Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Tidig morgon idag!

På väg till Valdemarsvik och förhoppningsvis lite bilaffärer.

Alla är inte lika pigga som chauffören...
IMG_5901.JPG

Min gamla BMW på flaket, förhoppningsvis får den en ny ägare idag och ett nytt hem i Uppsala, spekulanten är också på väg till Valdemarsvik.
IMG_5899.JPG


Går allt vägen kör jag sedan hem med en grön bil på flaket...
 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt Wingflyer. Hur är skicket?

 

Själv har jag konstaterat att det är dumt med elfläkt i värmen när generatorn lägger av och man har winchat slut på batterierna.

 

Kosmetiskt är det bedrövligt och någon har hoppat lite på taket, men väldigt lite rost och bra plåt. Bakre fjäderblad helt ok, främre behöver bytas eller smidas om. Det är ungefär så långt jag har kommit...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ju affär på telefon med Tobias i vintras, sen dröjde innan jag hade vägarna förbi

men i dag så

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12528-dubbd%C3%A4ck-mm/'

 

 

Före 

post-4978-0-98898800-1497810169.jpg

 

Under

post-4978-0-88139200-1497810181.jpg

 

Efter

post-4978-0-46314600-1497810195.jpg

 

Nu var det 40m som jag gissade och inte 60m som det stog i annonsen med 12mm wire. Den gamla var 8mm samt 2 rejäla skador där den främre fick åtgärdas i skogen och vart ju inte bättre av det. Hann även med ett varv under med fettsprutan. Undre nippeln på höger framhjul har jag inte fått i nåt på några år, men med Svana(?)s tips om o lyfta med Hi jacken så tryckte det i så bra!

 

Var dock oroande blött under, dels verkade det rinna bromsolja vid slangen på ena bromsservot (slangen kändes ok, svårt att se om det kom uppifrån?). OK nivåer i bromsbehållarna, får leta bättre. Även väldigt oljigt under, fick hjälp med att byta trågpackning i vinter o den har vart mixter med att få tätt. Ändock försvinner väldigt mycket olja o det blir "en signatur" när man parkerar på asfalt. Verkar komma från vänster framdelen av motorn. Väldigt oljigt på bromsslangarna där.Samt oljigt hela vägen under. Nu står JDW på gräsmatta så en rejäl skölj får det bli. Så får jag se om det blir lättare o se vart det kommer ifrån.

 

Som om det inte vore nog så verkade kraftuttaget "lossna" när jag spolade på nya wiren. Nu startade jag o la i direkt så det var väl inget jättevaccum men det hände sen när jag spolat in 30m ( i några etapper för att ha koll på hur det la sig på trumman....

 

Ja tips mottages...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kosmetiskt är det bedrövligt och någon har hoppat lite på taket, men väldigt lite rost och bra plåt. Bakre fjäderblad helt ok, främre behöver bytas eller smidas om. Det är ungefär så långt jag har kommit...

 

Liten uppföljning från övningarna idag. Öppnar nog en egen tråd när renovering påbörjas.

 

Är ju bra om bilen kan flyttas för egen maskin. Kollade kylarvätska, tomt, fyllde på rent vatten med en liter glykol för smörjning av pumpen. Lossade bränsleröret vid förgasaren och handpumpade, efter en stund kom det bensin men den luktade förjävligt. Tömde tanken med oljesug, fyllde 20 lit fräsch bensin och pumpade upp tryck.

 

Satte i ett batteri och vred på nyckeln. Stendöd. Nyckeln kändes inte rätt, gick bara att vrida en liten bit. Mätte spänning och tändningslåset är kass. Kort sladd med krokodilklämmor fram, koppla ihop tutans säkring och säkringen till instrumenten. Gammalt lumpartrick när man behövde flytta Valp eller 11/13 utan nyckel. Ut med choken och tryckte på starten. Fem varv sedan startade den! Gick illa, gissar tre cylindrar. Plockade ur stiften som var en salig blandning, satte i nästan nya som jag hade på hyllan och nu gick motorn perfekt!

 

Dock ett jäkla oväsen som beror på att det är ett stort hål i grenröret. (Någon som har ett helt grenrör till Volvo ED)

 

Obefintlig fotbroms och gaspedalen hänger i länkstången. Styrning utan servo och osynkad växellåda och det blev en sväng runt gården. Konstaterar att drivlina är ok.

