Guest Vinkon Posted November 1, 2011 Report Posted November 1, 2011 Till att börja med vill jag rikta ett speciellt stort tack till härje för hans donation av studebaker-styrväxlar till mig och indirekt bidragande till min fortsatta galenskap. Förra onsdagen, samma dag som jag kom hem till verkligheten på besök gjordes en sväng till trevliga Järpen. Härje själv var inte hemma utan lotsade mig via telefonen till hans ägor, väl där överöstes jag av dessa guldklimpar till gåvor!Jagbörjade så sakteliga ta vara på de delar som jag uppfattat att jagfått, jag kunde aldrig med min begränsade fantasi förstå att det vartänkt att jag skulle få så mycket mer än så!Men där gick gränsen, jag var tillräckligt knäsvag och varm av glädje av det jag redan fått!Jag har även lovat härje en (livsfarlig?) provtur med ekipaget när det står färdigt (om x år?).Tack än en gång härje, tack för det goda kaffet och sällskapet av dig och din trevliga fru! **************************Ja, detta är alltså en projekt-tråd om mitt tänkta hemmabygge.Det är ganska lågprioriterat då bandvagnen går före.Inspirationen till detta är en viss Einar i Norge som byggt en fräsig maskin som jag har för avsikt att efterlikna: http://www.bilbygging.no//viewtopic.php?t=127&postdays=0&postorder=asc&start=90-----------------------------------------Styrning:Donerade styrväxlar:Spricka i den kompletta styrväxeln:Är det gjutjärn eller gjutstål?En liten rörkrök på extra "locket", har förstått det som att dessa underlättade oljepåfyllning?Isärtagning av den kompletta:Man blir alltid lika skitnödig när det kommer ut vatten ur mekaniska ting...Liten skada på extra "locket":Dessa "plattor" satt mellan klumpen vagnkarossen och "trumpeterna"/"drivaxelhusen", är det chims?Vad händer här då?: Här får det ligga i oljebad några månader och dra sig...Just nu saknas "bara" ca 50 liter spillolja...Motor:Hade äntligen tänkt att få nytta av den almighty B36an!!Problemet då är ju att fixa packningar som inte tillverkas längre och fixa en adapter till transmissionen.Jag får väl även passa på att avliva de värsta myterna kring denna motor:Den består inte av två B18 i grunden, den fanns långt innan B18 ens existerade.Den har inte 3 st ramlager, den har 5 st.Transmission:I brist på annat blir det väl att plocka ur automatlådan ur denna 244 jag har fått, har tydligen tillhört rikspolisstyrelsen enl emblem:Chassie:Ja, det är ju det som saknas i nuläget...Blir väl inköp längre fram. Vinkon2011-11-02 23:29:43 Quote
Guest Klas_B Posted November 1, 2011 Report Posted November 1, 2011 Håller på med ett likadant bygge fast med BV-206 bandaggregat. Kul att se fler som inser M29C Weasel styrväxelns förträfflighet! Kommentarer till bilderna: Det är gjutjärn i alla hus. Sprickan såg inte så söt ut, tyvärr. Dock är ju pinjongen lagrad i gaveln. Dock kan lagerläget vara rubbat pga huset gett sig för den ingående axeln... Lilla skadan (avbrutet hörn) på "lilla locket" kan ersättas med en större plåtbit, typ 6-8 mm tjock som planbricka fast större skräddarsydd. Mest viktigt för att få det tätt (blått packningsklister...). Gängan ser OK ut i huset. Plattorna mellan klump/chassie/trumpeter är till för att ta upp måttfel i chassiet, så man inte drar in sidorna, samt att det underlättar montering i chassiet. Rörkröken vid oljepåfyllningen gör att man enklare kunde fylla olja samt kontrollera oljenivån, som annars brukar innebära att man måste ta ur klumpen ur chassiet... Kör hårt! // KlasKlas_B2011-11-01 11:40:03 Quote
Vinkon Posted December 2, 2011 Report Posted December 2, 2011 (edited) @ Klas_B: Bilder för tusan hakar!! Ok, dåliga nyheter ang materialet då. vad tror du om ett skräddarsytt hörn med kemisk metall i skarvarna? Edited December 2, 2011 by Vinkon Quote
Vinkon Posted January 12, 2012 Report Posted January 12, 2012 Får väl börja med att föra in mina "skisser" igen på mitt tänka bygge som föll bort i forum-flytten: Under vistelsen hemma i "verkligheten" passade jag på att riva den rostiga reserv-diffen och slänga ner den i oljebadet, samt fylla på mer olja: Inget skadat kugghjul va? Bra-att-ha-delar innan de försvann i oljan. Notera att kakburken inte är min Quote
