Gå till innehåll

Försvaret vs.polisväsendet...


Gäst Svana

Rekommendera Poster

Kan inte annat än lida med dig.

Jag tror nog att det löser sig.

Som jag förstått när vi har snackat så körde du med öppna kort mot Försvaret & Polisen redan från start så...

 

OM dom ens lagt någon vidare kraft på ditt ärende så kanske dom funderar på någon typ av vägledande åtgärd som blir en "mall" i sådana frågor, troligen inte..

 

Vi får bilda någon typ av Frivillig resursgrupp åt Länsstyrelsen och framhålla dig & din bil som ovärderlig!

Det är faktiskt en seriös idé.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det kan ta så lång tid.

 

Vad är statusen i militära registret? Någon status måste det stå där i allafall.

 

Är bilen skrotad?

eller är den i bruk?

eller är den stulen? (kan ett fordon vara stulet om det är återfunnet och "ägaren" försvaret i detta fall vet om att fordonet är hittat?)

eller är den efterlyst? (knappast då den är "hittad")

den är väl knappast Såld/Överlåten? Då heter det att den är Avregistrerad.

 

Vet från tiden då jag körde bärgare, då bärgade jag militära fordon ibland,

Det gick inte att få ut någon information om dessa fordon. Infon låg under sekretess.

Det gick inte att få ut ett endaste papper på militära fordon.

enda undantaget var avregistrerade fordon. eller beskedet att fordonet var efterlyst / stulet. det hände att man hämtade sådana fordon också.

Alla militära fordon är oförsäkrade. (staten är undantagna försäkringsplikt på motorfordon)

Alla fakturor skickades till kammarkollegiet,

men det är snart tio år sedan jag jobbade som bilbärgare. så det kan ha ändrat på sig.

 

"civila regler"

En fordon som är avregistrerat genom skrotning enligt bilregistret. går inte att registrera in igen.

i allafal om man läser om ursprungskontroll på transportsytrelsens hemsida.

 

Hoppas det går bra till slut.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det kan ta så lång tid.

 

Vad är statusen i militära registret? Någon status måste det stå där i allafall.

 

Är bilen skrotad?

eller är den i bruk?

eller är den stulen? (kan ett fordon vara stulet om det är återfunnet och "ägaren" försvaret i detta fall vet om att fordonet är hittat?)

eller är den efterlyst? (knappast då den är "hittad")

den är väl knappast Såld/Överlåten? Då heter det att den är Avregistrerad.

 

Vet från tiden då jag körde bärgare, då bärgade jag militära fordon ibland,

Det gick inte att få ut någon information om dessa fordon. Infon låg under sekretess.

Det gick inte att få ut ett endaste papper på militära fordon.

enda undantaget var avregistrerade fordon. eller beskedet att fordonet var efterlyst / stulet. det hände att man hämtade sådana fordon också.

Alla militära fordon är oförsäkrade. (staten är undantagna försäkringsplikt på motorfordon)

Alla fakturor skickades till kammarkollegiet,

men det är snart tio år sedan jag jobbade som bilbärgare. så det kan ha ändrat på sig.

 

"civila regler"

En fordon som är avregistrerat genom skrotning enligt bilregistret. går inte att registrera in igen.

i allafal om man läser om ursprungskontroll på transportsytrelsens hemsida.

 

Hoppas det går bra till slut.

Sist jag snackade med försvaret, och tidigare också, har pappret på bilen legat på hans skrivbord och "väntat" på vad som skall ske, och det ville man inget säga. Men fordonet har varit i bruk och nu som din punkt 3, alltså "stulet, med vetskap var fordonet finns"..

  Men har dom inte intresserat sig för fordonet på snart 4 år, då tänker jag inte låta dem hämta det nu heller.

 

Jag har ju faktiskt betalat en hyra på industritomt där den står..i snart 4 år.

   Tyvärr endast genom att byta tjänster, så jag kan inte bevisa det med gamla inbetalningar eller liknande.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Det där med Kammarkollegiet stämmer fortfarande i alla fall)

Ja, vet inte hur dom tänker riktigt eller har för riktlinjer...

 

När det visade sig att bilen jag köpte inte hade samma chassinr i ramen som i hytten & pappren så trodde jag att man kunde få ett intyg eller dylikt men det gick ej.

Fick ändå bra hjälp och det löste sig på bra annat sätt MEN där hade ändå Försvaret gjort fel en gång i tiden...

 

Jag tror inte att dom tar bilen i alla fall, dom vet nog inte vad dom ska göras med den. Inte nu heller..

Det enklaste för dom borde ju vara att skicka ett inbetalningskort på 10 000 kr eller nåt som ett bevis på avslutat kapitel PUNKT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som jag ser det så är det tre olika frågor det handlar om:

 

1) Brott

Polisen har avfärdat dig som misstänkt för stöld, bland annat för att du har tagit upp ärendet i ljuset.

Det skulle kunna vara häleri då det handlar om försvårande att återbörda stöldgods till rättmätig ägare,

men då du talat om var bilen finns så har du ju knappast undanhållit den från rättmätig ägare.

 

2) Äganderätt

Du har inte köpt bilen, så du kan inte äga den.

Reglerna för godtrosförvärv gäller inte bilar, då man alltid har en skyldighet att kontrollera med lämpligt bilregister.

