Dexxas Posted December 17, 2014 Report Posted December 17, 2014 Nått nytt Vinkon?? Provkörning till sommarn?? 1 Quote
Vinkon Posted December 17, 2014 Report Posted December 17, 2014 Nått nytt Vinkon?? Provkörning till sommarn?? Inte mer än en insikt/plan. Nja, hoppas att du inte blir överraskad att svaret är nej ****** Min plan är att demontera det gamla fjädringssystemet nu under julledigheten och se ifall nån vill köpa det. Tanken var ju först att göra en konvertering likt den som Sören ska göra på sin vessla. Jag har ju trots allt en "bastard"-vessla så finns ju ingen anledning att låtsas bygga original. Tanken nu är att införskaffa bv202-boggisar (+ p-arm) och bygga nya bandaggregat runt det. Enklast vore väl att montera dem i två rör i chassiet, fixa glidlager, skippa torsionsfjädringen och montera spiralfjäder m. dämpare på pendelarmarna. Men det blir när ekonomin tillåter. Och jag som tänkte överraska med mitt skruvande i jul 1 Quote
Dexxas Posted December 18, 2014 Report Posted December 18, 2014 Varför krångla till det med spiraler när torsionsfjädringen funkar bra??? Känns som ett steg åt fel håll. Quote
Vinkon Posted December 18, 2014 Report Posted December 18, 2014 Varför krångla till det med spiraler när torsionsfjädringen funkar bra??? Känns som ett steg åt fel håll. Kanske, men då skulle jag behöva skaffa såna där splines-hylsor i mitten på röret samt montera dem på nått vis. Blir det så krångligt då? Två såna enheter per sida inkl. stötdämpare. Quote
Vinkon Posted December 30, 2014 Report Posted December 30, 2014 Lite skruvande idag då Lite ogjort till viss del med att den förvarats under takplåt när den nu fungerat som en stor osthyvel och fyllts med snö i tövädret när jag drog in den. Mutter modell stor, 60 komma nånting... Tyvärr saknades täcklocket på denna sidan och gängorna i navet såg inte så friska ut heller. "Spännjusterings-mojängen" hamnar i avyttringshögen och bladfjädern i skrotlådan. Sen är ju frågan om man ska bygga ny spännanordning med nån typ av balk där bladfjädern var eller om man ska ta en sån också från 202an...Lager i bättre skick har man ju sett Så, en sida klar. I brist på annat kan man ju byta ut plåt och rensa ut mer gukk ur balkarna. 4 Quote
H.Hansen Posted December 30, 2014 Report Posted December 30, 2014 Hu att ni orkar . Nä det är jag som inte har förutsättningarna och tiden, Skall bli kul och se vart detta slutar 2 Quote
Sören Posted December 30, 2014 Report Posted December 30, 2014 Det ser ut som vi har en del att tala om 2 Quote
Vinkon Posted December 31, 2014 Report Posted December 31, 2014 Andra sidan idag då. Bladfjäderpaketet på den här sidan var tillräckligt "konstig" för att hamna i avyttringshögen. Små-fyndigt med smörjkanal Ett titt bakom täcklocket av ren nyfikenhet. Jag har en svag aning om att vatten letat sig in... Men den denna gång tog jag loss hela spännanordningen för att få väck det inre spännhjulet, lättare med muttrarna på utsidan. Sen kom jag på att om jag får bort bägge spännanord. + röret de sitter i så kan jag ganska enkelt förvara chassiet inomhus. Undrar om man bara kan dra ur röret? MEN, jag min dumme f-n kom naturligtvis på det efter att jag skruvat ihop allt... Att pilla loss spännhjulet var som ett trasigt IQ-test som folk brukar dela ut på middagsbjudningar och sen ljuga i en att deras barn har löst dem på ett grisblink. Till sist svalde jag stoltheten och tog bort skruvarna till bladfjädern, igen och hjulet var väck. Som en fegis... En av de värre rosthålen. Insidan av densamma En lätt kik med rostlagnings-spettet avslöjade ett halvkilo jord... Jag börjar misstänka att den gode härje använt chassit som ankare Först var jag mest positiv att ha en liten dragögla bak (fram "på riktigt"), men området runt om är knäckt. Så den blir fimpad framöver och gör jag en ny så blir det att förstärka och fördela lasten mer. Det kanske största rosthålet. En otäck dubbelbotten med pressad förstärkningsbalk... Vad f-n har jag gett mig in på egentligen? **************** Har det här varit original kylvätske-avtappning måne? Ett ljus i mörkret var att lilla pluggen på tomfat (rostig även den ) passar som dräneringspluggar. Dock var 2 av 5 kassa, men det är ett mindre problem. ********* Såhär funderar jag just nu, skarva med plåt så att den blir mer "kvadratisk" då jag har tänk att ha den i "våg". Kanske det vore enklare att måla hela schabraket brunt och låtsas som ingenting? 5 Quote
