Jump to content

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L
 Share

Recommended Posts

Dette er ikke lov i Norge i hvert fall. Alle kjøretøy som er registreringspliktige må være registrert og forsikra for å kjøre på offentlig veg. Skal du vise (besiktiga) et kjøretøy til kontroll hos Statens vegvesen må du kjøpe et midlertidig skilt som du klistrer foran og bak på bilen. Da er forsikring inkludert. Start- og sluttdato ståt på skiltet. Det samme brukes om du kjøper bil som du ikke har skilt til, da kjøper du midlertidig så du kan kjøre bilen hjem. Så må du vente til du får ordentlige skilt i posten.


Bestill prøveskilt | Statens vegvesen

 

 

På 2021-07-07 på 14:25, Volvo Laplander Camper säger:

Blir inte mycket gjort här idag, går och inväntar tsv beslut har datum 18 i turordningen och idag behandlades datum 16 och 6-hjuling  har bes tid på fredag 12 tiden så det hänger på minuter om ärendenumret blivit stämplat i tid eller blir det bes om 5 veckor när de öppnar här igen. Den fick en något tykig nummerplåt om nu ordningsmakten vill diskutera med mig. DSC03164x.thumb.jpg.18873d6e5f151c53149d3a1e9d469fd5.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, kristaga säger:

Dette er ikke lov i Norge i hvert fall. Alle kjøretøy som er registreringspliktige må være registrert og forsikra for å kjøre på offentlig veg. Skal du vise (besiktiga) et kjøretøy til kontroll hos Statens vegvesen må du kjøpe et midlertidig skilt som du klistrer foran og bak på bilen. Da er forsikring inkludert. Start- og sluttdato ståt på skiltet. Det samme brukes om du kjøper bil som du ikke har skilt til, da kjøper du midlertidig så du kan kjøre bilen hjem. Så må du vente til du får ordentlige skilt i posten.


Bestill prøveskilt | Statens vegvesen

 

 

 

Inte riktigt här heller men denna paragraf ger vissa tolkningsmöjligheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite vägunderhåll, som var välbehövligt efter en del störtskurar

9 mil framkörning, och jag har ju mixtrat en del i fjol med relästyrningen till fläkten, noterade när jag körde att fläkten bara gick in på hög läge ibland, så när jag kom fram kröp jag under o skulle switcha hög o låg kablarna på termostaten. Då lossnade kabeln från kabelskon, inga verktyg med så det fick anstå. Efter att JDW tjänstgjort som ställningsbil (bra med veranda), var det dags för sladdning.

 

Man har ju ögonen på vägen o backkameran så jag blev sent varse i en backe att det var varmt så det var bara att stanna o låta det koka klart, från tidigare forskning om fläktreläerna har jag en stomansluten tråd och grenkontakt på högfartsrelät så jag satte dit den o körde fläkten på H på tvång. Upptäckte då att stomanslutningen skakat loss och där har det varit varmt....

1319737401_Varmgng.jpg.d8f0e38a31f48ccba4265ed7f09e6008.jpg

Så som vid all elinstallation, det är nollan som får den stora lasten...

Jordskruven är en bult med stjärnhuvud inskruvad framifrån, så omöjligt att dra åt ordentligt, får nog bli en tur med gängtapp där...

 

Har ju även haft bekymmer med tankmätarn som inte visat rätt, när jag drog åt jordskruven började även den funka, så man har jordat tankmätningen i "elcentralen i handskfacket", dvs 1,5m kabel totalt i onödan??

 

Det högg i några sten i en annan backe och jag växlade ner lite sent, vet inte riktigt vad som ände men kom åt back'en och fick motorstopp. Ett otrevligt oroväckande ljus och så satt växelspaken tvärfast??  Lyckades i alla fall till slut lirka i en växel och fortsatte. Tog ett nytt varv och när jag var tillbaka i "kokbacken" orkade inte JDW med, upptäckte då att jag lyckats få i H när jag krånglade i den andra backen, gick inte att få i L. Fick koppla loss, vända o trixa mej förbi sladden mitt i backen via diket på H växel....