Å andra sidan finns det tusentals saker som försvaret äger men inte innehar. Det är saker de lånar ut eller

förrådsställer under annans tak. Försvaret lånar ut till andra myndigheter, privara organisationer, företag och

privatpersoner. Ofta utan någon som helst koll på var sakerna hamnar.

(Själv har jag haft större besvär med att lämna tillbaka än att låna av försvaret.)

 

3) Registrering

Går inte så länge inte försvaret avregistrerar den. Och det gör de inte om det inte finns ett avvecklingsbeslut.

 

 

Så läget nu ser jag som:

 

- Du förrådsställer ett fordon som försvaret äger och har lånat ut till dig (via en mindre hederlig förrådsman motsv).

- Försvaret behöver ingen försäkring

- Du behöver en körorder för att få köra (kan kontrolleras av militärpolis)

- Bilen behöver en kontrollbesiktning de senaste 12 månaderna. Den behöver inte vara registrerad i någon

dator, men du behöver protokollet i handsfacket.

- Endast en handfull poliser har behörighet att kontrollera militära fordon

- Du behöver nummerplåtar

 

Mina råd:

- Det kan ju vara bra om du har en egen frivillig försäkring på chassinumret. För om du skulle ställa till med en olycka

så skulle det vara intressant att höra dig tala om för kammarkollegium att de skall betala ut ersättning till motparten :-)

- Ta den ALDRIG utomlands. Av två anledningar.

- Och rör inte upp mer damm för de kommer aldrig att skriva över den på dig. Ligg lågt.

Men ta reda på statusen i MIFOR och läs på reglerna, så att du har alla svar om du blir stoppad längs vägen.

- Råka ALDRIG ut för någon trafikolycka.

- Bryt inte mot trafikreglerna.

- Använd grön skjorta

 

 

Detta grundas inte på någon juridisk utbildning, utan på mångårig erfarenhet.

 

/Stefan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Stor dag ;)

 

 Ringde polisen..påpekade att det nu gått 4 år..

Äntligen första framsteget!!!!

 

-"Vänta, jag ska kika här så jag inte försäger mig", svarade en herre på lokala polismyndigheten och blipprade lite i datorn.

  "Jo du, den här utredningen har lagts ned. Den 20:e Juni 2013"...

 

Okej???

  Varför har jag inget fått veta????

Har försvaret fått vetskap ens????

 

Fick inget svar på frågan, utan dom bad mig ringa imorgon igen -med ett direkt nummer till senaste handläggaren inom ärendet.

 

 Ska bli väääääldigt intressant att se vad han säger, och vad som kommer hända nu. :P

 

 Önska mig lycka till! :)

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens uppdatering:  

 

 Handläggaren hos polisen ursäktade sig att jag inte fått någon info. och kunde inte förkara varför..

Han postar idag ett skriftligt underlag på att utredningen lagts ned och sänder till mig med brevpost.

 >> Jag fick även veta att preskribitionstiden på såna här fall är 5 år..nu har det gått 4 år.

 

 Jeanette hos Försvarsmakten Boden, som jag har haft största dialogen med, säger att några papper kommer aldrig att sändas.

  Okej, det är ju ett ganska logiskt beslut anser jag.

Jag vill då ha ett papper som bevisar att jag äger bilen och att försvaret frånsäger sig bilen och ansvar och ägande till denna.

 

  Hon bad mig kontakta en kollega som sitter högre, för att disskutera en vidare lösning..

Sagt och gjort. Och den personen ber mig ringa till en ansvarig herre för just 11/13-fordonen..Anders.

 

 Anders som han heter, ville gärna hjälpa mig, men kunde inte ge mig några besked eller besut, han heller..

..så han tyckte jag skulle tala med hon Jeanette som finns uppe vid Boden..  Jo du, fint!!!!

 

Cirkeln i denna lekstuga är ännu en gång sluten.. :(

 

 Han tyckte det var tokigt att jag blivit hänvisad till honom.

  Vi kom fram till att en skrivelse till försvarsmakten är att rekommendera. och det är väl vad jag ska göra härnäst.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok m en då är det då klart att du står inte anklagad för något och du har då verkligen gjort ditt bästa för att reda upp detta,

Tror nog på en bra lösning bara du orkar ringa de där sista samtalen, ligger du på så vill de nog snart bli av med dej, och lämna ärendet till handlingarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka jobba som Hansen skriver. Fortsätt att ringa till dem och fråga hur det ligger till. De har nog inga rutiner för att hantera detta ärende. Min morfar hade ett talesätt: "Man ska inte prata med röven, man ska prata med huvudet." Sikta högre än Jeanette i Boden. Hon har garanterat en lång rad chefer över sig, fråga efter dem.

Lycka till Svana.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Roadkill. Håll ut Svana! Droppen urholkar stenen och blir det svårt och långbänk kan man be om/kräva formellt avslag med referens till hindrande regel eller författning, samt besvärshänvisning. Snacka med chefen eller chefens chef kan också lösa till synes svåra problem på någon dag, men man får ofta vara beredd på att ge efter på någon punkt. Jag har åratal av ständigt trixande med en annan fordonsmyndighet bakom mig och till slut räckte det att varje gång be att få snacka med chefen för att det skull lossna.

 

Lider med dig Svana. "Gud är rättvis" men ibland tar det lång tid...

 

Angående "röven". Mina kontakter med Jeanette i Boden har varit de allra bästa, hon har alltid varit både trevlig och hjälpsam. Tror inte Roadkill menade det som det lät, eller hur Roadkill? :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...