SBAT111 Posted December 31, 2014 Report Posted December 31, 2014 Fin patina på dina grejor! Det blir mycket jobb med den där. Kan man inte göra en ny i plåt och fyrkantprofil? Det skulle nog inte heller kosta skjortan att få någon smidesfirma att skära ut sidor och böja till "bukplåten"! Quote
Sören Posted December 31, 2014 Report Posted December 31, 2014 Verkligen intressant bygge, kul att se lite mer av M 29 prylar, en konstruktion som står sig än i dag över 70 år sedan det begav sig. Och visst... lite dålig kvallite på plåten, genomrostad redan 1 Quote
Halfsafe Posted January 1, 2015 Report Posted January 1, 2015 Har det här varit original kylvätske-avtappning måne? Det er for avtappning til bensintanken. Kylväske tappes gjennom store hullet under sammen med motorolje. 1 Quote
Vinkon Posted January 1, 2015 Report Posted January 1, 2015 Skall bli kul och se vart detta slutar Samma här Det blir mycket jobb med den där. Kan man inte göra en ny i plåt och fyrkantprofil? Det skulle nog inte heller kosta skjortan att få någon smidesfirma att skära ut sidor och böja till "bukplåten"! Kan man väl, men priset på chassiet var rätt och jag har inga pengar till att låta andra göra den roliga biten Verkligen intressant bygge, kul att se lite mer av M 29 prylar, en konstruktion som står sig än i dag över 70 år sedan det begav sig. Och visst... lite dålig kvallite på plåten, genomrostad redan Jo precis, rent av ynklig kvalité som inte klarar några decennium utomhus *********** Dagens bestyr då: Blev förärad ett besök av Sören idag, mycket trevligt snack om allt möjligt. Men till sist åkte han äntligen hem och jag kunde ta tag i skruvandet ******** En fundering; "bladfjäder-balken" närmast spännarmen skulle passa bra att sätta ett rör i och spänna mot/med. Sen kanske man gör någon gängad spännanordning som på gamla stridsvagnar som man kommer åt bakifrån, helst med någon korkad låsning Eller kanske en "fett-hydraulisk" pryl som på gamla bandtraktorer? Knepiga skador på spännarmen. I ena spåret har fett börjat tränga ut också, blir väl att fixa på ett lagom seriös sätt... Glappar mot axeln också. Påbörjade att demontera spännarmsaxeln och gick bet. Så då började jag att "tälja av" den rejsiga sträckmetallplåten som satt på. En bra dag överlag annars, inte mycket som jävlades. Men då gick huggmejseln av och allt blev som vanligt igen.. Annars insåg jag att hålet nätet satt i var en påsvetsad tjockplåt med skojig skit mellan den och det ordinarie. Kanske blir så jag gör sen, kapar bort och byter den dåliga tunnplåten och förstärker med tjockplåt. Lika bra att förstärka framför styrväxeln också då. Undrar bara hur pass dålig lösning det är med dubbla lager och om man kan förbättra den lösningen eller om det är bättre att bara kapa bort det tunna helt? Medans jag höll på med spännarmsaxeln tog jag bort skruvarna runt flänsen för att se om det hjälpte. Och då tittade den här fräna typiskt slitna muttern fram Och gick jag slutgiltigt bet för dagen. Jag lyckades slå in axeln jäms med chassiet men sen var det stopp, 4 cm kvar. Det hade varit lättare att hålla kvar drivdornet om axeln hade haft en lämplig försänkning. Som den var i andra änden, naturligtvis. På denna sidan var den försänkningen ifylld av nån anledning. Tänkte prova i morgon att lägga på ett rör på andra sidan och så många muttrar jag kan få på och försöka dra ur axeln på det viset. Om nu muttrarna håller förstås ***** Avyttringshögen. 4 Quote
Vinkon Posted January 2, 2015 Report Posted January 2, 2015 En god vän var på besök idag och vi kom fram till att skadorna i spännarmarna kommer nog från skruvar/motsv. på ena halvan av original vesselband. Så här blev slutgiltiga arrangemanget för att slå ut den genom ena "lagerhållaren" eller vad det heter.Syftet med öglan runt drivdornet är att förhindra den från att flyga runt likt en projektil. *plupp* Ta daa Anledningen till att spännarmen sitter på är att jag försökte ta hjälp av domkraften, till ingen nytta förstås om man bara ställer axeln i spänn åt ett håll.Jag trodde att axeln var skev, men icke. Så det var nog gravrosten och den ojämna ytan som jag inte kunde göra något åt som kärvade. Skulle man helst ha svarvat bort. Förråds-ställande imorrn. ********* En studie i rost. Nu lutar jag mer åt att kapa bort det rabbiga golvet helt och svetsa på tjockplåt underifrån längs hela undersidan. 3 Quote
