur det är att mista saker som betyder något extra. Många säger kanske "Äh, det är ju bara materiella ting. Inget att bry sig om". Kanske inte för någon som inte har passion för dessa specifika saker, men för andra som vet vad jag försöker säga med detta, är det som att få inbrott i sitt hem; man känner sig maktlös, utsatt för ett övergrepp och man mister saker med affektionsvärde som många gånger inte kan ersättas.

Jag lider med dig och hoppas att detta ordnar sig för dig!

/// Marcus i Tromsö

Marc-X2011-10-07 11:06:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Ja ni. Nu har det gått 2 år och 3 månader..sitter fortfarande vid telefonen och väntar på ett beslut från polisen eller försvaret..inte hört ett enda ljud oavsett hur ofta jag ringer och påminner.

 

Detta är sjukt!!! Hur fan funkar vårat rättsystem IGENTLIGEN???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att det kan vara idé att göra en lipare i lämplig tidskrift för att väcka dem.

Dock kan du ju ringa dina båda kontaktpersoner innan och höra om de personligen kommer svara på reporterns frågor eller om de vill hänvisa till någon annan... (lite i hopp om att de vaknar redan då)

 

Inget okänkt fenomen att (viktigt) folk undviker att ta beslut de inte vill stå för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så hände det som inte skulle ske.. Natten mellan söndag och måndag åkte någon upp till folkracebanan, hittade min terrängbil och snodde nya batterierna, winchen och väskan med tillbehören till winchen..kanske 8000kr om jag ska köpa nytt igen, som ni förstår gäller ingen försäkring då fordonets situation är som den är. Skitkul !! Lämnade bilen där bara 2 nätter efter en folkracetävling pga att jag inte fick tid att köra hem den just då.

 

Så, om en 24V kinawinch från "Björns kina-order" dyker upp här begagnad till salu, kan ni väl skänka mig en liten tanke iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad jobbigt, har du inte nog med elände med den bilen tycker man.

:huh: Du får hålla ögona öppna, säkert någon som vet att den stod där efter helgen, Nästan ändå jäkligare att det kanske till och med är någon du hjälpt under helgen :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt Hansen, man har små misstankar också..tyvärr på bekanta här i trakten. Skitjobbigt när man ändå inte vet säkert, man vill inte anklaga någon när man bara tror. Man har ju ej heller rört någon av dem fulltankade entreprenadmaskinerna som stod parkerade brevid bilen, då känns det ännu värre..typ personligt på nåt sätt :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej,

 

Jag är en nybliven TGB 11 ägare och satt här och browsade lite på forumen.

 

Jag har läst en hel del juridik och måste fråga vad det är som polisen utreder egentligen eller borde utreda?

 

Det stod tidigare om godtrosförvärv,

 

Quote

 

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

 

Sista stycket är mycket intressant. Har försvaret krävt tillbaka fordonet?

 

Du skall även fundera på de olika delarna i händelseförloppet.

 

Polisen utreder bara brott och har polisen friat dig redan så är brottsfrågan redan avgjord. Ärendet kan ej heller överlämnas till åklagare.

 

Den andra delen är frågan om tvistemål och om hurvida förre ägaren ( Försvaret ) vill ha fordonet åter.

 

Dessutom så är det intressant att om polisen anser bilen vara beslagtagen, så förvarar polisen bilen hos dig och du borde ha rätt till hyra för platsen den står på.

 

Japp, mina två ören om detta.

 

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...