Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Var på skogen o drog fram några vindfällen på försommaren, är ju lite meck att komma ur "wire mood" och få i växeln, så när jag höll på så spolades naturligtvis lite wire ut. Vilket jag fick se 9 mil senare.... Hade inte tillfälle att kapa av o sätta på en ny ögla/krok före nästa resa. Var en del spelande och jag stog inkörd på en stickväg med en tvär sväng, så jag spelade i 2 etapper, varav den sista ville jag ha "ut i vägen", var försiktig på etapp 1, men på andra så droga jag in wiren långt, hörde att det vart inget bra.... Men fick ju spela färdigt o dra ur ett par vändor ur skogen (naturligtvis fick jag kasta runt 90 graders svängen manuellt..

 

Hursom, nu ser wiren ut så här, så det är bara o kapa nån meter till än om jag gjort det från start :(

827849680_1wire.jpg.0bbcc66c137f7db712afbcd42ec613a5.jpg

 

 

Brukar hänga i dragkulan, och bakre kofångaren har påvisat vissa svagheter, som inte blev bättre av de senaste turerna och att det släpade högg fast... (börjar bli knepigt att hänga på kärran, och kulan är på 42cm ++....)

 

1170438039_1kofngare.jpg.52831ee9eae793f27bab035b27627cb9.jpg77

 

Men när man ändå håller på, P på asaflt och det var en liten pöl under bak...

 

Vy uppifrån, på mitten299744432_1uppifrn.jpg.e9fe7f0b14865847cc217546f570e439.jpg

 

Nerifrån på samma ställe (inte läge/ klädd för att lägga sej i droppet)

1244521387_1nerifrn.jpg.680cc077a9f4478ff61e1fe0f6a4b2f0.jpg1244521387_1nerifrn.jpg.680cc077a9f4478ff61e1fe0f6a4b2f0.jpg

 

Det väter således ganska högt, men det kan väl vara fartvinden som lurar en?? Dvs större risk att det hänt nåt i nån svets vid färstet? Finns väl inga genomföringar för ledningar där? (Inte meckat nåt, är ju elkabel till släpvagnskontakt etc ivägen). Tanken är i sunkigt skick så det är inte så mycket att renovera....

 

Så: Någon proffelösning som kan tänkas funka kortsiktigt?? (Som ni ser ganska rostigt o svårt att komma åt att slipa upp, inte intresserad av att köra högtrycken där, tänkte testa lite med kompressorn i morrn.

 

Någon som har en hyffsad tank att sälja till Karlstad? (JA, jag har kikat på Tatanka's...), gärna med armatur.

 

Någon som har en bakre kofångare att avyttra?

 

Även den 2:a okrossbara spegeln vart kvar i skogen, den var med i 15 år i alla fall! Nåt tips där med?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilken otur du har med covid 

Har inte lyckats än, fast de hemma har haft.

 

Krya på dej.

Var förresten i dina trakter i veckan. Plockade upp 4 st 8,90-16 däck med vägmönster, Norska Viking däck till valp.

Men hade jobbat sedan 05 på morgonen och skulle komma hem runt 20.30 . Samt skulle upp och skriva rapport tidigt dagen efter, så jag bara drog ut på E4an och körde hem direkt. Dryga 70 mil och två besiktningar av redskap tog sin tid

 

FB_IMG_1662573142137.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite glapp i bränslemätaren, har misstänkt kontakten vid mätaren. Så jag klämde dit "tjyvkablar" och satte kabelskor direkt på mätaren i stället. Naturligtvis ingen skillnad utan jag fick öppna luckan bak, och där var det en dålig kabelsko! Nån som har tips på bra kabelskotång med grävlingsbett som funkar med gul-blå-röd kabelskor även ned till 0,5mm kabel?? Jag har en Cotech som funkar bra ned till 1mm2 och en annan som har flera olika storlekar, men de blir för små. Så nån lagom.

 

Behandling av tanken med Mack 1-2-4 avfettning o tryckluft för att se om jag kan se hur hålet ser ut, läcker "bara" när det är full tank och det är lättare att parera när tankmätarn funkar. Sänt SMS till Putte för några veckor sen men inget svar. Nån som har tank (o bakre kofångare) liggandes??

 

Även en backspegel från Swedol kom på plats på högersidan, den okrossbara som satt på när jag köpte JDW vart kvar i skogen sist (ja eller hämtad senare, men inget o få fast igen).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-09-17 på 07:44, H.Hansen säger:

Vilken otur du har med covid 

Har inte lyckats än, fast de hemma har haft.

 

Krya på dej.

Var förresten i dina trakter i veckan. Plockade upp 4 st 8,90-16 däck med vägmönster, Norska Viking däck till valp.

