Volvo Laplander Camper Posted June 15 Report Share Posted June 15 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.Hansen Posted June 23 Report Share Posted June 23 Hej. Länge sedan jag krev något. Som jag plitade ner tidigare i våras så var det mycket på gång. Kan summera att det gått ganska bra. Har gjort lite i Grönt. Är bland annat godkänd på Instruktör Grund utbildning. Gjorde den i Ronneby. På Flygflottiljen. . En trevlig anläggning. Långa dagar med mycket studerande och lektions övningar. Lite besökstid fick vi. Var och såg på dessa bland annat Nästa steg i instruktör spåret är UGL. Så fordonsbiten skall jag snart i väg på några veckor för att komplettera förarbeviset med en massa nödvändigt kul. Samt Ett par veckor på Lasthantering och marsh å transport efter det. Ja och nytt jobb. Lite fansy benämt Field Test Engineer. Ja det är vad det låter som. Det som är nytt för mej där är inrapporterings systemet. Och att ha kontorstid i den omfattning jag har. Gröna fordon ser jag med dessa av på jobbet. Hoppas få lite semester i år. Ja delvis då. Mina Gröna fordon kräver omsorg. Men det har varit mycket att rodda i senaste månaderna. Fridens folks. Och trevliga midsommar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted June 24 Report Share Posted June 24 Glad midsommar på er! Här blir det lite båt åka, första badet i går kväll för ungar och fru, själv inväntar jag något högre vatten temp och i bilväg väljer man den svalaste vilket är C202. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted June 28 Report Share Posted June 28 På 2022-06-23 på 06:27, H.Hansen säger: Nästa steg i instruktör spåret är UGL. Du har det bra ser jag Hansnen! Vad betyder UGL? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted June 28 Report Share Posted June 28 Nu är det verkligen sommar på västkusten, varmt med sporadiska åskbyar. Ungarna påstår att det är varmt i vattnet och de badar i timmar, själv har jag inte vågar testa ännu.... Glad sommar på er tgb-kamrater! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted June 28 Report Share Posted June 28 5 timmar sedan, Johannes säger: Nu är det verkligen sommar på västkusten, varmt med sporadiska åskbyar. Ungarna påstår att det är varmt i vattnet och de badar i timmar, själv har jag inte vågar testa ännu.... Glad sommar på er tgb-kamrater! I går kväll vid 7 snåret var det 21 grader i vattnet här trots att det blåst rejält och då tryckt upp kallt botten vatten, kvällen dagen innan avslutades med gädda som kvällsmat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.Hansen Posted July 5 Report Share Posted July 5 På 2022-06-28 på 09:09, Johannes säger: Du har det bra ser jag Hansnen! Vad betyder UGL? UGL = Utveckling av Grupp och Ledare. Lite fördjupade kunskaper i leda grupp och utvecklas som ledare.. Reflektera över sin egen utveckling mm Typ. Intressant och givande. Mycket av vad vi lär oss går att använda i civila jobbet. Så kompetens utveckling på fler områden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.Hansen Posted July 5 Report Share Posted July 5 Kämpar i övrig på med nya jobbet. Fältprovs biten är jag typ hemma på. Rapporteringen i deras system. Och att hitta rätt. Speciellt när man inte har alla behörigheterna som krävs. Är lite tungt. Men när man väl fått dem och kommer vidare. Fungerar det ok. Ser ut som min semester uteblir i år. Dock hoppas jag på att det inte blir hela dagar på gården under industri semestern. Och jag kan fixa med mina bilar några veckor, med jobb bara morgon och kväll på gården, innan det bär av tillbaka till industrin igen. Alltid något Fridens folks. Ha en fin sommar 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted July 8 Report Share Posted July 8 Glad sommar kamrater 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted July 8 Report Share Posted July 8 Ja glad sommar på er. Hoppas på någon helg med lagom väder för biltur annars blir det nog bara båten i år igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted July 9 Report Share Posted July 9 Ikke ferie enda for meg. Med så smale fylkesveger er jeg glad jeg ikke møter Fleksnes. