Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

En toknyhet till:  Om man varit på längre vistelse eller studier arbete mm utanför sverige så anses man utvandrad, för att vid återkomst kunna återställa detta och flytta posten hit mm så går detta inte göra med e-legitimation utan kräver personligt möte på skattemyndighet. Försökte göra ändringen på telefon och förklarade hur korkat det kommer bli när alla som nu UD ska flygas in från riskområdena sen måste ner och köa på sina lokala skattekontor för att göra adressändring , handläggaren blev så arg att jag blev avsnäst " tycker du jag ska ringa Stefan Löfven eller"  och sen slängde hon på luren i örat på mig. Så det vara bara att gå ner med dottern och köa på skattemyndigheten.  

  • Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vintervilan upphörde för Laplandern idag några andra fordon skulle ut och bilen stod i vägen, passade på att ta en provtur på någon mil, lite hoppiga däck de första km men i övrigt gick den mjukt och tyst de nya gummilisterna runt dörrarna verkar ha satt sig bra nu under vintern så inget mer vindbrus. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag gjort av med 80 liter bränsle bara på uppstart och köra några kilometer för att hålla saker runda och täta i vinter..

Ja och kört in och ut där jag för ställa den under tak när inget skall hämtas eller lastas in där. Vilket sker allt för ofta. 

Men det håller REO. No Speedwagon I trim :)

 

FB_IMG_1585369967009.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behövde palla upp bilen men de ordinarie bockarna fanns på annan ort. När de återbördats till rätt garage så vad gör man med 4 pbockar? Pallar upp bilen när den är i vintersömn. Inte helt upp utan ca 50-70% så hjulen vilar på golvet tänkte det var bra (Eile har garanterat synpunkter:)) Nu är hjul-skumpandet ett minne blott. 
Bäst förstås att köra lite, helst inte när det är halt har vi lärt oss i de senaste trådarna.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

besökte Opus i går, pga anledning så har JDW blivit stående och det vart väl lite dåligt med förberedelser....

 

Blinkdonet har antagligen saggat igen igen, så inga blinkers o det drabbade även släpkärran som var med.

Justeringen till höger strålkastare var lite dålig o gick inte att skruva ner, där har jag delar liggande så det är bara att byta.

CO värde på 7,5 blir lite knivigare, men får väl skruvas ner nånstans....

 

Dålig axel på kärran, och den har jag väl haft ögat på nåt år då det mesta är dåligt på den så kanske läge att byta ut hela?

 

Letade efter bitarna till strålkastarna och försänkta bult till flaket i kärran (väldans va mycket skruv som gängat ur sej plötsligt), o då hittade jag dessa som jag trodde jag kastat när Hansen efterlyste såna för ett tag sen:

 

IMG_1671.JPG.df74e847e56abd3f53a1e83734ddbe28.JPG

 

IMG_1672.JPG.a20e11c469bdd386b0b6ce5d89d3c024.JPG

 

Finns således i Karlstad, "budgivning" kan börja, några säkringar ingår (finns fler i verktygslådan i bilen) ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JDW säger:

besökte Opus i går, pga anledning så har JDW blivit stående och det vart väl lite dåligt med förberedelser....

 

Blinkdonet har antagligen saggat igen igen, så inga blinkers o det drabbade även släpkärran som var med.

Justeringen till höger strålkastare var lite dålig o gick inte att skruva ner, där har jag delar liggande så det är bara att byta.

CO värde på 7,5 blir lite knivigare, men får väl skruvas ner nånstans....

 

Dålig axel på kärran, och den har jag väl haft ögat på nåt år då det mesta är dåligt på den så kanske läge att byta ut hela?

 

Letade efter bitarna till strålkastarna och försänkta bult till flaket i kärran (väldans va mycket skruv som gängat ur sej plötsligt), o då hittade jag dessa som jag trodde jag kastat när Hansen efterlyste såna för ett tag sen:

 

IMG_1671.JPG.df74e847e56abd3f53a1e83734ddbe28.JPG

 

IMG_1672.JPG.a20e11c469bdd386b0b6ce5d89d3c024.JPG

 

Finns således i Karlstad, "budgivning" kan börja, några säkringar ingår (finns fler i verktygslådan i bilen) ;)

 Vi kanske kan göra ett byte. 

Hjullager mot säkrings hållare. De nya jag fick tag i skall ju moteras i en 13 bil, som del betalning för mitt Ammo släp från 1944. 

Har funderat lite på säkringar i REOn.

Det finns 2 säkringar på hela bilen. De duger till original elen. Bimetal säkringar som går tillbaka och återställer sej själv efter en stund. Men nu har jag hängsäkringar till både omvandlaren i hytten, 10 amp för laddning av div saker. Och även till omvandlaren bak på flaket. Den är på 30 amp eller om det till och med är 50 amp på den. Det fina med dessa säkrings hållare är att man kan dra olika ledare till dem. Så några har 24 v och andra 12 v då bryggorna under styr vart strömmen man kopplar in går.

Är ju fortfarande på byggstadiet bak på flaket. Och mer el. Och även separat batteribank är under planering. Har skiljer relä 24 v. Så extra batterier vore fint. 

Har dragit mej lite med att lägga mer tak  under pressen. Funderade på att kunna "cabba" av under sommaren.  Men har nu bestämt att det blir formplyfa. Som låses med reglar så jag kan isolera och sätta hålmasonit framöver. Kunna gömma kablar mm där emellan.   Och även isolera sidorna samt framstammen.