 

Nu står den inomhus och väntar på att jag ska bestämma mig för hur den ska renoveras. Var det inte någon här som lämnade bort en renovering av en Sugga till Estland? Hur gick det?

 

Säger som Hansen, Fridens!

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ju affär på telefon med Tobias i vintras, sen dröjde innan jag hade vägarna förbi

men i dag så

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12528-dubbd%C3%A4ck-mm/'

 

 

Före 

attachicon.gifIMG_1046.JPG

 

Under

attachicon.gifFullSizeRender.jpg

 

Efter

attachicon.gifIMG_1053.JPG

 

Nu var det 40m som jag gissade och inte 60m som det stog i annonsen med 12mm wire. Den gamla var 8mm samt 2 rejäla skador där den främre fick åtgärdas i skogen och vart ju inte bättre av det. Hann även med ett varv under med fettsprutan. Undre nippeln på höger framhjul har jag inte fått i nåt på några år, men med Svana(?)s tips om o lyfta med Hi jacken så tryckte det i så bra!

 

Var dock oroande blött under, dels verkade det rinna bromsolja vid slangen på ena bromsservot (slangen kändes ok, svårt att se om det kom uppifrån?). OK nivåer i bromsbehållarna, får leta bättre. Även väldigt oljigt under, fick hjälp med att byta trågpackning i vinter o den har vart mixter med att få tätt. Ändock försvinner väldigt mycket olja o det blir "en signatur" när man parkerar på asfalt. Verkar komma från vänster framdelen av motorn. Väldigt oljigt på bromsslangarna där.Samt oljigt hela vägen under. Nu står JDW på gräsmatta så en rejäl skölj får det bli. Så får jag se om det blir lättare o se vart det kommer ifrån.

 

Som om det inte vore nog så verkade kraftuttaget "lossna" när jag spolade på nya wiren. Nu startade jag o la i direkt så det var väl inget jättevaccum men det hände sen när jag spolat in 30m ( i några etapper för att ha koll på hur det la sig på trumman....

 

Ja tips mottages...

 Packboxen vid vevaxeln, Nästan garanti på det om du bytt tråg packningen och inte bytte den samtidigt. kan vara både filtpackning eller riktig packbox. 

är inte 100% säker men jag har för mej att man måste lossa på tråget för att få loss kåpan den sitter i. Är det den så kommer den bak vid svänghjulet snart, Lika bra att byta båda när du har tråget nere, visst jobbigt att dela vid lådan och skruva bort svänghjulet, men ändå jobbigare, om det börjar sippra olja där också och lamellerna tar stryk. och slirar vid fel tillfälle

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppföljning från övningarna idag. Öppnar nog en egen tråd när renovering påbörjas.

 

Är ju bra om bilen kan flyttas för egen maskin. Kollade kylarvätska, tomt, fyllde på rent vatten med en liter glykol för smörjning av pumpen. Lossade bränsleröret vid förgasaren och handpumpade, efter en stund kom det bensin men den luktade förjävligt. Tömde tanken med oljesug, fyllde 20 lit fräsch bensin och pumpade upp tryck.

 

Satte i ett batteri och vred på nyckeln. Stendöd. Nyckeln kändes inte rätt, gick bara att vrida en liten bit. Mätte spänning och tändningslåset är kass. Kort sladd med krokodilklämmor fram, koppla ihop tutans säkring och säkringen till instrumenten. Gammalt lumpartrick när man behövde flytta Valp eller 11/13 utan nyckel. Ut med choken och tryckte på starten. Fem varv sedan startade den! Gick illa, gissar tre cylindrar. Plockade ur stiften som var en salig blandning, satte i nästan nya som jag hade på hyllan och nu gick motorn perfekt!

 

Dock ett jäkla oväsen som beror på att det är ett stort hål i grenröret. (Någon som har ett helt grenrör till Volvo ED)

 

Obefintlig fotbroms och gaspedalen hänger i länkstången. Styrning utan servo och osynkad växellåda och det blev en sväng runt gården. Konstaterar att drivlina är ok.

 

Nu står den inomhus och väntar på att jag ska bestämma mig för hur den ska renoveras. Var det inte någon här som lämnade bort en renovering av en Sugga till Estland? Hur gick det?

