Jump to content

Försvaret vs.polisväsendet...


Guest Svana

Recommended Posts

Vad är poängen med att lätta bilen så mycket? Om man blir stoppad och vägd så är det ju den faktiska vikten som bästämer. Har det med skatteklass eller något sådant? Ingen kritik bara nyfiken

Enbart för att få mer lastvikt.

Problemet med detta är ju att om du plockar bort t ex reservhjul och mixtrar med tanken så den visar full, så får du kanske 150 kg mer i last.

Väl hemma igen när tanken fylls och reservhjul hängs på och sedan lastar dom x antal hundra kilo du får lasta enligt nya regbeviset, så har du plötsligt 150 kg överlass när du blir stoppad i kontroll.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För min del handlar det om att vara garanterad att få använda samtliga sex bältade passagerarplatser.

I mitt exempel vill jag ha båda wincharna på. Fram för att få den inskriven och inmätt i längden, och bak för att jag är för lat att demontera den haha..

Då plockar jag hellre bort annan vikt för att garantera att 6 passagerare får åka med och så mycket lastvikt som möjligt.

 

Risken att bli stoppad och vägd här där jag bor är 1/1000 ungefär. Och då tar jag hellre böter för överlasset.

Eller snackar mig ur det, som jag brukar haha.

 

Att visa talets gåva, vara ödmjuk och babbla på tills dem ledsnar funkar alltid!

Bevis på det är 20-talet diskussioner med mina olika stylade Volvobilar, fortkörningar, och tre gånger med terrängbilen..utan skyltar och ena gången utan plånboken också!

Positivt är det inte anser jag, men jag är tacksam såklart.

Alla gånger utan böter eller senare trubbel eller sura miner.

Visserligen blivit kändis på byn med mina motorintressen och äventyr, men inga onda rykten eller galenskaper.

 

Så, böter för överlass kan jag svälja.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helium då är det väl bättre att åka dit med lätta trellebrogare istället för tex tunga michelinare.

 

Har haft bilar med för stora tankar och åka in med tex  200liter i vägningen är onödigt bättre spärra mätaren.

 

För var det rätt mycket skatteskillnad och därför lättade jag vid ett tillfälle en bil lite förmycket men detta var för mycket länge sedan, har även vägt ner någon husbil från tung till lätt och fått många passagerare.

 

Gammalt ordspråk:

Tung motor och stor tank kan lätt bli för mycket för liten valp

Link to comment
Share on other sites

Hej! För info är tråden nu delvis redigerad. Anledningen är att vi inte kan avhandla uppenbara brott mot lagar och förordningar på Terrängbil.net. Vänligen respektera det så blir livet lättare för ansvarige utgivaren (jag). För övrigt en intressant diskussion om vilken utrustning som kan och inte kan ingå vid reg besiktning. Hälsningar Admin

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej Admin min kommentar ligger kanske inte helt inom trådens innehålls deklaration men i ljuset av din kommentar i går 22:09 " ansvarig utgivare " = du Wings,, kanske du borde förtydliga vad ditt ansvar här på Terrängbil.net innebär nu när du har ett utgivarbevis.

(Har en ansvarig utgivare utsetts, är denne exklusivt ansvarig för innehållet i en publicering ..?), -- utöver det egna personliga ansvaret som jag 'personligen' tycker,, alltid följer med, en öppen debatt och offentliga åsikter.

Smått imponerad att du sökt utgivarbevis och kravet för dig att följa och granska inlägg kontinuerligt!

Utan Terrangbil.net vore det nästan omöjligt att äga en Tgb för mig. Den samlade sakkunskapen och roliga inlägg gör det enkelt att säga "rattmuff på" om ni kommer ihåg i Dalmasarnas bil program i tv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Admin min kommentar ligger kanske inte helt inom trådens innehålls deklaration men i ljuset av din kommentar i går 22:09 " ansvarig utgivare " = du Wings,, kanske du borde förtydliga vad ditt ansvar här på Terrängbil.net innebär nu när du har ett utgivarbevis.

(Har en ansvarig utgivare utsetts, är denne exklusivt ansvarig för innehållet i en publicering ..?), -- utöver det egna personliga ansvaret som jag 'personligen' tycker,, alltid följer med, en öppen debatt och offentliga åsikter.

Smått imponerad att du sökt utgivarbevis och kravet för dig att följa och granska inlägg kontinuerligt!

Utan Terrangbil.net vore det nästan omöjligt att äga en Tgb för mig. Den samlade sakkunskapen och roliga inlägg gör det enkelt att säga "rattmuff på" om ni kommer ihåg i Dalmasarnas bil program i tv.

 

Lasse303, du har PM.

Link to comment
Share on other sites

Gick inget vidare. Därför blev jag sjukt deprimerad och skrev inget efteråt här..

Teknikern va väl inte helt nöjd med karossbyte och slitet ramnr.

Inom en månad ska jag tillbaks och visa lite mer kvitton, papper och intyg mm.

 

Med tanke på allt krångel du haft med bilen så vore det konstigt om det skulle börja gå lätt nu, men bitihop så håller vi alla tummarna här!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...
På 2020-07-26 på 16:23, MrOlsson säger:

Läst igenom tråden, hoppas fortfarande på ett lyckligt slut.

Är bilen registrerad och besiktigad idag?

 

Mvh.Fredrik 

Svar nej, inget framsteg alls. Förutom att den renoveras under och inuti i två år nu, och ny motor håller på att knåpas ihop..

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...