Gå till innehåll

MQM s TGB 11 projekt


Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Eftersom jag numera är permiterad och har fått extra mycket tid över till egna projekt och idéer.

Så fortsatte jag idag på projekt dämpa tgb. Jag har ju taket fram och bak kvar sen tidigare. 

 

Idag blev det taket fram i kombination med att få upp stereon i taket istället för att ha den liggande löstmellan stolarna fram. 

IMG_20200830_115120.jpg

IMG_20200830_131220.jpg

IMG_20200830_140409.jpg

IMG_20200830_142755.jpg

IMG_20200830_190127.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fortsatte lite med inredningen idag. 

Klädde baslådan samt gjorde klar framdörrarna.

Passade även på att testa att dra på ett lager filttejp i nederkant på rutorna så dom ska gå lite mjukare samt inte skallra och rassla.

Känslan i fönstren blev toppen.

Men får se om det blir kattskit ilag med regn och grus. 

 

Har varit i kontakt med smt om deras kitt till motorkonverteringsplanen jag har. Tydligen har dom slutat med svänghjulet i satserna och man ska tydligen skaffa ett eget sådant från vilken mb diesel som helst, 4/5 eller 6 cylindrig kvittrade. Sen skulle man kombinera det med en landrover lamell. 

Någon här som gjort denna operation? 

 

Har laggt ut krokar efter en om603 td eller en om606 motor för nu börjar jag bli sugen på riktigt att få till lite bygge. 

Om någon har tipps på vart det kan finnas lämplig motor så får ni säga till. 

IMG_20200913_153930.jpg

IMG_20200913_151434.jpg

IMG_20200913_170213.jpg

IMG_20200913_172619.jpg

IMG_20200913_183537.jpg

IMG_20200913_184004.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Ja då är det dags att börja vara lite mera aktiv här igen. 

Jag har ju mest bara kört dom sista åren samt ljuddämpat lite och byggt lite ljudanläggning. 

 

Nu har jag dock börjat tröttna rejält på dom brister som B30 motor har. 

Samt på min oljeförbrukning och glödtändningar som jag får därav. Min motor är nog rätt trött och drar en hel del olja säkert både via kolvarna och ventiltätningarna. 

 

Jag ska ev slänga i en bättre B30 motor den stund det tar att färdigställa mitt nästa större projekt med tgbn. 

 

Jag har börjat köpa på mig en massa saker senaste veckorna och så sent som idag dök det upp ett konverteringskitt från smt. 

 

Det kommer åka i en OM606 TD motor med dieselmeken 7.5mm pump och en Holset He221w T/H 7cm turbo i min tgb. (hoppas jag om inte någon går åt h-vete) 

Jag tänkte använda tgb 20 lådan inledningsvis i alla fall. 

 

Någon som gjort något liknande bygge och som har byggbilder att skicka över? samt kan tipsa om vad man ska tänka på, samt ev lösningar på koppling/tryckplatta och lamell för en effekt upp runt 300hk som max? 

 

Icn på bilden är på tok för stor men följde med på köpet, likaså wastgaten. Blir en mindre och nättare ic som kanske får plats någonstans. 

 

 

IMG_20211207_133134.jpg

IMG_20211207_133334.jpg

IMG_20211207_133313.jpg

IMG_20211128_150924.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fortsätter att dyka upp delar, undrar vem som betalar för allt? :blink:-_-

 

Kom en ny fin turbo som ser ut att motsvara originalturbon nästan exakt i storlek. Men den ska däremot orka med effekt upp mot 350hk istället för runt 220 på originalet. 

 

Dök också upp 2 nya Mercedes motorfästen som enligt SMT är dom man ska använda. 

 

Sen kom det även en ny original lamell och nytt urtrampningslager. 

Lamellen kommer användas ihop med tgb 20 lådan fram tills diesel motorn åker i. Jag måste ju slänga i en bättre b30 medans jag bygger klar diesel maskinen. 

IMG_20211209_133419.jpg

IMG_20211209_163116.jpg

IMG_20211209_163141.jpg

IMG_20211209_163308.jpg

IMG_20211210_211921.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då har jag vilat upp mig en stund från jobbet. Iomed att vi har semester förbud på jobbet från 1/5 - 31/8 så brukar vi passa på att vara lite långledig över jul/ nyår.

Så nu orkar jag samt har tiden att påbörja lite egna projekt :)

 

En sliten oljetörstande B30 med lätt läckande vattenpump åker ur och så chansar jag med att en B30 från en tgb 20 som gått väldigt få mil är i bättre skick. 

 

Samt att tgb20 motorn har delat insug/grenrör vilket jag tycker måste bli en jäkla skillnad vad gäller insugstemp och gång. 

Men det kanske inte spelar någon roll.