 

Säger som Hansen, Fridens!

 

Härligt att det vitala fungerar efter lite koll. En hel del att göra ändå ser jag, 

Nåja jag har för mej att det ligger ett sådant grenrör kvar hos en vän från 912an vi släpade dit för några år sedan, han bytte bort den mot en moped, men då motorn var ur plockat samt riven och legat utan toppen på flaket en vinter, och topp mm legat inne i ladan brevid, så tror jag grenrör vart kvar när vi rensade flaket, toppen såldes nog till en här på forumet..

 

Kan undersöka det åt dej 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite kosmetsika jobb gjorda på sistone kan ju inte ha ful bakkofångare när övrigt är nylackat, så skador rättades till och blåst på body mixad med lite 2k färg blev som nytt.  Och idag lite klabb jobb med tektylblåsning som vanligt fick man en lite dusch av kletet   :huh: .

 

Fick även något nytt köpes mejl på bilen troligen med tanke på namnet från andra sidan jorden. Fler mejl kom och det är tydligen i New York trafiken man behöver lite kraftigare suvar  ;)

 

Även googlat runt på sidor och idag lyckats hitta bra bilder så ett problem jag funderat på något år nu ser sin lösning nämligen hur fransmännen gjort de olika lösningarna för att få rätt vevhusundertryck och smog dels från turbo och oljetråg samt ventilkåpa.De har bla använt 3 olika olje lock genom åren med olika smogkopplingar.    Min sista motor kom ju från ett brandvrak och alla dessa delar fattades, Indenor motorer har inte packbox bakom svänghjulet som moderna motorer utan en tvådelad filtring i bakre ramlageröverfallet och blocket så ett tryckfel gör att det läcker lite olja och i värsta fall knäcker tätningen. .

 

Jätteoperation när den börjar läcka.  Kolla länken bläddra ner bilderna och tänk på hur mycket enklare volvo löst byta av vevaxeltätningen.   http://club505.forumpro.fr/t2469p150-505-ex-ambulance-heuliez-87

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbat åt bonn några dagar, har rett ut de värsta haverierna och akuta sakerna som måste lagas eller byggas om, 

 

Nu skall vi ägna morgondagen åt midsommars förberedelser, Visst vi har fixat med Poolen i dag, nu kör vi upp den till ca 25-28 grader till midsommar, Bara att elda på i halm pannan

Det blir typ 70 pers som firar här om man räknar med alla barn, så poolen blir nog använd.

Bygga tält med plats för 60 pers, i morgon, samt lite annat. det görs på fritiden så man kan sippa på en öl och kasta sej i poolen med gott samvete.

 

Köpte en CAD ritning på bakre stötfångare till jeepen för 50 kr, Förra som sålde ville ha 500 kr för den, priset sjunker när fler lägger vantarna på dem  :P

Så skickade jag den till mina vänner i Vadstena, fick svar att material och kostnaden för att de omvandlar us mått till mm och skär ut det i vattenlasern i 6 mm plåt vart 1500 kr.

Helt ok med tanke på att en färdig kostar typ 5000 kr, så svetsa och lacka kan jag göra om jag spar de slantarna :)

 

Annars är det faktiskt helt ok att åka M6an till vardags, De med mindre vana av de smala vägarna här, håller mycket åt sidan och stannar,

Det var som dottern som sa, en morgon, att om vi skulle krocka så kör vi ju bara över bilen,  :D 

Ja då inser jag ju att med den höga fronten och stora hjulen så ser den nog lite skrämmande ut för sportbils folket som brukar åka här för de kurviga vägarna. Ok det blir ju inte gratis, men jag lär mej vart jag har lastbilen ganska väl när det blir minst 4 mil på småvägarna varje dag. 

De lokala som bor här är vana med att möta 4 meter ekipage så de kör ner i diket lite bara.

Lite dyrt att skicka mej på ärenden, men det får de ta bara  B)

På Dagis,är ungarna lite fascinerad av skapelsen, fröknarna ser lite skeptiska ut när Jennifer klättrar in och ut stolt som en tupp varje dag  ^_^

 

Nåja jeepen väntar än, men nästa vecka då jäklar, åker rondell och svets fram, så jag blir klar med rost lagning och bygga rockslide/tröskellådor.

 

Fridens folks  :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...