Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

På 2021-07-29 på 21:08, JDW säger:

Satte nogsamt tillbaka hävarmarna på samma ställe, men nåt klantarsel hade antagligen flyttat på växelspaken... :(

 

Det är tydligt beskrivet med märken på de främre länkaget, men inte lika bra på bakre:

 

1099344503_Skrmklipp.JPG.321a3a80f82cac3cfde4f9eccecf693a.JPG

 

Något husmoderstips?

 

Då det varit långtids P så är det antagligen en växel som låg i när jag ställde ner, när jag plockade isär så stog länkarmen från den splinade axeln rakt ner.

Kolla så alla växlar är i neutral. Placera spaken mellan 1an och 2an. Då skall anslutningen på växel lådan gå rakt ner. Tryck på den. Kolla om du går i backen. Om inte justera om lite på spaken. När backen går i. Brukar de andra ligga ok. Även hög/ låg. Gjorde misstaget att montera armen uppåt en gång. Då stämde inte mycket :blush:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar dra i hop sej till att ta körkortet igen. 

Nä jag har inte blivit av med det.

Skall ta militärt förar bevis.

Farligt gods än gång till.

Och lite annat.

Så bara att plugga på.

Tog senast 1993 på lastbil och buss med tungt släp. Ja efter buss då. 

Innan det  1988. 

En hel del ändringar sedan dess. Både i tänk och lag. Så mycket är helt nytt. 

 

Nåja i väg och köra "grå bilar" får jag i alla fall. 

 

Fridens folks. 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, H.Hansen säger:

Kolla så alla växlar är i neutral. Placera spaken mellan 1an och 2an. Då skall anslutningen på växel lådan gå rakt ner. Tryck på den. Kolla om du går i backen. Om inte justera om lite på spaken. När backen går i. Brukar de andra ligga ok. Även hög/ låg. Gjorde misstaget att montera armen uppåt en gång. Då stämde inte mycket :blush:

 

Ev är det helt enkelt trångt nånstans, lyfte bort golvet o testade och då verkade det funka ok, inkl armen neråt i neutral, sen när jag satte tillbaka golvet så är det dels svårt att få i L, verkar som om jag inte "når riktigt", även backen är lite oberäknelig att få in. Var även en del trixande att få in H, och det känns som om 1/2 är närmare (dvs mer till höger) än förr. Jag kollade fotona och jag hade satt anslutningen jämnt med axelkanten, flyttade in något.  Dryga 10 mil landsväg i dag, men får forska lite noggrannare i morrn. 

 

När jag fastnade i backen med sladden efter satt spaken stenhårt fast, känns vissa såna tendenser nu med men det kan ju vara att jag är "på fel ställe" med armen också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ju byta bilmärke helt från "bastard volvo's" till något mer japansk, men de betingar för mycket pengar för att kaross kapas ner och bygga camper av så jag säljer den istället åt ägaren, riktigt fin bil helt kliniskt ren från rost och eftersom detta varit camperbil har den luftbälgar som fjädring,   campern redan avtagen och såld.    

IMG_0111.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 8/13/2021 at 9:39 PM, JDW said:

 

Ev är det helt enkelt trångt nånstans, lyfte bort golvet o testade och då verkade det funka ok, inkl armen neråt i neutral, sen när jag satte tillbaka golvet så är det dels svårt att få i L, verkar som om jag inte "når riktigt", även backen är lite oberäknelig att få in. Var även en del trixande att få in H, och det känns som om 1/2 är närmare (dvs mer till höger) än förr. Jag kollade fotona och jag hade satt anslutningen jämnt med axelkanten, flyttade in något.  Dryga 10 mil landsväg i dag, men får forska lite noggrannare i morrn. 

 

När jag fastnade i backen med sladden efter satt spaken stenhårt fast, känns vissa såna tendenser nu med men det kan ju vara att jag är "på fel ställe" med armen också.

Jag tror du kan vara inne på något där. Hade ett liknande problem på min (1111) för ett tag sedan. Hamnade ofta i neutralläge när jag skulle från L till H. Fick rycka fram och tillbaka flera gånger för att få i H. Tog bort golvet (vet inte om det är likadant på 11) och allt såg ok ut och fungerade fint. Tillbaka med golvet och problemet kom tillbaka. Tog bort golvet igen och såg att det var en (liten) buckla på falsen i bakre högra hörnet på golvplåten. Knackade bort bucklan, satte tillbaka golvet och allt har fungerat fint sedan dess. Avståndet mellan golvet och länksystemet verkar vara väldigt litet. Bultarna som håller golvet får heller inte vara för långa. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det burde vel være mulig å lette bilen med 70 kg for å få med enda en passasjer i vognkortet?