 

På platt mark fick jag i L igen o kunde köra klart varvet. 

 

Dagen efter när jag skulle köra hem så gick det att lägga i H igen, även då stack tempen lite så jag lade på fast H läge hem för att slippa bekymmer.. Hade ju lös växelstagen när jag höll på med tändningslåset så jag får kolla att det inte vart nåt som inte hamnade så bra.

 

"JDW i kvällsljus, vägunderhållsutrustad"

sladning.jpg.815ab2b4f1ff32ea1bc0522364ee1e56.jpg

 

Har funderat på att sätta signal lampor på H/L fläkt samt även knapp på H för terrängkörning, Btema har små fina signal lampor, men skulle behöva 2 olika färger som inte är röda och en matchande knapp. Finns billiga paket på Ebay, men då från GB eller Kina så det är väl avgifter till förbannelse på dom.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Känns ju tryggt att höra att fler får temp problem. :blush:    

Jag överbelastade min rejält och sen tyckte den tappat orken hittade inget mer än att en turboslang hoppat loss. Tog en stress runda på motorvägen några mil  sen var det uppenbart vad som gett sig -  3-4 liter kylarvatten försvann. Så bara göra om och göra rätt, denna gång blir det inga hastighetsrekord eller andra dumheter innan gamla orginal kylet är utbytt, ska försöka komma åt en tig och bygga om något alukyl.  Får sätta dit en sån där 90km decal på mätaren så man blir påmind att låta bli att åka i omkörnings fältet.     Förhoppningsvis var det bara toppackningen som gav sig men som dieselåkare  är man ju alltid orolig för sprickor. Med lite tur slog sig inte toppen som var helt nyrenoverad och planad för någon månad sen och inte rullat 100 mil än. 

  • Like 2
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Nya erfarenheter kompletterar....

 

I fjol hade jag samma bekymmer när jag sladdade, först gav sig slangen bak på blocket, glad i hågen skruvade jag fast slangklämman hårdare..... Och då gick det ju ett tag till innan det förutom att bubbla ut genom kylvätskebehållaren även pysa mellan kylflänsarna i kylaren..:unsure:

 

Fick svalna och påbörjade 9 mil resan hem, in på OK i Arvika o köpte nån skruvnyckel för att få bort termostaten som jag trodde hade låst sig. 

 

Fick sedan en "ny" 3" kylaren levererad från Slutarp.

 

Nu funkade det UA, Det bubblade ut genom locket på kylvätskebehållaren men även från kylarlocket så det kom lite dimma in genom instrumenteringen (ska erkännas att det tog ett tag innan jag insåg att det var ett gott tecken).

 

Bonus: när jag kopplat in H läget o satte mej på förarsidan får jag se en rostfärgad flytande massa från motorluckan fram mot växelspaken :angry: ( Visade sej vara korken på Pepsi flaskan som inte var åtskruvad....

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har nyss beställt bult och packningar igen, jag tyckte den sjönk mycket andra dragningen och ytterligare efter några mil , man ser ju det på spelet på vipporna. Motorn överbelastas en hel del-kul att gasa .  Blir det mer jobb får jag väl sälja den till någon som har något upprostad med frisk drivlina och tröttnat på att svetsa och vill få en färdig camper bil, bara två snitt i ramen och bort med motorpaketet och sen lyfta upp original motorpaket och rambit och skarva i det.   Behålla all andra ändringar spiralfjädrar servo axlar stor tank mm. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på vad som ger problem med luftfickor, vilket inte är så farligt på gjutjärnstoppar b18-b20 men katastrof för alu toppar.  Jag har byggt på mitt kyl max möjligt upptill och har även ett lös kärl där bromsoljebehållarna sitter men det räcker inte. se bilden på hur systemet är byggt . Värme paketet ligger så långt över allt att luftficka alltid kommer finnas, så när värmereglaget öppnas för värme åker luften ner i toppen och ställer till. Cellpaketet är stående så luftpelaren är hög.cellpacket.jpg.81d5430b4dff9bbab899e2eea3a42791.jpg354887845_c202vrme.thumb.jpg.ca0086a4396cf7c9b35980463cdbc950.jpg   

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Svana säger:

Fasen att ni orkar.. :lol: jag blir svettig av att bara läsa. 

 Men man ska aldrig ge upp!

 

 

Jo  hade ju var trevligare att inte ha campern full av demonterade delar.  Turligt nog går det rätt smidigt man river bort stolar (för att skydda dem från oljestänk) och har motorn i bitar på under 3 timmar, får se om jag tar en chans med bara en topppackning eller om det blir ny planslipning, ev tillkommer även ett turbo byte nu när den ändå är lätt åtkomlig.  Delar är billigt  bultsats-22st  och samtliga packningar ligger på strax över 800:- DSC03267x.thumb.jpg.864e873a00b70e4988ea5d4c5ae7bb34.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Svana säger:

Fasen att ni orkar.. :lol: jag blir svettig av att bara läsa. 

 Men man ska aldrig ge upp!

 

 Tror dock att JDW behöver lite mer kärlek och pyssel timmar än vad den får nuförtiden?;)

Får väl fylla på med ursäkter varför JDW får stå då...

 

Åkte med personbil till torpet igår för att klippa gräs,  lite målning och kratta sten efter sladdningen med JDW. Regnet började lagom till jag gick med krattan för stenrakning....

 

Ingen högerblinkers på kärran... Systematisk felsökning:

* började med lilla kopplingsboxen höger bak, där var det en rak skarv på gröna som såg ok ut.

* fortsatte med stora kopplingsboxen, där bla lura CAN buss övervakningen motstånden finns, såg ok ut men ingen inkommande el på höger blinkers, däremot vänster.

* Skruvade sen isär stickkontakten, såg bra ut. Mätte inkommande blink

* Då återstog bara det mest otillgängliga, en atombombssäker tejpskarv på sladden (förlängd för att kunna svänga när jag spänner JDW före)

När tejpen var borta såg gröna (H blinker) skarven OK ut, 2 andra däremot "avbrott". Skarvade om de 2.

 

Började då mäta med Fluke (hinner ju inte med blinkers, men fladdrar mellan 0 o "håller på o mäter" läget så man ser att det är nåt rytmiskt. Hur som helst så funkade det efter allt, så det var väl nåt jox i skarven. Mina Swedol LED baklampor betedde sig lite bättre, utgångsläget var lyse i 2 röda ( o ingen blinker) i höger, blinkade orange+ rött i vänster. Oklart vilka tampar som gått av under användning eller vid rivning av tejpskarven, men börjar i tejpskarven nästa gång...

 

En notering, smorde upp div inför sladdningsresan, är ju alltid så att några nipplar i knutar o på kardaner hamnar otillgängligt, den på "bakhjuls" kardanen naturligtvis rakt mot grenröret så jag fick inte dit min spruta. Kryper under igen efter dryga 20 mils körning, tror ni inte smörjnippeln har xakt samma läge!! (den kunde ju vart rakt upp eller annat otilgängligt håll men icke. Kört en 1/2 m nu o får krypa under när gräset torkat....

 

Men det händer även positiva saker, JDW har stått i en vecka med H strömbrytaren till, och batteriet har inte dragit ur!! Max 48 timmar några år, så antagligen nån "ny" koppling med matning från tändningslåset när jag trixat med nyckel/instrumentbräde trassel (eller ström på nån pinne det inte borde varit i det trasiga tändningslåset)!!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kristaga. Har börjat se på Volvo XC 70. 2010. Vettig skatt på dem i Sverige. Bara 5600 året på Diesel B)

 

Är i fjällen och fick ett foto på ett tomt trasigt vaderst kuvert i går.

De jäkla PostNord har slarvat bort 4 ST nya framhjuls lager. 

Verkar inte gå att reklamera.

2800 kr + moms per st i Sverige :angry:

Så jag åker nog på att skicka mina egna till den som blev utan. 

Tungt. 

Men det är ju inte den jag skickat till sitt fel. Och han har ju betalat för 4. Bara att bita i det sura äpplet. Frågan är törs man använda PostNord igen. 

