Jump to content

MQM s TGB 11 projekt


Audi Quattro
 Share

Recommended Posts

På 2022-01-09 på 10:17, LurK säger:

Snyggt jobbat:)

 

Vilken "Tum" har du på nya elfläkten eller nån som vet lämplig storlek ?

 

Har själv funderat på dieselmotor i framtiden men med 50-60 mil året

så kankse det inte är värt det för mig

 

Kommer ist uppdatera motorn med elfläkt,nyare generator och

kankse nya stående Weber fuggar x2

Brytarlös 123 ignition monterade jag i våras,mkt nöjd med den:)

 

Hej!

 

Ursäkta sent svar, min kylfläkt är ca 36cm 14,1" det går att få dit en större om man vill, men jag tror inte det är nödvändigt.

Att byta till en dieselmotor för så liten användning är nog svårt att räkna på rent ekonomiskt.

Även om det säkert är roligare att åka tdi

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack ni:)

 

Runt 2300kr i Sverige och runt 1500kr ebay för 24volt

 

Då gäller det bara hitta 24v termoswitch,visst kan man använda 12volt enligt en annan tråd

men vill bygga så smidigt som möjligt

 

Kanske en dum amatörfråga men visst ska det va sugande fläkt?:ph34r:

 

Link to comment
Share on other sites

Termobryteren bryr seg ikke om bilen har 12 eller 24 volt. Du må bare bygge med 24V-releer.

 

Sugende, ja. Hvis den er montert bak radiatoren som min er.

 

13 hours ago, LurK said:

Då gäller det bara hitta 24v termoswitch,visst kan man använda 12volt enligt en annan tråd

men vill bygga så smidigt som möjligt

 

Kanske en dum amatörfråga men visst ska det va sugande fläkt?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stått stilla en stund pga tidsbrist och att jag blev tvungen att prioritera annat. 

Men nu är jag igång lite med att fortsätta sätta ihop allt till körbart skick.

Fick just tillbaka en förhoppningsvis bättre motor i motorfästerna.

Så ni är det bara resten kvar :lol:

 

IMG_20220217_165003.jpg

 

IMG_20220217_175735.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Härligt QuattroMicke, kul att se att du fått fart med bilen igen. Och här i forumet.

 

 Kan du passa på att undersöka åt mig, var är lämpligaste placeringen av min nya motorvärmare i blocket, vilken frostplugg ser mest fri ut från prylar? Det är ju trångt på många platser..

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Svana säger:

Yes. Men vad tror du om fjärde framifrån, ovanför oljetryckskontakten? Eller är grenröret för nära då?

Brukar oftast sitta på bakre. Lite beror ju också på utformningen bakom fryspluggen. Om värmaren får plats.

I längden är det nog bäst att få den så långt ifrån grenrör som möjligt.  Värme torkar ju ut kabeln med tiden. Även om den är skyddad där under.

 

Får du problem med något om du sätter den längst bak ?

Link to comment
Share on other sites

Fått fast motor och låda riktigt i bilen idag, samt börjat med allt pilland runt med slangar och kablar. 

Mycket pyssel med att smörja och få fart på slangklämmor, smörja wirar och stag. Dra elkablar och byta lite dåliga kabelskor här och där.

 

Slänger in några bilder på gamlamotorn (jätte lortig) och Svanas fundering på motorvärmarplacering.

Pluggen mitt under grenröret ser ut att ha det varmt, men det kan nog funka om man drar kabeln rakt ner... 

IMG_20220219_113229.jpg

IMG_20220219_113206.jpg

IMG_20220219_113141.jpg

IMG_20220219_103120.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tackar.

 Jag har blivit varnad att det är trångt med sista pluggen pga oljekylaren. Får man läck vid doppvärmaren blir den svår att komma åt. Och egen erfarenhet är att oljekylaren lossar man inte i onödan.

 Gjorde det en gång, och fick den aldrig tät mer.. 8 försök har jag för mig med nya o-ringar mm.. sen åkte skiten bort!:lol:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lycka till Svana :)

 

Själv har jag nu spenderat 3 hela dagar med att sätta ihop allt igen. 

Och jag är inte klar ännu. 

Idag var det dags att inspektera och göra rent förgasare samt få dom på plats.

Han med att få dit startmotor och gavel på fördelningslådan, samt handbroms skölden. 

Fick även dit rätt mycket wirar, slangar och kablar idag. 

Fyllde också i kylarvätska och fick dra efter en bunt slangklämmor som inte höll tätt. 

IMG_20220220_211635.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja nu närmar det sig att det snart kan bli dags för en provtur. 

Lite otacksamt att allt man gjort blir dolt och försvinner när man lägger på golvet och motor kåpan :blink:

 

Fint ändå med nya knutkors, finare handbroms trumma och nya handbromsbackar. 

 

Bara fått klart den ena styrningen av kylfläkten ännu. 

Men det är inte mycket jobb kvar nu. 

 

Kan för övrigt inte längre lägga in bilder tyvärr. 

Det står att jag får ha en "max storlek på 880kb" på mina bifogade filer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Audi Quattro säger:

Kan för övrigt inte längre lägga in bilder tyvärr. 

Det står att jag får ha en "max storlek på 880kb" på mina bifogade filer. 

 

Fiksa nå. Du hadde nesten 97 megabyte med bilder som var grensa. Har satt den opp til 147.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jodå Svana det har gått bra. Jag fick ihop den med en dags marginal till sportlovet då jag skulle använda den hela veckan i skogen :lol:

 

Jag har nog kört ca 200 mil nu med "nya" motorn och den går betydligt bättre och verkar inte ta någon olja direkt heller, vilket var skönt.

I dom branta backar där jag fått växla ner till 3an för att behålla farten kan jag nu köra upp på 4an utan att tappa fart :wub:

Elfläkten funkar toppen behöver inte använda den alls så länge jag åker väg även om jag åker sakta runt 30km/h. 

Och i skogen så kör jag fläkten på hastighet 2 av 10 än så länge så den hörs inte ens där. (styrningen av fläkthastighet sitter nere till höger på sista bilden)

Får fläkten dessutom gå en stund max 1-2 minuter efter att jag stängt av så slipper jag dessutom ånglåset i förgasarna som trotts byte av insug/grenrör fortfarande är kvar. 

Har dock inte gjort klart helt med styrningen av fläkten då det är tänkt att tempgivaren ska få kunna agera automatiskt påslag parallellt med min ställbara reglering. 

 

Idag åkte sommarhjulen på igen och då passade jag dessutom på att äntligen få dit dom distanser jag köpte av dig för massa år sedan Svana -_-

Får ut och provköra nästa helg. 

 

 

IMG_20220418_150358.jpg

IMG_20220418_151210.jpg

IMG_20220306_131221.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...