Drar den bara mindre olja och känns piggare så blir jag nöjd :)

 

Kopplingen sjunger på sista versen så det blir ny lamell och urtrampningslager samtidigt. 

Jag ska även byta kylaren till tgb20 kylaren samt montera min elfläkt som legat här och samlat damm några år -_-

 

Var för övrigt ett rejält tjockt lager med lort uppe på växel/fördelningslådan...

 

kommer även stoppa i växellådan från 20 bilen så jag får en växel till samt att jag får provköra den lådan så jag vet att den är ok för framtida bruk

 

IMG_20220103_170109.jpg

 

IMG_20220103_171640.jpg

 

IMG_20220103_173905.jpg

 

IMG_20220103_192546.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj fan... 

Jo du har rätt Tjingen det stämmer ju och det har jag nog faktiskt läst själv förut också och förträngt... :ph34r:

 

Växellådan åkte lätt ut idag tack vare en duktig kompis som kom hit och tog för sig vad gäller att skruvandet. Hängde upp lådan i ett spännband över taket bara lossade fästena och sen lyfte jag loss den från spänbandet och släppte ner den försiktigt på golvet. 

Motorn säkrade under tiden upp i bakkant av ett annat spännband som jag fäste i mellanväggens underkant. 

 

Allt runt motorn lossade sedan samt att vi tog bort förgasarna och fördelaren och startmotorn. 

Eftersom jag har lyft i verkstaden så rullades bara motorstativet in under bilen och skruvade fast i motorn innan den ens lossats från motorfästerna. Tog sen bort motorfästerna mot rambalkarna och hissade upp bilen och rullade ut motorn i stativet. 

 

Rätt så enkelt med en händig kamrat och bra med utrustning runt sig. 

#hatar tumm men annars går det fint. 

 

Den mekaniska kylfläkten åkte väck och nu ska den elektriska dit istället. 

 

Eftersom det framgår att tgb 20 växellådan är längre (typ 6cm) så måste i alla fall bakre kardan korrigeras. Går ju att göra en distans till den främre antar jag. Och jag tror det går bra precis att behålla vacumtanken bakom växellådan. 

 

Men jag skippar att sätta upp tgb20 lådan nu för jag kommer ju uppenbarligen att ev behöva den när jag påbörjar mitt diesel projekt i den lösa tgb20 ramen jag har. 

(Borde inte en främre kardan från en 20 bil även funka fint fram på en 11 bil med 20 låda om man då behåller motorns possition i längsled?) 

 

Jag får helt enkelt hoppas att lådan är ok samt göra nödvändig korrigering av allt när jag gör motor konverteringen. 

 

Blev en massa funderingar idag istället på diesel projektet när motorn väl kom ner. 

Jag retar mig lite på att motor och växellåda inte sitter centrerat i ramen och har nu börjat fundera på att även korrigera hela det paketet lite till höger och därmed närmare centrum. Det kommer nog dessutom göra att det blir mindre trångt för om606 motorns insug och oljefilterhållare. 

Men allt det där får jag fortsätta fundera på när jag kommit så långt. 

 

Fortsättning följer

IMG_20220104_154619.jpg

IMG_20220104_163840.jpg

IMG_20220104_174037.jpg

IMG_20220104_200339.jpg

IMG_20220104_154638.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatte dagen med att montera upp "nya" motorn i motorstativet. 

Samt börja plocka ren den från kapade slangar och annat trasigt. 

 

Flyttade dit min generator, bränslepump, termostat och oljestickan. Monterade nytt centreringslager i vevaxel samt lyfte ventilkåpan och justerade ventilspelet. 

Kul att se att motorn såg ut som ny invändigt under ventilkåpan :)

Ingen skit eller avlagringar någonstans. 

Kikade även in i cylindrarna och det såg fint ut där med. 

Hoppas verkligen att den går fint när den väl ska igång här framöver. 

Väntar nu på nya ventilkåpspackningen samt fördelarlock och generator remmar. 

Allt detta dök upp under dagen men jag han inte hämta ut det idag. 

Behövde byta generator remmar för att mitt nya insug har en kylvätske kanal som ska anslutas på röret bakom generatorn. Så generatorn kunde inte justeras in riktigt lika mycket som förut. Så jag behöver lite längre kilremmar. Hoppas att 10x900 ska passa. 

 

Min koppling (svänghjul och tryckplstta) var oljiga och lortiga samt att lamellen var halvsliten. 

Lamellen blir en ny och övriga delar tvättade först i bensin och sen bräckleen innan jag avslutade med att värma både tryckplatta och svänghjulet med gasolbrännaren så att all kvarvarande lort svettades bort. 

 

Sen tog jag tag i att montera ner kylaren för att påbörja monteringen av tgb20 kylaren. 