Humlegaard Posted January 14, 2012 Report Posted January 14, 2012 Det ÄR ett trevligt bygge!! Det ser dessutom ut som om du kan åka land och rike runt med de brÄnsletankarna. 150l? Quote
Vinkon Posted January 14, 2012 Report Posted January 14, 2012 (edited) Det ÄR ett trevligt bygge!! Det ser dessutom ut som om du kan åka land och rike runt med de bränsletankarna. 150l? Tackar 70 liter styck, så 140 liter totalt. Ev kanske jag tar bort ena, är ju inte tänkt att vara någon långfärds-maskin direkt.... Edited January 14, 2012 by Vinkon Quote
Humlegaard Posted January 14, 2012 Report Posted January 14, 2012 Då var inte 150l så illa gissat. Du kan ju ha saft i den andra, alternativt ha den som verktygslåda. Symmetrin är vacker. 1 Quote
Lundgren Posted January 28, 2012 Report Posted January 28, 2012 Kommer absolut att följa din tråd! Kör hårt! Quote
Vinkon Posted January 31, 2012 Report Posted January 31, 2012 Ev kan jag ha fått tag i en hel kåpa till styrväxeln, dock så är den på andra sidan Atlanten.... Får se vad frakten till den där bly-klumpen drar iväg på... Kommer absolut att följa din tråd! Kör hårt! Tackar Jag får väl säga detsamma antar jag? Jag räknar kallt med en bygg-tråd om ditt spännande bygge också.... Quote
Vinkon Posted August 21, 2012 Report Posted August 21, 2012 Ok, här kommer en liten uppdatering: Pga bristande finanser hade jag inte råd denna sommar att inhandla det tänkta chassiet, så det får bli senare. Motorn + låda lyftes ur bilen som senare skrotades. Jag har tänkt att använda denna motor och låda tills dess att jag har ställt i ordning B36an. B230 (?) Insprutare med automatlåda och allt tillhörande. Jag har för avsikt att sälja insprutningssystemet till förmån för ett mer terräng-driftsäkert alternativ såsom förgasare. Inköpet av en ny kåpa till studebaker-styrväxeln blåstes av, då det blev apdyrt att skicka hit den från staterna och själva priset för den på det.... Jag tänker istället skicka iväg den spruckna jag har till en verkstad i Östersund vid lämpligt tillfälle, det var inte så farligt pris jämfört med usa-kåpan om jag gjorde förarbetet också. Mer än så hann jag inte med. Jo just ja, jag har en röst inom mig som säger att saker jag äger bör ha en praktisk tillämpning. Så jag har kommit på en sådan till hemmabygget tror jag, men det blir en liten överraskning tills dess att jag har uppdaterat min 3D-modell Quote
Toolman Posted August 23, 2012 Report Posted August 23, 2012 Snyggt jobbat! Visst känns det alltid bättre när man kan rättfärdiga sitt "nyttofordon". Själv har jag dragit timmer med Valpen i sommar 1 Quote
Vinkon Posted August 27, 2012 Report Posted August 27, 2012 Snyggt jobbat! Visst känns det alltid bättre när man kan rättfärdiga sitt "nyttofordon". Själv har jag dragit timmer med Valpen i sommar Ja tusan! -------------------------------------- Nå, va tror ni? Kom på en sak med detta koncept som kanske inte fungerar så bra: jag har fått uppfattningen att studebaker-styrningen är aningen "digital", så detta kanske inte blir lika fräckt som jag inbillat mig...? Blir detta av så har jag att göra på riktigt vad gäller infästning för schaktblad och bygge av tre-punkt... Sen får jag ursäkta den fula snöslunge-modellen jag slängde ihop. Kan även nämna att gröna färger syftar på modifierade eller tillförda delar och att rött är motorrelaterat. Quote
härje Posted September 6, 2012 Report Posted September 6, 2012 Ok, här kommer en liten uppdatering: Pga bristande finanser hade jag inte råd denna sommar att inhandla det tänkta chassiet, så det får bli senare. Motorn + låda lyftes ur bilen som senare skrotades. Jag har tänkt att använda denna motor och låda tills dess att jag har ställt i ordning B36an. B230 (?) Insprutare med automatlåda och allt tillhörande. Jag har för avsikt att sälja insprutningssystemet till förmån för ett mer terräng-driftsäkert alternativ såsom förgasare. Inköpet av en ny kåpa till studebaker-styrväxeln blåstes av, då det blev apdyrt att skicka hit den från staterna och själva priset för den på det.... Jag tänker istället skicka iväg den spruckna jag har till en verkstad i Östersund vid lämpligt tillfälle, det var inte så farligt pris jämfört med usa-kåpan om jag gjorde förarbetet också. Mer än så hann jag inte med. Jo just ja, jag har en röst inom mig som säger att saker jag äger bör ha en praktisk tillämpning. Så jag har kommit på en sådan till hemmabygget tror jag, men det blir en liten överraskning tills dess att jag har uppdaterat min 3D-modell ska kolla tror nog att jag har kåpor liggande ska kolla upp saken du ska inte ta rätt på bottenplatt som du lämna kvar 1 Quote