Vill kunna nyttja den mer vintertid. Och jag tror det gör gott mot värmen på sommaren. Det blev fett hett där sommaren när jag tog den upp mot Ryssland och det var upp mot 50 grader på parkeringen vid tullen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, eile säger:

Är säkringshållare eftertraktade? Har nog några liggande och nya "Cera/Skruv" säljs väl som vanlig reservdel . Är det hjullager till valp fram du vill bli av med?

Jag tänkte inte på att JDW. Har en 11a.

Ja bli av med och bli av med. Det vart åt andra hållet. Jag har brist på dem i dagsläget. Men ett gäng till är på väg från staterna. Dock är hälften reserverade redan. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde hem bilen från vintergaraget häromdagen...

 

Givetvis hade något dragit ur och dödat mitt fina campingsbatteri som vägde 50,5 kg och var fastskruvat under en massa andra grejor i lastutrymmet...  i helgen blir det camping i Svartedalen så det är brådis med nytt batteri. Grabbarna på batteri Recond på hisingen hjälpte till med ett bra pris på ett begagnad batteri, aningen större än det gamla men framförallt tyngre... 58,2 kg gör att batteriet väger mer än frugan...  en del trixande Och klämda fingrar men nu sitter det på plats.

 

Är det några fler forumkamrater (förutom Fredrik L ) som ämnar komma till Svartedalen i helgen?

 

Kolla under"träffar och resor" 

 

IMG_7977.thumb.jpg.3e27d5ee5f823bdee86c9c145753df7e.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågade du lämna bilen på vinterförvaring utan att koppla bort batteriet?  Jag lät vid ett tillfälle en laddare stå på glömde helt bort den och den gick på recon läge och knäckte ett 90 amps under vinterförvaring sen dess tas batteriet hem vid varje vinter vila.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, eile säger:

Vågade du lämna bilen på vinterförvaring utan att koppla bort batteriet?  Jag lät vid ett tillfälle en laddare stå på glömde helt bort den och den gick på recon läge och knäckte ett 90 amps under vinterförvaring sen dess tas batteriet hem vid varje vinter vila.


Nja.. jo jag lämnar batteriet kvar men brukar titta till det ibland. Låta laddaren köra nån dag lite då och då. Denna vinter var jag slarvig dock.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade upp med en typ av laddare inför den turen till helgen i går.

Solcell. Monocrystal på 50 W.

20200416_072318.jpg

20200416_072333.jpg

20200416_072340.jpg

Vist bara 12 v. Men kopplar jag den till ett batteri. Så suger ju det andra åt sej av strömmen med. 

Dottern skall med så jag misstänker att omvandlaren får gå varm för att ladda telefonen så YouTube inte slocknar. Gud förbjude ^_^.

 

HM inget planerat köp men min grannen kommer i bland och är desperat efter pengar. Nu hade han tagit denna från sin husvagn och kom med och sålde billigt. Så jag var snäll och befriad han från den bördan att släpa runt på den. 

 

I dag blir det att byta vatten i dunkarna. Och byta sängkläder som legat i hela vintern. Fylla kylen med något gott.

Så rullar vi mot Svartedalen i morgon :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

By the way.

Vad säger el experterna om att man kopplar in denna på ett av de två 12 v batterierna på en 24 v bil. 

Kommer det precis som om man tar ström från ett batteri för att få 12 v förstöra batterierna, om jag sätter denna på ett av dem och låter det andra suga i sej av överskotts strömmen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, H.Hansen säger:

Laddade upp med en typ av laddare inför den turen till helgen i går.

Solcell. Monocrystal på 50 W.

20200416_072318.jpg

20200416_072333.jpg

20200416_072340.jpg

Vist bara 12 v. Men kopplar jag den till ett batteri. Så suger ju det andra åt sej av strömmen med. 

Dottern skall med så jag misstänker att omvandlaren får gå varm för att ladda telefonen så YouTube inte slocknar. Gud förbjude ^_^.

 

HM inget planerat köp men min grannen kommer i bland och är desperat efter pengar. Nu hade han tagit denna från sin husvagn och kom med och sålde billigt. Så jag var snäll och befriad han från den bördan att släpa runt på den. 

 

I dag blir det att byta vatten i dunkarna. Och byta sängkläder som legat i hela vintern. Fylla kylen med något gott.

Så rullar vi mot Svartedalen i morgon :)

 

Kul, ser fram emot att träffa er! 

 

Är ganska kass täckning, sms brukar funka bäst. Jag tror att jag har ditt nummer (om du inte bytt senaste åren). Skickar dig ett sms så vi får upprätta samband. Om du kommer på något som behöver köpas/fixas så kan du messa mig så fixar jag.

 

Det ser ut som vi får grymt väder (regnfritt).

 

:)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, H.Hansen säger:

By the way.

Vad säger el experterna om att man kopplar in denna på ett av de två 12 v batterierna på en 24 v bil. 

Kommer det precis som om man tar ström från ett batteri för att få 12 v förstöra batterierna, om jag sätter denna på ett av dem och låter det andra suga i sej av överskotts strömmen ?

OJJ, såna förslag kan skapa lååånga trådar minst lika långa som om biltemas olja  både på fordons forum som marinforum, finns både teoretiska förklaringar och hur det i praktiken har fungerat.     Lyckat till i Svartedalen lite avundsjuk är man allt, men ålder och familj  men om några år är mina minstingar tonåringar och då blir det mer ledigt.  

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang era stora batteribankar:   kolla hur mycket ni egentligen behöver, att släpa runt eller har för stor bank för att generatorn att kunna full ladda är ingen bra idee.  Man klarar sig med mindre än man tror och risken med en stor bank med flera batterier är att inget blir bättre än svagaste länken dvs battricellen och dagens batterier går inte att mäta syrevikt eller cell spänning.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...