Där stötte jag på lite problem, dels måste slangen till expanssionskärlet flyttas lite för tgb 20 kylaren bygger på framåt och då hamnade slangen i kläm. 

Jag borrade ett nytt hål ca 4cm längre fram och drog ut slangen där. (syns på bilden jag postar vart gamla hålet var samt vart nya blev) 

Sen verkar undre fästet behöva korrigeras lite för att kylaren jag hade är lite upphöjd vid undre fästet medans tgb 20 kylaren är helt plan under. Tror jag måste korrigera undre fästet ca 1-2cm i höjdled. 

Han inte göra detta idag så får återkomma vad gäller den detaljen. 

 

Blev även en massa funderade vart man ska placera intercooler och  oljekylare i framtiden. 

Samt var luftfilter och alla tryckrör ska få plats... :wacko:

Tycker det är en väldig skillnad på mitt gamla grenrör/insug kontra det jag får nu. Känns väldigt modärnt för att vara så "gammalt" <_<

Tänker inte koppla in kylvätske slingan på det då jag ska försöka få insuget så svalt som möjligt. 

Visar det sig att motorn skulle gå dåligt pga det så får jag väll bara koppla in slingan igen. 

 

Imorgon blir det att påbörja fästen för elfläkten samt gå igenom förgasarna som legat i många år sen dom gick senast. Samt åka runt och hämta alla delar som väntar på mig lite här o där. 

 

 

IMG_20220105_220927.jpg

 

IMG_20220105_212106.jpg

IMG_20220105_211944.jpg

 

IMG_20220105_211842.jpg

 

IMG_20220105_211741.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbat på hela dagen idag med tgbn.

Fick dit 2 passande generatoremmar. Blev 10x900 istället för 9.5x888 som jag haft tidigare. Nu gick generatorn fritt från det extra kylvätskeröret som gick till insuget. 

 

Sen var jag ut och letade fram en bättre handbromstrumma som jag fick putsa upp lite. Den jag haft innan är både sliten och väldigt repig från att bromsbackarna var helt nerslitna när jag köpte bilen. 

Nu blir det finare trumma när jag kostar på nya backar. 

 

Passade på att svetsa handbromsspaken som fått en spricka med åren. 

 

Sambon var och köpte en 92 graders termokontackt till styrning för min kylfläkt. (biltema) 

Och gängen på givaren motsvarar en vag navmutter till drivknutarna tydligen. Och eftersom jag jobbar med vag bilar sen 93 så hade jag några muttrar över :D

 

Borrade hål i nedre kulvätskeröret och svetsade dit mutter. Samt kollade så det blev tätt innan jag drog på lite ny färg. 

 

När svetsen ändå var framme och varmkörd så blev även fästerna till elfläkten monterade o klara på kylaren. Sen passade jag på att montera kylaren. 

Imorgon får jag montera kylfläkten samt se om jag får plats med winchen igen då tgb20 kylaren var lite annorlunda i botten jämfört med den jag redan hade. 

IMG_20220107_150856.jpg

 

IMG_20220107_152316.jpg

 

IMG_20220107_162213.jpg

 

IMG_20220107_164348.jpg

 

IMG_20220107_174009.jpg

IMG_20220107_181553.jpg

 

IMG_20220107_200120.jpg

 

IMG_20220107_185250.jpg

 

IMG_20220107_200220.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Audi Quattro säger:

 

IMG_20220107_200120.jpg

 

 

 

Den där plåten som har den rektangulära luckan mitt i bilden, kan du kika storlek och hur den sitter? På JDW så är den totalupprostad i främre högra hörnet, men den sitter ju lite avigt till i en körbar JDW så är du där med kameran så....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, JDW säger:

Den där plåten som har den rektangulära luckan mitt i bilden, kan du kika storlek och hur den sitter? På JDW så är den totalupprostad i främre högra hörnet, men den sitter ju lite avigt till i en körbar JDW så är du där med kameran så....

Plåten sitter skruvad upp framför kylaren och inskjuten bakåt i 2 hak. 

Några mått på djupet kan jag inte ta för kylaren är redan monterad. Bredden på plåten är 52cm

För att kunna göra en ny plåt över kylaren behöver du plocka bort den skulle jag säga. 

Enklast är kanske att få tag på en reservdel från någon bild som skrotas ner. 

IMG_20220109_082132.jpg

IMG_20220109_082234.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat:)

 

Vilken "Tum" har du på nya elfläkten eller nån som vet lämplig storlek ?

 

Har själv funderat på dieselmotor i framtiden men med 50-60 mil året

så kankse det inte är värt det för mig

 

Kommer ist uppdatera motorn med elfläkt,nyare generator och

kankse nya stående Weber fuggar x2

Brytarlös 123 ignition monterade jag i våras,mkt nöjd med den:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...