Vinkon Posted September 6, 2012 Report Posted September 6, 2012 ska kolla tror nog att jag har kåpor liggande ska kolla upp saken du ska inte ta rätt på bottenplatt som du lämna kvar Ja, snälla gör det Jag har tänkt att ringa men har glömt hela tiden... Men denna gång kommer du inte lika billigt undan! Quote
Vinkon Posted January 13, 2013 Report Posted January 13, 2013 Förvärvade detta bälte hemma under jullovet: Ni som vet var det kommer ifrån håller det för er själva Quote
Christer_tgb Posted January 14, 2013 Report Posted January 14, 2013 Såg ut som senaste nyheten för bältesmodet anno 2013 Quote
Vinkon Posted January 14, 2013 Report Posted January 14, 2013 Det är ju den futuristiska läderbiten som gör hela grejen Quote
Bluesky Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 Jag har en svag aning om vad det kan vara med det är bara en känsla jag har. Använde man den till en viss sorts sport? Med en lite annorlunda konstruktion i dag? /Jonny Quote
Vinkon Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 Jag har en svag aning om vad det kan vara med det är bara en känsla jag har. Använde man den till en viss sorts sport? Med en lite annorlunda konstruktion i dag? /Jonny Vet inte riktigt om jag vill avslöja vad det är, det är ju inte meningen att jag ens ska kunna ha en... Quote
Vinkon Posted June 12, 2013 Report Posted June 12, 2013 (edited) I söndags var jag till Härje i fina Järpen för andra gången. Denna gång för att hämta chassiet som blev kvar sen sist. Tro inte på fasen att denna ytterst godhjärtade människa av blod och skrot skickade med en hel kåpa till styrväxeln också!! Och i och med detta studebaker-chassi så är inte 3D-bilderna längre upp i tråden inte aktuella, eftersom de är baserade på bv202-chassi. Så hittills har jag spolat ur chassiet/bottendelen och påbörjat rengöring av kåpan. Och som alltid när man spolar ur/städar ett fordon så går man ju plus, denna gång 10 öre, med ett mynt från 1964. Samt en jäkla massa brickor Så det är bara att höra av dig Härje om du känner att du saknar något av det nämnda Vissa bybor har redan observerat min kist...super-mörsar-hemmabygge Edited June 17, 2013 by Vinkon Quote
Vinkon Posted June 13, 2013 Report Posted June 13, 2013 (edited) Här gick jag bet igår, hurvida man demonterar axeln till vänster i bild.... Så idag gjorde jag det som farsan sa på halvt skoj igår; "ta släggan", vilket också fungerade! Och för er oinvigda så får man precis ut det stora drevet på diagonalen via de större hörnen, nästan så att man kan tro att det är genomtänkt Och här har vi en del av orsaken till demonteringen, två spikar och lite aluminium-nånting. Bara att rengöra imorrn då Blir väl att kapa och frisera ytterligare i chassiet imorrn också. Edited June 13, 2013 by Vinkon 1 Quote
Vinkon Posted June 15, 2013 Report Posted June 15, 2013 Idag utprovades bland annat en tänkbar körställning ut. Stolen är inte tänkt att vara den slutgiltiga. Fynd-arkeologi-lådan, med tillhörande 10-öring. Konstig "volvo-detalj" som fanns i botten av chassiet.... Idéer? Slutförvar inför tider då man har tillräckligt med tid för den, som allt annat... Quote
Halfsafe Posted June 15, 2013 Report Posted June 15, 2013 Hei, vær klar over at bremsebånd på weasel som har gått i feil olje fungerer svært dårlig etterpå. Det er ikke uvanlig at det ble fylt på hypoid olje og da blir bremsevirkningen/styringen lik null, selv etter utallige utskyllinger og oljeskift. Ideelt sett bør du ha nye belegg, eventuelt prøve å koke ut olja så godt du kan. Det skal være ren motorolje på en weasel bakaksel. Traktor Universal for våte bremser er optimalt. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.