 

10 hours ago, Volvo Laplander Camper said:

lätt lastbils Overlander klar och regbesiktigad fattades tyvärr 70kg för att få ytterligare en passagerare i campern så 2+förare vilket innebär att de kan vara i campern under färd. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker att sätta dit moderna däck eller låta bilen torka upp efter allt regn vatten , eller rensa ur mer av den platsbyggda onödigt kraftiga inredningen. Men vid bes åker ingenjören själva iväg och väger på annat företag eftersom det är fler än 4 hjul,  man får inte vara med längre så svårt att påverka, och sido sittplatserna var tveksamma vass diskbänk med durkplåts kant stickande ut där jag tillfälligt skruvat dit madrasserat lastförskjutningsskydd. Så inredningen var klart olämplig.   

 

Men ägarna var ändå nöjda att få in den som N1G  och tidigare hade den bara en passagerare nu två.  Och de slapp ändra om bladfjädrar bak.  DSC03359.thumb.JPG.defadef6b577af12aa1bf47535334285.JPG

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang regningar LB +passagerare:    Beräkningen för att det ska förbli lastbil med passagerare är mer last kg än passagerar vikt i något förhållande där båda passagerare och lastviktsförmåga slås samman,  så som förr att man kunde byta ut last rakt över till passagerare går inte längre ,överhuvudtaget är det knepigare med reglerna nu.    I det här fallet fick jag ner tjänstevikten till 3115kg (och det var väldigt snällt räknat)  - totalvikt 3500=385 kg att fördela med övervikt på last kg så kan det aldrig bli fler än 2 passagerare men hade jag haft 450-500 kg marginal hade den fått godkänt på med 3 passagerare.  

 

I övrigt i dag:  nöjes kört med omkopplat värmesystem/kylsystem på c202 och lite magisk tätning och full värme- rätt svettigt trots man har taklucka prövar att göra ett trycksatt system för att komma ifrån problemet med luftfickor har kört några timma ligger stadigt på 80 grader och det verkar fungera och jag tänker inte försöka toppa den något mer.   Volvos 140 kärl passar ju perfekt på c202 istället för bromvätskebehållare och då blir nivån bättre mot det högt liggande värmeelementet, nu satt tryck lock på kärlet och öppet lock på kylaren verkar fungera bra.DSC03365.thumb.JPG.cc71165dd2f483e5c96eddfddb3cc866.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-13 på 08:44, H.Hansen säger:

Kolla så alla växlar är i neutral. Placera spaken mellan 1an och 2an. Då skall anslutningen på växel lådan gå rakt ner. Tryck på den. Kolla om du går i backen. Om inte justera om lite på spaken. När backen går i. Brukar de andra ligga ok. Även hög/ låg. Gjorde misstaget att montera armen uppåt en gång. Då stämde inte mycket :blush:

>Efter att ha besiktogat underifrån så skruvade jag isär, verkade trångt mellan vaccum slangarna till winch som hamnat precis "framför" motorhuven, placerade dom bakom o körde "ner-cabbat" o det funka, skruva dit golv o huv o det funka också då!

 

Flyttade iofs armen nåt hack, så nu gick det bra att få i L, men kändes lite mysko att lägga i H, men funka...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-17 på 16:33, Johannes säger:

De senaste tre dagar har jag försökt jaga råbock i evigt regnade, det vräker ner..... tur att tältet ha kamin men nu är det en  pöl motsvarande halva golvet i tältet :angry:

jaktbild.jpg

Hej du verkar ha bra koll på kaminer! Hittar inte ditt inlägg angående de kaminer du hade någon extra av,. tacksam om du kan peka ut var inlägget låg eller fixa en länk till mig:wub:

Har du (kanske någon annan) någon erfarenhet av elda kamin i 11:an?

En sista fundering, elda kamin i ett tält med vanlig tunn plastduk, med tältgolv av plastduk, är det någon som provat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-25 på 22:22, Lasse303 säger:

Hej du verkar ha bra koll på kaminer! Hittar inte ditt inlägg angående de kaminer du hade någon extra av,. tacksam om du kan peka ut var inlägget låg eller fixa en länk till mig:wub:

Har du (kanske någon annan) någon erfarenhet av elda kamin i 11:an?

En sista fundering, elda kamin i ett tält med vanlig tunn plastduk, med tältgolv av plastduk, är det någon som provat det?

Duken bör vara flamsäker. Tipi/Lavo tält är ofta det. Gnistskydd så fort man eldar annat än löv/ björk. Det blir för mycket gnistor som far ut och hamnar på duken av barr träd. Elda måttligt så borde det gå bra. I 11 bil har jag ej sett kamin. Men i skåp fungerar det bra. Lika där elda måttligt. Ej rött rör hela vägen upp. Tänk på hur genomföringar är byggd/ gjord. Skulle nog satsa på en liten pellets brännare i en bil. Lättare att ställa ett lågt och jämt flöde då. Det kommer bli varmt som tusan fort i det begränsade utrymmet. 

