Gå till innehåll

Slanglöst


Gäst kenn

Rekommendera Poster

Har köpt nya däck till min 11a och har problem att få tag i slangar, det står ju i instruktionsboken att det skall vara slang i däcken.

fungerar det att montera däcken på orginalfälgarna utan slang.
Däcken är Goodrich 295/75-16
MVH. Kenneth
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Har monterat nya däck idag på min 13 bil. Utan slang så klart. Finns inga problem alls att montera utan slang. Ser bara fördelar tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Vad finns det för fördelar att köra utan slang?

Jag behöll slangen i mina när jag bytte till Cooper. 315/75 16
Johan112007-04-03 08:05:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vikt och värme möjligtvis. Vi monterade slang i våra hjul, när Daniel (.L) och jag köpte våra landsvägshjul för en månad sen. Så slipper vi risken att det pyser över i fälgkanterna om inte annat.

 

De som inte vet det kan jag upplyusa om att kvallen på originalfälgarna är inte god. Jag hade tio att välja sex stycken av och de snurrade jag på ett nav. Bara EN fälg var rund och rak. Resten var mer eller mindre skeva, mer eller mindre orunda. Fyra av dem var NYA (eller aldrig monterade däck på, aldrig fastdragna med mutter på nav) och det var inte en av dem som var bra. De övriga var mer eller mindre rostflagiga på insidan, vart en del roterande stålborste och färg innan jag var nöjd. Därav använde vi slang, jag skulle inte chansa på annat och än hellre när det gäller terrängsulor. Tyvärr hade blästrarn för mycket att göra och jag fick hämta tillbaka fälgarna för att jag skulle få på färg och däck innan jag for till Norge.

 

Jag kom på att jag glömt skriva om däcken under däckposten. Kopierar in en del av detta där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

se bara alla wilysar med stora däck utan slang hur ofta har inte dom punktering mitt i sörjan, jag har inte lyckats få punktering än med originaldäck till både valp och 11 med slang i, och då har trycket kanske varit på max 0.5 bar.

sen på den tiden våra tgb tillverkades var det slang som gällde och jag kan tänka mig att toleranserna i fälg tillverkningen inte var lika hög som idag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Daniel L har en poäng just där han säger att han släpper ut luft till 0,5 Bar. Hur går det med slanglösa däck, om du vill sänka lufttrycket vid terränkörning? Dåligt misstänker jag. Beau2007-04-03 19:04:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vad PDT_Armataz_02_09.gif nu lär jag kolla med däck krängarn om han vet om det är slang i mina gamla Good years, man får ju hoppas att det sitter i då de kommer från kronan innan jag köpte dem PDT_Armataz_02_34.gif, jag har ju kört på 0,6 men då har jag inte hunnit utmana dem ordentligt, : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik
se bara alla wilysar med stora däck utan slang hur ofta har inte dom punktering mitt i sörjan' date=' jag har inte lyckats få punktering än med originaldäck till både valp och 11 med slang i, och då har trycket kanske varit på max 0.5 bar. [/quote']

 

Kan ju bero på massa olika saker. Orginal däcken har väldigt hårda sidor allt för hållfastheten å last kapasiteten. Nyare däck e mjukare. Sen brukar fälg bredden spela en stor roll. Jag å LB (lillebror) har samma däck (copper STT 35/12,5 15) på  nästan identiska bilar han har haft problem med att han kränger sina däck vid lågt däck tryck (0,5) medans jag aldrig haft det problemet. Jag kör med lägre däcks tryck än han ner mot 0,3 bak.

 

Jag kör med smalare fälgar utan slang han kör med bredare med slang. Ett annat minus han har när han släpper ut mycke luft e att slangen vill vrida sig(ventilen hoppar ur).

 

Jag kör hellre utan slang. Sen kan jag förstå dom som kör med slang om fälgen dålig men hellre pumpa nån gång i mellan än att lima slangen för att den inte ska rotera inne i hjulet å det inte går att pumpa alls.

 

Henrik

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

ett slanglöst däck med lågt tryck som får en kraftig stöt på sidan kan ju inte annat än ge punktering, med slang så ökar chansen att klara sig i mina ögon

men jag antar att detta är ett ämne som folk kommer diskutera till dödagar om vad som är bäst eller inte och i slutändan så är det var och ens personliga övertygelse som gäller

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik

Däcket måste hoppa in ganska långt för att släppa ut luften vid slag, risken e större att det kryper in lite hela tiden. Om du har 0.5 i däckstryck har du ju lika mycke tryck på däcksidan med slang som utan tills däck kanten kommer tills den positionen den pyser ut luften. Men om däcket hoppat av fälgen innåt så hjälper det ju inte om man har slang heller. Ända fördelen jag kan se e vid dåliga fälgar som ger pyspunka samt om man får in skit mellan däckskanten å fälgen som ger pyspunka men tycker det väger upp nackdelen med att slangen vill rotera i fälgen vid lågt tryck.

 

Men som sagt alla har ju sina egna teorier å upplevelserPDT_Armataz_02_26.gif

Å hur mycke luft man släpper ut kontra bil tyngd fälgbredd å däcktyp.

 

Lättaste e ju att montera Beedlock så slipper man tänka på det.PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 15 years later...
  • kristaga changed the title to Slanglöst
På 2022-05-13 på 15:01, darkiesan säger:

Ni som köpt slang till TGB 11 och 13, var har ni handlat dessa? Jag har själv Cooper däck (315/75r16) som skall kastas på och har svårt att hitta slang.

 

Jag lät däckfirman sätta i slangar när de satte på däcken på fälgarna, vet ej vad de stoppade i men det funkar ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om slangen läcker lite så ska ju däcket normalt vara tätt mot fälgen också. Enda nackdelen jag hört med slang är att man vid lågt tryck kan riskera att rotera fälgen i däcket (vet inte om det är speciellt troligt) men då skulle du slita av ventilen på slangen och få punka. Annars är det väl bara en fördel då slangen har en chans att rädda dig om däcket släpper lite från fälgen nån sekund i terrängen vid lågt däcktryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...