Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Nyss blivit blåst.............mer på ett roligt sätt tror jag :)

Knackade på dörren och där stod en grupp småtjejer som ville sälja bullar,gott till kaffet ikväll tänkte jag.

Hade kontanter för en gångs skull på mig så jag köpte 2påsar a 15kr styck.

jag hade lite brådis till posten o hämta svetstråd så tog 2påsar och betalade och kollade knappt på påsarna

Först nu såg jag hur små bullarna var och varje påse endast innehöll 3st :lol:

 

Blev erbjuden att köpa en vattenballong för 10kr av grannflickorna- entreprenörskap skall ju premieras så...

 

För nån vecka sen vart det majblomor av samma gäng, 60+20kr betalades med en hundring, vart djupa veck i pannan innan när motgiften skulle beräknas, när jag barskt sa nej när det kom "30kr i växel" vart hon lite konfunderad. Fick bli drix av växeln i slutändan...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper separats skal till mina hårdiskar från laptops och använder de som externa hårddiskar, brukar funka att få ur det man vill i alla fall,

ett skall kostar allt från typ 99 kr till vad du vill, och egentligen behöver man inte ett skal till varje hårddisk man plockar ur, utan kan ha de separat och skifta i skalet.

Men ett till varje hårddisk är fint då man skall leta något på dem.

 

Vet inte om din är så dålig att den inte är sökbar ens. men annars kan du ju prova med att få ut det du behöver genom dessa separata skal

Det har ofta varit annat än just hårddisken som gjort att jag varit tvungen att plocka ur dem, typ läsk över hela datorn eller trasig skärm och så vidare.

 

Är ju bra att ha några diskar med säkerhetskopior också, raderar man operativet finns ganska mycket plats för filer. Gärna en omgång brandsäkert på jobbet eller hos nån släkting.

 

En krachad hårddisk är ibland "bara" att registret är paj, finns pgm som läser alla filer rakt av o man får en lång lista med filerna utan filstruktur, men som sagt bättre att få ut det man vill ha iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag slipat 13-bil inför målningen som sker på Lördag samt släckt en bilbrand :-)

 

Fantastiskt vad media kan skriva saker som inte stämmer och komma undan med det :-)

 

http://m.hn.se/Default.aspx?pageid=1121&parentid=0&link=1.3964586

 

ALLTID när man har info vid sidan av är det fel i media.

Sanningshalten i allt man INTE har motsv info om??  :huh:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar ofta på P1 när jag kör bil och för någon vecka sedan hörde jag en intressant dikussion. Den som läser nyheter på nätet riskerar med tiden att bara få nyheter som man tycker om och från de man favoriserar (facebook, twitter....). Sökmotorer, cookies och andra hjälpmedel sparar ju information om dina surfmönster och styr vilka nyheter du får :o  Ganska tankeväckande tycket jag B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, pendlar 2 timmar om dagen och då är det P1 hela vägen. Hörde i morse att dom forskat på Facebooks algoritmer som väljer ut den den info som användarna matas med. Och baserat på ca 10 miljoner utvalda användare så visade det sig att avsevärda mängder information valdes bort av algoritmerna så att utfallet blev att sammanfalla med vad man "antas" sympatisera med eller stereotypt föredra. Alltså inte direkt baserat på vad man klickar på, utan mer hur algoritmerna för urvalet funkar.... Skrämmande! Tur man inte har det där ansiktsboken, utan föredrar riktiga vänner som man kan prata med.

 

Därför menade forskarna att användarna hamnade i egna "bubblor" av riktad information, och som med sociala medier som dominerande input gav en ganska isolerad "bubbla" svår att komma ur och som bara fylls på med ännu mer utvald infformation. Hur objektiv bild får använader då av omvärlden? Skrämmande när tex folk från massmedia baserar sitt urval av nyheter innifrån sina "bubblor", hur objektivt blir det?

 

Bara mina tankar....

 

// Klas

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagen ägnades åt att flytta en Boeing Stearman till Frankrike. Som att köra motorcykel ungefär.

 

Startade i Eslöv strax efter det blivit ljust 05.00. Sedan tankstopp i Danmark, Holland och Belgien. Ett par regn på vägen som inte gick att gå runt, "gratis ansiktspeeling"! :)

 

Framme i Reims 20.15. Stöp som en oxe på hotellet. Nu ska jag äta frukost och börja leta reguljärflyg hem! :)

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagen ägnades åt att flytta en Boeing Stearman till Frankrike. Som att köra motorcykel ungefär.

 

Startade i Eslöv strax efter det blivit ljust 05.00. Sedan tankstopp i Danmark, Holland och Belgien. Ett par regn på vägen som inte gick att gå runt, "gratis ansiktspeeling"! :)

 

Framme i Reims 20.15. Stöp som en oxe på hotellet. Nu ska jag äta frukost och börja leta reguljärflyg hem! :)

 

 

Cooolt!!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det var en gammal stridsvagn du flyttade men googlade och fick se ett gammalt dubbeldeckar flygplan

från 30 talet :)

Inte läskigt att flyga så gamla flygplan så långt? :)

De där gamla planen flyger väl nästan utan motor ^_^  Det kanske till och med finns pedaler för trampdrift i nödlägen :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker komma underfund med om det är ironiskt eller inte att SBAT111 och Klas_B skrev det de skrev, på ett forum där nästan alla har samma eller liknande intresse och alla drar "åt samma håll" får många likes? :)

 

 

@Wingflyer

När jag läste om tankstoppen du gjorde kom jag att tänka på scenen i Cannonball där Burt Reynolds landar mitt i en stad för att tanka och köpa öl, typ så eller? :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockad upp en kall ur frysen. En kall hårddisk alltså och stoppade in i datorn för att se om det rekommenderade hantverkarknepet funkade ;) . Tyvärr var den lika oresonlig som innan. Jag har ju en laptop det kanske blir svårare då :unsure:  Återstår att testa med "mobilt" operativvsystem.