 

Nåja får ta det när jag är hemma från fjällen igen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, H.Hansen säger:

Kristaga. Har börjat se på Volvo XC 70. 2010. Vettig skatt på dem i Sverige. Bara 5600 året på Diesel B)

 

Är i fjällen och fick ett foto på ett tomt trasigt vaderst kuvert i går.

De jäkla PostNord har slarvat bort 4 ST nya framhjuls lager. 

Verkar inte gå att reklamera.

2800 kr + moms per st i Sverige :angry:

Så jag åker nog på att skicka mina egna till den som blev utan. 

Tungt. 

Men det är ju inte den jag skickat till sitt fel. Och han har ju betalat för 4. Bara att bita i det sura äpplet. Frågan är törs man använda PostNord igen. 

 

Nåja får ta det när jag är hemma från fjällen igen. 

 Kan du inte köra med schenker eller skicka lätt paket och packa som du vill är både bättre och billigare och spårbart.  Jag går nog över från volvo laplander till toyota släkting i norrland ska byta ut sin Diesel Hilux Dubbelhytt pga av för många norrlands mil och nybilköp.  Volvo XC70 pickup Ulf Örtengren på Dalbo Fordonsteknik

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, H.Hansen säger:

Kristaga. Har börjat se på Volvo XC 70. 2010. Vettig skatt på dem i Sverige. Bara 5600 året på Diesel B)

 

Är i fjällen och fick ett foto på ett tomt trasigt vaderst kuvert i går.

De jäkla PostNord har slarvat bort 4 ST nya framhjuls lager. 

Verkar inte gå att reklamera.

2800 kr + moms per st i Sverige :angry:

Så jag åker nog på att skicka mina egna till den som blev utan. 

Tungt. 

Men det är ju inte den jag skickat till sitt fel. Och han har ju betalat för 4. Bara att bita i det sura äpplet. Frågan är törs man använda PostNord igen. 

 

Nåja får ta det när jag är hemma från fjällen igen. 

Helt sjukt. De har hittat lagrena hos PostNord. Och skall sända de vidare till den som skall ha dem. Trodde jag skulle behöva skicka mina egna lager som kompensation. 

De var väldigt tillmötesgående. 

. Jo de rekommenderade inte att sända dyra lager i deras baserade påsar. Men det har fungerat varje gång tidigare. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Satte nogsamt tillbaka hävarmarna på samma ställe, men nåt klantarsel hade antagligen flyttat på växelspaken... :(

 

Det är tydligt beskrivet med märken på de främre länkaget, men inte lika bra på bakre:

 

1099344503_Skrmklipp.JPG.321a3a80f82cac3cfde4f9eccecf693a.JPG

 

Något husmoderstips?

 

Då det varit långtids P så är det antagligen en växel som låg i när jag ställde ner, när jag plockade isär så stog länkarmen från den splinade axeln rakt ner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mycket funderande och mätande och upptäckte att bultsatsen jag använt inte verkade stämma inte logiskt med 3 olika längder där 7 av bultarna bara visade sig ta 6-7 mm gänga och de andra ca 18 mm då blir momentet helt fel när man drar dem från friktionen i gängan.    Autodoc rekommenderar dem till hela xd3 1986-1993 serien går man in på biltillverkarens sida så har de en uppdateringen direkt att från och med 1987 fick inte de för korta bultarna användas.   Dyrbart misstag och många onödiga timmar på toppjobb.  268993573_frkortabult.thumb.jpg.ee1c63c96c58191ef94817f2f03cba4d.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja ni. Sommaren rullar på och nu är det behagligare lagom värme, men visst saknar jag den sköna hetta som var, när man badade och solade ute till havs varje dag.

 Nu är dock sex veckors semestern slut, och cnc-maskinerna går för fullt på jobbet igen.

 

 I garaget är det stiltje förutom puts och veckovis tvättningar av mina gatbilar. Och fika med Micke såklart.

 

Men när hösten kommer så fortsätter vi med terrängbilarna. Denna vintern kommer båda våra bilar bli klara, och helst ska servicevagnen till Mickes bil renoveras också.

 

Så vi har bara tagit ett sommaruppehåll, fortsättning följer :-)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...