Fimbulvetr Postad 10 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2012 . 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 10 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2012 Jorrååå visst ska det gå! Gör rent ordentligt och ta fin olja på axelen och inuti lagerna. Går det inte så lägg en träkloss tvärs över "mudulen" och hamra på träklossen. Tänk på att där ska vara mycket gott om fett i hjullagerna, det inre lagret kan du bara fetta när du har av "modulen". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 10 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2012 Var även försiktig med den inre packboxen, fastnar den i det läget du har den i och försöker dra ut den igen kommer du dra ut det inre lagret med hjälp av just packboxen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 11 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2012 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullshit Postad 11 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2012 På huvudbromscylindern ska det sitta en 2-vägsförgrening.Möjligt att Altyco har en sån. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 12 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2012 Ursäkta, Jag kan inte dom rätta termerna. Lagret ska vara fyllt med fett. Men menade just på axelen kan man ta olja istället för fett, gör det lättare att föra över . Det är min uppfattning iaf. Det finns fina skisser på hur man ska fylla lagerna med fett i beskrivning del 2. Finns på internet här http://www.volvosugg...nical-Info.html. Främre rzeppa knutarna kan man också läsa om där, tror det var uppemot en hel tub man skulle lägga i . Edit: Olja som rann ut var jo säkert olja från axelen när du drog ut drivaxelen. Hjullagerna ska vara fyllda med fett. Nu när du har höger drivaxel ute bak undrar jag om du lyckas få i drivaxelen i diffspärren, den hänger liksom löst där inne.. Menmen gör ett försök bara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 17 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 Augusti , 2012 . 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2012 HEHEHE Tur jag stoppade i hörlurarna. har en ny sövd liten unge brevid, Gött ljud Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 9 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 December , 2013 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 10 December , 2013 Rapport Share Postad 10 December , 2013 Har inte erfarenhet av suggarattar, men på personbilar brukar ett gott knep vara att ge rattaxeln en smäll. Man utnyttjar alltså trögheten i ratten då man slår på axelns ända. Ratten brukar ploppa loss mycket enkelt. Vet inte alls om denna metod lämpar sig till suggan. * Ratt och rattstaget: Jag vill ta loss ratten för att så småningom ta lös karossen och byta ut bjälkar och ta hand om ramen. Jag har försökt att få loss ratten med en dubbel-kloig avmonterare för bromstrummor, men detta ledde bara till skada på ratten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Glynn Postad 10 December , 2013 Rapport Share Postad 10 December , 2013 "Jag hittar inte goda substitut för de bultar (Skruv B6LS 10x16 D80 sms 1414) som håller fast bromscylindrarna mot bromsskölden (De som på huvudet är markerade med "Volvo" och "Bofu"). De verkar enligt min gängtolk ej vara metriska och UNC är för grova. UNF ser inte helt rätt ut heller och kan bara gängas in till hälften." ja definitivt 5/16 "unf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 10 December , 2013 Rapport Share Postad 10 December , 2013 Till skillnad från Valpen och tgb 11, 13 och 20 som har det mesta i tumgängor så har Suggan så gott som allt i metriska gängor. Därför är mitt tips metriska fingängor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 10 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 December , 2013 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 Menar du att Volvo körde med tumgängor på TGB:erna? Var det någon missriktad idé om en hägrande exportmarknad i västerled? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Glynn Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 Hej igen om du tittar i de delar lista det ger ibland gängdimensionerna och det står för 5/16 "UNF. Detta har hjälpt några gånger med konstiga skruvar och muttrar, om du kan få en lista delar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 11 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 December , 2013 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 Det här med gängor i volvobilar är faktiskt ganska roligt. Jag har haft en del 100 och 200 seriens personbilar och på de äldre av dessa finner man ganska mycket tumgängat. På lastbilssidan tycks det vara annorlunda, har en Brage och en 912:a, allt jag skruvat på dem har varit millimetergängat. Bromsarna är dock sannolikt tum, eftersom bromsdelarna brukar vara Girling, Lockheed o.s.v. Har för mig att bultarnas dimensioner går att finna i böckerna med reservdelsnummer och sprängskisser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 B6LS = Blank 6-kantskruv, Liten nyckelvidd D80 = Dragkraft (80 kp/mm² brottkraft) SMS-1414 = Sveriges Maskinindustriförenings Standardcentral, blad 1414 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 11 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 December , 2013 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 11 December , 2013 Rapport Share Postad 11 December , 2013 SMS-1414 blir omtalt som Metric Small, og ettersom Beau er en klok mann, ser det ut som om det er M10 fingjenger det er snakk om X 16 (lengde). 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Glynn Postad 12 December , 2013 Rapport Share Postad 12 December , 2013 sorry mitt fel jag trodde du menade bultarna som håller cylindrarna på bromsplattan. Återigen ledsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 12 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2013 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Min ratt satt också riktigt hårt. Man får hitta eller tillverka en avdragare som passar bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 19 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 December , 2013 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 10 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Mars , 2014 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.