Hur beter sig felet?

 

Det går nästan alltid att få tillbaka data, om man kan tänka sig att betala tillräckligt mycket.

 

Klickar hårddisken blir det nog svårt att åtgärda billigt. Om det däremot bara inte går att läsa kan det gå att åtgärda.

 

 

Köpte en OEM närsiktsspegel, vart ganska bra synfält. Får väl kalibrera storlek på bilarna...

Den andra mindre modellen var lite knölig att ställa in

 

 

attachicon.gifIMG_1229.JPG

Var köptes spegeln?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom någon så roligt plundrat min volvo på stylingblinkglasen fram under min sjukhusvistelse, har jag idag monterat nya som kom i paket igår..

  Minns inte att det var ett sånt mek att modda för att få grejerna på plats men nu är det iaf klart.

 

Tid som man har när man är sjukskriven, passade jag på att be lokala glasmästaren att handskära ut 4st. spegelglas till tgb:erna också.. Mickes glas brukar bara bli ett par dagar gamla av nån anledning..vild körstil kanske :lol: :lol:

  Och jag förnekar inte..lika bra att ha ett par reservglas i bilen jag med. :P :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar ofta på P1 när jag kör bil och för någon vecka sedan hörde jag en intressant dikussion. Den som läser nyheter på nätet riskerar med tiden att bara få nyheter som man tycker om och från de man favoriserar (facebook, twitter....). Sökmotorer, cookies och andra hjälpmedel sparar ju information om dina surfmönster och styr vilka nyheter du får :o  Ganska tankeväckande tycket jag B)

 

genom att hålla koll på Flashback så får man balansering av informationen man får från gammelmedia och sympatiska tyckare/bloggare/twittrare...

 

Lite samma som att jag tillbringat nån vecka i HuaHin i Thailand, naturligtvis hållit koll på TGB.net, och reklamen har haft en väldigt tyngd på boende (och sällskap) i Hua Hin (inte så aktuellt när man nyss är hemkommen..).

 

Nackdelen förr var att en redaktör bestämde vad som skulle tryckas, 

Fördelen förr var att en redaktör bestämde vad som inte skulle tryckas,

 

Gäller både texter, nyheter o inte minst musik.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en dag till hos grodätarna. Killen ville ha hjälp med inflygning så då fick det bli så. 4 timmar och bortåt 20 landningar. I morgon bitti ska jag åka TGV (inte TGB) till CDG, haha.

 

B2600

Jo det är läskigt. Motorn vet t ex när man är över vatten, direkt man passerar kusten börjar den misstända, hörs tydligt! Sedan går den perfekt igen när man kommer in över land, hörs också tydligt. Kärran är byggd 1942, annan teknik då. Och motorerna har inte mycket gemensamt med moderna flygmotorer, stjärnmotor med 7 cyl. Och bara 200 HP...

 

Johannes

Nja jag fuskar lite, har försvarets helikopterhjälm med inbyggda hörselkåpor och visir

 

Vinkon

Ja, ungefär så är det. Landa, fram till tanken, tanka, in och betala. I bästa fall en kopp kafé och sedan iväg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B2600

Jo det är läskigt. Motorn vet t ex när man är över vatten, direkt man passerar kusten börjar den misstända, hörs tydligt! Sedan går den perfekt igen när man kommer in över land, hörs också tydligt. Kärran är byggd 1942, annan teknik då. Och motorerna har inte mycket gemensamt med moderna flygmotorer, stjärnmotor med 7 cyl. Och bara 200 HP...

 

 

Aha antar att det blir nån störning med syret över havet då?

Eller flyger du så nära vattnet att det stänker på tändstiften typ? :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha antar att det blir nån störning med syret över havet då?

Eller flyger du så nära vattnet att det stänker på tändstiften typ? :)

Ja, det måste vara något sådant. Eller sitter det i huvudet (öronen) på han som kör...

 

 

Start i Eslöv i gryningen

image.jpg

 

 

På macken i Belgien

image.jpg

 

 

Framme i kvällssol, parkerad i köparens "garage".

image.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha antar att det blir nån störning med syret över havet då?

Eller flyger du så nära vattnet att det stänker på tändstiften typ? :)

 

Är elektronikboxen till motorstyrningen tät?? Inte bra om CAN bussen blir blöt... 

<_<

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Wingflyer

Hur fungerar det där egentligen, behöver man annonsera någon färdplan i förväg eller är det bara likt Mathias Rust att åka som man vill?

 

Vet att ledningsflyga helikopter vid EU's yttre gräns är tullen väldigt intresserade av att ha koll på (är ju dumt att incidentrote skall gå upp i onödan).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blev det mycket! Sitter på ett hotell i Epernay och har långtråkigt, tur det finns wi-fi och TGB.net!

 

B2600

Ja det finns dubbelkommando. Dock kan motorn bara startas från baksätet. (Vet att nu kommer det kommentarer på det, haha)

 

Vinkon

Om man ska passera landgräns måste färdplan lämnas i förväg. Inom lands gränser är det bara att åka...

 

JDW

Haha! När Continental R670 konstruerades i början på 30-talet var det ingen som visste vad elektronik är. Allt är manuellt och mekaniskt!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...