 

Mina 5 cent. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Hur skulle skorstensfria etanolkaminer fungera i camping miljö? 

Ja det vore ju intressant att prova. 

Något att tänka på oavsett vad man har för förbännings källa inne i ett fordon är att se till att ventilationen är tillgänglig. 

Dels att man får syre själv, dels hur ser koldioxid halterna ut när elden tar syret, man andas vill ut en del koldioxid själv. Förhoppningsvis  åker de som kaminen skapar ut genom rökröret.

Men just finns det syre till både eld och personer  i fordonet  så det räcker. Elden tar ju syre tills det ej finns något kvar.

Vissa gasol kaminer har det inbyggt. Och slocknar samt stänger gasol tillförseln. 

Brinnande trä. Kan slockna men på grund av värmen självantänder  det igen när det får syre igen om det är tillräckligt varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyx renoveringar av numera reservdel som får medfölja om någon framtida bilköpare vill ha 6.17 original utväxling , var lite nyfiken på hur 17K mil  slitet drevsatsen samt passade på att bytta ut diffdrevens konbrickorna till nyköpta.   Rena nyskicket trots att den gått med för kraftig motor och både vridet och slitet av några drivaxlar ,  rejäl förspänning i huset gick åt rätt mycket kofots våld innan drevsatsen släppte.   Undrar hur en valp drevsats hade sett ut efter 17k mil.    DSC03374.thumb.JPG.f152be1dcb6fdfcc16a2883fe18820ec.JPG 

DSC03378.JPG

 

 

 

DSC03380.JPGDSC03381.thumb.JPG.f08ee283a276adb8b8a803413d4e0175.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Försökte få min husbuss jag engång byggde bes för vedvärme och det var blankt nej så ett dieselsystem ..,

 

Ja det nog inte så lätt att installera en vedkamin i 11: an. Tänkte att det går att byta takluckan till en egen hemsnickrad med uttag för kaminröret. Det går nog inte att visa upp bilen på bilprovning med en fast installerad vedkamin( på goda grunder) men efter 2023 kanske det går -_- 

Än så länge får elverket+kupé värmare räcka men att "bara" öppna dörren och hitta några torra pinnar och få en skön eftervärme hela natten tilltalar. Koloset mm blir nog inte värre än vid braskaminen hemma? Syre går  att fixa med ett extra hål i takluckan och en slang. Undertrycket borde suga in och kopplar man till en slangbit utanför..., om bilen verkligen är så tät.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låga ventiler tex nederkant dörr var krav en gång i tiden när man husbilsregade bilar man själv byggde och ej stängningsbara takventiler det är därför öppning /stängningsbara elextrolux ventilerna hade en låsring för att bli godkända och leverades i spärrat öppet läge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De låga ventilerna var för gasol som är tungt, man ska ha respekt för att en låga äter syre, största hotet är allt för tätt utrymme men snål inte på ventilationen i energibesparingssyfte.

Finns ju några husvagns/husbilsskrotar, så ventiler borde det gå att få tag i. Utrymmet ska ju funka på sommaren också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, helt klart att elda bra kräver mycket luft. Moderna braskaminer brukar kunna kopplas direkt mot uteluften med hål i väggen. Kanske en liknande lösning kan göras? Provelda är nog att rek. och se vad som händer. Tända ljus, en gruvarbetarlampa. Tror dom hade kanariefåglar i gruvgångarna men där går nog gränsen. Det största problemet blir troligen att hitta ett ställe som ingen, mitt i natten råkar trampa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående ventilationen när kraven kom och ombyggnader gjordes på tidigt 80 tal var det inte för tung propan/butan  utan för självcirkulation, det inträffade eller hänvisades till några kvävningsolyckor i sverige, även om du inte hade gasol krävdes för att få in med bostadsinredning dessa ventilationer minns jag rätt fick man kod 60 eller 65 i pappren .    Jag gjorde en hel del såna besiktningar och ombyggnader på den tiden.   Nya ventiler kostar inte mycket finns nog även på biltema eller förr husvagnssvensson mfl och här i trakten hade vi kabes "outlet" man kunde handla direkt på fabriken (när man kände någon där) små repade saker eller tidigare årsmodell tex kylskåp disk/gasol bänkar mm till rena skrot priserna.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt tanken många gånger, men hela camperdelen behöver först lackas om vit den är rätt sliten, sen är det lätt att lägga dit några blå fält. Färg finns redan står på hyllan sen något år tillbaks så blir vädret jämnare nästa år för utomhus lackering så kanske det blir av och då blir det nog någon liten randDSC03394x.thumb.jpg.9b71c71373917013a458c29bd571524a.jpg 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...