SBAT111 Posted January 3, 2015 Report Posted January 3, 2015 Ett grundligt projekt du tagit tag i! Det ska bli spännande att följa. Hur går det att genomföra det samtidigt med studierna? Quote
Vinkon Posted January 3, 2015 Report Posted January 3, 2015 Ett grundligt projekt du tagit tag i! Det ska bli spännande att följa. Hur går det att genomföra det samtidigt med studierna? Det går inte att kombinera alls, idag ska jag ställa undan chassiet inomhus. Kanske hinner jag göra något på den innan jag åker neröver igen, annars blir det inget gjort på den förens till sommaren. Quote
SBAT111 Posted January 3, 2015 Report Posted January 3, 2015 Högskolestudier är ingen lek. Det gäller att koncentrera sig på studierna så att man slipper omtentor då får man ju mer tid för annat. Det kanske rent av dyker upp trådar om hållfasthetsberäkningar på forumet 2 Quote
Sören Posted January 3, 2015 Report Posted January 3, 2015 Såg nu skadorna på spännarmen som Vinkon visade, det ser ut som den vagnen har gått med både dom äldre 15" banden och dom senare 20" banden, skadorna uppstår av bandprofilens krökta kant och dålig bandspänning, + att banden får stryk och bandplattorna kröks mer än vad som är original. Lägger in en bild på en lite större skada och där syns tydligt att bandet släpar i bandspännararmen. 1 Quote
Vinkon Posted January 6, 2015 Report Posted January 6, 2015 Så, undanställd och kamouflerad som bråte Har ni sett en mer bortskämd plåthög i samma skick någon gång? Tyvärr så kärvade spännaxeln när jag skulle spara allt på sina platser. Verkar som om jag råkat "svampa ut" änden jag slog på med någon tiondel, antingen slipar jag ner det själv om jag orkar eller tar det i samma veva som jag tänkt att lämna bort den till nån med svarv. 1 Quote
JDW Posted January 7, 2015 Report Posted January 7, 2015 Avancerat plåt/skivställ må jag säga, även om smidigare varianter finns...... 1 Quote
Vinkon Posted July 6, 2015 Report Posted July 6, 2015 Idag har det hänt lite här. (jo faktiskt) Tog med mig axeln till en i byn med svarv som räddade gängan i ena änden. (där den svampat) Sen var meningen att gravrosten mellan chassi-fästena skulle svarvas ner lite, men axeln var krökt en aning, vilket i svarvarnas universum motsvarar en krökning lika gigantisk som en fjärilshåv 2 minuter i händerna på en 12-årig pojk... KAN vara en extra orsak till varför den var så svår att demontera... Det putsades med bandslip istället. På med olja så inte mer rost får fäste tills nästa gång jag har tid igen om 100 år. 5 Quote
Wingflyer Posted July 6, 2015 Report Posted July 6, 2015 Välkommen tillbaks, vi har saknat dig! 2 Quote
Vinkon Posted August 1, 2015 Report Posted August 1, 2015 Farsan ville få bort min plåthög idag, inte mig emot då den får bo på en ännu torrare plats. Så i och med det passade jag på att dona lite med schabraket. Svetsade ur så pass många avbrutna skruvar jag förmådde, de som absolut vägrade lossnade blir antingen ett permanent inslag eller försvinner längre fram... Någon vessel-fantast som vet vad denna spörschal-bricka är till för och ev. vill ha den? Ett rör/plugg för dränering avlägsnades, då det var mer ett hål i en chokladkaka än något annat. Försökte pilla ur så mycket skit jag kunde ur balkarna men det gick inte så bra och det mesta blev kvar. Funderar på att kapa ur hela golvet och lägga igen med 2 mm plåt och typ 4 mm framför styrväxeln, det blir nog enklast och bäst så + att jag får bort all skit i balkarna, de längst ner iaf... Än så länge blir den bara lättare för varje gång jag donar med den... Skitgammal bättringsfärg som följde med min 142a för 100 år sedan fick tjäna som temporärt rost-stopp där jag inte vill byta plåt i onödan. 4 Quote
Halfsafe Posted August 3, 2015 Report Posted August 3, 2015 Någon vessel-fantast som vet vad denna spörschal-bricka är till för och ev. vill ha den? Det er feste til returfjæra til clutchoverføringen. 4 Quote
Sören Posted August 3, 2015 Report Posted August 3, 2015 Nu har du snart kapat bort allt på det som återstår av din Weasel, den kommer ju att bli i nyskick när bygget vänder 4 Quote
Vinkon Posted August 3, 2015 Report Posted August 3, 2015 Nu har du snart kapat bort allt på det som återstår av din Weasel, den kommer ju att bli i nyskick när bygget vänder Precis, för vem fasen orkar bygga helt nytt? Det er feste til returfjæra til clutchoverføringen. Tack o bock för informationen 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.