Men hade jobbat sedan 05 på morgonen och skulle komma hem runt 20.30 . Samt skulle upp och skriva rapport tidigt dagen efter, så jag bara drog ut på E4an och körde hem direkt. Dryga 70 mil och två besiktningar av redskap tog sin tid

 

FB_IMG_1662573142137.jpg

Synd du inte tittade in du kunde fått en sista tur i bilen med och en kaffe i campern. 

Eftersom hälsan har varit upp och ner med nervskadan i nacken och framtida mekande så jag skrev över den i fredags när coviden hade släppt till ett ungt tyskt par som tidigare hört av sig. Nu inväntas bara betalningen och hämtningen av bil och alla delar, din gamla motor har de tänkt som prodjekt att gå igenom och renovera och sätta in ,detta eftersom jag angav till alla intressenter att inga garantier på motor och räkna den som kass, detta så jag slipper problem om den omgående körs sönder.  Men bilen har nu sen förra årets nya topp fått snurra med sina första 100 mil och ventiler efter justerats bara gått bättre för varje dag, så det skulle inte förvåna mig om den klarar en livstid till helt felfritt.  En LM chef boende i dina trakter ville ge 40 tusen mer men saknade mekkunskap.  Det blir bättre med äventyrare som kan skruva själv och sen kanske kunna följa bilen bilens resor på youtube.     Det följer ju med alla delar jag samlat genom åren och mycket annant men funderar på om det de inte orkar ta med sig är något du vill ha gissar att de inte kommer ta tex valpfjäderpaketen (de får ju några omgångar c202) och sen finns ju ett fletal kardaner några valp jokar-passar ej c202 men blev över från axelbygena , finns även en stor lastbilsdomkraft som står ivägen och ev en del annat.    

  • Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW kan vara bökig att få i friläge och tillbaka efter winchning, jag släpade wiren i asfalten 9 mil och det gick en kardel, men jag tejpade ihop o åkte till skogen för nästa vedlass. Vart ju inte bättre av det...

2086155112_1wire.jpg.7b9087545c9a901a6f6002a4fb2a2e87.jpg77

 

 

Så det var bara att ta fram vinkelslipen o korta av ett par meter, gamla öglan var pressad, men vi får se om detta håller. Lite bökigt att få wirelåsen tillräckligt nära kaus'en

1287367929_Anywire2.jpg.0cc6574e71576cb4049a8caa57f25f88.jpg

 

Fyllde ut tomrummet mellan ramperna också när jag ändå höll på...

30354264_Anyramp.jpg.56baa49bdab35b848abd84ee4e964476.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade några par att välja på , orkade inte med alla mejl så blocket annonsen togs bort rätt omgående efter 15tusen träffar och nedlusad mejl valde bara bland de som skickade telefonnummer.   Undrar vad som hänt om den legat på volvo övrigt på blocket nu låg den bland husbilar vilket är rätt begränsat tittande på.   Jag valde ett tyskt yngre par bosatt här i Sverige dock med lite begränsad budget men mer lämpliga, så bilen är planerad att rulla i Sverige och jag gissar ev senare tas med som flyttgods import vid återflyttning , de gjorde en del koll med tyskland om mina pappper om jag förstod det rätt.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, JDW säger:

JDW kan vara bökig att få i friläge och tillbaka efter winchning, jag släpade wiren i asfalten 9 mil och det gick en kardel, men jag tejpade ihop o åkte till skogen för nästa vedlass. Vart ju inte bättre av det...

2086155112_1wire.jpg.7b9087545c9a901a6f6002a4fb2a2e87.jpg77

 

 

Så det var bara att ta fram vinkelslipen o korta av ett par meter, gamla öglan var pressad, men vi får se om detta håller. Lite bökigt att få wirelåsen tillräckligt nära kaus'en

1287367929_Anywire2.jpg.0cc6574e71576cb4049a8caa57f25f88.jpg

 

Fyllde ut tomrummet mellan ramperna också när jag ändå höll på...

30354264_Anyramp.jpg.56baa49bdab35b848abd84ee4e964476.jpg

 

Det är väl nästa samma pto och vinch som c202, min får man efter urkoppling röra truman för hand lite sen går låsningen i annars kan den rulla ut tex när man kör och för upplåsning av trumman vincha första lilla klicket med back sen friläggs trumman, vet att instruktionerna säger annorlunda men så har alltid min fungerat. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Jag hade några par att välja på , orkade inte med alla mejl så blocket annonsen togs bort rätt omgående efter 15tusen träffar och nedlusad mejl valde bara bland de som skickade telefonnummer.   Undrar vad som hänt om den legat på volvo övrigt på blocket nu låg den bland husbilar vilket är rätt begränsat tittande på.   Jag valde ett tyskt yngre par bosatt här i Sverige dock med lite begränsad budget men mer lämpliga, så bilen är planerad att rulla i Sverige och jag gissar ev senare tas med som flyttgods import vid återflyttning , de gjorde en del koll med tyskland om mina pappper om jag förstod det rätt.

 

Grattis till såld bil alltså :) Fick du betalt som hoppats på?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En delbetalning har kommit in resten när de kör härifrån. 180 för allt men då är det ca 30tusen i lättsålda delar, så samma 150 som övriga fått för c202 i hyffsat körbart skick på blocket senaste året.  Misstaget var väl att lägga den på husbilar på blocket volvo övrigt annons så hade varit bättre.   Mycket var så gott som nytt på bilen:  topp,  koppling, nybyggda axlar där det mesta var nytt även drevsatsen bak,  däck ca 150 mil,  stereo och allt invändigt i campern utrustning ej använt. Förutom c202 lösdelar åkte ett set axlar komplett med i riktigt bra skick genomgångna med det bästa jag hade liggande och en omgång lösa drivaxlar till en hel bil inkuderat knutar och lager. Tror de får ca 2-3 ton delar med sig  även om de bara tar en extra motor och alla växelådsdelar. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägt en tv 2-3 år på mitten av 90-tal men aldrig sedan. Sålde bilen pga av nerv/nackskadan som ger skakningar och man kan inte koncentrera sig när händerna inte lyder riktigt otroligt frusterande, man skakar rätt var det är som en gamal alkolist och verktyg går inte att hålla i , så troligen färdigskruvat för min del i alla fall inga större prodjekt som tar tid.   Jag tog tillbaka annonsen när jag hade några bra dagar och vi tog upp båten sen efter några dagar säng med covid kom en rejäl nervdipp igen och då ringde jag en av intressent och bara skrev över den.  Ångrade mig så klart dagen efter när det började vända igen , men gjort är gjort ,  dumt att sälja när allt var helt klart,  jag hann knappt köra 100 mil i år.   

Det blir nog någon nyare bil till våren en sån man lämnar in och låter andra serva.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen har körts härifrån idag, hela familjen fällde tårar även jag grät en del och höll på att göra det redan medans köparna var här,  alla har minnen, frun tränade för bilkörkortet som 18 åring och alla barn har alltid haft den som lekplats på sommrarna.       Ett billast med de mer bärbara delarna hämtades också, så rejäl uppröjning,  nu återstår bara ett rejält släpkärre last med allt det tyngre sakerna,  axlar, motorer, vxl, mm sen är garage och förråd tömda på c202 och indenor dieseldelar.  Det är otroligt vad man kan samla på sig med åren som aldrig kommit till användning men kunde vara bra att ha.  

 

 

ööööö3.jpg

  • Like 3
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Läst i kapp allt. 

Uppdaterat till PHP 8.0.11

Fixat med några kurs ansökningar.

Fått fast anställning som fältprovs tekniker på ett företag som tillverkar jordbruks utrustning.

Klippt gräset för sista gången i år.

Bakar snus för ett halvår.

Ok det var på 2 dagar. men är ganska nöjd ändå.

 

Fridens folks. och låt flitens lampa lysa i eran verkstäder, blå hallar eller vart ni nu fixar med fordonen :wub:

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänsteresa o vaknar upp på Landvetter i morse, man vill ju inte köra fast i Göteborgstrafiken, så efter lite grunnande så kom jag fram till att rutten Alingsås-Bäreberg är ett bra lov för att köra upp på E45 i Trollhättan.

 

Claes i Vårgårda hade påpassligt skurit upp en tank i högen han hade (vart en mindre i högen....)

IMG_2441.jpg.72d25cb4528f0fe17b34c581a710ad68.jpg

Kan ju vara intressant att se hur innerväggarna ser ut

 

Nån med bra tips på ytbehandling av tank när man väl får den ren? Tänkte dra på tjock body sen på de delar som är i stensprut.

 

Lite påfyllning av schackel, stroppar, bensinslang o lite annat braoha i Bäreberg

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JDW säger:

Tjänsteresa o vaknar upp på Landvetter i morse, man vill ju inte köra fast i Göteborgstrafiken, så efter lite grunnande så kom jag fram till att rutten Alingsås-Bäreberg är ett bra lov för att köra upp på E45 i Trollhättan.

 

Claes i Vårgårda hade påpassligt skurit upp en tank i högen han hade (vart en mindre i högen....)

IMG_2441.jpg.72d25cb4528f0fe17b34c581a710ad68.jpg

Kan ju vara intressant att se hur innerväggarna ser ut

 

Nån med bra tips på ytbehandling av tank när man väl får den ren? Tänkte dra på tjock body sen på de delar som är i stensprut.

 

Lite påfyllning av schackel, stroppar, bensinslang o lite annat braoha i Bäreberg

 

Det är märkligt att svenska tankarna var så dåligt behandlade när de som gjordes samtidigt i ungern ser ut att ha varit helt förtennade eller doppade i bly totalt oförstörbara och man får slipa rent mycket om man vill svetsa om dem.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...