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted July 26 Report Share Posted July 26 När fälgarna fick nya däck härrom året så balancerades inte firman en fälg pga av att den var för skev så den fick bli reservhjul, jag provade sand balancering i den funkade så där i motorvägsfart men inte i lågfart där den hoppade, så en oanvädbar fälg. Så idag tog jag tag i det krängde väck innersidan av däcket städade ur all sand, spände 6 tons domkraft i fälgen där den var oval fick göra det på två ställen och sen lite finrikt uppmätning gjordes på framnavet med klocka. Lade den sen vänster fram och trots obalancerat och gick den helt perfekt. Dessa fälgar är väldigt mjuka i godset så man får ta det försiktigt så man riktar till för mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted July 28 Report Share Posted July 28 Tog igår en runda på småvägar Värnamo via Ohs bruks och järnvägs museum och vidare till Nydala klosterkyrka och ruin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted July 30 Report Share Posted July 30 Tøft når dattera di spilte på orgelet! På 2022-07-28 på 20:51, Volvo Laplander Camper säger: Tog igår en runda på småvägar Värnamo via Ohs bruks- och järnvägsmuseum och vidare till Nydala klosterkyrka och ruin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted August 3 Report Share Posted August 3 Inte jag på bild med sprutan utan en bekant vars box på cm hade rätt dörrhöjd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.Hansen Posted August 4 Report Share Posted August 4 2 dagars semester. Sommaren är räddad Bestämde att det får bli fiske. Skall åka och kolla på en stor lada. Ett garage. Så finns det finns ett beboeligt hus på den 6500 kvm lilla tomten. . Hoppas banken är medgörlig Fridens folks. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svana Posted August 4 Report Share Posted August 4 1 timme sedan, H.Hansen säger: 2 dagars semester. Sommaren är räddad Bestämde att det får bli fiske. Skall åka och kolla på en stor lada. Ett garage. Så finns det finns ett beboeligt hus på den 6500 kvm lilla tomten. . Hoppas banken är medgörlig Fridens folks. Härligt Hasse, berätta mer hur det går sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Laplander Camper Posted August 7 Report Share Posted August 7 Tog lite bilder igår på hur lacken blev, helt klart nöjd. Den nu beställd och brutna nyansen stämde väl med hur lacken åldrats . Bilen lackades om helt år 2000. År 2017 skulle större delen lackas om men då visade det sig att färgen var felbruten så en restslatt som stått i sen år 2000 fick toppas med på sidorna . Så nu gällde det att få fram något som stämde. Så konstycket att köra 2 varv med den gamla felblandade på samma sätt som gjordes 2017 sen ett extra med den förhoppningsvis nu rätt brutna nyansen stämde på pricken, hela bilen fick samma nyans trots att den delackats 3 gånger under 22 år 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted Monday at 11:27 PM Report Share Posted Monday at 11:27 PM Kona og jeg var på besøk ved det relativt nye utbruddet i Meradalir (merr-dalene) på Reykjanes på Island. Her er det et bilde av Volcano man og volcano woman: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted 19 hours ago Report Share Posted 19 hours ago På 2022-08-16 på 01:27, kristaga säger: Kona og jeg var på besøk ved det relativt nye utbruddet i Meradalir (merr-dalene) på Reykjanes på Island. Her er det et bilde av Volcano man og volcano woman: Wow! Har aldrig sett en vulkan live själv.... behöver man verkligen mössa på huvudet intill rinnande lava? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted 19 hours ago Report Share Posted 19 hours ago Har skaffat mig en till bil, helt fantastisk kärra för camping med familjen. Nu får vi se om man börjar skruva fast solpaneler och annat även på denna kärran... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted 3 hours ago Report Share Posted 3 hours ago 15 timmar sedan, Johannes säger: Wow! Har aldrig sett en vulkan live själv.... behöver man verkligen mössa på huvudet intill rinnande lava? Det blåste en iskald vind fra nordvest. Men akkurat da lavaen kom strømmende mot oss en periode ble det varmt. Flytende lava er over 1200 °C varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts