Gå till innehåll

Behövs relä?


Gäst Kilen

Rekommendera Poster

Till att böja med är mina kunskaper i bilelektricitet begränsade, speciellt när det gäller reläer.

Hursomhelst, jag skall koppla in en arbetsbelysning bak:

P1030370_876x657.JPG

Det är en NBB MIL100

 

P1030391_614x461.JPG

På Volvo Lastvagnar kan man köpa brytare som passar i panelen och t.o.m. har rätt bild.

 

 

P1030394_614x461.JPG

Det här är baksidan på brytaren, jag har försökt göra en enklare skiss:

 

Brytare1.jpg

 

Min första fråga är om någon monterat en sån brytare förut och har koll på vilka stift jag skall koppla in på? Jag kan iofs mäta men om någon redan vet slipper jag det besväret. Sen är frågan om jag behöver koppla via ett relä? I så fall vore jag oändligt tacksam för ett kopplingsschema som visar hur alla kablar skall dras.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns inget kopplingsschema på/ i asken?

 

Behovet av relä beror på om knappen tål den ström som lampan drar (borde stå på / i förpackningen) (ta lamp-Watten o dela med 24 el 12 ) så får du en ampere siffra. Ex vis relän för extraljus beror på att de skall synkas med hel ljuset, men arbetsbelysningen kör man ju helt vid sidan av. (bra o ha om nån trilskas bakom...),

 

Art nr/va kostade den? bra med rätt symbol som sagt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Lite nyfiken, gick det köpa kontakten ny i butik ? eller är det skroten som gäller ?

är det en orginal knapp lastbil 24 v behöver du inget relä för en eller 2 lampor, där håller ju de billigaste på biltema, kör du LED behöver du ändå mindre oroa dej för reläbehovet,

En sådan knapp med motsvarande anslutning och ca 10 cm kabel skulle vara bra, då jag har lamp inkoppling på schemat och inte riktigt tänkt ut vart jag skall sätta brytarna än,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

De finns att köpa på volvo lastvagnar men kostar ca 500. Men det är klart snyggare med en knapp som passar i instrumentbrädan.

 

Kjell. Förmodligen hade det gått fortare att mäta upp den än att göra ritningen och posta på forumet PDT_Armataz_02_26.gif

Har du inget att mäta med så funkar det fint att plocka av bakstycket så du ser rent fysiskt hur det hänger ihop. Var lite försiktig bara så du inte tappar bort fjädern och metallbiten som gör kontakt mellan stiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, finns ny på Volvo Lastvagnar. Har för mig den är till Volvos lastbilar F10/F12 som har samma typ av brytare som 11/13/20.

 

Mätaren finns i grannsocknen så jag bedömde att det skulle ta mer tid att hämta denPDT_Armataz_02_03.gif

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Swedol har en hel del lastbils 24 v el grejor, köpte reläer där själv när jag provade om mina på 13 bilen var trasiga.

Här har vi en firma som heter Malte Månson som säjler 24 v delar samt Lantmännens butik. Det borde finnas på flera lastbils/maskin tillbehörs firmor utan att vara märkes bundet och kosta skortan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...